Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poikkeuslaki ja hoitohenkilöstö

Vierailija
12.03.2020 |

Jos poikkeuslaki tulee, voidaanko töihin määrätä kaikki koulutuksen saaneet lääkärit ja hoitajat, vaikka olisivatkin vaihtaneet alaa?

Kommentit (437)

Vierailija
201/437 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kyllä se mulle sopii. paskaa tullut niskaan tässä vuosien varrella, mutta silti haluan antaa kaikkeni, jos itse terveenä tässä kurimuksessa säilyn,

vaikka vuorokauden ympäri.

Hyvä asenne, voi kun useampi ajattelisi noin, eikä "minä, minä".

Vierailija
202/437 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä en mene. Otan ne sakot.

Niinpä tietenkin. Itsekkyys, itsekkyys... Miksi alunperin opiskella hoitoalalle kun ei tahdo auttaa muita?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/437 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai nyt meidän hoitajien työtä yhtäkkiä arvostetaankin?

Koko ajanhan sitä on arvostettu!! Ainakin minä kiitin aina hoitajia sairaalassa.

Vierailija
204/437 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä se hoitajien "kutsumus" nähdään, kun kansallinen hätätila tulee, ne keksii vaikka mitä tekosyitä, ettei vaan joudu auttamaan ketään. Näkynyt jo aikaisemmissa ketjuissa ja hyvin tulee ilmi tässäkin, kuinka hoitajat uhoaa, että hehän eivät hoida, he ottavat mieluummin sakot ja haistakaa pitkät. Että sellaisia sisar hento valkoisia. Todellakin kannattaisi sitä alaa vaihtaa.

Valitettavasti nää nykyolosuhteet tekee sen, että vaikka kutsumusta olisi, on sitä vaikea toteuttaa ja tehdä työtään kutsumuksensa mukaisella tavalla. Kutsumuksesta huolimatta kannattaa muistaa, että myös se hoitaja on IHMINEN eikä mikään kone. Ei kukaan jaksa loputtomasti olla muiden pelinappulana ja heittosäkkinä, tehden tuplavuoroa, huonoilla resursseilla ja palkalla.

Vierailija
205/437 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se hienoa että sairaanhoitaja on aina se joka saa kärsiä kaikesta paskasta. Ja palkkaa ei tarvi eikä lakkoilla saa

Niin. Kannattaa kyllä ottaa huomioon kun ammattiaan valitsee.

Vierailija
206/437 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perskules, jos koulut ja päiväkodit suljetaan niin paljon hoitajia joutuu jäämään kotiin hoitamaan lapsiaan. Meikäläinen joutuu tekemään ympäripyöreää.

Toisaalta, sitten taas päiväkodeista vapautuu lähäreitä hoitotyöhön eri laitoksiin.

Vierailija
207/437 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma ehdotukseni on se, että tällaisia tilanteita varten voitaisiin nostaa hoitajien palkkaa, kun uhraavat oman henkensä auttaakseen toisia. Vaikka palkka tässä tilanteessa ei paljon lohduta, olisi se kuitenkin ihan paikallaan.

Vierailija
208/437 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun jotkut ovat sitä mieltä että "Mitäs vikisette hoitajat jos valmiuslaki otetaan käyttöön, kun kutsumustyötä teette". Niin kuinka monen muun alan edustajat joutuu vaarantamaan mahdollisesti oman tai läheisensä hengen ottaessaan riskin sairastumiseen? Kuinka moni olisi oman alansa valinnut jos uhkakuvana on että joskus voi joutua pakotettuna työhön, jossa altistaa itsensä päivittäin sairastumisen riskille? Tai kuinka moni tekisi sitä vaarallista työtään samalla palkalla mitä hoitajat nyt? Riskiryhmään kuuluvana itsellä ja monella muulla hoitoalan ihmisellä se kutsumustyö voi viedä hengen koronapotilaita hoitaessa.

Työstä maksetaan sen verran kuin sen arvoksi koetaan.

Vierailija
209/437 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvostan hoitajia erittäin paljon ja ansaitsevat mielestäni isompaa palkkaa tärkeästä työstä. Ja saan varmasti tästä kommentistani alapeukkua kiitettävästi.

Sitä en vain ymmärrä miksi opiskella itsensä sairaanhoitajaksi/lääkäriksi ja sitten tällaisen tilanteen hetkellä kieltäydytään tekemästä töitä. Jos olet valmistunut kyseiselle alalle niin täytyy varautua myös katastrofin tullen hoitamaan työnsä kunnialla loppuun saakka.

Ihan sama onko kyseessä ruokakaupan myyjä vai hoitaja niin molempien pitää olla valmiita hoitamaan hädän hetkellä työnsä.

