OAJ herätys! Tampereen opettajille tuosta noin vain tuplatyöt
Sori, että laitan tuon otsikon uusiksi. En itse aloittanut sitä alkuperäistä poistettua ketjua, mutta opettajana minua kiinnosti tämä aihe. Olin pois koneelta tunnin ja sillä aikaa keskustelu oli poistettu! Mitään epäasiallistahan siinä ei ollut. Itse en suostuisi yksinkertaisella palkalla sekä lähiopetukseen että etäopetukseen. Järkevintä olisi palkata lisää henkilöstöä, sijaisia nyt kun moni opettajakin sairastuu. Niin paljon on opettajia työttömänä.
Kommentit (319)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettekö te joudu yhtää valmistelemaan niitä tunteja yleensä, kun tämä aiheuttaa ahdistusta? Vai onko niin, että mennään samalla tavalla joka vuosi?
Eikö tämä kannattais ottaa haasteena ja uuden oppimisena, koska luulen että etäkoulu lisääntyy? Ja kai ne oppilaat voi pyytää liitetiedostona lähettämään tehtävät X päivään mennessä ja sit tarkastella ne?
Jokainen varmasti ymmärtää, että jotkut tulevat tippumaan tämän takia kärryiltä, mutta poikkeustilanteissa on poikkeus säännöt. Nyt tulee yrittää tehdä parhaansa. Meidän kaikkien ammattiryhmien.Kappas, jotain iloa vuosityöajasta on se, että nyt opettajat ovat laitettu kirjaamaan myös sitä sitomatonta työaikaansa.
Eli tässä sinulle vastausta siihen, että "eihän opettajat mitään suunnittele". Kaikesta näkyvän lukkarin ulkopuolella tehdystä työstä mulla on tähän päivään mennessä mennyt lisäksi 300,37 tuntia ja tänään tulee lisää. Jaappa tuo niiden viikkojen lukumäärällä mitä lukuvuodessa on tähän asti ollut. Ja tänään tulee lisää noin 4-6 tuntia, sillä nyt on eräs isompi proggis alla. Tosiaan, ihan opettajankin vuorokaudessa on se 24 tuntia, eli en ihan ole ihastunut että kukaan ei ajattele tuota rajaa.
En minä palkkaa enempää vaadi, vaan ymmärrystä siitä, että jokaisella pitää olla oikeus lepoon ja vapaa-aikaan edes joskus.
Just olit kuukausi sitten viikon lomalla. Ja joka viikko on kaksi perättäistä vapaapäivää. Monella muulla alalla perättäiset vapaapäivät ovat vain haave. Ja sille yksittäiselle vapaalle pääsee fyysisesti kotiin illalla klo 23 ja vapaan jälkeen palaa töihin klo 05. Kesälomankin joutuu pitämään viikon pätkissä. En viitsisi paljoa opettajana napista.
Kaksi peräkkäistä opetuksetonta päivää, ei vapaapäivää. Sunnuntai menee yleensä valmisteluihin kokonaan. Talvilomasta puolet meni työjuttuihin, koska haluaisin kuitenkin pitää lauantain ihan oikeana vapaapäivänä. No ammatinvalintakysymyshän tämä on ja näillä mennään, mutta en ymmärrä miksi tietämättömien pitää tulla pätemään. En minäkään tule muiden alojen asiantuntijoille selittämään miten heidän työssään asiat menevät
t. toinen opettaja
Minä teen 8h päivässä etätöitä, vahdin päiväkoti-ikäistä ja pidän kotikoulua kahdelle koululaiselle. Lisäksi valmistan lounaan kaikille.
Monenko työtä minä siis teen?
Nyt on poikkeustilanne.
Vierailija kirjoitti:
Minä teen 8h päivässä etätöitä, vahdin päiväkoti-ikäistä ja pidän kotikoulua kahdelle koululaiselle. Lisäksi valmistan lounaan kaikille.
Monenko työtä minä siis teen?
Nyt on poikkeustilanne.
Luultavasti et yhdenkään ihmisen. Ei etätyö tarkoita että voi hoitaa pikkulapsia ja kotia.
