Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

OAJ herätys! Tampereen opettajille tuosta noin vain tuplatyöt

Vierailija
14.03.2020 |

Sori, että laitan tuon otsikon uusiksi. En itse aloittanut sitä alkuperäistä poistettua ketjua, mutta opettajana minua kiinnosti tämä aihe. Olin pois koneelta tunnin ja sillä aikaa keskustelu oli poistettu! Mitään epäasiallistahan siinä ei ollut. Itse en suostuisi yksinkertaisella palkalla sekä lähiopetukseen että etäopetukseen. Järkevintä olisi palkata lisää henkilöstöä, sijaisia nyt kun moni opettajakin sairastuu. Niin paljon on opettajia työttömänä.

Kommentit (319)

Vierailija
221/319 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parin viikon etäopetus ei kenenkään oppimistuloksia vaaranna. Korkeintaan nyt opettajat joutuvat vähän menemään pois omalta mukavuusalueeltaan ja se näyttää tämän ketjun perusteella olevan heille aivan mahdotonta ja suuri kauhistus.

Harvassa ammatissa joutuu niin usein "poistumaan mukavuusalueeltaan" kuin opettajan työssä. Yllättäviä tilanteita tulee eteen päivittäin. Ongelmana opettajan työhön liittyvissä keskusteluissa on, että kaikki kuvittelevat olevansa koulumaailman asiantuntijoita siksi, että ovat itse joskus käyneet koulua tai seuranneet lapsensa koulunkäyntiä.

Nykytilanne on valitettavasti se, että oppilaan tai opiskelijan oppimistuloksista vastuutetaan opettajaa, ei nuorta itseään. Yhteydenpito huoltajiin vie aikaa ja on henkisesti kuluttavaa normaalitilanteessakin. Voin vain kuvitella, millaisia keskusteluja tulen käymään, jos ja kun tiettyjen oppilaiden oppimustulokset tulevat etäopiskelun myötä laskemaan.

Minä voin kyllä omasta puolestani laskea rimaa, mutta käytännössä tiedän jo etukäteen saavani huoltajat kimppuuni, jos en pysty tarjoamaan juuri heidän nuorelleen riittävästi virikkeitä ja henkilökohtaista ohjausta.

Ihan vain mielenkiinnosta: monessako muussa ammatissa itse olet toiminut jos kerran luulet olevasi pätevä arvioimaan että oma työsi on niin kamalan paljon hankalampaa ja rankempaa kuin toisten? Tuskin olet ollut muuta kuin opettajana kuten suurin osa opettajista. Siksi tässäkin ketjussa vikistään kun joutuu tekemään asioita vähän uudella tavalla eikä ymmärretä että tällainen muutosten sietäminen on useassa muussa työssä aivan arkipäivää.

Aika monikin opettaja on tehnyt muita töitä. Itse olen ollut vuoden siivoustöissä nuorena, useamman kesän pikaruokalassa jne. Lisäksi työskentelin 12 vuotta it-alalla yksityisellä kahdessa pörssiyhtiössä ja yhdessä pienemmässä. Olin järjestelmäsuunnittelijana, tiimimanagerina jne. Silti voin vakuuttaa, että opettajan työ on näistä ehdottomasti raskain.... ja samalla antoisin. Siinä tuntee elävänsä joka hetki, eikä tarvi tilipäivänä miettiä, mistä saa palkkansa. Tuollaisissa asiantuntijatöissä on hirveästi luppoaikaa ja sellaista epämääräistä säätämistä, vaikka kaikki esittää kiireistä. Opettajana ei tarvi esittää mitään, se on raakaa ja hektistä työtä, joka imee kuin mehupillin tyhjiin päivän aikana.

Opettajana joutuu myös enemmän improvisoimaan muuttuvissa tilanteissa jatkuvasti. Asiantuntijatyö oli ennakoitavampaa ja stressipiikit oli pienempiä. Vaikka joskus tuli jostain testauksesta katastrofivirhe ja siinä juostiin, oli se hallittavampaa kuin teinien paimentaminen yllättävissä tilanteissa.

