Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avokonttorissa töissä, eikä edelleenkään siirrytä etötöihin

Vierailija
17.03.2020 |

Kyseessä ei ole kriittinen ala ja mitään esteitä etätyönteolle ei ole. Kaikilla laitteet ja etäyhteys toimii. N. 150 hlö työpaikka, kaikki avokonttorissa kolmessa kerroksessa.
Mennyt vähän maku työnantajaan tämän vuoksi. Eivät siis selkeästikään luota, että työntekijät tekisivät työnsä kotona eli toisin sanoen tehokkuus menee työntekijöiden ja viruksen leviämisen edelle?! Lisäksi tuntuu, että oikein kehuskelevat asiakkaille, että ollaan edelleen työpaikalla, vaikka itseä ainakin vain hävettää (ja hirvittää) koko juttu.

Ei auta kuin toivoa, että hallitus linjaisi tiukemmin, että etätyöntekoon jos suinkin vain mahdollista :(

Työpaikka pk-seidulla, joten varmasti monet muutkin itseni tapaan joutuu käyttää lisäksi julkisia. Tuskin johto sitäkään tajuaa, ettei kaikilla ole varaan autoon, jolla tulla työpaikalle.

Kommentit (151)

Vierailija
21/151 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse toimin erittäin Vaativissa Asiantuntija tehtävissä, ja toimin etänä. Mutta haluaisin lähi töihin. Mutta ei onnistu. Nimerkillä:turhaanko opiskelin.

Vierailija
22/151 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä yli puolet on etätöissä, kaikkea ei voi tehdä etänä. Olen myös etänä, mutta saatan jäädä talvilomalla, sillä mun työt on koronasta johtuen vähissä, autan nyt taustalta muita.

Toivottavasti hommia riittää sinullekin Koronan aikana! Tsemppiä! Tässä itse kukin pelkää lomautuksia :(

Mä sain luvan jäädä etäyöihin jo viime viikon alkupuolella, sillä puolisoni kuuluu vahvasti riskiryhmään. Työnantaja on suhtautunut hyvin kannustavasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/151 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli ihan sama! Firma on niin takapajuinen ja jääräpäinen, että etätöitä ei normaalistikaan sallita kuin ehkä silloin tällöin erittäin painavasta syystä ja pitkin hampain. Välineistä ei ole kiinni. Ja kaikki työ onnistuu etänä. Mutta eeeii, kun työntekijöihin ei luoteta ja työnteko kuuluu työpaikalle! Eilisen jälkeen tuli lupa, että tämän viikon saa etäillä, mutta ainoastaan tämän viikon. Joo. Sillähän se pandemia talttuukin. 4 päivän etäilyllä.

Vierailija
24/151 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse toimin erittäin Vaativissa Asiantuntija tehtävissä, ja toimin etänä. Mutta haluaisin lähi töihin. Mutta ei onnistu. Nimerkillä:turhaanko opiskelin.

Voisit samalla opiskeluinnolla myös sivistää itseäsi, että miksi juuri nyt täytyy poikkeuksellisesti toimia etänä!

Ap

Vierailija
25/151 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoituksesta päätellen: kyllä!

Vierailija
26/151 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein ymmärrä, että mitä oikein ajattelevat. Miksi vastuu leviämisen estotoimista ei koskisi juuri heitä ja mitä tapahtuisi jos kaikki firmat toimisivat samoin.

Vierailija
27/151 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tilanteessa se nähdään, että mitkä yritykset tavoittelevat taloudellista hyötyä työntekijöidensä terveyden kustannuksella.

Vierailija
28/151 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivikautista ja työntekijöiden väheksymistä.

Vierailija
29/151 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaistun, pian lähdössä kans kävellen kohti konttoria. Bussiin en enää jalallakaan astu ja toivon, ettei kukaan mukaan töistä. tässä on muuten pian aivan varmasti kaikki meistä sairastuneita.