Palkka pois!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parin viikon etäopetus ei kenenkään oppimistuloksia vaaranna. Korkeintaan nyt opettajat joutuvat vähän menemään pois omalta mukavuusalueeltaan ja se näyttää tämän ketjun perusteella olevan heille aivan mahdotonta ja suuri kauhistus.
Harvassa ammatissa joutuu niin usein "poistumaan mukavuusalueeltaan" kuin opettajan työssä. Yllättäviä tilanteita tulee eteen päivittäin. Ongelmana opettajan työhön liittyvissä keskusteluissa on, että kaikki kuvittelevat olevansa koulumaailman asiantuntijoita siksi, että ovat itse joskus käyneet koulua tai seuranneet lapsensa koulunkäyntiä.
Nykytilanne on valitettavasti se, että oppilaan tai opiskelijan oppimistuloksista vastuutetaan opettajaa, ei nuorta itseään. Yhteydenpito huoltajiin vie aikaa ja on henkisesti kuluttavaa normaalitilanteessakin. Voin vain kuvitella, millaisia keskusteluja tulen käymään, jos ja kun tiettyjen oppilaiden oppimustulokset tulevat etäopiskelun myötä laskemaan.
Minä voin kyllä omasta puolestani laskea rimaa, mutta käytännössä tiedän jo etukäteen saavani huoltajat kimppuuni, jos en pysty tarjoamaan juuri heidän nuorelleen riittävästi virikkeitä ja henkilökohtaista ohjausta.
Ihan vain mielenkiinnosta: monessako muussa ammatissa itse olet toiminut jos kerran luulet olevasi pätevä arvioimaan että oma työsi on niin kamalan paljon hankalampaa ja rankempaa kuin toisten? Tuskin olet ollut muuta kuin opettajana kuten suurin osa opettajista. Siksi tässäkin ketjussa vikistään kun joutuu tekemään asioita vähän uudella tavalla eikä ymmärretä että tällainen muutosten sietäminen on useassa muussa työssä aivan arkipäivää.
Aika monikin opettaja on tehnyt muita töitä. Itse olen ollut vuoden siivoustöissä nuorena, useamman kesän pikaruokalassa jne. Lisäksi työskentelin 12 vuotta it-alalla yksityisellä kahdessa pörssiyhtiössä ja yhdessä pienemmässä. Olin järjestelmäsuunnittelijana, tiimimanagerina jne. Silti voin vakuuttaa, että opettajan työ on näistä ehdottomasti raskain.... ja samalla antoisin. Siinä tuntee elävänsä joka hetki, eikä tarvi tilipäivänä miettiä, mistä saa palkkansa. Tuollaisissa asiantuntijatöissä on hirveästi luppoaikaa ja sellaista epämääräistä säätämistä, vaikka kaikki esittää kiireistä. Opettajana ei tarvi esittää mitään, se on raakaa ja hektistä työtä, joka imee kuin mehupillin tyhjiin päivän aikana.
Opettajana joutuu myös enemmän improvisoimaan muuttuvissa tilanteissa jatkuvasti. Asiantuntijatyö oli ennakoitavampaa ja stressipiikit oli pienempiä. Vaikka joskus tuli jostain testauksesta katastrofivirhe ja siinä juostiin, oli se hallittavampaa kuin teinien paimentaminen yllättävissä tilanteissa.
Tämä juuri. Tein noin 15 vuoden uran "oikeissa töissä", ennen kuin siirryin opettajaksi. Olin hyvin hektiseltä alalta ja viimeinen työpaikka oli ajautunut talousvaikeuksiin. Talousvaikeudet tarkoittivat sitä, että jäljellä olevasta henkilöstöstä otettiin kaikki irti. Mutta nyt katsoen taaksepäin, niin ihan lepokotipuuhaa se oli, vaikka olinkin tavanomaista vastuullisemmassa asemassa.