Ymmärrän että tilanne on kaikinpuolin pelottava eikä kukaan halua riskeerata omaansa/läheistensä henkeä, mutta tällä hetkellä pitää toimia koko yhteiskunnan hyväksi. Olen pahimmassa tapauksessa itsekin valmis menettämään henkeni yhteisen hyvän vuoksi.

Oman hengen ja terveyden riskeeraaminen yhteisen hyvän eteen on valtava, kunnioitettava uhraus, mutta pakko se ei saa koskaan olla. Tällaista voi odottaa ainoastaan ammattisotilailta. Minä teen potilaiden eteen kaikkeni niin kauan kuin se on turvallista, mutta en ole lupautunut ammatinvalintani vuoksi tekemään puolisostani leskeä tai lapsistani puoliorpoja - syntymättömän lapseni uhraamisesta puhumattakaan. Sori mutta ei käy.

Vierailija
210/437 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä ulkomailla asuvia Suomen kansalaisia, jotka ovat hoitajia koulutukseltaan?

No mitäs luulet, jos matkustaminen on bannattu O_o

Vierailija
211/437 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsumus on maallikoiden keksimä tekosyy sille, ettei hoitajille tarvitse maksaa palkkaa. Ei mitään muuta.

Vierailija
212/437 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvostan hoitajia erittäin paljon ja ansaitsevat mielestäni isompaa palkkaa tärkeästä työstä. Ja saan varmasti tästä kommentistani alapeukkua kiitettävästi.

Sitä en vain ymmärrä miksi opiskella itsensä sairaanhoitajaksi/lääkäriksi ja sitten tällaisen tilanteen hetkellä kieltäydytään tekemästä töitä. Jos olet valmistunut kyseiselle alalle niin täytyy varautua myös katastrofin tullen hoitamaan työnsä kunnialla loppuun saakka.

Ihan sama onko kyseessä ruokakaupan myyjä vai hoitaja niin molempien pitää olla valmiita hoitamaan hädän hetkellä työnsä.

Ymmärrän että tilanne on kaikinpuolin pelottava eikä kukaan halua riskeerata omaansa/läheistensä henkeä, mutta tällä hetkellä pitää toimia koko yhteiskunnan hyväksi. Olen pahimmassa tapauksessa itsekin valmis menettämään henkeni yhteisen hyvän vuoksi.

Oman hengen ja terveyden riskeeraaminen yhteisen hyvän eteen on valtava, kunnioitettava uhraus, mutta pakko se ei saa koskaan olla. Tällaista voi odottaa ainoastaan ammattisotilailta. Minä teen potilaiden eteen kaikkeni niin kauan kuin se on turvallista, mutta en ole lupautunut ammatinvalintani vuoksi tekemään puolisostani leskeä tai lapsistani puoliorpoja - syntymättömän lapseni uhraamisesta puhumattakaan. Sori mutta ei käy.

Oletko sinä yksi niistä, jotka ovat hamstranneet kotinsa täyteen jauhelihaa ja vessapaperia, koska vähintään maailmanloppu on nyt tulossa? Suurin osa tartunnan saaneista sairastaa Suomessa täysin kotioloissa, eli puheet hoitajista lasten uhraajina ja leskentekijöinä on kyllä sieltä Prisman hysterialaarista haalittuja.

Vierailija
213/437 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos päiväkodit suljetaan, jääkö/velvoitetaanko isät kotiin lapsia hoitamaan, että sairaanhoitaja- tai vanhustenhoitajaäiti voi jatkaa työtään? Entä jos isä on ensihoitaja, palomies ym?

Isovanhempiahan on kielletty lastenvahdeiksi.

Miksi ensihoitaja tai palomies ei voisi jäädä kotiin hoitamaan lapsiaan? Eihän koronaepidemia tarkoita sitä, että myös onnettomuuksia yhtäkkiä tapahtuisi huomattavasti enemmän.  Esim. liikenneonnettomuudet saattavat jopa vähentyä hetkellisesti, mitä isompi joukko jää työmatkaliikenteestä pois. Palomiehen työpäivästä suuri osa muutenkin on päivystystä, eli seuraavan tehtävän odottamista, ja työputken jälkeen on useampi vapaapäivä, eli tulee oltua joka tapauksessa kotona.

Vierailija
214/437 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole hoitotyön koulutusta mutta haluaisin kyllä auttaa jos siihen olisi mahdollisuus. Voisin vaikka viedä lähetteitä kantaan ja täydennellä hoitotarvikekaappeja.

