Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jännä nähdä miten ihmisten mielenterveys kestää

Vierailija
18.03.2020 |

Aika ahdistavaa aikaa. Toisaalta kaikille tulee vaikeeta eikä kukaan ole sikäli yksin.
Hoitoa ei varmasti riitä kaikille kun ei ole tätä ennenkään sitä ollut.

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinkö heikkoja ihmiset on? Joku korona vie mielenterveyden? Se on vaan flunssa. Jos et ole vanhus ei sulla ole mitään hätää.

Vierailija
22/68 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet ei kestä kotona olemista eivätkä keksi itselleen tekemistä ellei joku ole käskemässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on todettu masennus ja ahdistuneisuushäiriö, mutta pärjään hyvin. En tarvitse lääkkeitäkään.

Eniten oikeastaan mietin sitä taloudellista katastrofia jossa tulemme olemaan syvällä. Sitten kun elämme pandemiapelon sijaan talousahdingossa ahdistun luultavasti kunnolla.

Vierailija
24/68 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinkö heikkoja ihmiset on? Joku korona vie mielenterveyden? Se on vaan flunssa. Jos et ole vanhus ei sulla ole mitään hätää.

No oisko vaikka tämä poikkeustilanne mikä monia ahdistaa.

Vierailija
25/68 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinkö heikkoja ihmiset on? Joku korona vie mielenterveyden? Se on vaan flunssa. Jos et ole vanhus ei sulla ole mitään hätää.[/

Mene jo muualle hokemaan tuota väsynyttä jankutustasi!

Vierailija
26/68 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi ne,kenelle koulu oli jonkinlainen pakopaikka väkivaltaa, alkoholismia, ym laiminlyöntiä vastaan, ainoa paikka missä saa ruokaa,

jäävät hunningolle ja tippuivat yhteiskunnan ulkopuolelle syrjäytymään :(

Vierailija
27/68 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän palstan kirjoituksista päätellen aika monella on kamelin selkä jo katkennut.

Älä muuta sano, monet jo tällä palstalla ovat muuttuneet niin agressiivisiksi ja ilkeiksi, että ei mitään rajaa. Ei auta yhtään, että ne jotka vähättelee saattaa tahalleen yrittää suututtaa. Milloin kukakin toivoo pahaa niille jotka eivät ole yhtä huolissaan koronasta tai haukkuvat heidät maan rakoon, ja kaikki tämä ainoastaan sen takia, että he eivät jaa samoja näkemyksiä. Tästä tulee pitkä ja mielenkiintoinen kuukausi ja ihan mielenkiinosta luen ja katson kuinka ihmiset täälä käyvät toistensa kurkkuihin kiini.

Vierailija
28/68 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse hoitajana määrä-aikaisuuden loputtua, odotan kauhulla työmääräystä. Olen aivan sekaisin, juopottelen paniikissa, en pysty keskittymään mihinkään. Kaapit tyhjänä, en uskalla mennä kauppaan. Noutopizzalla elänyt viime päivät. Olen ryypännyt kaikki kesäjuhliin tarkoitetut alkoholit. Verenpainelääkkeetkin loppuneet, koska en uskalla hakea niitä. Kärsin pakko-oireisesta häiriöstä ja se on iskenyt päälle lujaa. Anteeksi sepustus, mutta ei ole ketään,jolle jutella.

Sinä et kyllä jouda töihin vaan saikulle..... Toivottavasti otat asian rohkeasti puheeksi terveydenhuollossa. Tuo kuulostaa kamalalta, et missään nimessä ole työkykyinen. Ja sanon tämän hyvällä, oma terveys ensin❤️

Vierailija
29/68 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi monella on mielialalääkitys turvana.

Tuollaisistakin voi tulla toimituskatkoksia kriisiaikoina. Se onkin kiva lääkkeissä, mitkä voi aiheuttaa vieroitusoireita.

Vierailija
30/68 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähen kyl huomenna mielenterveys päivystykseen hakeen lääkkeet. Kävin siellä jo kerran, ei annettu rauhoittavia. Aattelin sit et ihan sama mikä lääke vaan kunhan saan tän ahdistuksen poies!

Vierailija
31/68 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt ollaan vasta niin alkuvaiheessa tätä kriisiä että hirveän vaikea on sanoa miten tämä vaikuttaa yleisesti mielenterveyteen. Ollaan joko sokki vaiheessa (epäusko, ehkä asian kieltäminen) tai korkeintaa reaktio vaiheessa (todellisuus iskee), vähitellen tilannetta aletaan käsitellä ja sitten selviytyä kriisistä.

Kriisistä selviäminen voi lopulta vahvistaa ihmistä tai sitten ei. Varmasti tilanne on sellainen että se eriarvoistaa ihmisiä. Toiset selviytyy, toiset ei ehkä ainakaan yhtä hyvin.