Ja mun oikeasti tekee pahaa niiden nuorten puolesta, jotka syrjäytyvät. Hinta on hirvittävä sen ihmisen osalta, jotka tipahtavat. Nytkin kun aloittelen tekemään päivän hommia, niin tosiaan ei ole mitenkään kovin mukava "kato tosta äkkiä teet juutuubiin opetusvideon, lol" heitto näiltä asiasta ymmärtämättömiltä. Esim huominen on jo suunniteltu pääpiirteilleen pari viikkoa sitten ja nyt vielä valmistelen lisää (koska käytettävissä aineisto on syntynyt proggiksen aikana ja vaatii nyt vielä töitä minulta). Opettajan työhön liittyy niin paljon sellaista duunia, mitä ei tavankansalainen vain näe. Mutta mitä ei ihan voi käsin konkreettisesti kosketella tai mitä ei voi koko ajan omin silmin nähdä, ei tarkoita sitä että eikö se asia olisi olemassa. Useimmat meistä esimerkiksi oppii jo parivuotiaana, että äiti ei lakkaa olemasta jos poistuu näköpiiristä. Soveltakaa siis tätä, jos tuntuu että opettajat vaan päivät pääksytysten sluibailevat.
Ja mä en voi sille mitään, jos kertomastani asiasta ei tykätä. Minä pidän opiskelijoistani huolen ja koitan pitää kaikki mukana tässä yhteiskunnassa. Siinä ovat minun arvoni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettekö te joudu yhtää valmistelemaan niitä tunteja yleensä, kun tämä aiheuttaa ahdistusta? Vai onko niin, että mennään samalla tavalla joka vuosi?
Eikö tämä kannattais ottaa haasteena ja uuden oppimisena, koska luulen että etäkoulu lisääntyy? Ja kai ne oppilaat voi pyytää liitetiedostona lähettämään tehtävät X päivään mennessä ja sit tarkastella ne?
Jokainen varmasti ymmärtää, että jotkut tulevat tippumaan tämän takia kärryiltä, mutta poikkeustilanteissa on poikkeus säännöt. Nyt tulee yrittää tehdä parhaansa. Meidän kaikkien ammattiryhmien.Kappas, jotain iloa vuosityöajasta on se, että nyt opettajat ovat laitettu kirjaamaan myös sitä sitomatonta työaikaansa.
Eli tässä sinulle vastausta siihen, että "eihän opettajat mitään suunnittele". Kaikesta näkyvän lukkarin ulkopuolella tehdystä työstä mulla on tähän päivään mennessä mennyt lisäksi 300,37 tuntia ja tänään tulee lisää. Jaappa tuo niiden viikkojen lukumäärällä mitä lukuvuodessa on tähän asti ollut. Ja tänään tulee lisää noin 4-6 tuntia, sillä nyt on eräs isompi proggis alla. Tosiaan, ihan opettajankin vuorokaudessa on se 24 tuntia, eli en ihan ole ihastunut että kukaan ei ajattele tuota rajaa.
En minä palkkaa enempää vaadi, vaan ymmärrystä siitä, että jokaisella pitää olla oikeus lepoon ja vapaa-aikaan edes joskus.
Just olit kuukausi sitten viikon lomalla. Ja joka viikko on kaksi perättäistä vapaapäivää. Monella muulla alalla perättäiset vapaapäivät ovat vain haave. Ja sille yksittäiselle vapaalle pääsee fyysisesti kotiin illalla klo 23 ja vapaan jälkeen palaa töihin klo 05. Kesälomankin joutuu pitämään viikon pätkissä. En viitsisi paljoa opettajana napista.
Kaksi peräkkäistä opetuksetonta päivää, ei vapaapäivää. Sunnuntai menee yleensä valmisteluihin kokonaan. Talvilomasta puolet meni työjuttuihin, koska haluaisin kuitenkin pitää lauantain ihan oikeana vapaapäivänä. No ammatinvalintakysymyshän tämä on ja näillä mennään, mutta en ymmärrä miksi tietämättömien pitää tulla pätemään. En minäkään tule muiden alojen asiantuntijoille selittämään miten heidän työssään asiat menevät
t. toinen opettaja
sulla on asenne pielessä
Vierailija kirjoitti:
Parin viikon etäopetus ei kenenkään oppimistuloksia vaaranna. Korkeintaan nyt opettajat joutuvat vähän menemään pois omalta mukavuusalueeltaan ja se näyttää tämän ketjun perusteella olevan heille aivan mahdotonta ja suuri kauhistus.