Vierailija
215/437 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole hoitotyön koulutusta mutta haluaisin kyllä auttaa jos siihen olisi mahdollisuus. Voisin vaikka viedä lähetteitä kantaan ja täydennellä hoitotarvikekaappeja.

Lähetteitä labraan.... voin kyllä ne kirjoitella myös Kantaan

Vierailija
216/437 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin hoitajana tuntuu todella pahalta lukea joitain kirjoituksia. Nytkin välittyy sellainen kuva, että hoitajien kuuluu vaarantaa oma elämänsä.

Niin pitkään on jo vedetty pelkillä höyryillä tuplavuoroja ja joustettu aina tarpeen mukaan. Suomen hoitajat ovat loppuun palamisen partaalla ja lakko olisi ollut se viimeinen kortti johon vedotaan, että oloihin saataisiin edes pieni tippa inhimillisyyttä.

Nyt meitä odotetaan pelastamaan tuhansien ihmisten henkiä, samalla hoitajia kuitenkin vähätellään ja haukutaan. Kaikkia pelottaa, suuri osa maailman ihmisistä saa piiloutua koteihinsa, eikä välttämättä edes kohtaa altistunutta ihmistä.

Hoitajat laitetaan eturintamaan ja suoraan kontaktiin sairastuneiden kanssa. Tutkimusten mukaan riittävän pitkä ja toistuva altistuminen romahduttaa immuunijärjestelmän ja virus pääsee tuhoamaan elimistön. Eli todennäköisesti lääkäreitä ja hoitajia tullaan menettämään.

Rajansa ammatin tuomilla velvoitteilla. Kuinka moni teistä kotiinsa piiloutuvista yrittäjistä tai työttömistä suostuisi lähtemään ovesta ulos sairaiden keskelle, tietäen että ei välttämättä näe kesää ja lastensa kasvavan.

Vierailija
217/437 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mä en mene. Otan ne sakot.

Niinpä tietenkin. Itsekkyys, itsekkyys... Miksi alunperin opiskella hoitoalalle kun ei tahdo auttaa muita?

Itse opiskelin peruskoulun jälkeen lähihoitajaksi, kun en keksinyt mitä muutakaan silloin olisin opiskellut. Alan töitä en kuitenkaan ole tehnyt 15vuoteen, enkä todellakaan aio tehdä niitä nytkään. 

Johan täällä on vuosia hoettu että lähihoitajan työt kykenee tekemään kuka tahansa, joten mene toki sinä puolestani. Älä turhaan ole itsekäs.

Vierailija
218/437 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen juuri valmistuva sairaanhoitaja ja teen eturintamassa terveydenhuollon päivystyksessä sairaanhoitajan sijaisuutta. Minua ei korona pelota ja olen valmis tekemään töitä poikkeustilanteessa yhteisen hyvän eteen. Olen kuitenkin sitä mieltä, että tälläisessä poikkeustilanteissa sairaanhoitajilla olisi oikeus saada vaarallisen työn lisää. Poikkeustilanteessa valmiiksi stressaava ja vaativa työ muuttuu entistä stressaavammaksi.

Vierailija
219/437 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko sinä yksi niistä, jotka ovat hamstranneet kotinsa täyteen jauhelihaa ja vessapaperia, koska vähintään maailmanloppu on nyt tulossa? Suurin osa tartunnan saaneista sairastaa Suomessa täysin kotioloissa, eli puheet hoitajista lasten uhraajina ja leskentekijöinä on kyllä sieltä Prisman hysterialaarista haalittuja.

Tämä tulee ehkä yllätyksenä, mutta myös terveydenhuoltoalalla työskentelee riskiryhmiin kuuluvia ihmisiä. Perusterveet sairastaa pääosin pikkuflunssan kotona, mutta esimerkiksi astmaatikot tai diabeetikot ei välttämättä ole yhtä onnekkaita. Sitäpaitsi maailmalla tähän on kuollut terveitä nuoria hoitajia ja lääkäreitä.

Vierailija
220/437 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen juuri valmistuva sairaanhoitaja ja teen eturintamassa terveydenhuollon päivystyksessä sairaanhoitajan sijaisuutta. Minua ei korona pelota ja olen valmis tekemään töitä poikkeustilanteessa yhteisen hyvän eteen. Olen kuitenkin sitä mieltä, että tälläisessä poikkeustilanteissa sairaanhoitajilla olisi oikeus saada vaarallisen työn lisää. Poikkeustilanteessa valmiiksi stressaava ja vaativa työ muuttuu entistä stressaavammaksi.

Samaa meiltä. Ja riskiryhmiin kuuluvia hoitajia ja lääkäreitä ei saisi pakottaa sellaisiin työpisteisiin, joissa on tartuntariski.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yhdeksän