Jos Suomessa ei nyt osaa eristäytyä tai olla karanteenissa, on ulkonaliikkumiskielto seuraava toimenpide
Kommentit (206)
Vierailija kirjoitti:
Mä tulin alle viikko sitten Keski-Euroopasta ja on ollut oireita pari päivää. Luulin, että matkan jälkeen pitää olla 2 viikkoa karanteenissa. Not so! Soitin eilen Laakson terveysasemalle. Sieltä neuvottiin menemään normaalisti töihin. Edes hoitsut eivät ole karanteenissa reissujen jälkeen ja vain voimakkaasti oireilevat testataan. Menin siis ihan normaalisti tänään töihin. Käytin julkisia ja kävin kaupassa. Toimin ihan saamieni ohjeiden mukaan.
Meillä kyllä TYÖNANTAJA määräsi matkailijat pysymään pois työpaikalta. Ei terveydenhuolto.
Vierailija kirjoitti:
Iltalehti:
"Eihän tietenkään ole tarkoitus blokata heitä kotiinsa niin, että he eivät saisi käydä kaupassa tai koiraa ulkoiluttamassa, vastaa valtioneuvoston viestintäjohtaja Päivi Anttikoski Iltalehdelle.
– Olennainen sanamuoto on, että ”mahdollisuuksien mukaan” suositellaan välttämään sellaista tarpeetonta kontaktissa olemista niin paljon kuin pystyy. Jokainen pystyy sen itse arvioimaan.
Anttikoski korostaa, että toimenpiteen tarkoitus on ikäihmisten suojelemisessa.
– Siksi nämä kaikki toimenpiteet tehdään, hän sanoo.
– Ulkoilua tai puiston penkillä istumista tämä kokonaisuus ei kiellä keneltäkään."
Sosiaali ja terveysministeriön ylijohtaja Päivi Sillanaukee oli eilisessä A-studiossa hieman eri linjoilla. Hän oli sitä mieltä, että ikäihmisten ei pitäisi mennä ruokakauppaankaan
Olen 17-vuotias pienkotiin sijoitettu. Lastensuojelun sijoitetuilla jo liikkumiskielto 13.4 asti. Ei saa kukaan käydä kotona, tavata kavereita tms. Aikuiset kyllä menevät kotiin vuoronsa päätteeksi.
Eilen toisessa ketjussa keskusteltiin että saavatko lapset/nuoret tavata kavereitaan opiskelun jälkeen ja moni vastasi että saa. Ja perustelu oli se, että valmiuslaki ei kiellä ystävien tapaamista. Ja toinen kuriton ryhmä on sitten nämä vanhukset, jotka eivät halua ministereitä totella kun olokin tuntuu ihan normaalilta.
Nyt järki käteen! Vastuu on kaikilla ihmisillä, ei se laki yksinään mitään muuta. Pari kuukautta jokainen meistä pystyy elämään epämukavasti yhteisen hyvän nimissä.
Vierailija kirjoitti:
Trollit täällä lietsovat keskenään hysteriaa näköjään...
Lue päivän uutiset ennen kuin puhut trolleista
Vierailija kirjoitti:
Eilen toisessa ketjussa keskusteltiin että saavatko lapset/nuoret tavata kavereitaan opiskelun jälkeen ja moni vastasi että saa. Ja perustelu oli se, että valmiuslaki ei kiellä ystävien tapaamista. Ja toinen kuriton ryhmä on sitten nämä vanhukset, jotka eivät halua ministereitä totella kun olokin tuntuu ihan normaalilta.
Nyt järki käteen! Vastuu on kaikilla ihmisillä, ei se laki yksinään mitään muuta. Pari kuukautta jokainen meistä pystyy elämään epämukavasti yhteisen hyvän nimissä.
