Poikkeuslaki ja hoitohenkilöstö
Jos poikkeuslaki tulee, voidaanko töihin määrätä kaikki koulutuksen saaneet lääkärit ja hoitajat, vaikka olisivatkin vaihtaneet alaa?
Kommentit (437)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän hoitoa nää työstä kieltäytyvät hoitajat itse olettaa saavansa kun sairastuu?
Ottakaa huomioon että eduskunta voi säätää mitä tahansa muitakin lakeja kuin vain ottaa käyttöön valmiuslain.
Esim. jos hyvin suuri osa porukkaa kieltäytyy yhteiskunnassa työnteosta, voi olla järkevää perustaa rekisteri johon näiden nimet laitetaan. Sitten kun tulee heidän oma vuoro tarvita hoitoa, kappas vaan priorisointi iskee ja muut menee heidän ohi.
Ihan kaikkeen on siis varauduttu. Ei yhteiskunta ole niin tyhmä kuin luulette.
Olen 20 vuotta hoitanut muita, eikö se riitä jos ei mukana ole ollutkaan coronapotilasta? On kuitenkin ollut jos jonkinmoista riskipotilasta ja virusta ja bakteeria. Enkö silti ansaitse hoitoa? No eipä tuo mittään yllättävää sinänsä olisi. Suo siellä, vetelä täällä, mutta eduskunnan on hyvä muistaa ettei hoitajakaan ole niin tyhmä kuin he luulevat.
Eli olet tehnyt työtäsi alalla, jolle itse hakeuduit.
Et saa mitään säälipisteitä siitä, sori vaan. Tuollainen marttyyri sietääkin kuolla.
Italialaiset osoittavat suosioitaan sairaanhoitajille, jotka ovat joutuneet koville. Suomessa kirjoitellaan kommentteja; "Eli olet tehnyt työtäsi alalla, jolle itse hakeuduit. Et saa mitään säälipisteitä siitä, sori vaan. Tuollainen marttyyri sietääkin kuolla.
Olen oikeasti järkyttynyt suomalaisista ja heidän asenteesta hoitotyöläisiä kohtaan.
Tämä on kyllä ihan uskomatonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs sitten tehdään jos hoitaja kuuluukin riskiryhmään? Eikö riskiryhmäläisiä just pitänyt suojella?
Ammatinvalintakysymys. Pitää olla valmis asettamaan potilaat itsensä edelle, sairastaa ehtii myöhemminkin.
Minkä ihmeen takia työntekijän pitäisi asettaa asiakkaansa oman terveytensä edelle, minkä ihmeen takia hoitoalan työntekijät ovat jollain tavalla eri asemassa muiden alojen työntekijöisiin nähden? Ei kukaan ole tällä alalla kutsumuksensa takia, ihan samanlaista palkkatyötä se ihmisten hoitaminen on kuin liukuhihnan vieressä seisominen, siitä maksetaan palkkaa siksi että teet työsi työpaikalla eikä sillä ole mitään tekemistä kutsumuksen kanssa. Miksi hoitoalan työntekijöiden oikeus omaan hyvinvointiinsa viedään jonkun epidemian keskellä, nimenomaan sitähän pitäisi varjella koska näistä ihmisistä terveydenhuoltojärjestelmä on riippuvainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs sitten tehdään jos hoitaja kuuluukin riskiryhmään? Eikö riskiryhmäläisiä just pitänyt suojella?
Ammatinvalintakysymys. Pitää olla valmis asettamaan potilaat itsensä edelle, sairastaa ehtii myöhemminkin.
Liitosta tuli ohje olla yhteydessä työterveyshuoltoon ja jos lääkäri arvioi liian korkean altiuden saada työstä vaaraa itselleen, niin työnantaja velvollinen tarjoamaan muuta työtä.
Näinä aikoina on hauskaa olla työtön terveydenhuollon ammattilainen. Ei näköjään vielä ainakaan ole mitään työntekijäpulaa kun ihan rauhassa saa levittää persettä penkissä.
Mummoja ja pappoja hoidan enkä lähde mihinkään sairaaloihin sekoilemaan. Sen homman jätän ammattilaisille. Minä vaan talutan vessaan ja lykkään puuroa suuhun ja sillä hyvä. Jos sairaalassa loppuu hoitajat niin mene itse!
