Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pankki kyselee tulojani ja kulutusta - mitä, jos en vastaa?

Vierailija
19.03.2020 |

Pitän tunkeilevina pankin yksityiskohtaisia kysymyksiä kuukausittaisista tuloistani, käteisen käytöstä ja arvioiduista menoistani. Mitä tapahtuu, jos en vastaa näihin kysymyksiin? Verkkopankissa oli viesti, että minun olisi pitänyt täyttää tiedot maaliskuun puoliväliin mennessä.

Kommentit (102)

Vierailija
41/102 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankki näkee kyllä helposti asiakkaan maksutapahtumat - miksi niitä erikseen kysellään ja vielä pitää vakuuttaa, että kaikki tiedot ovat oikein ja sitoutua ilmoittamaan, jos tulee muutoksia. Tuntuu hankalalta, mitä jos kuukauden menoiksi ilmoittaa 3000 euroa ja seuraavana kuukautena ostaakin auton ja menot ovat 15000 euroa.

Jos käteisnostojakaan ei ole, eikä mitään ulkomaanliikennettä, ihan vain normaali palkka ja ruokaostokset, niin pitäisi olla aika selvää. Nykyään pystyy nämä kysymykset ohjaamaan tämän käyttäytymisen perusteella niille, joilla rahanpesuun liittyvää toimintaa saattaisi olla.

Pankki kysyy myös, onko tilejä muissa pankeissa? Eikö tämä ole jokaisen oma asia, jos ko. pankin kanssa asiansa hoitaa hyvin.

Uskon, että näin pankki voi käyttää tietoja myös markkinointiin, kun asiakas on itse tiedot antanut. Ei kovin asiakaslähtöistä, jos asiakas pakotetaan vastaamaan kysymyksiin, joita sitten käytetään markkinoinnin informaationa.

Vierailija
42/102 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ongelma vastata noihin? Itse vastasin, kun op niitä juuri kyseli. Vei elämästä noin 5 minuuttia. On noista se hyöty, että pankki saattaa ottaa yhteyttä, jos huomaavat epätavallista toimintaa. Mun luottokortti skimmattiin kerran ja sillä oli jossain kehiysmaassa ostettu jotain. Pankki soitti ja kysyi, että olenko ollut maassa x. Vastasin, että en. Totesivat, että asia ok, sulkevat kortin ja lähettävät uuden. Mielestäni lähinnä hyvää palvelua. Eihän se pankki sinänsä näillä tiedoilla mitään tee. Nökisivät suoraan tililtä, että tilille tulee joka kuukausi 4338€, nordnettiin siirtyy 1000€/kk, s-pankkiin 500€/kk ja yleensä tilipäivän koittaessa tilillä on rahaa 100-300 jäljellä. Ihan kohteliasta se on kai kuitenkin näitä asioita kysyä...

No minulle lähettyihin kysymyksiin vastaaminen ei ainakaan olisi vienyt vain 5 min. Ihan naurettavia ja turhia, puolet varmaan näkisivät jos katsoisivat tietojani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/102 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilasin varatiliin kortin.

Sain ison listan kysymyksiä. Esim. osoite ja kansallisuus. Olen ollut asiakas teinistä saakka, joten ei mitään järkeä kysyä....

Lisäksi piti laittaa kuva henkkareista ja vastata esim. siihen, että kuinka usein teen ulkomaanmaksuja ja jotain peruskyssiä tuloista.

En vastannut ja jäi kortti saamatta 😅

En sitten tiedä kuinka yksinkertainen ihminen olet, mutta jotenkin hassua ajatella, että osoite tai kansallisuus ei voi muuttua. Itselläni on molemmat muuttunut ehkä asiasta ole pankille koskaan ilmoittanut. Ihan hyvä, että välillä asian perään kysyvät.

Vierailija
44/102 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pankilla on lain mukainen pakko kysellä asiakkailta kaikenlaisia tietoja. Vastaa vaan kuten kaikki muutkin. Outoa, että joku ei vielä ole tästä asiasta perillä.

Mmm....ja sinäkö kuvittelet, ettei pankki kysele muka sellaista, mihin se ei ole lain mukaan velvoitettu?

