Pankki kyselee tulojani ja kulutusta - mitä, jos en vastaa?
Pitän tunkeilevina pankin yksityiskohtaisia kysymyksiä kuukausittaisista tuloistani, käteisen käytöstä ja arvioiduista menoistani. Mitä tapahtuu, jos en vastaa näihin kysymyksiin? Verkkopankissa oli viesti, että minun olisi pitänyt täyttää tiedot maaliskuun puoliväliin mennessä.
Kommentit (102)
Noihin riittää, että vastaa jotain ympäripyöreää, ei tarvitse antaa mitään sen ihmeellisempiä tietoja. Sanot vaikka että tulot 3000 ja menot saman verran.
Niiden pitää kysyä kaikilta, ei niitä vastauksia tarkista edes kukaan. Kunhan jotain laitat vaan.
Mulla on monessa pankissa tili ja kaikkiin olen vastaillut samat ympäripyöreät.
🇺🇦🇮🇱
Rahanpesulaki velvoittaa kysymään ja vastamaan. Vieläkö on ihmisiä, jotka eivät tätä tiedä?
Vierailija kirjoitti:
Mikä pankki ja miksi kysyy?
Ihan kaikki pankit tuota kysyvät koska laki.
Tilaaa joskus kuule sanomalehti ja lue sitä!
Kyse on Finanssivalvonnan ohjeet "asiakkaan tuntemisesta".
Kyse on kansainvälistä rikollisuutta vastaan käytävästä kamppailusta, jossa jokainen asiakas pitää tuntea koko pankkisuhteen ajan.
Rahanpesemisen estämisen sääntely vaatii pankeilta, että näillä pitää olla asiakkaistaan ajantasaiset tuntemisen perustiedot sekä tieto muun muassa rahojen alkuperästä ja liiketoimista.
Tämä on ollut tapetilla jo pari vuotta, tosin vaikuttaa siltä, että pankit kiusaavat tavallisia palkansaajia ja pienasiakkaita.
Rahanpesuepäilysten kohteeksi joutuneen Danske Bankin Viron-yksikön läpi virtasi vuonna miljardien arvosta venäläistä rahaa. Financial Times -lehden mukaan
rahaa pestiin yhteensä noin 30 miljardin dollarin eli vajaan 26 miljardin euron arvosta.
Pankkikonserni Nordean tileille rahaliikenteestä on päätynyt noin 700 miljoonaa euroa, suomalaisille Nordea-tileille noin 200 miljoonaa.
Joukossa on satoja pöytälaatikkoyhtiöitä sekä haamujohtajien johtamia yrityksiä, joiden todellisia omistajia on mahdotonta selvittää.
Että sillai.
Menin s-pankkiin tallettamaan pientä summaa rahaa, reilu kolme tonnia.
Kaiken muun lisäksi kysyttiin että
Mistä rahat?
Auton myyntitulo.
Kuka osti, nimi ja osoite?
Reidar öhtumaa, osoitetta en tiedä, Virossa kai.
Maksoiko käteisellä vai miten?
Kävi automaatilla ja antoi setelit.
Ja joukko muita yksityiskohtaisia tungettelevia kysymyksiä.
Lopuksi kysyin että mistä tiedätte että valehtelinko?
Eihän me tiedetäkään, pakko luottaa asiakkaaseen.
Tokihan minä valehtelin, vaikken sitä myöntänytkään.
En aiokaan vastata. Ensimmäinen kysely tuli jo vuosia sitten. Sitten kerran soittivat että pitää tulla käymään, haluavat tavata kerran vuodessa. Sovin ajan, mutta unohdin mennä. Sen jälkeen ei ole kuulunut mitään.
Mikä pankki? Itse oon asiakkaana 3 eri pankissa. Vastannut kahden pankin kyselyyn noin suunnilleen kun eivät oo pääpankkeja. Mutta sinne pääpankkiin jossa suurin osa estämillensäkö on, en vielä vastannut kun odotan tuoreet tilinpäätöstiedot että saan laitettua ne oikein. Olis tosiaan pitänyt jo vastata, mutta jos kyselevät niin kerron kyllä vastaavani heti kun tilinpäätös on valmis. Kannattais vaan vastata.
Vierailija kirjoitti:
Mikä pankki? Itse oon asiakkaana 3 eri pankissa. Vastannut kahden pankin kyselyyn noin suunnilleen kun eivät oo pääpankkeja. Mutta sinne pääpankkiin jossa suurin osa estämillensäkö on, en vielä vastannut kun odotan tuoreet tilinpäätöstiedot että saan laitettua ne oikein. Olis tosiaan pitänyt jo vastata, mutta jos kyselevät niin kerron kyllä vastaavani heti kun tilinpäätös on valmis. Kannattais vaan vastata.
Siis suurin osa rahaliikenteestä on...
