Krooninen perussairaus, pitääkö vältellä julkisia paikkoja täysin?
Kommentit (107)
Mitenkäs odottavat äidit, tai keskoset? Lapsiahan tähän ei kai ole (vielä) kuollut? Mutta toimiiko vaikkapa keskosilla vastustuskyky yhtään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni ei todellakaan voi jäädä myöskään esim palkattomalle vapaalle. Vaikkapa nollatuntityöläiset tai kaupan kassat, eivät he tienaa niin paljoa että nyt olisi tonneja sukanvarressa.
Mä olen tuo palkattoman vapaan suunnittelija -mulla ei säästöjä, tuloina lapsilisät ja vammaistuki + omaishoidontuki yhdestä lapsesta. Sinniteltäis niillä ehkä sitten pari kuukautta? Vai miten pitkään tätä kestää. Mä niin toivoin että olisi tullut päätös koulujen ja päikkyjen sulkemisesta :(
Mitä se sulkeminen olisi auttanut? Lietsonut vain lisää paniikkia ja aiheuttanut järjettömästi ongelmia. Katsos kun niitä lapsia ei kaikilta työpaikoilta tuosta vaan jäädä kotiin hoitamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole hysteriaa noudattaa THL:n ohjeita. Kun vaan tietäisi mitä ne on. Esimerkiksi yli kymmenen ihmisen tapaamisia ei enää suositella lainkaan, tai esimerkiksi harrastusryhmissä käymistä.
Aikuiset ihmiset voivat ajatella omilla aivoillaan. Sitä varten ne on meille luotu. Ei kaikkeen tarvita erillisiä ohjeita.
Todennäköisesti THL tietää esimerkiksi viruksen leviämistavoista, riskeistä jne vähän enemmän kuin keskivertomaallikko. Kellään meistä ei kuitenkaan ole vielä kokemusta koronapandemiasta. Esimerkiksi siitä on ollut täysin ristiriitaista tietoa että elääkö korona pinnoilla pitkään vai ei, kuinka pitkään säilyy ilmasssa jne.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs odottavat äidit, tai keskoset? Lapsiahan tähän ei kai ole (vielä) kuollut? Mutta toimiiko vaikkapa keskosilla vastustuskyky yhtään?
Jos keskonen on vielä sairaalassa, hänellä ei ole mitään hätää. Hän elelee keskoskaapissa ja tapamaan pääsevät vain omat vanhemmat ja tietenkin hoitohenkilökunta. He huolehtivat todella huolellisesti hygieniasta ennen vauvaan koskemista.
Jos keskonen on jo kotona, toimitaan samoin kuin ylipäätään pikkuvauvan kanssa, mutta vain perusteellisemmalla hygienialla. Ja vieraat eivät tietenkään tule, jos ovat inasenkaan kipeitä. Mieluiten ei vieraita ollenkaan, jos ihan pikkuinen vauva kotona. Oli keskonen tai ei. Keskosen vastustuskyky on tietenkin paljon alhaisempi kuin täysiaikaisen, koska hän ei ole ehtinyt kehittyä yhtä kauaa. Ei se kuitenkaan ihan olematon ole, mutta erityistä varovaisuutta on noudatettava (näin myös ajalla ennen koronaa).
Olisi kiva saada parempaa faktaa siitä miten eroaa vaikkapa kausi-influenssasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole hysteriaa noudattaa THL:n ohjeita. Kun vaan tietäisi mitä ne on. Esimerkiksi yli kymmenen ihmisen tapaamisia ei enää suositella lainkaan, tai esimerkiksi harrastusryhmissä käymistä.
Aikuiset ihmiset voivat ajatella omilla aivoillaan. Sitä varten ne on meille luotu. Ei kaikkeen tarvita erillisiä ohjeita.
Todennäköisesti THL tietää esimerkiksi viruksen leviämistavoista, riskeistä jne vähän enemmän kuin keskivertomaallikko. Kellään meistä ei kuitenkaan ole vielä kokemusta koronapandemiasta. Esimerkiksi siitä on ollut täysin ristiriitaista tietoa että elääkö korona pinnoilla pitkään vai ei, kuinka pitkään säilyy ilmasssa jne.