Oi luoja. Oon välillä miettiny että kouluttautuisin lähäristä sairaanhoitajaksi mut tät keskustelua lukeneena taidan jättää väliin. Ite teen töitä kyllä ihan täysin rahan takia. Siks että mulla on mahdollisuus maksaa lainat ja ehkä joskus matkustella/ostella jotain kivaa. Mun työssä ei oo mitään tekemistä kutsumuksen kanssa. Mulle tärkeintä on oman perheen hyvinvointi, ei sen naapurin Pekan. Onneks vaihtoehtoja on aina, ja kouluttautua voi muuallekkin. Kieltämättä, päivätyö samalla liksalla kun tän kolmenvuoron tekeminen lisinee houkuttaa. Hoitajien palkka on paska kun rupee miettimään mitä jo meiän lähärien toimenkuvaan kuuluu. Ärsyttää tää jatkuva hoitajien polkeminen kuin meiän pitä aina olla muka valmiita uhrautumaan jne. Ja ihan vaan tiedoksi, en todellakaan tienny 17vuotiaana että mihkä sitä oikein on lähteny.
Ruotsalaislehti Aftonbladetin haastattelema sairaanhoitaja kuvailee, millaisia vaikeuksia Ruotsin terveydenhuoltojärjestelmällä on koronavirustilanteen edessä.
– Saimme ohjeet, että meidän pitäisi pukeutua tiettyjen rutiinien mukaan, mutta nyt meillä ei ole esimerkiksi yhtään hengityssuojaimia jäljellä, kertoo nimettömänä pysyvä sairaanhoitaja Aftonbladetille.
Suojautumisvaatimuksia on sairaanhoitajan mukaan sittemmin kevennetty ja nyt suojautumiseksi riittävät käsineet, käsidesi ja käsien peseminen.
– Muilla alueilla hengityssuojaimia hankitaan rakennusalan yrityksiltä, sairaanhoitaja kertoo.
Sairaanhoitaja pelkää, että tilanne voi johtaa hoitohenkilökunnan koronavirustartuntoihin.
Vivek Murthy
@vivek_murthy 13. maalisk.
The doctors I spoke with are worried and scared. They know this isn’t the best way to take care of patients. And they are putting their own health at risk in the process. (6/x)
They also don’t have enough personal protective equipment. The doctors and nurses are having to reuse masks which they know is risky but they have no other choice. They are worried about running out of gowns and gloves as well. (5/x)
Kiinassa lähes yli 3 400 hoitajaa ja lääkäriä on saanut virustartunnan, arvioi Maailman terveysjärjestö WHO.
Yhdysvalloissa kansallisen sairaanhoitajayhdistyksen tuore kysely kertoo, että hoitajien mukaan sairaaloissa ei ole riittävästi valmistautumista eikä suojavarusteita koronaviruksen varalta. Myös WHO totesi perjantaina, että maailmalla tarvitaan parempaa varautumista.
Italian Lombardiassa kymmenen prosenttia hoitohenkilökunnasta on sairastunut koronavirukseen.
Mitään järkevää syytä ei töihin pakottamiselle edelleenkään ole. Se vaarantaisi tässä tilanteessa kaikkien turvallisuuden. On toki hyvä että hoitoalalle saataisiin houkuteltua nyt ihmisiä töihin ja uskon kyllä että siihen on myös keinoja kun ja jos niitä halutaan käyttää.
Kaikki pakotetut tulisi testata ensin
oitajan työssä ei tarvitse mitään "kutsumusta". Voi kouluttautua alalle ja hoitaa työnsä erittäin hyvin vaikka ei kokisikaan hoitotyötä elämäntehtäväkseen tai tuntisi palavaa halua auttaa ihan kaikkia aina ja kokoajan.
Hoitajien työtä ei pääsääntöisesti arvosteta, palkkaa ei saa vaatia eikä kohtuuttomista työoloista saa valittaa koska ollaan muka kutsumusammatissa. No, ei olla vaan palkkatyössä jotta saadaan rahaa elämisen maksamiseen.
valtio voisi velvoittaa hoitajien, poliisien jne lisäksi myös JOKAISEN 18-65 vuotiaan kansalaisen nyt hätätyöhön. Kyllä hoitolaitoksissa täytettäviä tiskikoneita ja pestävää pyykkiä riittää. Jäisi hoitajille aikaa siihen "kutsumusammattiin", hoitotyöhön.
