Poikkeuslaki ja hoitohenkilöstö
Jos poikkeuslaki tulee, voidaanko töihin määrätä kaikki koulutuksen saaneet lääkärit ja hoitajat, vaikka olisivatkin vaihtaneet alaa?
Kommentit (437)
Ojjhoh kirjoitti:
No en tiedä olisiko meistä hoitajista edes mitään hyötyä kun vain kahvitellaan ja valitetaan palkoista...
Se onkin mielenkiintoinen tilanne, kun sairaaloihin puulaa vielä eläkäis sairaksien hoitelijat ulisemaan ja valittamaan. On varmasti jäätävä kakofonia kun ne vakituisten lisäksi siellä kälkättää ne eläkeläiset.
Se on jännä et nyt ne ahneet kovapalkkaiset hoitajat kelpaa🤔...äkkiä se muuttuu.Me ollaan muutes niitä joiden työt ei tule pitkään aikaan loppumaan.Silloin se pieni palkkakin on parempi kun ei mitään...
Mutta kun ei ne riitä...ei riitä nytkään.Kaikki otettais töihin jos olis tulijoita...mutta kuka on valmis raskasta työtä tekemään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 58v. hoitaja, riskiryhmää. Määrä-aikaisuus loppui juuri. Itselläni iäkäs isä, jonka haluan pitää terveenä. Jos saisin kutsun töihin hoitamaan koronapotilaita, en menisi. Menen mieluummin vaikka vankilaan.
Täällä monet hoitajat suorastaan lietsovat asennetta, että varmasti eivät mene koronapotilaita hoitamaan. Varmasti kuitenkin toivotte, että hoitoalalla riittää resursseja, jos/kun teidän läheisenne sairastuvat koronaan. Kaikki koronapotilaat ovat jonkun läheisiä. Jos et itse soisi hoitoa muille, ei kannata vaatia sitä omallekaan kohdalle, kun sen aika koittaa.
Itse olen hoitaja mutta työskennellyt koko urani vanhusten parissa. Eli syöttänyt, juottanut, avustanut vessassa, pukemisen kanssa ja suihkuttanut. Ei minulla ole minkäänlaista osaamista vaikeasti sairaiden tai tartuntatautia sairastavien hoidossa, sairaalaympäristöstä, laitteista tai lääkkeistä. Se pitää ymmärtää että harvalla hoitajalla on kykyä tai osaamista. Olisin sairaalassa enemmän haitaksi kuin hyödyksi. Siksi en lähde koronapotilaita hoitamaan.
Joo
mä voin mennä pakolla sinne kahvihuoneeseen kälättämään ja kansliaan istumaan ja verorahoja kuluttamaan. Eihän me sairaanhoitajat palstalaisten mukaan muuta tehdä. Ai mut kuulunkin riskiryhmään eli en mene lainkaan. Hoitakaa itse itsenne ja läheisenne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 58v. hoitaja, riskiryhmää. Määrä-aikaisuus loppui juuri. Itselläni iäkäs isä, jonka haluan pitää terveenä. Jos saisin kutsun töihin hoitamaan koronapotilaita, en menisi. Menen mieluummin vaikka vankilaan.
Täällä monet hoitajat suorastaan lietsovat asennetta, että varmasti eivät mene koronapotilaita hoitamaan. Varmasti kuitenkin toivotte, että hoitoalalla riittää resursseja, jos/kun teidän läheisenne sairastuvat koronaan. Kaikki koronapotilaat ovat jonkun läheisiä. Jos et itse soisi hoitoa muille, ei kannata vaatia sitä omallekaan kohdalle, kun sen aika koittaa.
Itse olen hoitaja mutta työskennellyt koko urani vanhusten parissa. Eli syöttänyt, juottanut, avustanut vessassa, pukemisen kanssa ja suihkuttanut. Ei minulla ole minkäänlaista osaamista vaikeasti sairaiden tai tartuntatautia sairastavien hoidossa, sairaalaympäristöstä, laitteista tai lääkkeistä. Se pitää ymmärtää että harvalla hoitajalla on kykyä tai osaamista. Olisin sairaalassa enemmän haitaksi kuin hyödyksi. Siksi en lähde koronapotilaita hoitamaan.