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi kysytään, onko tilejä muissa pankeissa. Mitä se pankilleni kuuluu? ap
https://www.finanssivalvonta.fi/pankki/rahanpesun-estaminen/asiakkaan-t…
Tiedän, että laki velvoittaa kyselemään jne. Mutta mitä se kyseleminen oikein auttaa, kun voihan noihin valehdella vaikka kuinka sydämensä kyllyydestä? Ja miksi tosiaan kysytään samoja asioita, mitä pankki näkisi muutenkin? Kuinka paljon tämä on tähän mennessä auttanut saamaan rahanpesijöitä kiinni? T. Ei aiemmin tähän kirjoittanut
Kyllä minuakin sieppasi, kun pakollisina tietoina pitää kertoa mitä kuluttaa, mitä se pankille kuuluu. Kyselyyn pakotettiin menemään, kun menin verkkopankkiin ja ei päässyt pois kuin tallentamalla tiedot ja kaikki kohdat pakollisia. Katkaisin sitten koko yhteyden! Ja miksi juuri nyt, en ole mitenkään muuttanut pankkikäyttäytymistäni.
Ymmärrän, että laki pakottaa kysymään tietyt asiat, mutta pankit päättävät itse, mitä kysyvät. Olen normaali työssäkäyvä ihminen, joka hoitaa raha-asiansa normaalisti. En edes halua pankilta mitään extrapalvelua, eli sen takia ei tarvitse kysellä mitään, kaikki pankkiasiat pyrin automatisoimaan ja minimoimaan. Jos jotakin kaipaan, osaan kyllä itse sen kysyä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minuakin sieppasi, kun pakollisina tietoina pitää kertoa mitä kuluttaa, mitä se pankille kuuluu. Kyselyyn pakotettiin menemään, kun menin verkkopankkiin ja ei päässyt pois kuin tallentamalla tiedot ja kaikki kohdat pakollisia. Katkaisin sitten koko yhteyden! Ja miksi juuri nyt, en ole mitenkään muuttanut pankkikäyttäytymistäni.
Ymmärrän, että laki pakottaa kysymään tietyt asiat, mutta pankit päättävät itse, mitä kysyvät. Olen normaali työssäkäyvä ihminen, joka hoitaa raha-asiansa normaalisti. En edes halua pankilta mitään extrapalvelua, eli sen takia ei tarvitse kysellä mitään, kaikki pankkiasiat pyrin automatisoimaan ja minimoimaan. Jos jotakin kaipaan, osaan kyllä itse sen kysyä.
Jos olet normaali työssäkäyvä ihminen, niin mikset vastaa kysymyksiin niin kuin normaali ihminen???
Jotkut on vaan tyhmiä kuin vasemman jalan saappaat...
Jaa. Ei OmaSP ainakaan minulta mitään koskaan ole kysynyt. Muuten vaan se on palvelumaksuineen ihan s******n kallis pankki
Ei pankki ole viranomainen, voi vastata mitä tahansa puuta heinää tai olla vastaamatta. He käyttävät tietoja markkinointiin.
Tietoja kysytään sen takia, että pankin pitää jollain tasolla selvittää, mikä on asiakkaan normaali maksuliikenne. Jos ruksit, että et tee tilisiirtoja ulkomaille ja menot muutaman tuhannen luokkaa kuukaudessa, pankin pitäisi reagoida, kun yhtäkkiä alkaakin mennä kymmeniä tuhansia ulkomaille. Osahan on meinannut haksahtua näihin nigerialaiskirjeisiin ja vasta pankissa on reagoitu.
Mikä ongelma vastata noihin? Itse vastasin, kun op niitä juuri kyseli. Vei elämästä noin 5 minuuttia. On noista se hyöty, että pankki saattaa ottaa yhteyttä, jos huomaavat epätavallista toimintaa. Mun luottokortti skimmattiin kerran ja sillä oli jossain kehiysmaassa ostettu jotain. Pankki soitti ja kysyi, että olenko ollut maassa x. Vastasin, että en. Totesivat, että asia ok, sulkevat kortin ja lähettävät uuden. Mielestäni lähinnä hyvää palvelua. Eihän se pankki sinänsä näillä tiedoilla mitään tee. Nökisivät suoraan tililtä, että tilille tulee joka kuukausi 4338€, nordnettiin siirtyy 1000€/kk, s-pankkiin 500€/kk ja yleensä tilipäivän koittaessa tilillä on rahaa 100-300 jäljellä. Ihan kohteliasta se on kai kuitenkin näitä asioita kysyä...
Joku pankki oli erittäin kiinnostunut yhteyksistäni USA:an ja siitä oli monta kysymystä. Olin vähän ihmeissäni, kun en sieltä ole mitään ostanutkaan vuosiin ja sitten muistin, että olin kerran laittanut amerikkalaiseen hyväntekeväisyyskeräykseen jotain 10 dollaria. Tapahtuma mikä tapahtuma.
Tilasin varatiliin kortin.
Sain ison listan kysymyksiä. Esim. osoite ja kansallisuus. Olen ollut asiakas teinistä saakka, joten ei mitään järkeä kysyä....
Lisäksi piti laittaa kuva henkkareista ja vastata esim. siihen, että kuinka usein teen ulkomaanmaksuja ja jotain peruskyssiä tuloista.
En vastannut ja jäi kortti saamatta 😅
Jos ne JO NÄKYY, niin mikä ongelma on toistaa kyselyyn samat/tuotteella näkyvät vastaukset.