Silloin kun itse valmistuin (yli 15vuotta sitten) kukaan ei missään kohtaa kertonut että valmistumalla tuolta koulusta, p*askapalkkaiselle alalle annan myös loppuiän kattavan suostumuksen sille että toimin etulinjassa aina kun yhteiskunnan etu niin vaatii, vaikka sitten oman henkeni uhalla. Sille on ihan syynsä miksi olen hakeutunut täysin toiselle alalle myöhemmin.
Voin toki kantaa korteni kekoon tässä leikissä, mutta en hoitotyön merkeissä, siihen olen ihan yhtä pätevä kuin kuka tahansa etäpirkko tai siwan kassa.
Jos on käynyt toisenkin ammatin niin kannattaako pyytää poistamaan itsensä valviran rekisteristä?
Vierailija kirjoitti:
Sairaaloissa on paljon työtä, jota mammatkin pysytvät tekemään. Pesemään hoiajien ja potilaiden vaatteita, toimimaan ruokahuollossa, purkamaan hoitotarvike- ja vaatetilauksia, petaamaan sänkyjä, desinfioimaan aulatiloja ja potilastiloja, siivoamaan jne.
Hoitohenkilökunnan sairastuessa ja koulutetun työvoiman vähetessä varsinaiset hoitajat keskittyvät sairaanhoitoon jolloin kaikki mahdolliset avustavat toiminnot teette te. Halusittepa tai ette!
Kyllä, ja siinä vaiheessa kun me tavankansalaiset tulemme avuksi pettaamaan sairaalasänkyjä ja pesemään vaatteita ym ym, ei vanhemmilla kokeneilla hoitajilla todellakaan ole sitten vara alkaa vaatimaan samanlaista erittäin tarkkaa pedinpettaustapaa kuin yleensä se on. Tällaisessa poikkeustilanteessa tulee tyytyä jo sitten siihen että kunhan on edes puhdasta lakanaa potilailla ja puhdasta päällä. Joskus menee niin yli petien pettausten oikeaoppisuus, tiedän että siihenkin on joku syynsä, mutta silti. Jos lakana jää vähän repsottamaan se on hirveä virhe jonkun hoitajan mielestä.
Juuri tv-uutisissa mainittiin työvelvoite. Se on hallituksen keinovalikoimissa hoitohenkilöstön osalta.
Jo 5/1919 säädettiin laki jolla valtio voi määrätä kaikki alle 40v lääkärit menemään minne tarve vaatii.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tv-uutisissa mainittiin työvelvoite. Se on hallituksen keinovalikoimissa hoitohenkilöstön osalta.
Jo 5/1919 säädettiin laki jolla valtio voi määrätä kaikki alle 40v lääkärit menemään minne tarve vaatii.
Työvelvoiteessa ei ole ikärajaa. Mutta ei voi määrätä ellei se ole MAHDOLLISTA. Mahdollista ei ole määrätä kaikkia hoitajia tai lääkäriä ihan kaikkeen työhön.
Ensin hallitus mokaa eikä saa rajoja kiinni ajoissa eikä karanteeneja ulkomailta sitten se jyrää läpi fasistisen poikkeuslain.
En osallistu näihin talkoisiin, mulla on nimittäin paha flunssa heti kun vaaditaan hoitotöihin (olen siis hoitaja joka nyt eri alalla).
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa vaan kieltäytyä ja sanoa että minulla on korona oireita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työvelvoiteessa ei ole ikärajaa. Mutta ei voi määrätä ellei se ole MAHDOLLISTA. Mahdollista ei ole määrätä kaikkia hoitajia tai lääkäriä ihan kaikkeen työhön.
Korjaus
Ikäraja on olemassa se on 18-68 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Ensin hallitus mokaa eikä saa rajoja kiinni ajoissa eikä karanteeneja ulkomailta sitten se jyrää läpi fasistisen poikkeuslain.
En osallistu näihin talkoisiin, mulla on nimittäin paha flunssa heti kun vaaditaan hoitotöihin (olen siis hoitaja joka nyt eri alalla).
Joo, Sanna Marin voi tulla selittämään että miksei saanut rajoja kiinni eikä karanteeneja aikeiseksi ulkomailta Suomeen tulijoille.