Onhan sinulla paljonkin, älä vähättele itseäsi :) Sinulla on hallussasi aseptiikka ja osaat suojautua. Lisäksi koska olet hoitotyössä, jos sinulla on oireita niin pääset testeihin. Osaat tarkkailla itseäsi jos sairastut ja tiedät milloin hakea apua. Ei kaduntallaajalla näitä tietoja ole.
Teet arvokasta työtä. Terveisiä erikoissairaanhoidosta :)
Vierailija kirjoitti:
Olen sairaanhoitaja. Olen eristänyt itseni vapaapäivinä täysin, jotta pysyisin itse mahdollisimman pitkään työkykyisenä ja että en vahingossakaan altista potilaita itse koronalle. Kuntoilen, syön terveellisesti ja kerään voimia tulevaa hirveää ajanjaksoa varten. Työskentelen tarvittaessa yötä päivää ja siltä näyttää. Kyllä tästä selvitään!
Voi kiillotatko jo marttyyrikruunuasi? Onko se jo tarpeeksi kirkas?
Varmaan hoitajiakin riittäisi, jos he saisivat keskittyä siihen hoitamiseen. Olin viime vuonna viikon Haartmanin sairaalassa. Sairaanhoitaja toi ruokatarjottimen yöpöydälle ja korjasi pois.
Miksei kouluteta jotain hoiva-apulaisia jakamaan ruokaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän hoitoa nää työstä kieltäytyvät hoitajat itse olettaa saavansa kun sairastuu?
Ottakaa huomioon että eduskunta voi säätää mitä tahansa muitakin lakeja kuin vain ottaa käyttöön valmiuslain.
Esim. jos hyvin suuri osa porukkaa kieltäytyy yhteiskunnassa työnteosta, voi olla järkevää perustaa rekisteri johon näiden nimet laitetaan. Sitten kun tulee heidän oma vuoro tarvita hoitoa, kappas vaan priorisointi iskee ja muut menee heidän ohi.
Ihan kaikkeen on siis varauduttu. Ei yhteiskunta ole niin tyhmä kuin luulette.
Olen 20 vuotta hoitanut muita, eikö se riitä jos ei mukana ole ollutkaan coronapotilasta? On kuitenkin ollut jos jonkinmoista riskipotilasta ja virusta ja bakteeria. Enkö silti ansaitse hoitoa? No eipä tuo mittään yllättävää sinänsä olisi. Suo siellä, vetelä täällä, mutta eduskunnan on hyvä muistaa ettei hoitajakaan ole niin tyhmä kuin he luulevat.
Eli olet tehnyt työtäsi alalla, jolle itse hakeuduit.
Et saa mitään säälipisteitä siitä, sori vaan. Tuollainen marttyyri sietääkin kuolla.
Italialaiset osoittavat suosioitaan sairaanhoitajille, jotka ovat joutuneet koville. Suomessa kirjoitellaan kommentteja; "Eli olet tehnyt työtäsi alalla, jolle itse hakeuduit. Et saa mitään säälipisteitä siitä, sori vaan. Tuollainen marttyyri sietääkin kuolla.
Olen oikeasti järkyttynyt suomalaisista ja heidän asenteesta hoitotyöläisiä kohtaan.
Olen sairaanhoitaja 20 vuotta kokemusta erikoissairaanhoidosta.Viime syksynä mitta tuli täyteen...se tie tuli kuljettua loppuun.Nyt työskentelen vanhusten parissa ja rakastan työtäni.Vanhukset ja omaiset on kiitollisia.Tauot ehtii pitää...ei tarvi valvoa öitä.Ikinä en palaa sairaalamaailmaan.