Mulla työkokemusta 12 vuotta kahdelta muulta alalta ennen opettajan työtä. Olen samaa mieltä kanssasi. Varmaan olisin kirjoitellut ja arvostellut tässäkin ketjussa, jos olisin entisessä työssäni, jota luulin kuormittavaksi.

Tervetuloa kaikki opetusalalle kokeilemaan! Työ on todellakin antoisaa, mutta on se raskaampaa kuin mikään muu, mitä olen koskaan tehnyt!

Vierailija
222/319 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kyllähän se nyt tässä kriisissä riittää, että laittaa oppilaille/vanhemmille Wilmaan, että tehkää matikasta sivut ne ja ne, enkusta kappale se ja se tehtävineen ja pyydetään vanhempia valvomaan. Mikä tässä nyt niin vaikeaa on. Vähemmälläkin kriisissä selviää.

Mä kans ihmettelen tätä marinaa. Meillä päin jos lapsi sairastuu vakavasti esim. syöpään, niin hän on edelleen etäopetuksessa luokkansa ja koulukavereiden kanssa. Enkä yhdenkään opettajan ole kuulut valittavan lisätyöstä.

Eikös tämä ole ollut jo vuosia lakisääteinen juttu, ainakin jo v.2013

https://yle.fi/uutiset/3-6653559

Ja miten nykyinen käytäntö poikkeaisi sairaan lapsen opetuksesta

Minä ihmettelen näitä sanavalintoja "marina" ja "kitinä".

Tämä on mielenkiintoinen ketju, josta voivat pysyä poissa ne, jotka eivät kykene asialliseen keskusteluun.

Tämä. Opettajaa aina voi lyödä oikealta ja vasemmalta. Mitään keinoja todellisuudessa ei ole puolustautua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/319 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kaikki peruskoululaiset voisi jäädä kotiopetukseen, eihän peruskoulun opetus ole mitään rakettitiedettä, vaan yhtähyvin vanhemmat voisi opettaa ja opettajat pakkolomalle elokuun asti, näin kunnat ja kaupungit saisivat säästöjä opettajien palkoista ja ne voisi laittaa terv.hoitoon, kun koronavirus aiheuttaa lisäkustannuksia ja ehkä välttyisimme veron korotuksilta ja muilta lomautuksilta.

Jo nyt moni vanhempi pitää lapsilleen kotikoulua, ilman mitään ongelmia. Ja jos poikkeustila otetaan voimaan, niin jokatapauksessa näin tapahtuu, kun koulut suljetaan.

Vierailija
224/319 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marinaa ja kitinää se on.

Tosiasia on se, ettei opettajille makseta lisäkorvauksia.

Se, että opettajat luettelee omia ekstratöitään somessa, on täysin turhaa.

Ainoa looginen tyyli tehdä työtä:

Tehdään työtä ajallisesti normaalimäärä. Jos koronahässäkkä tuo lisää työtehtäviä, jätetään vastaava määrä normaaleista työtehtävistä tekemättä.

Moni ope luulee, että hirvee älinä hankalista työtehtävistä —> palkankorotus.

Se ei mee niin. Palkankorotuksia saadaan ihan muilla konsteilla.

Jos ope kokee tekevänsä liikaa työtä palkkaansa nähden, kannattaa ihan ekaks vähentää työn määrää ja käyttää aikaa esim. AY-toimintaan.

Koronaepidemian ei tarvitse ketään uuvuttaa. Nyt on oikea aika keskittyä olennaiseen, kun kodit kantavat osan opetusvastuusta, ryhmäkoot ovat pienet, kaikki retket ja muut kokoontumiset on peruttu eikä vanhempainiltojakaan ole.

Just nyt kannattaa hidastaa tahtia, lopettaa vinkuminen ja nauttia siitä, että voi suosiolla pitää hyvin perinteistä koulua niille harvoille lapsille, jotka kouluun ilmestyvät.

