Miten kaikki nyt itkevät, että rahat loppuvat? Jokaisella, siis JOKAISELLA tulisi olla se 3kk nettopalkkaa vastaava summa säästössä. Miksei ole?
Johan tästä on toitotettu iät ja ajat. Kolmen kuukauden nettopalkkaa vastaava summa on oltava tilillä juuri tällaisia täysin odottamattomia tilanteita varten. Miksei teillä ole?
Kommentit (109)
Tätä palstaa seuranneena monella on tuhansien säästöt joten kellään ei pitäisi olla suurempaa hätää. Lisäksi ihmettelen että onko kaikki yritykset näitä "kädestä suuhun yrityksiä"? Tosin kumppanini työpaikka on keskisuuri yritys jolla ei ole penniäkään velkaa joten konkurssiin se ei mene.
Ei riitä nyt kolmen kuukauden tuloja vastaava summa säästössä, vaan pitää olla paljon enemmän. Onneksi on eletty säästeliäästi, ja ei ole välitöntä huolta huomisesta. Eikä ensi vuodestakaan.
Kolmen kuun palkka enää? Kuka keles on ryövänny tilillä olleet 30 kuukauden palkat?
Mulla on 4 kk puskuri säästettynä. Aioin lyhentää sillä asuntolainaa muutaman tonnin enemmän, mutta taidan lykätä sitä. Olen kiitollinen siitä, että olen työpaikassa johon tämä korona ei ainakaan vielä iske. Viiveellä tosin saattaa iskeä.
Voimia kaikille vaikeassa tilanteessa olevalle. Haluaisin tehdä jotain esim. Pk-yritysten hyväksi. Mitä voin tehdä?
Pienyrittäjällä kuluja on enemmän kuin palkansaajalla. Vaikka asiakkaat häviäisivät, yel-maksu pitää maksaa koko vuoden joka kuukausi. Myös liiketilan vuokra ja muut laskut juoksevat.
Palkansaaja ei maksa työtiloistaan eikä maksa eläkemaksuja jos työt loppuvat.
Vierailija kirjoitti:
Tätä palstaa seuranneena monella on tuhansien säästöt joten kellään ei pitäisi olla suurempaa hätää. Lisäksi ihmettelen että onko kaikki yritykset näitä "kädestä suuhun yrityksiä"? Tosin kumppanini työpaikka on keskisuuri yritys jolla ei ole penniäkään velkaa joten konkurssiin se ei mene.
Jos yrityksellä liikevaihto pienenee niin, ettei toiminta ole kannattavaa, se irtisanoo henkilöstöään. Mihin perustat kuvitelman ettei keskisuuri yritys voi mennä konkurssiin? Mikä tahansa yritys menee konkurssiin, jos sen toiminta ei ole kannattavaa.
Mun oli pakko myydä osakkeet ja rahastotkin pois. Ei ole uskoa huomiseen. Minä olen yrittäjä, mies työtön.
Vierailija kirjoitti:
Ei riitä nyt kolmen kuukauden tuloja vastaava summa säästössä, vaan pitää olla paljon enemmän. Onneksi on eletty säästeliäästi, ja ei ole välitöntä huolta huomisesta. Eikä ensi vuodestakaan.
Kyllä riittää kun muuttaa kulutustottumukset. 3kk tuloja vastaava summa riittää hyvin 6kk ajaksi kun alkaa elää sen mukaisesti. Ei ole kivaa, mutta pakko vaan kestää.
Olen kuntouttavassa johon sisällytetty opiskelu ja saan 760e/kk. Ei siitä aina paljon saa säästöön. Pyrin kuitenkin edes 50e saisi säästöön joka kuukausi.
Vierailija kirjoitti:
Kolmen kuukauden? Itselläni on (90-luvun lamasta kovat opit saaneena) n. kolmen vuoden palkka tilillä..
No niin varmaan.... :D
Jos ei oikeasti ole provo, niin miten onnistuit siinä?
Nämä, jotka ihmettelevät miksei jokaisella ole kuukausien puskurirahastoa, eivät taida miettiä eri tilanteita.
Esimerkiksi itse olen vastavalmistunut, joka tehnyt määräaikaisuuksia. Suoritin myös ajokortin, jotta pääsen laajentamaan työnhakualuetta, ajokorttiin upposi muhkea summa säästörahaa, samoin autoon, jolla nyt kuljen töihin.
Olen ollut töissä vasta 3kk, ja palkka osittain vuokravakuuteen ja vuokraan. Toki säästössä on jotain, Mutta ei 3kk nettopalkkaa, tätä ennen olin työtön.
Ihmiset ovat tuhlanneet rahansa matkusteluun ja koronavirukset levittämiseen ympäriinsä.
Laitoin kaikki sijoitusasuntoihin maksimivelalla enkä saa myytyä niitä edes 20% alennuksella. Kiitos vaan asuntohehkuttajat. Kuka on korvausvastuussa jos en saa sijoitusasuntoja myytyä?
Vierailija kirjoitti:
Laitoin kaikki sijoitusasuntoihin maksimivelalla enkä saa myytyä niitä edes 20% alennuksella. Kiitos vaan asuntohehkuttajat. Kuka on korvausvastuussa jos en saa sijoitusasuntoja myytyä?
Mä voin ostaa sulta yhden kämpän :D
- ensiasuntoa etsivä
Kyllä olen vähästäkin saanut säästettyä, en tosin ihan noin paljon. Mutta minä kun en tee niitä 1-2 ulkomaanmatkaa vuodessa, koska mielestäni ne eivät ole mikään välttämättömyys tai ihmisoikeus. Talvella voi vaikka syödä appelsiineja.
Sanoppa muuta, jännä että moni ahkera työssäkäyvä muuttuu koronan seurauksena laiskaksi loiseksi.