Poikkeuslaissa on vielä muuten sellainen juttu ettei siitä välttämättä edes makseta ainakaan normaalia palkkaa. Voi esim. ihan päivärahalla joutua töihin tms., jos valtiolla ja kunnilla ei ole varaa maksaa ylimääräisiä palkkoja mikä näyttää hyvinkin väistämättömätlä tilanteelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi myös käydä niin, että todella tukalan paikan tullessa (sota, hoitajia tarvitaan äärimmäisten tapausten hoitamiseen jne.) omat vanhukset hoidetaan kotona. Omaiset velvoitetaan hoitamaan omansa. Mutta huoli pois. Tähän nyt ei ihan heti olla menossa.
Ihan pelkkä koronan leviäminen tekee tuon, ei siihen mitään sen tukalampaa tarvita.
Äitini on lähihoitaja vanhusten osastolla, ja heille on työpaikalla kerrottu että jos korona leviää, vanhukset lähetetään kotiin ja osastosta tehdään koronaosasto. Sekin on kerrottu, että kaikkien hoitajien on tultava töihin, pienten lasten äidit eivät saa jäädä hoitamaan lapsiaan, miesten on hoidettava lapset.
Äitini 89 v. on osastohoidossa lonkkamurtuman ja käsimurtuman vuoksi. Lähetetäänkö hänet siis kotiin kuolemaan, koska ei pääse edes liikkumaan omin avuin. Kotihoitajia tuskin riittää kaikille kotiin siirrettäville vanhuksille.
Hoitajan ja opettajan ruhtinaallisen rahakkaat työt voi av-mammojen mukaan kuka tahansa hoitaa, palkkaa saa liikaa ja töissä lähinnä syödään viinereitä.
Nyt onkin mammoilla mahdollista ihan itse päästä sorvin ääreen ja hoitaa nämäkin työt itse paremmin. Mutta ei kelpaa. Jurputus jatkuu ja syyllistetään aina vaan.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan hoitajiakin riittäisi, jos he saisivat keskittyä siihen hoitamiseen. Olin viime vuonna viikon Haartmanin sairaalassa. Sairaanhoitaja toi ruokatarjottimen yöpöydälle ja korjasi pois.
Miksei kouluteta jotain hoiva-apulaisia jakamaan ruokaa?
koska sairaalassa sairaanhoitaja joutuu tekemään vähän kaikkea...
Ihan mielenkiinnolla odotan. Olen ihan eri alan ( ei infektio-, sisätauti-, tehohoito-, keuhko-)erikoislääkäri ja vain privaattipuolella. En oikein usko, että minulla on koulutukseni vuoksi jokin työvelvoite mutta eipä ole tällaista tilannetta tullut ennen vastaan. Taitaisin olla aika vaarallinen teho-osastolla.
Kyllä minä menen töihin jos tarve vaatii. Ihan käsittämätöntä nillitystä täällä, kyllä jokainen terveydenhuollon laillistettu henkilö tietää omat velvoitteensa poikkeuslain aikana. Ja kyllä mitäs valmistuin ja mitäs erikoistuin tehohoitoon. itsepä olen koulutukseni hankkinut ilmaiseksi tässä maassa ja olen velvollinen hyödyntämään sitä maani hyväksi. vaikka olen eri ammatissa nykyisin. Teen mitä osaan, osaan enemmän kuin kouluttamaton. Enkä kiillota marttyyrikruunua, enkä odota mitaleja ja gloriaa. Työ se on siinä missä muukin työ.
Ja sitäpaitsi, olisipa mukavaa kun asevelvolliset alkaisivat vetämään samaa linjaa mitä täällä voi lukea siinä vaiheessa jos Suomeen hyökättäisiin. Velvollisuus on velvollisuus, olisi kannattanut lukea joku muu ammatti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi myös käydä niin, että todella tukalan paikan tullessa (sota, hoitajia tarvitaan äärimmäisten tapausten hoitamiseen jne.) omat vanhukset hoidetaan kotona. Omaiset velvoitetaan hoitamaan omansa. Mutta huoli pois. Tähän nyt ei ihan heti olla menossa.
Ihan pelkkä koronan leviäminen tekee tuon, ei siihen mitään sen tukalampaa tarvita.