Leviämistavoilla ei periaatteessa juurikaan ole väliä. Kun ajattelee omilla aivoillaan ja huolehtii hygieniasta huolellisesti eikä lääpi ketään/mitään turhaan, pärjää jo hyvin pitkälle. Ei korona ole maailman ensimmäinen virustauti. Näitä tulee ja menee. Nyt vain jostain syystä panikoidaan tavallista enemmän.
Jännittää miten omien opiskeluiden käy... Olis pakko valmistua kandiksi kevään loppuun mennessä. Jos joku korona iskee salettiin joudun sairaalaan, niin kävi viime influenssassakin.
Onko se niin vaikeeta olla kotona ja keksiä kotio harrastuksia sekä liikuntaa ulkona ilman mitään yleisöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole hysteriaa noudattaa LPTHL:n ohjeita. Kun vaan tietäisi mitä ne on. Esimerkiksi yli kymmenen ihmisen tapaamisia ei enää suositella lainkaan, tai esimerkiksi harrastusryhmissä käymistä.
No sepä se ongelma onkin, kun eihän kenelläkään, ei myöskään THL:lla, ole tietoa tästä, virus on upouusi. Erilaisia ennusteita voidaan rakennella esim. SARS:n pohjalta, mutta oikeasti KUKAAN ei tiedä mitä tapahtuu ja miten kuuluisi toimia.
Muiden maiden vastaavat tahot ovat valinneet liki poikkeuksetta paljon radikaalimman linjan kansalaisiaan suojaamaan, THL ei uskalla reagoida. Tiedotustilaisuus eilen osoitti että miksi: pääjohtaja ei varsinaisesti herättänyt luottamusta omalla esityksellään...
Vierailija kirjoitti:
Onneksi tuossa lähikaupassa voi asioida myös yöllä. Ei tarvitse jonottaa ruuhkassa.
Olen järkeillyt, että myös 24 h -kaupoissa ilmakin on puhtaimmillaan aamuvarhaisella.
Aika paljon olen suosinut noita epätavallisempia ostosreissuaikoja. On rauhallista ja nopeaa asiointi. Esim. jouluruuhkilta vältyttiin täysin kun käytiin myöhään. Näyttää jo klo 23 jälkeen olevan rauhallista.
Muutoin kaupassa on mukavinta käydä heti kun se aukeaa aamulla. Yskijät ovat vielä kotonaan vällyjen alla.
Asuinpaikkakunnallani on pieni ja hyvin hoidettu lähikauppa, jossa ainakin eilen oli kaikkea tarpeellista saatavilla ja kauppias sanoi, että tavaraa saa kyllä pian lisää, vaikka loppuisikin tilapäisesti.
Täällä nuori parikymppinen perussairas ihminen, töissä psykiatrisessa sairaalassa. Sairauteni on nyt rauhallinen ja urheilen sekä teen töitä täysin normaalisti, eikä ulkopuolinen voisi mistään tietää, että kuulun hyvin korkean riskin ryhmään. Syön sytostaatteja ja saan suoneen vastustuskykyä alentavaa lääkettä, jotta sairauteni pysyy aisoissa eikä keho tuhoa itse itseään. Kaikki tulehdukset ja infektiot voivat mennä mihin tahansa sisäelimiin äkillisesti. Välttelen julkisia paikkoja, mutta töissä on pakko käydä, ja haluankin, sen verran epäitsekkyyttä minussa on vielä jäljellä. Ei auta kuin toivoa, että terveet ihmiset pitävät huolta omasta hygieniastaan ja suojelevat meitä "sairaita"!