Eiköhän kaikki meistä ole jo etäopettaneet, ja ketjussa on jo todettu, että etäopettaminen ei ole tässä se ydinkysymys vaan se, että oletetaan, että molemmat tehdään: sekä lähiopetus että etäopetus.
Itse en ainakaan suostu mihinkään videointeihin tai striimauksiin. Hyvin pian löytää itsestään huumorivideoita pitkin nettiä.
Ja en opeta Tampereella, mutta asia on pian ajankohtainen meidänkin koulussa.
Näitä kommenteja lukiessani ei voi kuin laittaa kädet ristiin ja iloita näin vanhempana, että lapseni opettajaksi on sattunut tolkun opettajia, jotka ajattelevat lapsen parasta, kuin tuijottavaisivat omaan napaansa. Pitääkin laittaa kiitos viesti. Ei nimittäin turhasta narise ja on valmis antamaan omaa aikaansa, silloin kuin oppilaat sitä tarvitsevat.
Luulen lasteni opettajien tekevän työtä, vaikka palkatta muutaman viikon, niin korkea työmoraali.
Vierailija kirjoitti:
Tässä tilanteessa kaikki koulut pitäisi sulkea ja opettajille antaa ekstralomaa, niin pääsisivät uudestaan matkustamaan Italiaan, jossa jo olivat 1-3vk sitten, etteivät enää tartuttaisi enemmän oppilaisiin tautia.
On kyllä aikamoista yleistystä. En minä ainakaan Italiassa lomaillut, vaikka olenkin opettaja. Luulisin, että siellä Italiassa oli muutama viikko sitten monien muidenkin ammattien edustajia. Syyttäkää nyt heitäkin.
Tuplatyötä on esim. vkolla 10 talvilomalla corona-alueella olleiden opettajien 2vkon tuuraaminen niiden opettajien toimesta,jotka lomailivat kotona. Yo kirjoitusten valvonta ja reaalikin aikaistettiin niin että karanteenilaisista ei ole apua.
Vierailija kirjoitti:
Näitä kommenteja lukiessani ei voi kuin laittaa kädet ristiin ja iloita näin vanhempana, että lapseni opettajaksi on sattunut tolkun opettajia, jotka ajattelevat lapsen parasta, kuin tuijottavaisivat omaan napaansa. Pitääkin laittaa kiitos viesti. Ei nimittäin turhasta narise ja on valmis antamaan omaa aikaansa, silloin kuin oppilaat sitä tarvitsevat.
Luulen lasteni opettajien tekevän työtä, vaikka palkatta muutaman viikon, niin korkea työmoraali.
Niin, mitäköhän porukkaa mahdat tarkoittaa 🙄
Vierailija kirjoitti:
Amk- opettajat ovat tottuneet jo pitkään vetämään ns. hybridiopetusta, jossa osa on samaan aikaan luokassa ja osa verkossa. Ihan samalla palkalla kuin ennekin. Tämä on ihan normaalia nykyopettajan työtä ja osaamista. Ehkä voisitte benchmarkata esim. amkeilta, miten homma sujuu.
Amk-opettajilla onkin kaikkein kovimmat palkat. Ei pärjää edes yliopisto-opettajat amk-opettajille. Sillä hinnalla voi jo vaatiakin vähän ylimääräistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amk- opettajat ovat tottuneet jo pitkään vetämään ns. hybridiopetusta, jossa osa on samaan aikaan luokassa ja osa verkossa. Ihan samalla palkalla kuin ennekin. Tämä on ihan normaalia nykyopettajan työtä ja osaamista. Ehkä voisitte benchmarkata esim. amkeilta, miten homma sujuu.
Amk-opettajilla onkin kaikkein kovimmat palkat. Ei pärjää edes yliopisto-opettajat amk-opettajille. Sillä hinnalla voi jo vaatiakin vähän ylimääräistä.
...... ja opiskelija-aines on jo karsittua .... 🙄
Myöskin, AMK opiskelijan katsotaan olevan itse vastuullinen opintojensa edistymisestä.