Luokanope, joka ei jaksa tätä hysteriaa

Vierailija
225/319 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kyllähän se nyt tässä kriisissä riittää, että laittaa oppilaille/vanhemmille Wilmaan, että tehkää matikasta sivut ne ja ne, enkusta kappale se ja se tehtävineen ja pyydetään vanhempia valvomaan. Mikä tässä nyt niin vaikeaa on. Vähemmälläkin kriisissä selviää.

Mä kans ihmettelen tätä marinaa. Meillä päin jos lapsi sairastuu vakavasti esim. syöpään, niin hän on edelleen etäopetuksessa luokkansa ja koulukavereiden kanssa. Enkä yhdenkään opettajan ole kuulut valittavan lisätyöstä.

Eikös tämä ole ollut jo vuosia lakisääteinen juttu, ainakin jo v.2013

https://yle.fi/uutiset/3-6653559

Ja miten nykyinen käytäntö poikkeaisi sairaan lapsen opetuksesta

Minä ihmettelen näitä sanavalintoja "marina" ja "kitinä".

Tämä on mielenkiintoinen ketju, josta voivat pysyä poissa ne, jotka eivät kykene asialliseen keskusteluun.

Tämä. Opettajaa aina voi lyödä oikealta ja vasemmalta. Mitään keinoja todellisuudessa ei ole puolustautua.

Onhan tässäkin ketjussa asiallisia opettajia, jotka ei panikoi poikkeustilanteessa. Varmaan pääosa opettajista on tällaisia.

Sitten on näitä maailman raskain ja tärkein työ, kaikki menee pilalle, ei onnistu mikään. He pilaavat ammattikunnan maineen.

Vierailija
226/319 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ettekö te joudu yhtää valmistelemaan niitä tunteja yleensä, kun tämä aiheuttaa ahdistusta? Vai onko niin, että mennään samalla tavalla joka vuosi?

Eikö tämä kannattais ottaa haasteena ja uuden oppimisena, koska luulen että etäkoulu lisääntyy? Ja kai ne oppilaat voi pyytää liitetiedostona lähettämään tehtävät X päivään mennessä ja sit tarkastella ne?

Jokainen varmasti ymmärtää, että jotkut tulevat tippumaan tämän takia kärryiltä, mutta poikkeustilanteissa on poikkeus säännöt. Nyt tulee yrittää tehdä parhaansa. Meidän kaikkien ammattiryhmien.

Kappas, jotain iloa vuosityöajasta on se, että nyt opettajat ovat laitettu kirjaamaan myös sitä sitomatonta työaikaansa. 

Eli tässä sinulle vastausta siihen, että "eihän opettajat mitään suunnittele". Kaikesta näkyvän lukkarin ulkopuolella tehdystä työstä mulla on tähän päivään mennessä mennyt lisäksi 300,37 tuntia ja tänään tulee lisää. Jaappa tuo niiden viikkojen lukumäärällä mitä lukuvuodessa on tähän asti ollut. Ja tänään tulee lisää noin  4-6 tuntia, sillä nyt on eräs isompi proggis alla. Tosiaan, ihan opettajankin vuorokaudessa on se 24 tuntia, eli en ihan ole ihastunut että kukaan ei ajattele tuota rajaa. 

En minä palkkaa enempää vaadi, vaan ymmärrystä siitä, että jokaisella pitää olla oikeus lepoon ja vapaa-aikaan edes joskus. 

Just olit kuukausi sitten viikon lomalla. Ja joka viikko on kaksi perättäistä vapaapäivää. Monella muulla alalla perättäiset vapaapäivät ovat vain haave. Ja sille yksittäiselle vapaalle pääsee fyysisesti kotiin illalla klo 23 ja vapaan jälkeen palaa töihin klo 05. Kesälomankin joutuu pitämään viikon pätkissä. En viitsisi paljoa opettajana napista.

