Poikkeuslaki ja hoitohenkilöstö
Jos poikkeuslaki tulee, voidaanko töihin määrätä kaikki koulutuksen saaneet lääkärit ja hoitajat, vaikka olisivatkin vaihtaneet alaa?
Kommentit (437)
Vierailija kirjoitti:
Kun näitä kommentteja lukee, ihmettelee Minkälaista sakkia sairaanhoitajat ovat. Se vähäinenkin arvostus , jota olen heitä kohtaan joskus tuntenut , on kyllä nyt kadonnut.
Pirstoutuiko mielikuvasi uhrautuvasta ja empaattisesta sisar-hento-valkoisesta, joka pyhimyksen tavoin on valmis suojelemaan muita, tuli mikä tuli?
Me olemme ihmisiä. Emme ole sen enempää turvassa kuin muutkaan sairauksilta. Meillä on perheet, joita haluamme suojella. Osa meistä kuuluu itse riskiryhmään, osan läheiset taas kuuluvat siihen.
Menisitkö itse riemusta kiljuen töihin, jos tietäisit että se saattaisi vahingoittaa sinua tai läheisiäsi, tai pahimmassa skenaariossa tappaa jonkun?
On varmasti itsekästä, mutta mitä muuta ihmisellä on kuin oma ainutkertainen elämä ja läheiset?
Vaikka sankarillisesti sairastuisit työssäsi päätyisit teholle, kukaan potilaista ei edes muista nimeäsi tai uhraustasi. Parantuessaan he kiittävät tuuriaan tai jumalaa.
Vierailija kirjoitti:
Perskules, jos koulut ja päiväkodit suljetaan niin paljon hoitajia joutuu jäämään kotiin hoitamaan lapsiaan. Meikäläinen joutuu tekemään ympäripyöreää.
Eiköhän hoitajille pidetä auki muutamaa päiväkotia. Koululaiset pärjää kotona itsekseen.
No, tämä ketju ainakin avasi sen, että nyt on tavan kansalla ikävä hoitajaa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. sota-aikana oli sotilassairaaloissa hoitamassa vaikeastikin haavoittuneita sotilaita aivan täysin hoitoalalle kouluttamattomia henkilöitä; lottia. Jopa teini-ikäiset ns. pikku-lotat osallistuivat erilaisiin avustaviin hoitotoimiin. Siivosivat sairaaloita, pesivät ruumiita, valmistivat siteitä jne, jne.
Ihmisiä määrättiin siviilissä erilaisiin toimiin. Mm. naisia määrättiin maatiloille töihin, tehtaisiin jne. Mikäli nyt tulisi koronan myötä vastaavanlainen tilanne, myös KAIKILLE muille kuin hoitajille järjestyisi kyllä työtä myös sairaaloihin, puhumattakaan muista yhteiskunnan palveluista!
Erityisesti joutoväki, kykenevät eläkeläiset, työttömät jne. aivan varmasti hyödynnettäisiin. Eivät hoitajat pysty koko yhteiskunnan toiminnasta vastaamaan, he tekevät oman osuutensa, apuvoimat otetaan sitten muualta! Ja toki hoitajat sairatuva siinä missä muutkin. Että tervetuloa tuuraamaan , marisijat!
Ja huomattavaa on että nämä lotata sekä myös pikkulotat olivat VAPAAEHTOISIA. Työkomennukset sitten maatiloille, tehtaisiin jne. olivat PAKOLLISIA. Niistä ei voinut kieltäytyä ilman painavaa syytä
. Lapset lähetettiin Ruotsiin jotta äidit pystyvät osallistumaan monenlaisiin toimiin yhteiskunnan pyörittämiseksi poikkeusolosuhteissa Tätä kohti menemme nytkin, mikäli koronatilanne tarpeeksi pahenee!
Lähetetään lapset Ruotsiin koska korona. Jep jep. Ei taida nyt nämä sotavertaukset toimia mitenkään.
Et tainnut juttu oikein aueta ? Kuten ei muutkaan poikkeusolosuhteisiin liittyvät tilanteet.
No ei hätää. Tilanteet kyllä selvitetään selkokielelläkin tarvittaessa, ja heikompilahjaisillekin ( sinullekin) löytynee sopivaa hommaa...:)
Aika vastenmielisen kuvan näistä nykyajan hoitajista kyllä saa kun mielipiteitä lukee. Taitaa olla niin että palkkaus on tekijää myöten: tuollaiset hoitajat jotka tänne kirjoittelevat eivät ole kyllä senttiäkään enemmän arvoisia! Hävetkää jos osaatte!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perskules, jos koulut ja päiväkodit suljetaan niin paljon hoitajia joutuu jäämään kotiin hoitamaan lapsiaan. Meikäläinen joutuu tekemään ympäripyöreää.
