Miten kaikki nyt itkevät, että rahat loppuvat? Jokaisella, siis JOKAISELLA tulisi olla se 3kk nettopalkkaa vastaava summa säästössä. Miksei ole?
Johan tästä on toitotettu iät ja ajat. Kolmen kuukauden nettopalkkaa vastaava summa on oltava tilillä juuri tällaisia täysin odottamattomia tilanteita varten. Miksei teillä ole?
Kommentit (109)
Kolmen kuukauden? Itselläni on (90-luvun lamasta kovat opit saaneena) n. kolmen vuoden palkka tilillä..
Koska pääkaupunkiseudun kallis asuminen ja matalapalkkainen hoitoala ei luo tuota yhtälöä.
Kaikki firmat eivät muodostu sadoista ihmisistä, vaan yksittäisistä perheistä taikka yksityishenkilöistä, jotka saavat kaiken käytettävän tulon sesongeista sekä liikkuvista asiakkaista. Markkinat, keikat, toritapahtumat, baarit, ravintolat, kampaajat jne. elättävät hurjan määrän pienyrittäjiä. Itse olen käsityöläinen. Joulun sesongilla pitää pärjätä kesään. Säästöjä on sen verran, että se kestää yhden suuremman menon, vaikkapa viikon sairastumisen tai laitteen huollon. Tukia ei tule eikä niitä anneta. Alkuvuotena tienaamme vähemmän, kuin kylän alkoholistit: kaikki tulo menee perustarpeisiin: laskuihin sekä ruokaan. Jos on kokonainen perhe, menoja on enemmän, mutta normaalina aikana se riittää. Elämä on niukkaa, mutta sitä pärjää vähällä. Kaikki mitä tulee, menee firman pyörittämiseen sekä elämiseen.
Valtion mukaan, mitään hätää ei ollut...monet uskoivat sitä mitä sanottiin. Typerää? Ehkä, mutta toisaalta siihen sanaan pitää myös osata luottaa. Pienyrittäjät luottivat, jotkut enemmän ja toiset vähemmän. Tilanne on kuitenkin nyt meille sama: palkkaa ei tule ilman asiakkaita, säästöjä ei ole koska sesonki on vasta kesällä eikä tähän tilanteeseen osattu varautua...silti, laskut pitää maksaa ja ihmisen pitää syödä. Säästöt hupenee nopeasti ja ei ole mitään varmuutta siitä, koska tämä loppuu. Tukipaketit ovat tarkoitettu isoille firmoille, me pienet emme niistä hyödy. Anteeksi, että meidän vinkuna häiritsee, mutta jos olisimme hiljaa, kuolemme nälkään viimeistään kesäkuussa. Jos sairastumme, ilman testejä emme tule saamaan myöskään Kelalta korvauksia.
Jos sinulla on kaikki hyvin, ole siitä kiitollinen, mutta muista, että kaikki eivät ole yhtä onnekkaita. Jos on ylimääräistä, tue paikallista pienyrittäjää.
Kyllä tässä vuosi pärjäillään säästeliäästi elämällä. Kolme vuotta, jos tulee säästöjen lisäksi ansiosidonnaista tilille.
Minä palasin töihin perhevapaalta, jolla kulutin kaikki säästöni, enkä ole vielä ehtinyt kerryttää kuin 1500 euroa säästöön. Lapsen ylläpitäminen on yllättävän kallista! Lisäksi auto meni vaihtoon, joten nyt on kiinteissä menoissa aiempien menojen päälle 150 euroa päivähoitomaksuja ja 300 euroa autolainaa. Jahka nuo on maksettu, niin parin vuoden päästä alan saada taas säästöjä uudelleen. Ja sitten joskus hamassa tulevaisuudessa 10 vuoden päästä meille jää tonni kuussa säästöön (hahhah, tuskinpa), kun asuntolaina on maksettu.
Miehellä on niin pieni tili, että kaikki menee mikä tulee niin ettei edes huomaa tilipäivää. Onneksi molemmat työskentelemme aloilla, joilla ei juuri nyt ole lomautuspelkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen yksinyrittäjä, ollut jo vuodesta 2006. Olen pitänyt huolen siitä, että firman tilillä on aina rahaa, jos yllättävää tapahtuu. Olen todella poikkeuksellisessa tilanteessa suhteessa moneen muuhun yrittäjään. Firman tilillä yli 50 000 ja omalla säästötilillä yli 60 000 (johtuu osin juuri saamastani 40 k perinnöstä).
En yritä v-ttuilla enkä pröystäillä. Totesinkin, että olen täysin poikkeuksellisessa asemassa, mutta hirvittää muiden tilanne. Ei olisi minunkaan tilanne tällainen, jos tämä kriisi olisi tapahtunut 10 v sitten.