Mutta kyllähän se nyt tässä kriisissä riittää, että laittaa oppilaille/vanhemmille Wilmaan, että tehkää matikasta sivut ne ja ne, enkusta kappale se ja se tehtävineen ja pyydetään vanhempia valvomaan. Mikä tässä nyt niin vaikeaa on. Vähemmälläkin kriisissä selviää.
Jos kerran ylemmältä taholta on ilmoitettu, että koulut voivat jatkaa normaaliin tapaan, niin silloin jatketaan normaaliin tapaan. Ilman mitään hössötystä.
Älkää nyt kitiskö, kollegat.
Mä ainakin teen sen, minkä pystyn ja hyvällä fiiliksellä jaksan. Loppu on korkeemman käres.
Kyl ne asiat siitä jotenki lutviutuu. Itte ainakin suhteutan tekemiseni saamaani palkkaan. Näillä luokanopen palkoilla voi olettaa, että hoidan hommat suht sitoutuneesti tällaisinakin aikoina, mut ei täs kenenkään tartte supersankariksi alkaa.
Opetustyöt hoidetaan silleen normaalisti: puolet ajasta pestään käsiä, riehutaan ja itketään koronaa, loppuaika opiskellaan. Päivän päätteeksi Wilma-viestillä kotieläjille ja viestiin sivunumerot äikästä ja matikasta.
Mä lasken koko ajan niin, että tuntipalkkani on n. 22 e.
Teen siis töitä 30–33 tuntia viikossa, tilanteessa kuin tilanteessa.
Ilmaista työtä en tee mutta se, minkä teen, sen teen hyvillä mielin ja sitoutuneesti.
Unohtakaa nyt toi hössötys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa hirvittäviä, opettajien asennetta ja osaamista väheksyviä kommentteja ketjussa! Ovatko vanhemmat oikeasti näin sokeita sille, mihin nuoret kykenevät? Se, että oma lapsi käyttää sujuvasti snäppiä ja tiktokia, ei valitettavasti kerro juuri mitään opiskeluun ja työntekoon tarvittavien ohjelmien hallinnasta. Todella suurella osalla nuorista on haasteita toiminnanohjauksessa, ja he tarvitsevat opastusta kädestä pitäen päästäkseen alkuun, ja valvontaa, että työ tulee tehdyksi.
Näin on jopa vielä lukiossakin. Sanoisin, että noin kolmasosa saa saman hyödyn etä- ja lähiopetuksesta, kolmasosa pärjää etäopetuksessa joten kuten ja kolmasosa ei opi mitään. Lukioissa on jo pitkään hyödynnetty etäopiskelua esimerkiksi silloin, kun opettaja on sairaana eikä sijaista saada, oppitunnit on peruttu opettajien koulutuksen vuoksi tai opiskelija ottaa vapaata koulun loma-aikojen ulkopuolella. Myös verkkokursseja tarjotaan, ja olen näitä itsekin ohjannut. Havaintoni ja esittämäni luvut perustuvat siis omiin kokemuksiini.
Se, että opettajat esittävät täällä huolestuneita kommentteja, ei ole muutosvastarintaa eikä pelkoa oman osaamattomuuden paljastumisesta, vaan huolta siitä, miten pärjäävät ne oppilaat ja opiskelijat, jotka hädin tuskin selviävät lähiopetuksessakaan. Ihmiskäsityksen täytyy olla todella synkkä, jos ei havaitse ollenkaan viesteistä välittyvää huolta nuorista vaan pelkkää opettajien asenneongelmaa.
Valtaosalla oppilaista on kuitenkin ihan kykenevät vanhemmat, jotka pystyvät auttamaan lastaan alkuun yhteyksien kanssa, valvomaan tehtävien tekemistä jne.
Se on totta varmasti, että pieni joukko on sellaisia, että tästä tulee todellinen haaste, mutta ylivoimainen enemmistö selviää kyllä. Nyt on poikkeusolot ja vanhemmat ja lapset yhdessä hoitavat kodin pään, jos opettaja hoitaa omansa.