Vierailija
32/68 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en sinänsä pelkää itse koronaa vaikken sitä tietenkään itselleni halua. En kuitenkaan ole missään vaiheessa sitä osannut pelätä.

Sen sijaan tämä poikkeustilanne kyllä aiheuttaa epämiellyttävää oloa, ei nyt ahdistukseksi voi missään tapauksessa kuitenkaan sanoa.

Vierailija
33/68 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse hoitajana määrä-aikaisuuden loputtua, odotan kauhulla työmääräystä. Olen aivan sekaisin, juopottelen paniikissa, en pysty keskittymään mihinkään. Kaapit tyhjänä, en uskalla mennä kauppaan. Noutopizzalla elänyt viime päivät. Olen ryypännyt kaikki kesäjuhliin tarkoitetut alkoholit. Verenpainelääkkeetkin loppuneet, koska en uskalla hakea niitä. Kärsin pakko-oireisesta häiriöstä ja se on iskenyt päälle lujaa. Anteeksi sepustus, mutta ei ole ketään,jolle jutella.

Sinä et kyllä jouda töihin vaan saikulle..... Toivottavasti otat asian rohkeasti puheeksi terveydenhuollossa. Tuo kuulostaa kamalalta, et missään nimessä ole työkykyinen. Ja sanon tämän hyvällä, oma terveys ensin❤️

Kiitos sinulle. Edes joku kuuntelee.

Vierailija
34/68 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi monella on mielialalääkitys turvana.

Se ei kovin pitkälle ihmisiä kanna, että on pillereitä. Ei korvaa ihmistä joka kuuntelee ja välittää, on läsnä.  On ihminen ihmiselle.

Vierailija
35/68 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pelkää tai koe ahdistusta siitä, että korona iskisi itselle. Ahdistus tulee ihan muista asioista tällä hetkellä. Työt täysin seis ja ei tietoa miten tulee jatkumaan, jos firma jotenkin onnistuu selviämään tästä. Tiedän, että sama monella muulla, mutta itselle työ on älyttömän tärkeää ja rakasta, nyt täytettävä päivät jollain. Loputtomiin ei kyllä pää millään kestä, onneksi tällä hetkellä edes ulkoilemaan pääsee. 

Suljetaan vaikka kaikki kotiin hetkeksi, isketään kaikki kiinni, kunhan nyt mahdollisimman nopeasti päästään taas normaaliin elämään kiinni ja mahdollisimman pienillä vahingoilla. 

Vierailija
36/68 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi olettaa mt-ongelmien vähenevän todella paljon. Tätä puoltaa kaksi tekijää: ei ole resursseja diagnosointiin ja stressi vähenee, sillä koronassa on selkeä uhka ja selkeät ohjeet miten sitä torjutaan. Samalla työ yms. stressi vähenee.

Vierailija
37/68 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähen kyl huomenna mielenterveys päivystykseen hakeen lääkkeet. Kävin siellä jo kerran, ei annettu rauhoittavia. Aattelin sit et ihan sama mikä lääke vaan kunhan saan tän ahdistuksen poies!

Kannattais kuitenkin opetella hallitsemaan ahdistusta, sillä lääkkeiden NNT on kovin huono. Terapia olisi paras, mutta sitä ei varmasti saa tässä hetkessä.

Vierailija
38/68 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä yritän hukuttaa huoleni tekemällä töitä aamusta iltaan (etänä). Mutta ahdistaa kyllä. Sen huomaa esimerkiksi siitä, että nukkuminen on hankalaa. On masentunut ja outo olo.

Vierailija
39/68 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mietin minä, etten vaan sekoaisi. Nuorempana olin lähellä psykoosia ja en haluaisi vieläkään saada sitä. Ahdistusta on ollut välillä. Samalla kuitenkin voin ainakin vielä aika hyvin. Asiaa ehkä helpottaa jo muuten aika eristynyt elämäntapani ja se ettei täällä alueella ole vielä tartuntuja juurikaan ( tietenkin voi olla "epävirallisesti") 

Vierailija
40/68 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi ne,kenelle koulu oli jonkinlainen pakopaikka väkivaltaa, alkoholismia, ym laiminlyöntiä vastaan, ainoa paikka missä saa ruokaa,

jäävät hunningolle ja tippuivat yhteiskunnan ulkopuolelle syrjäytymään :(

Toisaalta monet kiusatut varmaan nauttivat, kun ei tarvi kouluun mennä. Tosin ei niitä kavereita toisaalta ole helppo tavata edes koulun ulkopuolella ( jos niitä on) nyt kun on tämä tilanne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kolme