Poikkeuslaki ja hoitohenkilöstö
Jos poikkeuslaki tulee, voidaanko töihin määrätä kaikki koulutuksen saaneet lääkärit ja hoitajat, vaikka olisivatkin vaihtaneet alaa?
Kommentit (437)
Vierailija kirjoitti:
Varmaan hoitajiakin riittäisi, jos he saisivat keskittyä siihen hoitamiseen. Olin viime vuonna viikon Haartmanin sairaalassa. Sairaanhoitaja toi ruokatarjottimen yöpöydälle ja korjasi pois.
Miksei kouluteta jotain hoiva-apulaisia jakamaan ruokaa?
En ota kantaa mikä kyseisessä tilanteessa olisi ollut mielekästä, mutta sairaanhoitajien osallistuminen perushoitoon, vuorovaikutus potilaiden kanssa ja saatavilla olo on ihan olennainen osa sairaanhoitajan työtä. Se tarjottimen tuominen voi näyttää vain tarjottimen tuomiselta, mutta samalla hoitaja ehkä tarkistaa saman potilaan tai vieruskaverin dreeni- tai virtsapussin, ruokailuasentoon auttaessa arvioi potilaan toimintakykyä ja kipua, lääkityksen vaikutusta tai haittavaikutuksia, tsekata tiputuksen jne. Tämä kaikki saattaa mennä potilaalta ohi tai näyttää rupattelulta. Puhumattakaan siitä mikä merkitys hoitajien läsnäololla ja juttelulla on sille miten potilaat tuovat asioita, esim. oireita esiin ja miten vastaanottavat ohjausta. Jossain vaiheessa työuraani olen ollut esh:n osastoilla joilla yritettiin lykätä perushoito lähihoitajille ja lääkärin kierrot, lääkehoito ja joukko muita temppuja sairaanhoitajille, mutta eihän siitä tullut mitään. Tippapussia vaihtava sairaanhoitaja ei silloin huomaa muutoksia potilaan voinnissa jos näkee tätä vain satunnaisesti eikä ole mihin verrata. Ja ihan sama pätee toki siihen lähihoitajaan. Siksi kokonaisvaltaisempi potilasvastuu ja "turhatkin" poikkeamiset huoneessa on tärkeitä.
Uskomatonta kirjoittelua täällä hoitoalan henkilökunnalta. Ihan samalla tavalla ollaan velvollisia kantamaan kortemme kekoon kuin armeija, poliisivoimat, pelastuslaitos. Onko kukaan koskaan miettinyt, että esim. Palomiehet vaarantavat henkensä joka kerta kun menevät
palopaikalle, sukeltavat savuun etsimään mahdollisia ihmishenkiä. Samalla tavalla hoitajan tehtävä on kunnioittaa ja vaalia ihmiselämää, tehdä kaikkensa sairauksien hoitamisessa ja ehkäisyssä.
Monessa muussakin työssä on älyttömän rankkaa ja joutuu venymään, tekemään pitkää päivää ja karsimaan omista menoista. Olen kolme kertaa vaihtanut ammattia, ja hoitajaksi palaan aina.
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta kirjoittelua täällä hoitoalan henkilökunnalta. Ihan samalla tavalla ollaan velvollisia kantamaan kortemme kekoon kuin armeija, poliisivoimat, pelastuslaitos. Onko kukaan koskaan miettinyt, että esim. Palomiehet vaarantavat henkensä joka kerta kun menevät
palopaikalle, sukeltavat savuun etsimään mahdollisia ihmishenkiä. Samalla tavalla hoitajan tehtävä on kunnioittaa ja vaalia ihmiselämää, tehdä kaikkensa sairauksien hoitamisessa ja ehkäisyssä.Monessa muussakin työssä on älyttömän rankkaa ja joutuu venymään, tekemään pitkää päivää ja karsimaan omista menoista. Olen kolme kertaa vaihtanut ammattia, ja hoitajaksi palaan aina.
Miksi hallitus ei vaalinut ihmiselämää ja sulkenut rajoja ajoissa ja määrännyt ulkomailta tulevia karantaaniin.
Ei paljoo kiinnosta moraalisaarnat kun muut perseilee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi myös käydä niin, että todella tukalan paikan tullessa (sota, hoitajia tarvitaan äärimmäisten tapausten hoitamiseen jne.) omat vanhukset hoidetaan kotona. Omaiset velvoitetaan hoitamaan omansa. Mutta huoli pois. Tähän nyt ei ihan heti olla menossa.
Ihan pelkkä koronan leviäminen tekee tuon, ei siihen mitään sen tukalampaa tarvita.
Äitini on lähihoitaja vanhusten osastolla, ja heille on työpaikalla kerrottu että jos korona leviää, vanhukset lähetetään kotiin ja osastosta tehdään koronaosasto. Sekin on kerrottu, että kaikkien hoitajien on tultava töihin, pienten lasten äidit eivät saa jäädä hoitamaan lapsiaan, miesten on hoidettava lapset.
Tämä on varmaan entisessä työpaikassani.
Minua ei saa enää hoitotyöhön, vaikka uhattaisiin millä.