Haastavien tapausten varalle täytyy jollain aikavälillä, jos poikkeustila venyy, kehittää vaikka jotain pienryhmäjuttuja. Muutama viikko nyt sinnitellään auttavalla tavalla ja katsotaan tilannetta uusiksi.
Et selvästikään tunne nuorten sielunmaisemaa lainkaan. Se ei ole mikään pieni osa, joka ei kykene itsenäisesti tekemään tehtäviä. Tuo kommentti: kolmasosa kykenee hienosti, kolmasosa tuettuna ja kolmasosalle todella vaikeaa on niin kuvaava.
Teinien tietotekniset taidot ovat lisäksi heikot. Kuvitellaan, että nämä diginatiivit osaisivat jotenkin käyttää ohjelmistoja yms. tuosta vaan. Ne käyttää puhelinta viihtymiseen. Minkään oikean tekeminen koneella ei luonnu alkuunsakaan kuin harvoilta. Suurin osa on täysin tumpeloita.
Voin vahvistaa tämän.
Opetan korkean sisäänpääsykeskiarvon lukiossa, ja vaikka opiskelijamme ovat lahjakkaita, yllättävän monella on silti oman toiminnan ohjauksen pulmaa, mikä näkyy erityisesti itsenäisen työskentelyn vaikeutena. Ei saada aloitetuksi, vaikka on saatu ohjeet, ei edetä, ei tiedosteta aikatauluja, yliarvioidaan omat kyvyt ja lopulta stressataan tekemättömistä töistä niin että kaikki kaatuu päälle. Verkko-oppitunnille kyllä ilmestytään ensin paikalle, mutta koko ajan pelataan jotain peliä toisella laitteella tai ollaan Snapissa tai Jodelissa. Työt eivät edisty, kun seuraan niitä onlinena verkon yli. Patistelen ja kyselen, vastaukset tulevat viiveellä eikä oppitunnin aikana ilmesty mitään tuotosta. Sitten onkin seuraava verkko-oppitunti ja sama toistuu: paikalle ilmestymällä kuitataan muka koko tunti tehdyksi, töistä ei tule mitään.
Vierailija kirjoitti:
Mutta kyllähän se nyt tässä kriisissä riittää, että laittaa oppilaille/vanhemmille Wilmaan, että tehkää matikasta sivut ne ja ne, enkusta kappale se ja se tehtävineen ja pyydetään vanhempia valvomaan. Mikä tässä nyt niin vaikeaa on. Vähemmälläkin kriisissä selviää.
Mä kans ihmettelen tätä marinaa. Meillä päin jos lapsi sairastuu vakavasti esim. syöpään, niin hän on edelleen etäopetuksessa luokkansa ja koulukavereiden kanssa. Enkä yhdenkään opettajan ole kuulut valittavan lisätyöstä.
Eikös tämä ole ollut jo vuosia lakisääteinen juttu, ainakin jo v.2013
https://yle.fi/uutiset/3-6653559
Ja miten nykyinen käytäntö poikkeaisi sairaan lapsen opetuksesta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, ihmettelen samaa kanssa, että miksi ketju poistui. Joku OAJ:lainen pahoitti mielensä?
Vastaan samoin kuin edelliselläkin kerralla: OAJ:ta ei kiinnosta.
Minusta olisi hyvä idea palkata nyt työttömiä kelpoisia opettajia määräaikaisiksi tunti- tai resurssiopettajiksi, joille maksettaisiin vain tehdystä työstä.
Itse nautin tällä hetkellä aika hyvää ansiosidonnaista, kun päiväraha määräytyi huikeiden lukion ylituntien perusteella. Mieluummin kuitenkin tekisin töitä nyt. Mutta sopiihan tämäkin: korona raivoaa, ja minulla ansiosidonnainen juoksee eikä tarvitse altistua, kun voin työttömänä oleilla kotona. Minusta siinä vain ei ole järkeä, että saan hyvää rahaa tekemättä mitään tilanteessa, jossa työpanostani voitaisiin kuitenkin hyödyntää, näin poikkeusoloissa.
