Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Krooninen perussairaus, pitääkö vältellä julkisia paikkoja täysin?

Vierailija
13.03.2020 |

Miten pitää toimia?

Kommentit (107)

Vierailija
21/107 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astma ja 700 oppilaan koulussa töissä. Normaalistkin kaikkea mahdollista tautia liikkeellä ja nyt vielä korona. Toivon että koulut suljetaan.

Vierailija
22/107 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Astma ja 700 oppilaan koulussa töissä. Normaalistkin kaikkea mahdollista tautia liikkeellä ja nyt vielä korona. Toivon että koulut suljetaan.

Näinpä. Varsinkin kun monet vanhemmat päästävät lapsensa ihan puolikuntoisina kouluun. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/107 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiuru eilen ohjeisti, miten on syytä nyt välttää tapaamasta läheisiään, joilla jokin perussairaus.

Miten ihmeessä välttelet, jos oma lapsi/lapset ovat tätä ryhmää?

Miten pihalla ministeri voi olla, jos kuvittelee, että vain ikääntyneet läheiset kuuluvat riskiryhmään...

Vierailija
24/107 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä perheessä 1 tyypin diabetes. Olemme ostaneet ruokia, joilla diabeetikko pärjää pidempiä aikoja ettei tarvitse jatkuvasti tankata. Lisäksi olemme varautuneet eristäytymiseen. Emme tapaa ystäviä, sukulaisistakin vain niitä jotka tiedämme ottavan sairastumisriskin tosissaan. Lapsille on selitetty miksi emme tapaa nyt kavereita jne. ja se tulee olemaan rankkaa, mutta jos vaakakupissa on perheenjäsenen kuolemanriskin kohoaminen niin...

Voi olla että olemme ylivarovaisia, mutta kun on saanut jo huomata, että moni ei tajua miten iso riski tämä tai vaikkapa edes influenssa in riskiryhmäläisille, niin nyt emme ota mitään riskejä.

Kaupassa ja ulkona tietysti käydään, mutta olemme todella huolellista ja tarkkoja siitä missä liikumme ja miten. Vältämme paikkoja joissa paljon ihmisiä.

Vierailija
25/107 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tietysti etätöitä mahdollisuuksien mukaan. Hygieniasta oltava tarkempi. Emme siis elä bunkkerissa, mutta minimoimme riskit. T.1 tyypin diabeetikkoperhe

Vierailija
26/107 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupassa ihmiset seisoo jonoissa kiinni toisissaan. Jättäkää lapset kotiin jos mahdollista.

Ikävää jos sairaanhoito tukkeutuu, lapset?

Päivystyksissä pitäisi ihmisten saada odottaa kotona, omassa autossa ym.ei kakkia samaa odotustilaan.

Vierailija
27/107 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla tuntuu olevan harha, että kaikki riskiryhmäläiset olisivat vain jotain vanhuksia. Pelkästään meitä astmaatikkoja on noin 10% väestöstä. Sydän- ja verisuonisairaudet on suomessa yleisin kansantauti. Diabetestä täällä on kansainvälisesti katsottuna paljon, myös ykköstyypin. 

Vierailija
28/107 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi tuossa lähikaupassa voi asioida myös yöllä. Ei tarvitse jonottaa ruuhkassa. 

Vierailija
29/107 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh tulee kyllä yksinäisiä viikkoja/kuukausia, kun olen tottunut viettämään kulttuuri- ja liikuntaharrastuksissa aikaa. 

T: Ikisinkku

Vierailija
30/107 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan ketjua jos jollain päivitetympää tietoa. En halua kuormittaa nyt terveydenhuoltoa huolillani. 

Vierailija
31/107 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te perusterveet jotka väheksytte, te olette niitä levittäjiä. Moni perussairas ja vanhus on jo linnoittautunut kotiinsa. Ja jos lapsesi on yhtään, siis edes vähän kipeä, niin heti kotihoitoon ja pois koulusta!

Vierailija
32/107 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ois kiva jos suomessa testattaisiin kaikki... Nimittäin moni vähän sairaana oleva menee kyllä töihin jos ei ole varma että on korona. Suomessa tulee kuolemaan turhaan porukkaa tämän testaamispihtauksen vuoksi. 

Vierailija
33/107 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs me kroonikot, testataanko edes meitä? 

Vierailija
34/107 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs me kroonikot, testataanko edes meitä? 

Vierailija
35/107 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on astma ja olen töissä päiväkodissa, jonne vanhemmat tuo jatkuvasti kipeitä tai puolikuntoisia lapsia hoitoon. Eipä paljon kauppareissut pelota...

Vierailija
36/107 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä myös astmaatikko, päiväkodissa töissä. Pelottaa. Olen monen lapsen äiti ja punnitsen, missä menee raja, paljonko olen valmis riskeeraamaan työn vuoksi. En haluaisi olla töissä henkeni kaupalla.

Yritän tavoittaa heti alkuviikosta lääkäriä kattoittaakseni, mitä teen. Saisinko edes ahdistuksen tms varjolla todistuksen, että saisin jäädä edes palkattomalle vapaalle. Raha ei tämän pelon rinnalla paljon paina. Ottaisin tietysti omat lapseni heti pois koulusta ja päiväkodista, jos saan järjestettyä itseni pois töistä.

Pakko alkaa toimia itse kun mitään ei tapahdu! Kiukuttaa oikein tuo ”riskiryhmien suojelemiseksi” mutta siellä me ollaan, kaikkein riskialttiimpia töitä tekemässä päivästä toiseen (eri aloilla-koulut, kaupat, apteekit, sairaalat..)

Vierailija
37/107 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni ei todellakaan voi jäädä myöskään esim palkattomalle vapaalle. Vaikkapa nollatuntityöläiset tai kaupan kassat, eivät he tienaa niin paljoa että nyt olisi tonneja sukanvarressa. 

Vierailija
38/107 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni ei todellakaan voi jäädä myöskään esim palkattomalle vapaalle. Vaikkapa nollatuntityöläiset tai kaupan kassat, eivät he tienaa niin paljoa että nyt olisi tonneja sukanvarressa. 

Vierailija
39/107 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla sama tilanne. Erittäin vaikeahoitoinen astma, lukuisia keuhkokuumetta takana ja ikää neljäkymmentä vuotta. Olen määräaikaisessa työsuhteessa, toiveita vakinaistamisesta puolen vuoden sisällä. En todellakaan tiedä mitä teen, jos kouluja ei suljeta pian.

Vierailija
40/107 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole hysteriaa noudattaa THL:n ohjeita. Kun vaan tietäisi mitä ne on. Esimerkiksi yli kymmenen ihmisen tapaamisia ei enää suositella lainkaan, tai esimerkiksi harrastusryhmissä käymistä. 

Aikuiset ihmiset voivat ajatella omilla aivoillaan. Sitä varten ne on meille luotu. Ei kaikkeen tarvita erillisiä ohjeita. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän viisi