Samaa mieltä. Nyt oikeasti mitataan sitä kuka oikeasti ottaa toiset ihmiset huomioon. Somessa on helppo paistatella hyvää ihmistä tai tuomita muiden käytöstä mutta tällaisessa tilanteessa noista ei saada pisteteitä. Ainoastaan ihmisten teot ja todellinen käytös vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Mistäs sen ruuan sitten saa? Pitääkö ruveta lemmikkejään syömään sitten?
Edelleen kaupasta.
Se on käsittämätöntä, kuinka vingutaan että on Sääntö-Suomi ja jokaiseen asiaan pitää tulla erikseen laki. Samaan aikaan ei totella suosituksia, joihin on hyvin vahvat perustelut ja ainoa keino on sitten käyttää suurempaa auktoriteettia, jotta ihmiset noudattavat ohjeistuksia. Porukkaa kulkee ihan normaalisti baareissa, ravintoloissa, saleilla ja kauppakeskuksissa, joten aivan varmasti kohta tarvitaan tiukempia toimia. Sama tilanne oli Ranskassa ja tällä hetkellä myös Saksassa.
Vanhat jäärät ei tottele! Kovempia keinoja kehiin!
Vanhat jäär ät ei tottele! Kovempia keinoja kehiin!
Vierailija kirjoitti:
"Italiassa kuoli päivässä 475 ihmistä koronaan – tähän asti korkein luku maailmassa"
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006443621.html
Jakakaa tätä uutista koronan vähättelijöille! Italiassa ei itse asiassa ole kovin paljon enemmän vanhusväestöä kuin Suomessa suhteutettuna väkilukuun.
Nuo kuolleet ovat kuitenkin olleet juuri niitä vanhuksia
Vierailija kirjoitti:
Vanhat jäärät ei tottele! Kovempia keinoja kehiin!
Eivät käsitä miten suuri riski on kuolla tautiin, THL laskeskelee alle prosentin kuolleisuutta sillä tai tällä sairastuvuusmäärällä, ja jättää kertomatta että joka toinen tai kolmas yli 70-vuotias tulee kuitenkin menehtymään.
Ulkonaliikkumiskieltoa ei saa missään nimessä tulla. Se halvaannuttaa koko yhteisön ja ajaa meidät entistä syvempään lamaan. Rajujen toimien suuntaaminen ei-työikäiseen väestöön ja riskiryhmiin on ainoqstaan perusteltua. Kaikki muu on idiotismia.
Totta hemmetissä annan teinini tavata kavereitaan. Ihan samoilla säännöillä kuin mummotkin. Ei ryhmissä ja vain ulkona kävelyllä. Etäisyys pidettävä ja esim. kännyköitä ei siirrellä kädestä toiseen.
Kukaan ei pysty noudattamaan näitä ääripään sääntöjä kuin max. pari viikkoa. Koettakaa keksiä luovempia tapoja selviytyä kuin kaikkien eristäytyminen ja koko maan talouden ajaminen syvään aukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Se on käsittämätöntä, kuinka vingutaan että on Sääntö-Suomi ja jokaiseen asiaan pitää tulla erikseen laki. Samaan aikaan ei totella suosituksia, joihin on hyvin vahvat perustelut ja ainoa keino on sitten käyttää suurempaa auktoriteettia, jotta ihmiset noudattavat ohjeistuksia. Porukkaa kulkee ihan normaalisti baareissa, ravintoloissa, saleilla ja kauppakeskuksissa, joten aivan varmasti kohta tarvitaan tiukempia toimia. Sama tilanne oli Ranskassa ja tällä hetkellä myös Saksassa.
Kyllä. Samat ihmiset vinkuvat normaaliolosuhteissa maalaisjärjen käytöstä ja ihmisten omasta harkintakyvystä. Nyt samat ihmiset kulkevat baareissa, pitävät juhlia ja käyvät salilla, koska poliisi ei ole estämässä. Anna kun arvaan, kun tulee ulkonaliikkumiskielto, niin sillon itketään, että eikö ihmisten omaan järkeen pystytä luottamaan. Ja sitten kun alkaa tulla ruumiita, niin huudetaan palstoilla, että miksei kukaan tehnyt mitään.