Tuo on laitonta. Riittävä vuorokausilepo, tarpeellinen määrä peräkkäisiä vapaapäiviä vuodessa tai tasoittumisjaksolla ja vuosiloman kahden viikon yhtenäinen vähimmäiskesto ovat työsuojelullisia asioita, joita on noudatettava sinunkin työpaikallasi.

Vierailija
227/319 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottavaisena kansalaisena olen kuvitellut, että jokaisessa kunnassa on opetustoimen laatima valmiussuunnitelma, jossa on selvitetty, miten esimerkiksi poikkeusoloissa toimitaan. Tätä nimittäin edellytetään valmiuslaissa.

Mediaa seuranneena olen ollut siinä käsityksessä, että koulujen normaaliarkea on valmius käyttää erilaisia etäopetuksen mahdollistamia välineitä ja että opettajia on tähän myös koulutettu.

Tietenkään vuorovaikutus oppilaiden ja opettajan välillä ei ole samanlaista kuin luokkatilanteissa. Mutta jos on kyse poikkeusoloista, niin se nyt kai on hyväksyttävä. Videoneuvotteluvälineitä voi varsin monipuolisesti. Mistäs tietää, vaikka se luokan hiljaisinkin rohkaistuisi esittämään mielipiteitään kirjoittamalla.

Aina on teinejä, jotka eivät koulunkäynnistä piittaa. Osalle koulu on paikka, jossa tavataan kavereita ja ehkä käydään syömässä. Siinä ohessa voi sitten keksiä kaikenlaista kivaa open ja muiden kiusaksi.

Vierailija
228/319 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä Suomessa jo maanantaina on poikkeustila voimassa, niin silloin koulut suljetaan ja oppilaat jäävät kotiopetukseen eli turhaan hermoilet ap. ja näin on tehty monessa muussa maassa ja opettajat vapautettu tehtävästään toistaiseksi esim. Tanskassa. Ja näitä opetussuunnitelmia kun voi muuttaa tarvittaessa ja kesken lukukauden, kun poikkeustila voimassa.

Vierailija
229/319 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehdään työtä ajallisesti normaalimäärä. Jos koronahässäkkä tuo lisää työtehtäviä, jätetään vastaava määrä normaaleista työtehtävistä tekemättä.

Jos ope kokee tekevänsä liikaa työtä palkkaansa nähden, kannattaa ihan ekaks vähentää työn määrää ja käyttää aikaa esim. AY-toimintaan.

Koronaepidemian ei tarvitse ketään uuvuttaa. Nyt on oikea aika keskittyä olennaiseen, kun kodit kantavat osan opetusvastuusta, ryhmäkoot ovat pienet, kaikki retket ja muut kokoontumiset on peruttu eikä vanhempainiltojakaan ole.

Just nyt kannattaa hidastaa tahtia, lopettaa vinkuminen ja nauttia siitä, että voi suosiolla pitää hyvin perinteistä koulua niille harvoille lapsille, jotka kouluun ilmestyvät.

Kun tai jos oppilaasi tuovat epäkohtia asiallisesti esiin, sanotko heillekin, että he vain marisevat ja kitisevät ja vinkuvat?

Kaikki nuo sanomasi asiat ovat itsestäänselvyyksiä, tietysti on normaalipalkalla tehtävä vain normaali työmäärä. Oppimistuloksia sillä ei saavuteta. Sitä tässä on tuotu esiin. Minä ainakin mielelläni lukisin keskustelua, jossa edetään asian käsittelyssä eikä jankata koko ajan samoja asioita.

Vierailija
230/319 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ettekö te joudu yhtää valmistelemaan niitä tunteja yleensä, kun tämä aiheuttaa ahdistusta? Vai onko niin, että mennään samalla tavalla joka vuosi?

Eikö tämä kannattais ottaa haasteena ja uuden oppimisena, koska luulen että etäkoulu lisääntyy? Ja kai ne oppilaat voi pyytää liitetiedostona lähettämään tehtävät X päivään mennessä ja sit tarkastella ne?