Eiköhän hoitajille pidetä auki muutamaa päiväkotia. Koululaiset pärjää kotona itsekseen.
Suotavaa varmasti on että päiväkoteja pidetään auki muillekin ammattiryhmille kuin hoitajile. Silti mahdottomassa tilanteessa yhteiskunta on nyt ja ennenkaikkea tulevaisuudessa jos jonkun tai joidenkin ammatiryhmien edustajat pakotetaan viemään lapset hoitoon. Yhteiskunnan on pystyttävä järjestemään ne välttämättömimmät toimet jotenkin muuten. Siihen yhteiskunnalla on kyllä keinonsa jos poikeustila on päällä esim. se että korvauksia kotihoidosta tms ei makseta.
Monet hoitajat näyttävät uhoavan sitä etteivät aio mennä töihin, jos tulee hetki että siihen velvoitetaan. niin se taitaakin olla parasta, minä ainakaan en haluaisi sairastuneena joutua tuollaisten ihmishirviöiden kanssa tekemisiin!
Ai niin, poikkeustilanteessa ei jonkun hoitsukan auta pullikoida vastaan sillä santiota tulevat olemaan melkoiset.
Olisiko kannattanut hankkia itselleen kunnon ammatti, ei tarvitsisi nyt ruikuttaa palkasta ja kitistä työoloista?
Vierailija kirjoitti:
Aika vastenmielisen kuvan näistä nykyajan hoitajista kyllä saa kun mielipiteitä lukee. Taitaa olla niin että palkkaus on tekijää myöten: tuollaiset hoitajat jotka tänne kirjoittelevat eivät ole kyllä senttiäkään enemmän arvoisia! Hävetkää jos osaatte!!!!
Häpeä itse. Mekin olemme ihmisiä joilla on ihmisoikeudet eikä mitään orjia. Näköjään meitä kaivataan vasta sitten kun meitä ei enää ole ja haukkuja me saamme aina sinunlaisilta ihmisiltä.
Mutta kyllä minä sinunkin vaippasi vaihdan ja oksennuksesi korjaan. Annan lääkettä, happea ja kannustusta. Olenhan ihminen ihmiselle. Olenhan suihkuttanut, pukenut ja lääkinnyt senkin ihmisen joka haukkui minua v*tun huoraksi ja sylkäisi päälleni. Teen työni mutta mihinkään minua ei voi pakottaa. Olen hoitaja nyt, mutta jos en enää halua olla niin on minulla siihenkin oikeus.
Vierailija kirjoitti:
Sairaaloissa on paljon työtä, jota mammatkin pysytvät tekemään. Pesemään hoiajien ja potilaiden vaatteita, toimimaan ruokahuollossa, purkamaan hoitotarvike- ja vaatetilauksia, petaamaan sänkyjä, desinfioimaan aulatiloja ja potilastiloja, siivoamaan jne.
Hoitohenkilökunnan sairastuessa ja koulutetun työvoiman vähetessä varsinaiset hoitajat keskittyvät sairaanhoitoon jolloin kaikki mahdolliset avustavat toiminnot teette te. Halusittepa tai ette!
Nythän ei ole sota eikä miehet rintamalla, joten erottelua sukupuolten välillä ei työvelvoitteissa tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Monet hoitajat näyttävät uhoavan sitä etteivät aio mennä töihin, jos tulee hetki että siihen velvoitetaan. niin se taitaakin olla parasta, minä ainakaan en haluaisi sairastuneena joutua tuollaisten ihmishirviöiden kanssa tekemisiin!
Ai niin, poikkeustilanteessa ei jonkun hoitsukan auta pullikoida vastaan sillä santiota tulevat olemaan melkoiset.
Olisiko kannattanut hankkia itselleen kunnon ammatti, ei tarvitsisi nyt ruikuttaa palkasta ja kitistä työoloista?