Minuakin mietityttää tämä. Haluaisin viedä pankista 200 000 e muualle, mutta kuulemma jos rahat nostaa, pankki alkaa kyselemään, mihin rahat ovat menossa. En ymmärrä, mitä se pankille kuuluu? Heidänhän pitää jo siinä vaiheessa tietää, mistä rahat ovat tulleet. Sen pitäisi riittää.

Vierailija
45/102 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietoja kysytään sen takia,

että pankin pitää jollain tasolla selvittää, mikä on asiakkaan normaali maksuliikenne. Jos ruksit, että et tee tilisiirtoja ulkomaille ja menot muutaman tuhannen luokkaa kuukaudessa, pankin pitäisi reagoida, kun yhtäkkiä alkaakin mennä kymmeniä tuhansia ulkomaille. Osahan on meinannut haksahtua näihin nigerialaiskirjeisiin ja vasta pankissa on reagoitu.

Eipä ruksimisessa mitään, mutta minulta ainakin pyydettiin kirjallisia selostuksia ulkomaanmaksuista ja niiden määrästä + kuinka usein niitä. En tajua, millä logiikalla muka vastaisin, en halua laskea niiden määrää ja arvioida keskiarvoa....

Vierailija
46/102 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä yksityiselle asiakkaalle esitettävät hölmöt kysymykset eivät estä rahanpesua tai terrorismin rahoittamista lainkaan, iso ongelma on jossain muualla.

No ihmiset nyt antavat ilomielin perusoikeutensa pois, koska turvallisuus ja "ei minulla ole mitään salattavaa".

Vierailija
47/102 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina voi vaihtaa pankkia. Alkanut itseänikin ärsyttää kun osuuspankilla utelet ovat paljon laajempia kuin mitä laki edellyttää.

Osuuspankki suolesta muutenkin. Toisen alueen pankkiin liittyvän pankkiasian hoitaminen ei onnistu, koska itsenäissiä jotain aluepankkeja silloin.

Toisen alueen pankin tilin lopetus kuitenkin onnistuu ihan ilmoitusluontoisesti, eikä edes aiemmin verkkopankissa näkynyttä rahasummaa voitu laittaa toiselle tilille, vaan jonnekin pankin koontitilille.

Kyllä sylettää.

Vierailija
48/102 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pankki näkee kyllä helposti asiakkaan maksutapahtumat - miksi niitä erikseen kysellään ja vielä pitää vakuuttaa, että kaikki tiedot ovat oikein ja sitoutua ilmoittamaan, jos tulee muutoksia. Tuntuu hankalalta, mitä jos kuukauden menoiksi ilmoittaa 3000 euroa ja seuraavana kuukautena ostaakin auton ja menot ovat 15000 euroa.

Jos käteisnostojakaan ei ole, eikä mitään ulkomaanliikennettä, ihan vain normaali palkka ja ruokaostokset, niin pitäisi olla aika selvää. Nykyään pystyy nämä kysymykset ohjaamaan tämän käyttäytymisen perusteella niille, joilla rahanpesuun liittyvää toimintaa saattaisi olla.

Pankki kysyy myös, onko tilejä muissa pankeissa? Eikö tämä ole jokaisen oma asia, jos ko. pankin kanssa asiansa hoitaa hyvin.

Uskon, että näin pankki voi käyttää tietoja myös markkinointiin, kun asiakas on itse tiedot antanut. Ei kovin asiakaslähtöistä, jos asiakas pakotetaan vastaamaan kysymyksiin, joita sitten käytetään markkinoinnin informaationa.

Olisi oltava jokaisen oma asia! Eräs naisyrittäjä ei halunnut pankkinsa tietävän, että mihin toiseen pankkiin siirtää asiointinsa. Kun hän oli nostamassa yrityksen tiliä tyhjäksi, pankki alkoi vaatia tietää, mihin rahat menevät. Piti oikein täyttää lappu. Henkilö kirjoitti siihen maitoa, leipää, kenkiä, puuroa, omenia, päärynöitä...... kysyi välissä toisen paperin, kun ei yhdelle mahtunut.

Eikä pankilla ollut mitään oikeutta saada kysymäänsä tietoa.