Sinustako on ok. palkata tässä tilanteessa työttömiä opettajia avuksi muille opettajille?
Missä on yhteisvastuullisuus?
Suomi on menossa suureen lamaan, valtion ja kuntien verotulot hupenevat, pörssikurssit romahtaneet, yritykset menevät konkurssiin jne.
Meinaatko, että rahat lisäopettajien palkkauksekseen otetaan pois vanhustenhoidosta tai terveydenhoidosta, kunhan vain opettajan elämä olisi vaivatonta eikä ylimääräisiä töitä tule.
Vai kuvitteletko rahan kasvavan puussa tai uskotko vielä joulupukkiin, joka tuo rahasäkin, joilla ylimäämäiset palkat opettajille maksetaan.
Kukaan ei tässä vaiheessa tiedä millaisen loven koronavirus aiheuttaa kuntien ja kaupungin budjettiin, kun terv.hoidon kustannukset moninkertaistuvat ja samaan aikaan verotulot laskevat, kun työttömyys lisääntyy ja yrityksiä menee konkurssiin.
Ja opettajat tässä vaikeassa tilanteessa vaativat ylimääräistä rahaa lisähenkilökunnan palkkaamiseen. Missä on yhteiskunnallinen vastuu ja moraali?
Samaan aikaan terv.hoito henk.kunta tekee pitkää päivää normaalipalkalla ja eläkkeellä olevat lääkärit palanneet töihin terv.keskuksen normaalipalkalla, kustannusten säästämiseksi.
Opettaja ihmiseksi aloitus on vastuuton.
Siellä taas innokas ja nöyrä kuoliaaksi säästäjä. Eipä ole yksikään kansakunta vaurastunut säästämällä.
Terveydenhoitohenkilökunta ei tee ylitöitä normaalipalkalla, vaan saa asianmukaiset korvaukset.
Eläkkeeltä töihin kutsutut lääkärit eivät työskentele millään hypoteettisella "normaalipalkalla", vaan saavat sen palkan, mikä heillä oli ennen eläkkeelle jäämistään, kaikkine kokemusvuosineen.
Raha täytyy pitää pyörimässä, nyt ei ole julkisen talouden säästöjen aika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kans ihmettelen tätä marinaa. Meillä päin jos lapsi sairastuu vakavasti esim. syöpään, niin hän on edelleen etäopetuksessa luokkansa ja koulukavereiden kanssa. Enkä yhdenkään opettajan ole kuulut valittavan lisätyöstä.
Eikös tämä ole ollut jo vuosia lakisääteinen juttu, ainakin jo v.2013
https://yle.fi/uutiset/3-6653559
Ja miten nykyinen käytäntö poikkeaisi sairaan lapsen opetuksesta
Minä ihmettelen näitä sanavalintoja "marina" ja "kitinä".
Tämä on mielenkiintoinen ketju, josta voivat pysyä poissa ne, jotka eivät kykene asialliseen keskusteluun.
Olen tehnyt kyllä muutakin työtä opettajan työn lisäksi. Sanoisin, että kokemusta on noin viidestä-kymmenestä muusta työstä. Opiskelut piti rahoittaa jotenkin, ja ennen vakipaikan saamista piti tehdä monenlaisia pätkähommia eri aloilla. Olen mm. siivonnut, ollut kaupan kassalla ja tehnyt erilaisia projektitöitä kunnalla.
Vihjailusi siitä, että opettajilla ei tyypillisesti olisi muiden alojen kokemusta, osoittaa osaltaan sitä, miten ulkopuoliset kuvittelevat tuntevansa opettajan työn omien koulumuistojensa perusteella. Väite siitä, että opettajilla ei olisi kokemusta muusta työstä, ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa. Useimmat ovat ainakin opiskeluaikanaan tehneet töitä, joita opiskelijat yleensäkin tekevät.
En myöskään väittänyt, että oma työni olisi rankempaa kuin muiden alojen työt. Ei ole. Jokaisessa työssä on omat haasteensa. Ainoastaan otin kantaa väitteeseesi siitä, että mukavuusalueelta poistuminen olisi jotenkin uutta opettajille. Sitä se nimittäin ei ole.