Sinunkaltaisiesi takia vaihdoin alaa. Kaltaisiasi vähättelijöitä löytyy valitettavan paljon omaisista. Muualla maailmassa ei varmasti ole tälläistä hoitajavihaa kuin meillä suomessa. Voisin hätätilanteessa lähteäkin töihin hoitoalalle, mutta en suomessa. Norjassa kuulemma hoitajia arvostetaan. Siellä varmasti otetaan mielellään apuvoimia vastaan, jos tilanne eskaloituu. Suomessa ei ole motivaatiota työskennellä, kun saa vain kuraa niskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni ei taida ymmärtää, että poikkeuslaki koskettaa myös muita ammatteja. Jos hoitajat määrätään sairaalaan töihin pois vanhainkodeista ja kotihoidosta, jää nämä hommat vähempi koulutetuille! Ainahan se on toitotettu, että helppoa hommaa, vaipan vaihto ja ruokkiminen 😂 Ihan pakkotöihin joutuu ihmiset maatiloille ja muualle pakollisiin hommiin myös. Poikkeuslaki ei myöskään kosketa niitä hoitajia, jotka ovat terveydellisistä syistä kykemättömiä töihin taikka joilla on alle 4 vuotias lapsi kotona.
"Pakkotöihin maatiloille"?:D Nyt on vuosi 2020 ffs.
Aivan mahdollista. Mikäli tuonti muista maista keskeytyy rajojen sulkeutuessa, voit todellakin joutua maatilalle ::) Kai Suomen ruokatuotanto täytyy turvata ?! Hamstarausvaranto ei kovin kauaa riitä, mikäli tilanne pitkittyy!
Esim. tilanne jossa maatilan väki makaa toimintakyvyttömänä koronan kourissa, sinut voidaan määrätä palvelukseen tilalle. Me hoitajat sinne emme mene, meille riittää oman alan
Ei muuta kuin lantaa luomaan vaan, tervemenoa!!
Ei ruuan tuotannossa mitään lannanluojia enää tarvita. Atk puolen tyyppejä siellä tarvitaan. Robotit lypsää ja ruokinta on tietokoneen takana kanaloita myöden.Traktoritkuskit hoitaa peltotyöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinunkaltaisiesi takia vaihdoin alaa. Kaltaisiasi vähättelijöitä löytyy valitettavan paljon omaisista. Muualla maailmassa ei varmasti ole tälläistä hoitajavihaa kuin meillä suomessa. Voisin hätätilanteessa lähteäkin töihin hoitoalalle, mutta en suomessa. Norjassa kuulemma hoitajia arvostetaan. Siellä varmasti otetaan mielellään apuvoimia vastaan, jos tilanne eskaloituu. Suomessa ei ole motivaatiota työskennellä, kun saa vain kuraa niskaan.
Itse asiassa nyt onkin hyvät mahdollisuudet mennä ulkomaille töihin. Pääsee kriisiaikaan helpommin ilman ylimääräistä byrokratiaa ja siellä ei tarvitse kuunnella tätä älytöntä haukkumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa nyt onkin hyvät mahdollisuudet mennä ulkomaille töihin. Pääsee kriisiaikaan helpommin ilman ylimääräistä byrokratiaa ja siellä ei tarvitse kuunnella tätä älytöntä haukkumista.
Ja palkka on aivan toista luokkaa😊
Vierailija kirjoitti:
Kunnon ammatti?! Tuo ilmaisu kertoikin sinusta kaiken tarpeellisen.
Minä olen liki eläkeikäinen, osa-aikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä, kun on noita sairauksia ja vammoja kertynyt. Itse olen ajatellut, että jos hätä tulee, niin yritän parhaani mukaan auttaa, olen ollut pitkään myös sairaalassa töissä, joten sinne sitten, jos nuoremmat kollegat alkaa sairastella, tosin saattaa olla että apuni on lyhytaikaista, mutta yrittää täytyy.
Vierailija kirjoitti:
Joo, ei se niin mene, että mammat vaan makaa viinilasi kädessä karanteenissa, netflixiä katsellen, samaan aikaan kuin me hoitajat huolehditaan sairaimmista oman terveytemme uhalla.
Niin se vaan menee. Ketään ei voi pakottaa mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. sota-aikana oli sotilassairaaloissa hoitamassa vaikeastikin haavoittuneita sotilaita aivan täysin hoitoalalle kouluttamattomia henkilöitä; lottia. Jopa teini-ikäiset ns. pikku-lotat osallistuivat erilaisiin avustaviin hoitotoimiin. Siivosivat sairaaloita, pesivät ruumiita, valmistivat siteitä jne, jne.