Jokainen varmasti ymmärtää, että jotkut tulevat tippumaan tämän takia kärryiltä, mutta poikkeustilanteissa on poikkeus säännöt. Nyt tulee yrittää tehdä parhaansa. Meidän kaikkien ammattiryhmien.

Kappas, jotain iloa vuosityöajasta on se, että nyt opettajat ovat laitettu kirjaamaan myös sitä sitomatonta työaikaansa. 

Eli tässä sinulle vastausta siihen, että "eihän opettajat mitään suunnittele". Kaikesta näkyvän lukkarin ulkopuolella tehdystä työstä mulla on tähän päivään mennessä mennyt lisäksi 300,37 tuntia ja tänään tulee lisää. Jaappa tuo niiden viikkojen lukumäärällä mitä lukuvuodessa on tähän asti ollut. Ja tänään tulee lisää noin  4-6 tuntia, sillä nyt on eräs isompi proggis alla. Tosiaan, ihan opettajankin vuorokaudessa on se 24 tuntia, eli en ihan ole ihastunut että kukaan ei ajattele tuota rajaa. 

En minä palkkaa enempää vaadi, vaan ymmärrystä siitä, että jokaisella pitää olla oikeus lepoon ja vapaa-aikaan edes joskus. 

Just olit kuukausi sitten viikon lomalla. Ja joka viikko on kaksi perättäistä vapaapäivää. Monella muulla alalla perättäiset vapaapäivät ovat vain haave. Ja sille yksittäiselle vapaalle pääsee fyysisesti kotiin illalla klo 23 ja vapaan jälkeen palaa töihin klo 05. Kesälomankin joutuu pitämään viikon pätkissä. En viitsisi paljoa opettajana napista.

Muuten hyvää dramatisointia, mutta kesälomaa on annettava vähintään kahden viikon yhtäjaksoinen pätkä.

Vierailija
231/319 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse opettajana olen ainakin vain kiitollinen että on mahdollisuus etätyöhön ja palkka tulee. Toista se on esimerkiksi pienyrittäjillä, joita uhkaa ihan todellinen ahdinko. Vähän voisi katsoa laajemmasta näkökulmasta eikä vain omaa napaa.

No kun tässä ei ollut kyse etätyöstä, vaan siitä, että opettaja pitää lähiopetuksen koulussa normaalisti itsensä koronalle altistaen ja vieden omat lapset hoitoon, ja sen lisäksi pitää vielä etäopetusta poissaolijoille, samalla palkalla.

Kun se idea on, että se sama oppitunti pidetään niille paikalla olijoille ja samaan aikaan ne kotona olijat seuraavat sitä oppituntia verkossa. Sama sisältö, samat tehtävät sama kommunikointi. Välissä vaan on jokin tekninen alusta, yksinkertaisimmillaan skype.

Onko läsnäolevien oppilaiden saama opetus sitten sitä, että katsovat luokassa, kun opettaja pitää etätuntia? Hehän eivät näe, mitä keskustelua verkko-opetusalustassa käydään ja mitä dokumentteja opettaja siellä näyttää. Minä käsitän niin, että lisätyö tässä tulee nimenomaan siitä, että oppilailla on tuossa tilanteessa kaksi eri oppimisympäristöä, joissa opettaja ei voi olla reaaliaikaisesti läsnä yhtä aikaa, ts. verkko-opiskelijat eivät näe kunnolla, mitä opettaja "kirjoittaa taululle", eivätkä kuule läsnäolevien kysymyksiä, siinä missä läsnäolijat eivät näe materiaalia, mitä jaetaan verkkoalustalla.

Tuplatyöstä ei ehkä ole kysymys, mutta aikaa kuluu enemmän oppimisympäristöstä toiseen vaihdellessa. Myös kokeet täytyy suunnitella uudestaan, koska etäopiskelijat voivat "luntata" kaiken netistä tai käyttää koneen laskinta. Eikä sekään ihan reilua ole, jos kokeen aikana toiset saavat etsiä tietoa netistä, toiset oppikirjaa selaamalla.