Ihan pakko on uteliaisuudesta kysyä, että miten te pystytte tuosta vaan jäämään neljän seinän sisälle ja pois töistä? Omalla työpaikalla ei ainakaan onnistuisi. Ei tule onnistumaan jos ei sairastu, paitsi siinä tilanteessa jos koko maa laitettaisiin italian tavoin eristyksiin. Olen astmaatikko,en voi työssänikään niitä ihmisiä vältellä. Olen ihan rauallinen, huolehdin käsihygieniasta tehostetusti. Ei tässä oikein muuta voi. Enkä halua edes mennä mukaan mihinkään panikointiin. Se vaan ahdistaisi enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi tuossa lähikaupassa voi asioida myös yöllä. Ei tarvitse jonottaa ruuhkassa.
Olen järkeillyt, että myös 24 h -kaupoissa ilmakin on puhtaimmillaan aamuvarhaisella.
Aika paljon olen suosinut noita epätavallisempia ostosreissuaikoja. On rauhallista ja nopeaa asiointi. Esim. jouluruuhkilta vältyttiin täysin kun käytiin myöhään. Näyttää jo klo 23 jälkeen olevan rauhallista.
Muutoin kaupassa on mukavinta käydä heti kun se aukeaa aamulla. Yskijät ovat vielä kotonaan vällyjen alla.
Asuinpaikkakunnallani on pieni ja hyvin hoidettu lähikauppa, jossa ainakin eilen oli kaikkea tarpeellista saatavilla ja kauppias sanoi, että tavaraa saa kyllä pian lisää, vaikka loppuisikin tilapäisesti.
Me taas kotikaranteenissa käymme juurikin myöhään illalla, yöllä tai aikaisin aamulla kaupassa, jotta mahdollisesti välttäisimme tartuttamasta lisää ihmisiä. Kai se on jokaisella oma logiikka.
Minä olen perusterve, mutta sairastuin 4 viikkoa sitten niin että nyt olen aivan pohjakunnossa. Oli niin kuin koronan oireet ilman koronaa. Eli ei mitään mahdollisuutta selvitä tuosta nyt. Ainoa jos tämä mikä minulla on päällä olisi korona voisin selvitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me taas kotikaranteenissa käymme juurikin myöhään illalla, yöllä tai aikaisin aamulla kaupassa, jotta mahdollisesti välttäisimme tartuttamasta lisää ihmisiä. Kai se on jokaisella oma logiikka.
Jos sairastat koronaa, miksei tilapäisesti joku muu voi käydä kaupassa puolestasi? Vastuutonta toimintaa...
Vierailija kirjoitti:
Ihan pakko on uteliaisuudesta kysyä, että miten te pystytte tuosta vaan jäämään neljän seinän sisälle ja pois töistä? Omalla työpaikalla ei ainakaan onnistuisi. Ei tule onnistumaan jos ei sairastu, paitsi siinä tilanteessa jos koko maa laitettaisiin italian tavoin eristyksiin. Olen astmaatikko,en voi työssänikään niitä ihmisiä vältellä. Olen ihan rauallinen, huolehdin käsihygieniasta tehostetusti. Ei tässä oikein muuta voi. Enkä halua edes mennä mukaan mihinkään panikointiin. Se vaan ahdistaisi enemmän.
Olen päätoiminen opiskelija. Meillä on kaikki massaluennot yms peruttu. Jopa hopsaus on siirretty verkkoon.
Äitini on kuuskymppinen, sydänsairas ja astmaatikko. Hän ei ymmärrä pysyä kotona yhtään vaan viipottaa ympäri kyliä kuin mitään riskiä ei olisikaan... Myös mummoni puolesta huolettaa, hänellä on todella paha diabetes ja ikää yli 80.
Onko tullut yksityiskohtaisempia ohjeita vielä? Esim pitääkö perussairaiden jäädä etätyöhön? Entä perussairaiden perheenjäsenet?
Mä olen tuo palkattoman vapaan suunnittelija -mulla ei säästöjä, tuloina lapsilisät ja vammaistuki + omaishoidontuki yhdestä lapsesta. Sinniteltäis niillä ehkä sitten pari kuukautta? Vai miten pitkään tätä kestää. Mä niin toivoin että olisi tullut päätös koulujen ja päikkyjen sulkemisesta :(