Ei voi kuin ihmetellä, miksi edelleen ei puhettakaan etätöistä. Aivan kuin tämä kaikki muka ei koskisi minun työpaikkaani.

Vierailija
30/151 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän monitoimitilassa on edelleen sääntönä, ettei perättäisinä päivinä saa istua samalla paikalla. Joka aamu uusi tahmainen näppäimistö nenän alla. Jee.

Vierailija
31/151 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko muilla samaa tilannetta vai onko työnantajani poikkeuksellisen vastuuton?

Ja tarkoitan nyt työpaikkoja, joissa etätyö olisi täysin toteutettavissa, mutta sitä ei periaatteen vuoksi vain tehdä, koska ei ole ollut käytäntönä ennekään.

Lisäyksenä vielä, että toki muutamat lapselliset jääneet nyt etätyöhön, kun alakoululaisia täytyy vahtia.

Ap

Selitys voi olla niin yksinkertainen , ettei työnantajasi järjestelmät kestä liian suurta määrää etäyhteyksiä kerralla.

Etenkin jos teillä ei ole tähän saakka tehty paljon etätyötä, näihin asioihin ei ole panostettu etukäteen.

Vierailija
32/151 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän monitoimitilassa on edelleen sääntönä, ettei perättäisinä päivinä saa istua samalla paikalla. Joka aamu uusi tahmainen näppäimistö nenän alla. Jee.

Desinfioi se

Vierailija
33/151 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaistun, pian lähdössä kans kävellen kohti konttoria. Bussiin en enää jalallakaan astu ja toivon, ettei kukaan mukaan töistä. tässä on muuten pian aivan varmasti kaikki meistä sairastuneita.

Ei voi kuin ihmetellä, miksi edelleen ei puhettakaan etätöistä. Aivan kuin tämä kaikki muka ei koskisi minun työpaikkaani.

Uskomatonta, että on tällaisia työpaikkoja yhä. Saako kysyä mikä ala? Eikö työnantajalla käy mielessä, miten töille käy, jos (tai kun) tauti lähtee leviämään ja iso osa kaatuu petiin ja on siellä jopa kuukauden? Ja osa väestä menehtyy?

Omalla työpaikalla on suosittu etätöitä jo vähän aikaa, kaverin työpaikalla kiellettiin töihin tulo kaikilta joille se ei ole aivan välttämätöntä. Ja välttämättömänä pidettiin esim. sitä, että järjestävät muille mahdollisuudet tehdä etätöitä. Eli sekin porukka poistuu heti kun tuo on kunnossa. Muuten ei edes saa mennä töissä käymään, jos ei ole pakko. Ja vastaava järjestely todella monella muulla.

Vierailija
34/151 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän väelle tuli pe-iltana pomolta viestiä, että siirrytään etätöihin toistaiseksi. En tiedä kauanko kestää. Eli nyt ma alkaen ollaan tehty työt kotoa käsin. On kyllä ihan piristävää. Vaikuttaa työntekoonkin tosi positiivisesti, kun saa tehdä työt kotona - voi nukkua tunnin pidempään, ei tarvitse laittautua, työt voi hoitaa vaikka yöpuvussa, ei tarvitse miettiä eväitä töihin, koirien ei tarvitse olla yksin ja voin käydä pissattamassa ne keskellä päivää. Lisäksi itseäni piristää hirveästi, kun ei tarvitse olla koko päivää avokonttorin mölyssä.

Vierailija
35/151 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinuna veisin oman näppiksen ja hiiren tai ostaisin itse edullisimmat mahdollisimman ja desinfioisin pöydän. Tämä on jotain aivan uskomatonta.

tällainen käytäntö normaalilla flunssakaudellakin on suorastaan idioottimainen.