Vierailija
232/319 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaat varmaan "valvoa", mutta osaatko auttaa lukiolaista tämän pitkän matematiikan tehtävissä?

Syyskuussa taas kirjoitetaan ylioppilaskokeessa, vaikkapa matematiikkaa. Hyvin menee varmaan sitten.

Vierailija
233/319 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun tai jos oppilaasi tuovat epäkohtia asiallisesti esiin, sanotko heillekin, että he vain marisevat ja kitisevät ja vinkuvat?

Kaikki nuo sanomasi asiat ovat itsestäänselvyyksiä, tietysti on normaalipalkalla tehtävä vain normaali työmäärä. Oppimistuloksia sillä ei saavuteta. Sitä tässä on tuotu esiin. Minä ainakin mielelläni lukisin keskustelua, jossa edetään asian käsittelyssä eikä jankata koko ajan samoja asioita.

Otan sen verran sanojani takaisin, että totta kai luokanopettajana olen helpommassa asemassa aineenopettajiin nähden. Toisaalta myös palkkani on pienempi kuin aineenopettajien. Aineenopettajilla yläkoulussa paletti on monimutkaisempi kuin minulla. Ymmärrän siis hiukan tätä valitusta.

Mitä tulee marinaan, kyllä! Aika paljon oppilaani kitisevät ja marisevat. Ja kuittaan marinan ”lopeta kitiseminen” -ohjeella. Jos oppilas tuo esiin todellisen epäkohdan, jolle voi tehdä jotain, silloin suhtaudun toisin.

Tässä ketjussa nyt vain on kyse, että opettajat marisevat a) tyhjästä tai b) asioista, joille ei voi tehdä mitään.

Opettajalla on paljon päätäntävaltaa oman työnsä suhteen. Tällaisessa poikkeustilanteessa ei kannata uikuttaa. Tehkää se, mikä on tehtävissä. Hyväksykää asiat, jotka eivät ole muutettavissa. Tehkää hommat resurssienne mukaan. Älkää leikkikö messiasta.

T. Toi marinaan kyllästynyt luokanope

Vierailija
234/319 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse opettajana olen ainakin vain kiitollinen että on mahdollisuus etätyöhön ja palkka tulee. Toista se on esimerkiksi pienyrittäjillä, joita uhkaa ihan todellinen ahdinko. Vähän voisi katsoa laajemmasta näkökulmasta eikä vain omaa napaa.

No kun tässä ei ollut kyse etätyöstä, vaan siitä, että opettaja pitää lähiopetuksen koulussa normaalisti itsensä koronalle altistaen ja vieden omat lapset hoitoon, ja sen lisäksi pitää vielä etäopetusta poissaolijoille, samalla palkalla.

Kun se idea on, että se sama oppitunti pidetään niille paikalla olijoille ja samaan aikaan ne kotona olijat seuraavat sitä oppituntia verkossa. Sama sisältö, samat tehtävät sama kommunikointi. Välissä vaan on jokin tekninen alusta, yksinkertaisimmillaan skype.

Onko läsnäolevien oppilaiden saama opetus sitten sitä, että katsovat luokassa, kun opettaja pitää etätuntia? Hehän eivät näe, mitä keskustelua verkko-opetusalustassa käydään ja mitä dokumentteja opettaja siellä näyttää. Minä käsitän niin, että lisätyö tässä tulee nimenomaan siitä, että oppilailla on tuossa tilanteessa kaksi eri oppimisympäristöä, joissa opettaja ei voi olla reaaliaikaisesti läsnä yhtä aikaa, ts. verkko-opiskelijat eivät näe kunnolla, mitä opettaja "kirjoittaa taululle", eivätkä kuule läsnäolevien kysymyksiä, siinä missä läsnäolijat eivät näe materiaalia, mitä jaetaan verkkoalustalla.