Ihmisiä määrättiin siviilissä erilaisiin toimiin. Mm. naisia määrättiin maatiloille töihin, tehtaisiin jne. Mikäli nyt tulisi koronan myötä vastaavanlainen tilanne, myös KAIKILLE muille kuin hoitajille järjestyisi kyllä työtä myös sairaaloihin, puhumattakaan muista yhteiskunnan palveluista!
Erityisesti joutoväki, kykenevät eläkeläiset, työttömät jne. aivan varmasti hyödynnettäisiin. Eivät hoitajat pysty koko yhteiskunnan toiminnasta vastaamaan, he tekevät oman osuutensa, apuvoimat otetaan sitten muualta! Ja toki hoitajat sairatuva siinä missä muutkin. Että tervetuloa tuuraamaan , marisijat!
Ja huomattavaa on että nämä lotata sekä myös pikkulotat olivat VAPAAEHTOISIA. Työkomennukset sitten maatiloille, tehtaisiin jne. olivat PAKOLLISIA. Niistä ei voinut kieltäytyä ilman painavaa syytä
. Lapset lähetettiin Ruotsiin jotta äidit pystyvät osallistumaan monenlaisiin toimiin yhteiskunnan pyörittämiseksi poikkeusolosuhteissa Tätä kohti menemme nytkin, mikäli koronatilanne tarpeeksi pahenee!
Lähetetään lapset Ruotsiin koska korona. Jep jep. Ei taida nyt nämä sotavertaukset toimia mitenkään.
Et tainnut juttu oikein aueta ? Kuten ei muutkaan poikkeusolosuhteisiin liittyvät tilanteet.
No ei hätää. Tilanteet kyllä selvitetään selkokielelläkin tarvittaessa, ja heikompilahjaisillekin ( sinullekin) löytynee sopivaa hommaa...:)
Sinä tässä heikkolahjaiselta vaikutat, jo ihan kirjoitustaitosi perusteella. Tiedoista puhumattakaan.
Mä voin mennä valehoitajaksi, vaikka mitään koulutusta ei oo. Teen toimistotöitä, mut talvisodan hengessä lähden sairaalaan tekemään oman osani, jos niin tarvittais.
Tosin mulla ei oo elossa olevia lapsia, vain mies, niin en oo huolissani, jos itse sairastuisin.
Vierailija kirjoitti:
https://www.nature.com/news/inside-the-chinese-lab-poised-to-study-worl…
https://anewspost.com/anonymous-urges-world-leaders-to-tell-the-truth-a…
https://patents.google.com/patent/CN1176210C/en?oq=CN1176210C
Tässä kaikille vähän miettimistä. Jokaisen oma asia, mihin haluaa tässä tilanteessa uskoa, mutta miettikää nyt ihmiset järjellä tätä: Onko maalaisjärjellä mietittynä todennäköisempää, että pandemiaksi yltävä virus leviää alkuperäisesti leväperäisestä kalamarketista, vai 15km päässä olevasta S4 -luokitellusta labrasta, jossa kyseistä virusta on tutkittu vasta vuodesta 2017 lähtien?
Toiseksi tällainen virus vaatii pidempikestoisen ympäristön kehittyäkseen näin pahaksi. Jokainen voi tutkia asiaa itse lisää muualtakin, kuin mitä WHO ja THL teille syöttävät. Pysykää valppaina.
Tämä on ollut alusta asti aika selvää. Siksi kiinalaiset oikeasti laittoivat koko maan karanteeniin. Tällaista ei koskaan tehdä.
https://www.nature.com/news/inside-the-chinese-lab-poised-to-study-worl…
https://anewspost.com/anonymous-urges-world-leaders-to-tell-the-truth-a…
https://patents.google.com/patent/CN1176210C/en?oq=CN1176210C
Tässä kaikille vähän miettimistä. Jokaisen oma asia, mihin haluaa tässä tilanteessa uskoa, mutta miettikää nyt ihmiset järjellä tätä: Onko maalaisjärjellä mietittynä todennäköisempää, että pandemiaksi yltävä virus leviää alkuperäisesti leväperäisestä kalamarketista, vai 15km päässä olevasta S4 -luokitellusta labrasta, jossa kyseistä virusta on tutkittu vasta vuodesta 2017 lähtien?
Toiseksi tällainen virus vaatii pidempikestoisen ympäristön kehittyäkseen näin pahaksi. Jokainen voi tutkia asiaa itse lisää muualtakin, kuin mitä WHO ja THL teille syöttävät. Pysykää valppaina.