Vierailija
49/102 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain ison listan kysymyksiä. Esim. osoite ja kansallisuus. Olen ollut asiakas teinistä saakka, joten ei mitään järkeä kysyä....

Lisäksi piti laittaa kuva henkkareista ja vastata esim. siihen, että kuinka usein teen ulkomaanmaksuja ja jotain peruskyssiä tuloista.

En sitten tiedä kuinka yksinkertainen ihminen olet, mutta jotenkin hassua ajatella, että osoite tai kansallisuus ei voi muuttua. Itselläni on molemmat muuttunut ehkä asiasta ole pankille koskaan ilmoittanut. Ihan hyvä, että välillä asian perään kysyvät.

No kyllä mä olisin pankille ilmoittanut, jos olisin muuttanut! Miksen kertoisi?!

Varsin tärkeää postia tulee sieltä.

Ja mitä sä nyt selität? Mihin kenenkään Suomen kansalaisuus muka katoaa..?

Vaikka saisi muun maan kansalaisuuden niin yleensä se Suomen pysyy.

Eikä pankin tarvitse tietää ja udella mitään uusia mahdollisia kaksoiskansalaisuuksia, se ei ole olennaista.

Vierailija
50/102 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä just vastasin tuohon. Lopuksi tuli, et "asiakastietojesi päivitys ei onnistunut, ota yhteyttä pankkiin" 🙄

Vierailija
51/102 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä to markkinointi on ihan jees. Kerran vuodessa yleensä soittelevat ja kyselevät miten menee ja tarvitsenko jotain. Viimeksi tarjosivat rahoituspalveluita. Lupasin avata sijoitustilin, jos pienentävät asuntolainan marginaalia. Marginaali pieneni 0,5% ja ensimmäisen 50€ Sijoituksen jälkeen lopetin tuon sijoitustilin. Mielestäni voitin tässä diilissä.

Vierailija
52/102 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaan vastaa, että ei tiedä, niin meneekö läpi?

Vierailija
53/102 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valehtelin kaikkiin kysymyksiin eikä tullut mitään. On oma asiani onko minulla toisessa pankissa tiliä.

Vierailija
54/102 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä mä olisin pankille ilmoittanut, jos olisin muuttanut! Miksen kertoisi?!

Eikä pankin tarvitse tietää ja udella mitään uusia mahdollisia kaksoiskansalaisuuksia, se ei ole olennaista.

Tämä kertoo ihan tarpeeksi sun tietämättömyydestä. Monet valtiot eivät hyväksy kaksoiskansalaisuutta ja vaikka olisi kaksoiskansalainen niin se on melko merkittävä tietä. Osoitteen muutoksen teen yleensä maistraattiin ja oletan sen menevän vtj:n kautta oleellisiin paikkoihin. Pankki on yksi näistä. En minä lähde jokaiseen paikkaan erikseen ilmoittamaan osoitteen muutoksesta.

Vierailija
55/102 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuli jossain vaiheessa tuo kysely mutta aina vain ohitin sen. Lopulta kysely katosi sinne mistä oli tullutkin. Eli ei ainakaan minun ollut pakko vastata.

Vierailija
56/102 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin menossa Nordean nettipankkiin maksamaan laskuja niin tuli tuo kysely. En päässyt tililleni ennenkuin olin vastannut kyselyyn. Ärsyttää todella nuo utelut.

Vierailija
57/102 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä kertoo ihan tarpeeksi sun tietämättömyydestä. Monet valtiot eivät hyväksy kaksoiskansalaisuutta ja vaikka olisi kaksoiskansalainen niin se on melko merkittävä tietä. Osoitteen muutoksen teen yleensä maistraattiin ja oletan sen menevän vtj:n kautta oleellisiin paikkoihin. Pankki on yksi näistä. En minä lähde jokaiseen paikkaan erikseen ilmoittamaan osoitteen muutoksesta.

Lässyn lässyn moni maa, nyt puhutaan SUOMESTA. Täällä se hyväksytään.

Ja jälleen kerran, vaikka olisinkin yhtäkkiä vain Viron kansalainen, niin ei se pankilleni kuulu!

Eivät he tee tiedolla mitään, se ei ole heidän asiansa.