Tuplatyöstä ei ehkä ole kysymys, mutta aikaa kuluu enemmän oppimisympäristöstä toiseen vaihdellessa. Myös kokeet täytyy suunnitella uudestaan, koska etäopiskelijat voivat "luntata" kaiken netistä tai käyttää koneen laskinta. Eikä sekään ihan reilua ole, jos kokeen aikana toiset saavat etsiä tietoa netistä, toiset oppikirjaa selaamalla.

Nimenomaan. Eikä lähiopetustuntia voi noin vain kuvata verkkoon, sillä lähiopetuksessa opettaja kiertää ohjaamassa oppilaita, eikä koululla ole mitään lupaa kuvata oppilaita verkkoon ties kenen katsottavaksi. Näihin tarvitaan aina lupa, ja jollain tavalla kuvaamisen pitäisi olla perusteltuakin. Tässä tapauksessa ei kyllä ole perusteltua näyttää, miten joku viittaa ja vastaa väärin, vaikkapa. Eli ne videoidut oppitunnit voi nyt unohtaa, ja tietosuojakysymykset on muutenkin näiden amerikkalaisjättien ohjelmia hyödynnettäessä pidettävä mielessä. Ihan mihin tahansa ilmaiseen kivaa ympäristöön ei voi osaakaan opetuksesta siirtää. Ilmainen ja helppo ei ole perusopetuksessa eikä toisellakaan asteella mikään ratkaisu, näissä ilmaispalveluissa kun ei noudateta kansallisia säännöksiä tietosuojasta. Tietoturva on vielä toinen haaste tietosuojan lisäksi.

Vierailija
235/319 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, täällähän on alaa ymmärtämättömien hyvä haaveilla ja fantasioida ihan mitä vain. Mutta tässä kirjoittaja hyvin tuo esille sen ongelmapuolen mitä tässä on koitettu jo sivutolkulla sanoa. Mutta kun ei vaan mene perille, niin ei mene perille. Olkoot se nyt marinaa ja kitinää, niin se ei kuitenkaan tosiasioita muuta muuksi. 

Ja minä en ole ollut palkkaa lisää pyytämässä. Olen koittanut tolkuttaa, että minun vuorokaudessa on vain 24 tuntia. Onneksi minulla ei ole pieniä lapsia huolehdittavana ja taloudessa asuu itsenäisesti toimivia ihmisiä. Oikeasti arjessa näkyy nämä opettajuuteni kiirehuiput, nimittäin silloin aikaa ei todellakaan muuhun jää. 

Ja hei, ajatelkaa nyt sitäkin puolta, että ainoa purkukanava on "marista" anonyymina netissä. Ja täälläkin saa kaikkien alojen asiamtuntijoilta turpaan. En minä voi, eikä minun kannata yhtään enempää enää paljastaa omasta työstäni mitään, koska pelkään että minut tunnistetaan. Siitä vasta olisikin sontaa tuulettimessa. Palaten alkuperäiseen aiheeseen: ei OAJ näistä asioista kiinnostu. Meillä työpaikalla on OAJ:sta tapahtunut aikoja sitten jo joukkopako.

Vierailija
236/319 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otan sen verran sanojani takaisin, että totta kai luokanopettajana olen helpommassa asemassa aineenopettajiin nähden. Toisaalta myös palkkani on pienempi kuin aineenopettajien. Aineenopettajilla yläkoulussa paletti on monimutkaisempi kuin minulla. Ymmärrän siis hiukan tätä valitusta.

Mitä tulee marinaan, kyllä! Aika paljon oppilaani kitisevät ja marisevat. Ja kuittaan marinan ”lopeta kitiseminen” -ohjeella. Jos oppilas tuo esiin todellisen epäkohdan, jolle voi tehdä jotain, silloin suhtaudun toisin.

Tässä ketjussa nyt vain on kyse, että opettajat marisevat a) tyhjästä tai b) asioista, joille ei voi tehdä mitään.