Vierailija
36/151 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla onnistuisi etätyö yleensäkin paremmin, sillä yksi työkaveri on todella häiritsevän äänekäs. Mulla on kuulokkeet päässä koko päivän ja ei auta edes vastamelu, eikä vielä musiikkikaan, vaan on pistettävä jotain rytmikästä musiikkia, mutta sekin niin ettei se häiritse. En tajua, miten ujoksi ja hiljaiseksi luonnehdittu tyyppi on niin äänekäs, puhuu itsekseen, paukuttaa pöytää, tuhisee ja puhisee. No joku diagnoosi hänellä varmasti olisi mutta ei ole kai koskaan tutkittu tai hoidettu. Kaikenlisäksi pomo on päättänyt, että kaikkien pitää olla paikalla yhtä aikaa 8-16. Välillä on ylitöitä ja menen seitsemään, saan sen ensimmäisen tunnin aikana hyvin aikaan kun ei ole häiriötä. 

Meillä ei ole yhteyksiä eikä mulla edes läppäriä. Olen harkinnut ja valmistellut yksityisyrittäjäksi siirtymistä, mutta se nyt siirtyy. Ajatus on että nykyinen pomo saa valita, ottaako uuden työntekijän vai ostaako multa. Mulla olis jo muitakin asiakkaita tiedossakin, mutta saa nähdä kuinka heidän tilanteen nyt käy. Ei kotona lusmuilla, mulla on kokemusta kotona työnteosta. Ympäristö, niinkuin tuo yksi kirjoittaja, ei vaan aina tajua, että etätyö on työtä ja silloin ei seurustella, lähdetä vapaaehtoistöihin tai kestitä vieraita. Yrittäjänä toki voi valita paremmin työaikansa. 

Vierailija
37/151 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei aiemmin ollut etätyö läheskään kaikille mahdollista mutta nyt kiireesti puuttuville rakennettiin yhteydet ja hommattiin laitteita. Lähes kaikki etänä. Joitakin tehtäviä joudutaan toimistolla tekemään.

Työnantajan mielestä teho on parempi kun mahdollisimman moni on terve ja työ etenee mahdollisimman häiriöittä kuin että työpaikan työt pysähtyy jos sinne tulee joku koronassa. Silloinhan työt pitää keskeyttää että tilat saadaan putsattua ja altistuneiden etsinnässä auttaa ja karanteenit päälle.

Työnantajan vastuulla on muuten työntekijöiden terveyden turvaaminen työpaikoilla, joten työnantajalta voi kysyä, onko miettinyt, että tarpeeton paikalle vaatiminen voi olla työturvallisuuslain vastaista.

Vierailija
38/151 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työturvallisuuslaki

Lue lain 8 pykälä

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20020738#a738-2002

Saattaa työnantajasi rikkoa työnantajan työturvallisuusvelvoitteita kun etätyö kuitenkin olisi teknisesti mahdollista. Jos sitten joku siellä sairastuttaa muita, ja työpaikalla sairastuneista joku pahemmin, niin saattaapi olla huonompi juttu sille, joka etätyön esti...

Vierailija
39/151 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama homma, voin sanoa että tämän jälkeen kyllä loppuu joustaminen omalta puoleltani työnantajaa kohtaa.

Ja kun pahin taloudellinen tilanne on ohi ja firmat taas rekrytoivat nii se on heippa.

Vierailija
40/151 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei aiemmin ollut etätyö läheskään kaikille mahdollista mutta nyt kiireesti puuttuville rakennettiin yhteydet ja hommattiin laitteita. Lähes kaikki etänä.

Juuri näin. Jos järjestelmät, yhteydet ja laitteet eivät ole kunnossa, nyt kiireellä laittamaan kuntoon. Näin on moni muukin paikka tehnyt.

Tiedän monta IT-alan ihmistä, jotka ovat painaneet viikonlopun töitä, jotta etätyö- ja etäopiskelumahdollisuudet saadaan kaikille toimimaan ja työ jatkuu. Muistakaa mielessänne kiittää myös heitä, siellä tehdään paljon sen eteen, että tartuntaketjut saadaan minimoitua ja te voitte pysyä kotona turvassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kaksi