Ja ihan sama mitä teet, minulla on asiakkuus yhdessä pankissa ja en oleta, että maistraatti tietää, että minkä pankin asiakas olen ja sitten sinne laittavat tiedot.

Vai oletko kenties maistraatille kertonut, missä pankeissa asioit? 😂

Pankki on yritys, asiakkaan vastuulla on vaihtaa osoite.

Vierailija
58/102 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pankilla on lain mukainen pakko kysellä asiakkailta kaikenlaisia tietoja. Vastaa vaan kuten kaikki muutkin. Outoa, että joku ei vielä ole tästä asiasta perillä.

Mmm....ja sinäkö kuvittelet, ettei pankki kysele muka sellaista, mihin se ei ole lain mukaan velvoitettu?

Minuakin mietityttää tämä. Haluaisin viedä pankista 200 000 e muualle, mutta kuulemma jos rahat nostaa, pankki alkaa kyselemään, mihin rahat ovat menossa. En ymmärrä, mitä se pankille kuuluu? Heidänhän pitää jo siinä vaiheessa tietää, mistä rahat ovat tulleet. Sen pitäisi riittää.

Tosiaan, rahojen alkuperänon pitänyt selvittää ja on selvitetty niiden tullessa pankkiin, niin miksiköhän "rehelliseksi todetun" oman rahan käyttämisestä vielä kysellään.

Riittäisiköhän, kun kertoisi, että ihan omaan kotiin vien. Oman rahan.

Vai onko rahan säilytys pankin yksinoikeus ja sitä ei ns. kuluttajalla saisi olla jemmassa.

Vierailija
59/102 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasin totuudenmukaisesti, että minulla on tili toisessakin pankissa. En tosin käytä kyseistä tiliä lainkaan ja se on minulla vain siksi, etten ole voinut lopettaa sitä kun passi on mennyt vanhaksi.

Vierailija
60/102 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä yksityiselle asiakkaalle esitettävät hölmöt kysymykset eivät estä rahanpesua tai terrorismin rahoittamista lainkaan, iso ongelma on jossain muualla.

No ihmiset nyt antavat ilomielin perusoikeutensa pois, koska turvallisuus ja "ei minulla ole mitään salattavaa".

Nimenomaan. Nyt kun kaavaillaan käteisen poistumista, niin siihen liittyy sellainen troijalainen, eli sisään piilotettu vahingollinen asia, josta ei kerrota, että valuutasta aiotaan tehdä 100% jäljitettävää. Eli mitään anonyymeja kassatapahtumia ei enää olisi mahdollista tehdä. Sillä voitaisiin seurata kansalaista aika tarkasti.

Muistatteko, kun Kiinassa oli se kohu, jossa kansalaisia kuvattiin kameroilla kaduilla ja jokaiselle annettiin pisteitä sen mukaan, miten hyvä kansalainen olet? Pisteet mm. vähenivät rikoksista mutta myös, mikäli kansalainen oli tekemisissä henkilön, jolla on liian vähän pisteitä, kanssa?

Eli tällaista tapahtuu jo nyt, ei toki Suomessa, mutta maailmalla. Jos käteisestä luovutaan KOKONAAN, sen korvaa sellainen digitaalinen valuutta, jossa jokaista transaktiota, jonka joku tekee, voidaan jostain muualta niin halutessa seurata.

Minusta ei tarvitse olla mikään epärehellinen ihminen, jotta ei halua, etä maailma liikkuu kyseiseen suuntaan.

Tämä malli taas kerran ehdottomasti hyödyntää niitä, joilla on valtaa, ja vie tilaa niiltä, joilla ei valtaa ole. Ehkä meillä suomalaisilla vielä on nykyisessä länsimaailmassa paljonkin valtaa.

Lisäksi tämän toiminnan tavoitteena on luoda maailmaan yksi ainoa raha ja yksi verotus jne.

Se vielä, että se tullaan markkinoimaan aaseil... mmm...siis kansalaisille niin, että sen mukaan leivotaan jokin hyöty. Tai useitakin.

Ihminen luulee sen olevan edistystä. Ennen kuin käteinen on hävitetty, ja sinulla olisi tarve pitää valtaa omaavilta asioitasi yksityisinä. Etkä enää pystyisikän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yksi