Opettajalla on paljon päätäntävaltaa oman työnsä suhteen. Tällaisessa poikkeustilanteessa ei kannata uikuttaa. Tehkää se, mikä on tehtävissä. Hyväksykää asiat, jotka eivät ole muutettavissa. Tehkää hommat resurssienne mukaan. Älkää leikkikö messiasta.

Suosittelen, että noudatat omaa ohjettasi, etkä jatka ärsyyntymistä asiasta, jolle et voi mitään. Älä siis jatka sellaisen ketjun lukemista ja kommentointia, jossa on "marinaa".

Minä luen mielelläni asiantuntevien ja verkko-opettamista hieman kunnianhimoisemmin miettivien opettajien viestejä, joita täällä on useita. Paljon hyviä pointteja tullut, ja ainoat kitisijät minun silmissäni ovat nämä saman toistajat, jotka yrittävät halvaannuttaa keskustelun jankkaamalla samaa. Tehdään mitä voidaan poikkeusoloissa jne. Se on kuultu eikä se ole mielenkiintoista. Tästä tilanteesta voi nimittäin oppia jatkoa varten ja kehittää opetusta, eikä vain kuitata joka sivulle, että tehdään mitä voidaan eikä marista.

Vierailija
237/319 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, täällähän on alaa ymmärtämättömien hyvä haaveilla ja fantasioida ihan mitä vain. Mutta tässä kirjoittaja hyvin tuo esille sen ongelmapuolen mitä tässä on koitettu jo sivutolkulla sanoa. Mutta kun ei vaan mene perille, niin ei mene perille. Olkoot se nyt marinaa ja kitinää, niin se ei kuitenkaan tosiasioita muuta muuksi. 

Ja minä en ole ollut palkkaa lisää pyytämässä. Olen koittanut tolkuttaa, että minun vuorokaudessa on vain 24 tuntia. Onneksi minulla ei ole pieniä lapsia huolehdittavana ja taloudessa asuu itsenäisesti toimivia ihmisiä. Oikeasti arjessa näkyy nämä opettajuuteni kiirehuiput, nimittäin silloin aikaa ei todellakaan muuhun jää. 

Ja hei, ajatelkaa nyt sitäkin puolta, että ainoa purkukanava on "marista" anonyymina netissä. Ja täälläkin saa kaikkien alojen asiamtuntijoilta turpaan. En minä voi, eikä minun kannata yhtään enempää enää paljastaa omasta työstäni mitään, koska pelkään että minut tunnistetaan. Siitä vasta olisikin sontaa tuulettimessa. Palaten alkuperäiseen aiheeseen: ei OAJ näistä asioista kiinnostu. Meillä työpaikalla on OAJ:sta tapahtunut aikoja sitten jo joukkopako.

Mikset voi hoitaa asiaa simppelisti?

Itse aion tehdä muutamia opetustuokioita Youtubeen. Linkit opetustuokioihin Wilmaan avulla oppilaille.

Ohje: katso toi video, lue kirjasta s. 666 ja tee tehtävät sivun alalaidasta ja lopuksi lähetä mulle valokuva tehdyistä tehtävistä.

Ei tää ny mitään rakettitiedettä ole, eikä nyt ole tarvetta saada VUODEN PARAS OPE -titteliä.

Vierailija
238/319 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luokanope lisäsi repertuaariin uikuttamisen. Hieno ihminen, laaja sanavarasto.

Vierailija
239/319 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tämän aiheen käsittely mielestäsi etenisi?

Kaikki yhteen ääneen: ei pysty, ei voi, kukaan ei opi, minä en halua.

Vierailija
240/319 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni teini tulee paikalle?

Miksei hän voi koulussa tehdä koneella töitä? Saa ohjausta fyysisesti. Muut verkon kautta.

Onko se koe oltava tässä seuraavien viikkojen aikana?

Ja jos pidetään etäkoe, kai kaikki saa etsiä tietoa ja käyttää laskinta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi viisi