Niille, jotka kauhistelevat sijoituksia. Unohtakaa ne rahat. Älkää miettikö, että ne rahat ovat kadonneet. Eivät ole. Antakaa olla siellä ja tilanne muuttuu jossain vaiheessa. Turha miettiä niitä hävityiksi. Itselläkin sijoitukset punaisella, mutta niin on kaikilla.
Minä en ole mikään sijoituskonkari ja siksi minua hirvittää nyt sijoitusteni takia. Onko oikeasti tässäkin tilanteessa niin, että ne sijoitukset ajan myötä vielä nousevat? Onko tämä sittenkin ihan "normipäivä"? Ei minua ole moni muu asia hetkauttanut ja sijoituksiin en ole koskenut vuosikausiin, mutta tämä on sellainen tilanne, johon ei vain nyt hermo meinaa riittää. Oliko esimerkiksi 2009 vuoden kriisissä sama juttu, että ajan myötä sijoitukset palasivat ennalleen ja kukaan ei menettänyt mitään?
En ole sijoituskonkari itsekään. Kuukausisäästänyt jo vuosia (yli 10) rahastoihin ja viime vuosina vasta aloittanut osakkeet. Kyllä ne nousee. Ja ei, tämä ei ole missään nimessä normipäivä. Nousuun uskon täysin. Menee varmasti ainakin 3-5-10 vuotta, mutta nousu tapahtuu.
Nyt täysin turhaa panikoida sijoitusten kanssa, sillä jos nyt myyt, niin silloin olet hävinnyt. Anna ajan kulua. Varmasti joitain yrityksiä menee konkkaan, mutta jos suinkin mahdollista kannattaa nyt sijoittaa useampaan yritykseen, niin eivät ole samassa korissa.
Niin, rahastoon minäkin olen sen kymmenisen vuotta kuukausittain säästänyt. Mutta koko tänä aikana en ole kantanut yhtään huolta, miten se sijoitus siellä jakselee, mutta nyt parissa viikossa arvosta on sulanut pois kolmannes, joten tähän on todella vaikeaa suhtautua. Ei kai sen laskun voi vielä odottaakkaan loppuvan pitkään aikaan. Ei se hääviä ole, jos olet säästänyt 10 vuoden aikana 6000 euroa ja pian lähdetään taas siitä, mistä 10 vuotta sitten aloitettiin.
Mulla oli ennen tätä p-irun virusta rahastoissa 44.000. Tämän päivän saldo 33.500 ja alaspäin mennään edelleen. Ajattelen asiaa niin, että kun nyt laittaa rahaa rahastoon (ne osakesidonnaisia), niin samalla rahalla saa enemmän. Ja kun nousu joskus alkaa, ne nousevat. En tosin rahastoon laita nyt kuin 400-500 /kk. Välillä olen laittanut kerralla 10.000 ja 5000. Olen enemmän keskittynyt tällä hetkellä seuraamaan osakekursseja. Tarkoitus on ollut kajota noihin rahastoihin joskus 15 vuoden päästä. En ole muuttanut suunnitelmaani.
Turha panikointi ei nyt auta. Jos tuntuu siltä ja/tai rahaa ei ylimääräistä ole, keskeytä maksut. Mutta älä kajoa niihin. Maksaa liikaa nostaa niitä nyt. Riski on aina olemassa. Mikään sijoitus ei koskaan ole 100 %:lla varmuudella tuottavaa, mutta uskon vakaasti, että jossain vaiheessa tilanne alkaa muuttua nykyisestä ylöspäin. Nyt on vaan juuri sijoittajien ja yritysten paniikki täysin uuden edessä.
T. tuo jota alun perin lainasit (se 50k + 60k)
Mies oli puoli vuotta työttömänä, oma yritykseni on vasta alkanut kunnolla tuottamaan. Vähän aikaa sitten meni vähäisetkin säästöt, kun ensin piti tehdä autoon remonttia, sitten hajosi ensin pakastin ja sen jälkeen pyykkikone. Ja nyt mulla ei käytännössä ole töitä ollenkaan. Yrityksen tilillä on vuokrarahat ensi kuulle. Toivottavasti tässä nyt tulee jotain tukia ja lykkäyksiä myös meille yksinyrittäjille, eikä aina vain niille suuryrityksille jotain etuja.
Asun yksin ja kuuden vuoden syöpähoidot romahduttivat tuloni.
Sain yt-neuvotteluissa potkut syövän vuoksi. Uusi työpaikka maksaa surkeaa palkkaa, vaikka työ on henkisesti raskasta.