Vaihdoin alaa, kun alkoi vi tuttamaan jatkuva vaatimus venymisestä ja vanumisesta. Mikään ei riittänyt asiakkaille, omaisille eikä työnantajille. Olisi pitänyt tajuta poistaa oma nimi terhikistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikös tuo ole potilasriski? Olen hoitaja, mutta ihan muun alan töissä tehnyt koko työuran. Minä en ainakaan osaisi koronapotilaita hoitaa, enkä todellakaan ole ainoa. En muista sairaalamaailmasta enää yhtään mitään.
Ps. Alanvaihtajilla ei ole edes iv- lupia.
Aika iso riski.
Eikä mitään lääkelupia, mitä hyötyä on kolleegasta joka ei voi antaa edes Buranaa per os?
Varmaan lääkeluvat voi nopeasti suorittaa. Ei iv-luvatkaan ole välttämättömät, jos kuolevia hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
palopaikalle, sukeltavat savuun etsimään mahdollisia ihmishenkiä. Samalla tavalla hoitajan tehtävä on kunnioittaa ja vaalia ihmiselämää, tehdä kaikkensa sairauksien hoitamisessa ja ehkäisyssä.Monessa muussakin työssä on älyttömän rankkaa ja joutuu venymään, tekemään pitkää päivää ja karsimaan omista menoista. Olen kolme kertaa vaihtanut ammattia, ja hoitajaksi palaan aina.
Mites poliisit ja palomiehet. Saavatko vaarallisen työn lisää?
Kouluttautuukohan moni työtön sairaanhoitajaksi. tämän jälkeen?
Minulla on ainakin herännyt hoivavietti. Joten todennäköisesti kokeilen taas moneen vuoteen hoitotyötä.
Vierailija kirjoitti:
On se hienoa että sairaanhoitaja on aina se joka saa kärsiä kaikesta paskasta. Ja palkkaa ei tarvi eikä lakkoilla saa
Onhan ne hoitajat lakkoilleet ja saivatkin roiman palkankorotuksen...mutta mikään ei tunnu riittävän! Tärkeällä työllä on helppo kiristää rahaa...
Argh kirjoitti:
Oi luoja. Oon välillä miettiny että kouluttautuisin lähäristä sairaanhoitajaksi mut tät keskustelua lukeneena taidan jättää väliin. Ite teen töitä kyllä ihan täysin rahan takia. Siks että mulla on mahdollisuus maksaa lainat ja ehkä joskus matkustella/ostella jotain kivaa. Mun työssä ei oo mitään tekemistä kutsumuksen kanssa. Mulle tärkeintä on oman perheen hyvinvointi, ei sen naapurin Pekan. Onneks vaihtoehtoja on aina, ja kouluttautua voi muuallekkin. Kieltämättä, päivätyö samalla liksalla kun tän kolmenvuoron tekeminen lisinee houkuttaa. Hoitajien palkka on paska kun rupee miettimään mitä jo meiän lähärien toimenkuvaan kuuluu. Ärsyttää tää jatkuva hoitajien polkeminen kuin meiän pitä aina olla muka valmiita uhrautumaan jne. Ja ihan vaan tiedoksi, en todellakaan tienny 17vuotiaana että mihkä sitä oikein on lähteny.
Enpä uskoisi henkeäni ja sairauteni hoitoa sinun kaltaistesi "hoitajien" käsiin! Toivottavasti sinä ja kaltaisesi hakeudutte vaikkapa kengänkiillottajiksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos on käynyt toisenkin ammatin niin kannattaako pyytää poistamaan itsensä valviran rekisteristä?
Tämä kiinnostaa itseänikin. Onko nimen poistaminen rekisteristä mahdollista? Mieluusti mitätöisin koko tutkintonikin.
käteen jäävä palkka kuukaudessa muutaman kympin päälle 1600 euroa. vuorolisiä noin 200 euroa kuukaudessa.
En saa jäädä kotiin , vaikka suojaisin sillä RISKIRYHMÄÄN kuuluvia perheenjäseniäni tartunnalta.
t koronapotilaita hoitava vanhustenhoitaja jonka useita työkavereita sairastaa tälläkin hetkellä työpaikalta saatua koronaa.
Miten töihin pakotetaan ?
Jos on jo muissa töissä niin ei irtisanominen pelota...
Irtisanomisella muutenkin taitaa vähätkin hoitajat loppumaan..
Linnaanko joutuu ?
Vierailija kirjoitti:
Täytyy muistaa että myös hoitajilla on lapsia joita jäävät hoitamaan itse jos/ kun päiväkodit ja koulut suljetaan. Ja ne omat lapset menee varmasti kaiken muun edelle, ihan kuten kenellä tahansa muulla. Sitäpaitsi myös hoitajiin kuuluu niitä jotka itse ovat riskiryhmää, eikä heitä tietenkään voi altistaa. )
hah, koronakatastrofissa hoitajien lapset olivat oman onnensa nojassa etäkoulussa ja riskiryhmiin kuuluvat hoitajat sekä ne joilla on riskiryhmiin kuuluvia perheenjäseniä, pakkosiirrettyinä koronahoitajiksi, pakotettuina ylitöihin eikä se kiinnostanut yhtään ketään.
En aio korjailla hallituksen mokailua.