Pankki kyselee tulojani ja kulutusta - mitä, jos en vastaa?
Pitän tunkeilevina pankin yksityiskohtaisia kysymyksiä kuukausittaisista tuloistani, käteisen käytöstä ja arvioiduista menoistani. Mitä tapahtuu, jos en vastaa näihin kysymyksiin? Verkkopankissa oli viesti, että minun olisi pitänyt täyttää tiedot maaliskuun puoliväliin mennessä.
Kommentit (102)
Aina voi vaihtaa pankkia. Alkanut itseänikin ärsyttää kun osuuspankilla utelet ovat paljon laajempia kuin mitä laki edellyttää.
Ymmärrän, että tässä on taustalla joku lainsäädännön uudistus, mutta nämä kysymykset menevät jo liian henkilökohtaisiksi. Sieltähän tiliotteilta pankki näkee, paljonko saan tuloja ja paljonko on menoja ja ottoja tililtä. ap
Ihan ok, jos olet rahanpesijä.
Jos et ole, niin suosittelen vastaamista.
Kysymyksiä joudutaan esittämään mm. rahanpesun välttämiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Aina voi vaihtaa pankkia. Alkanut itseänikin ärsyttää kun osuuspankilla utelet ovat paljon laajempia kuin mitä laki edellyttää.
Olisi kiva tietää, mitä laki edellyttää. En halua vastata yhteenkään ylimääräiseen uteluun. ap
Pankilla on lain mukainen pakko kysellä asiakkailta kaikenlaisia tietoja. Vastaa vaan kuten kaikki muutkin. Outoa, että joku ei vielä ole tästä asiasta perillä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ok, jos olet rahanpesijä.
Jos et ole, niin suosittelen vastaamista.
Kysymyksiä joudutaan esittämään mm. rahanpesun välttämiseksi.
Kaikki samat tiedot näkyvät tiliotteeltani, joten en ymmärrä, miten vastaamatta jättäminen tekisi minusta rahanpesijän. Käteisostot ja nostot vaihtelevat radikaalisti. Yleensä en käytä lainkaan käteistä, mutta satunnaisesti voin nostaa isomman summan, jota käytän sitten pikkuhiljaa pois sellaisissa paikoissa, joissa käy vain käteinen. Vaikea vastata siis mitään järkevää tuohon kuukausittaiseen käteisnostoon. ap
Vierailija kirjoitti:
Pankilla on lain mukainen pakko kysellä asiakkailta kaikenlaisia tietoja. Vastaa vaan kuten kaikki muutkin. Outoa, että joku ei vielä ole tästä asiasta perillä.
En halua vastata liian yksityiskohtaisiin uteluihin, vaikka minulla ei olekaan mitään salattavaa. Kaikki näkyy tiliotteiltani. Mitä siis tapahtuu, jos en vastaa kysymyksiin?
Et välttämättä saa hoidettua kaikkia asioitasi jollet vastaa noihin. Ne täytyy olla täytetty. Minäkään en ymmärrä, miten tämä vielä voi olla epäselvää jollekin vuonna 2020.
Mä laitoin tulot vähän yläkanttiin ja vastasin ympäripyöreästi. Ei pankille kuulu mihin rahani käytän.
Mun olis tarvinnu vaihtaa se tekstiviestinumero joka laskua maksaessa tulee. Ei onnistunu aspassa kun ei ollu noi tiedot täytetty. Jouduin ajaa 100 km konttorille ja siellä oli pakko täyttää.
Sulkee sulta nettipankin ellet vastaa, voivat myös sanoa irti koko asiakkuussuhteen.
Mä en jaksa ymmärtää näitä vänkääjiä joiden täytyy väkisin tehdä asioista itselleen vaikeita. Se nyt vaan on laissa määrätty että rahalaitosten täytyy tietää asiakkaiden sidokset ja mistä rahaliikenne on peräisin. Ei mua huvita vastailla sen enempää kuin ketään muutakaan mutta ruksin sinne sopivat vaihtoehdot ja arvioin jotain summia, homma hoidettu ja aikaa jää tärkeämpiin asioihin.
Jos kysyvät yhteyksiäsi ulkomaille tai tilisiirtoja, ei kannata vastata.
Voit tilata huumeesi jatkossa ulkomailta ilman pankin urkkimista ja maksaa verovapaille saarille tuloja.
Pankki joutuu tarvittaessa sulkemaan tilit ja estää rahaliikenteen, jos vastauksia kysymyksiin ei saada, pankilla on velvollisuus tuntea asiakkaansa. Pankki itse ei siis näitä ole keksinyt vaan Fiva ja EBA.
Olen aina valehdellut noi tiedot eikä kukaan ole niistä kysellyt.
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi kysytään, onko tilejä muissa pankeissa. Mitä se pankilleni kuuluu? ap
Pankeilla ihan velvollisuus kysellä noita tietoja. Turha itkeä, kun tili suljetaan, sillä et osaa edes yksinkertaisia lomakkeita täyttää.
Sen verran minussa on anarkistia, että jos tuollainen utelu tulisi, niin jättäisin sen varmasti vastaamatta.
Kannattaa vastata että liikuttelet tililläsi usein suuria summia: tällöin saat rauhassa puuhailla omiasi ja pankki jättää sinut rauhaan.
Lisäksi kysytään, onko tilejä muissa pankeissa. Mitä se pankilleni kuuluu? ap