Kiitos kuitenkin kannustuksestasi, aloittaja.
Meillä oli melkein puolen vuoden palkka säästössä. Mutta niitä ikäviä ja odottamattomia tilanteita sattui vähän turhan monta osittain yhtä aikaa, joten sinne menivät.
Vierailija kirjoitti:
Apua siis miksi rahat loppuvat?
Mun Tulot on työttömyyspäiväraha, asumistuki, lapsilisät ja elatus maksut.
Enkö saa niitä enää?
Jos saan niin yhtä hyvin pyyhkii kun ennen koronaa, eikä tee edes tiukkaa.
Niin kauan kuin ahkerat käyvät työssä, verovaroista maksetaan tulonsiirtoja sinunlaisillesi ihmisille. Ole kiitollinen. Kun hallitus vaihtuu, saattavat tulonsiirrot kummasti pienentyä.
Mites yritysten puskurit? Ai niin, alvi-alet meni jo osinkoihin. Vuosia valitettu miksi pitää veroja maksaa ja nyt ensimmäisenä kinuamassa apua valtiolta. Katsotaan vaan niin tämänkin lystin maksaa ne jo valmiiksi vähäosaisimmat. Johan se Sipilä oli tällekin kierrokselle lusikkansa työntämässä soppaan. Vähäosaisten kupeille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apua siis miksi rahat loppuvat?
Mun Tulot on työttömyyspäiväraha, asumistuki, lapsilisät ja elatus maksut.
Enkö saa niitä enää?
Jos saan niin yhtä hyvin pyyhkii kun ennen koronaa, eikä tee edes tiukkaa.Niin kauan kuin ahkerat käyvät työssä, verovaroista maksetaan tulonsiirtoja sinunlaisillesi ihmisille. Ole kiitollinen. Kun hallitus vaihtuu, saattavat tulonsiirrot kummasti pienentyä.
Muistutanpa vaan että kenenkä taskuun meinaat että tuo asumistukikin menee ylihintaisita vuokrista? Sinne minne suurin osa ahkerien työtekijöiden tulonsiirroista muutenkin, rikkaille.
Jos opintotukea ei leikata niin kyllä 100e/kk laskujen jälkeen yksinasujana jotenkin riittää. Toivon, että koulu pyörii edes jotenkin toukokuun loppuun tai muuten tuki loppuu ja eletään kuukausi riisillä.
Minulla jää 500e lainan ja laskujen jälkeen. Asun yksin tyttäreni kanssa. Että säästä siitä sitten!
Viime kesän rakennushommat veti ihan nolliin ja talvella on kovat lämmityskulut sähkölämmitteisessä kämpässä.
Talvet menee aina miinuksella.
Puolison sairastuminen, sairaalajaksot, pieni eläke ja lopulta avioero ja lasten kanssa yksin jääminen omakotitaloon vei jo nämä säästöni enkä ole ennättänyt saada uusia kerättyä kuin 1000€. On sekin onneksi jotakin. Ennen kuin kukaan kommentoi, että myy talo, niin kyllä kiitos oikein mielelläni heti kun joku ostaa.
Joskus siis poikkeustilanteita tuleekin elämässä useampi peräkkäin, eipä muuta tarvita.
3 kk nettopalkka. Minulla on kolmen vuoden nettopalkka säästössä, eikä sekään taida olla riittävä seuraavaan parin vuosikymmenen lamaan. Mutta ainakin sinä köyhä kyykkäät ennen minua!
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli melkein puolen vuoden palkka säästössä. Mutta niitä ikäviä ja odottamattomia tilanteita sattui vähän turhan monta osittain yhtä aikaa, joten sinne menivät.
Sama täällä. Vielä 5 kk sitten oli hyvin säästöjä, muttei ole enää. Viimeiset odottamattoman tilanteen laskut maksettu alkuvuodesta. Ei ole ehditty toipua takaisin tässä ajassa, useamman vuoden säästöt kuitenkin ne, jotka meni. Niitä pahoja päiviä voi tulla ihmiselämässä vastaan useammin kuin kerran.
Niin, rahastoon minäkin olen sen kymmenisen vuotta kuukausittain säästänyt. Mutta koko tänä aikana en ole kantanut yhtään huolta, miten se sijoitus siellä jakselee, mutta nyt parissa viikossa arvosta on sulanut pois kolmannes, joten tähän on todella vaikeaa suhtautua. Ei kai sen laskun voi vielä odottaakkaan loppuvan pitkään aikaan. Ei se hääviä ole, jos olet säästänyt 10 vuoden aikana 6000 euroa ja pian lähdetään taas siitä, mistä 10 vuotta sitten aloitettiin.