Äitini on lähihoitaja vanhusten osastolla, ja heille on työpaikalla kerrottu että jos korona leviää, vanhukset lähetetään kotiin ja osastosta tehdään koronaosasto. Sekin on kerrottu, että kaikkien hoitajien on tultava töihin, pienten lasten äidit eivät saa jäädä hoitamaan lapsiaan, miesten on hoidettava lapset.
Äitini 89 v. on osastohoidossa lonkkamurtuman ja käsimurtuman vuoksi. Lähetetäänkö hänet siis kotiin kuolemaan, koska ei pääse edes liikkumaan omin avuin. Kotihoitajia tuskin riittää kaikille kotiin siirrettäville vanhuksille.
Todennäköisesti ei. Tietenkin sitä on vähän vaikea arvioida tuon perusteella. Se mitä voidaan tehdä on lopettaa esim. lyhytaikaishoito ns. intervallihoito ja siirtää kuntoutujia tai vanhainkotipaikkaa odottavia näille paikoille. Voidaan perustaa myös uusia osastoja johon siirretään "kuntoutujat" ja hoitajat niihin haetaan väliaikaisesti hoitajista jotka hoitaa normaalissa tilanteessa ei välitöntä hoitoa vaativia potilaita vaan esim. terveydenhoitoa, potilaita joille tehdään suunniteltuja leikkauksia jne. Myös hoitaja mitoitus varsinkin näillä ei akuuteilla potilalla todennäköisesti pienenee.
Mitä tulee koronaan paremassa suojassa siltä vanhukset todennäköisesti on kotihoidossa kuin sairaalassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajat ovat kautta aikojen olleet oppikirjaesimerkki siitä, miten mennään mistä aita on matalin. Käsihygienia, hygienia yleensäkin, työaikojen noudattaminen, ylipitkät sairaslomat,... ja lista vain jatkuu. Ei ole näinä aikoina kovin suuri luotto tuohon ammattiryhmään.
Sithän sua ei varmaan haittaa jos pistetään hanskat tiskiin? Kiva!
Osa hoitajista varmasti kannattaisikin laittaa hanskat tiskiin, kun he eivät edes sovi alalle ja pilaavat myös niiden hoitajien maineen, joilla on korkea työmoraali ja ammattiylpeys, joita ilman lääkärit eivät pystyisi tekemään työtään tai ainakaan se ei olisi niin laadukasta.
Uskomatonta hoitajien käyvän tätä keskustelua ja miettiä kieltäytyykö työstä vai ei, kun poliittiset päättäjät miettivät, otetaanko poikkeustila voimaan vai ei, jota aikaisemmin on käytetty vain sodan aikana, kun minusta juuri lääkärien ja hoitajien pitäisi toimia esimerkkinä yhteisvastuullisuudesta.
Huomaa ettet tiedä hoitajien arjesta mitään. Olen valmistumiseni jälkeen ollut erikoissairaanhoidossa 3v töissä ja koko se aika on ollut yhtä venymistä ja joustamista "nyt on niin tiukka tilanne, budjetti on alijäämäinen, ei saa nyt palkata sijaisia koska budjetti, yöstä puuttuu 2/3 hoitajista eikä saatu kutsua keikkalaisia - koittakaa pärjätä", vakituista työtä ei saa vaan minulla on 3v ajalta yli 40 työsopimusta tehtynä.
Nyt kun hoitajat sanovat että tämäkin vielä ja meiltä uhataan perua talvilomat ja alkukesän lomat ja kun tästä älähdetään, että "tämäkin vielä!?", Niin me olemmekin yhtäkkiä vastuuttomia ja meidän pitäisi näyttää sitä vastuuta ja joustoa????? Mitähän olen tehnyt koko h.e.l.v.t.i.n ajan viimeiset 3v!!?? Nyt lomatkin uhataan viedä! Ja minä olen muka se vastuuton ja ilkeä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kuvittelet, ettei sairaalassa edelleen tarvita perushoitoa? Onhan siellä edelleen niitä koronattomia potilaita, sekä myös koronapotilaat tarvitsevat perushoidollisia toimenpiteitä.