Ärsyttää nämä jotka eivät nyt rajoita elämäänsä kun on pyydetty... Meillä on nyt pieni vauva ja olisi ihana nähdä sukulaisia ja ystäviä, mutta todellakaan ei tavata ketään ja vauvan juhlimiset siirretään kesälle tms. Omat vanhemmat ovat alle 60v mutta en siltikään halua heille mitään tautia tai heiltä meille. Miehen vanhemmat riskiryhmää ja onneksi asuvat korvessa ilman autoa niin että muutenkin muiden kyydin varassa.
Vierailija kirjoitti:
Mä yritin tänään takoa yli 80 vuotiaille monisairaille vanhemmilleni järkeä, että sinne kauppaan ei nyt lähdetä haahuilemaan, koska minä asun lähellä ja olen moneen kertaan painottanut, että minä hoidan kaikki heidän kaupassakäynnit. Vaikka juuri eilen sanoin, että käyn sitten huomenna teille kaupassa, niin tänään kun soitin ja kysyin, että mitä tuodaan, niin isä sanoi, että hän kävi jo kaupassa.
Yritin vääntää rautakangesta, että nämä säännöt on tehty juuri heitä, monisairaita vanhuksia suojellen, mutta isä vaan nillitti, että "mutta kun paikallislehdessä luki, että kaupassa saa käydä". Teki mieli saman tien painella paikallislehden toimitukseen ripittämään toimittajia. Eihän nää vanhukset usko muutenkaan, saatika että jotkut paikallistoimittajat heittää vielä lisää löylyä ja suorastaan kannustaa mummoja kauppoihin haahuilemaan.
Sanoin ihan suoraan, että jos te vanhukset ette ymmärrä pysyä kotona, niin seuraavaksi tulee ulkonaliikkumiskielto. No eipä sekään tainnut heitä vakuuttaa. Se on kuin uhmaikäisiä pikkulapsia paimentaisi.
Meidän naapuri, 75v pappa, ramppaa kylillä monta kertaa päivässä. Kun pitää viedä lotto, hakea iltalehti, ostaa tupakkaa, ihan muuten vaan kun on niin tottunut. Nyt pitäis kyllä peruuttaa ajokortit pikana kaikilta yli 70v. Hänelläkin on monta sellaista ihmistä, joka voi käydä puolestaan kaupassa, mutta kun hän tahtoo ja haluaa itse. Olen yrittänyt jututtaa häntä asiassa, että jos nyt vaan ei kävis siellä ajeluillaan, että koiran ulkoilutus saa nyt riittää ulkoiluksi ja sosiaaliseksi kontaktiksi, mutta kun hän on niin ehdoton. Kuin uhmaikäinen, "minä itte" vaiheessa oleva lapsi.
Poliisit ovat kaikki jo nyt kotona ja puolustuvoimat taas ei koske muita kun varmusmiehiä. Lisäksi tämä koskee kaikkia tämä ulkonaliikkumiskielto eli poliisi, tulli, rajavartiolaitos, puolustusvoimat sekä yksityiset vartijat jne.
Täällä päin näyttäisi ihmiset kyllä elävän kuten ennenkin, toki vaikea sanoa kun en ole käynyt nyt kun kävelyillä mutta esim yliopistoruokalat on auki ja pari pv sitten jollain naisella oli H&M kassi. Veikkaan että ulkonaliikkumiskielto tulee jossain vaiheessa.
Tällä palstalla ihan yleinen harhaluulo että kaikki olis nyt kauheesti karanteenissa. Ei tarvi kauaa mitään kanavaa lukea kun hoksaa että ihmisillä on onnellisesti puurot ja vellit sekaisin.