Työsuhteeni purettiin koeajalla normaalien sairauspoissaolojen vuoksi
Puolen vuoden koeajalla minulle on kertynyt yhteensä 11 sairauspoissaolopäivää. Marraskuussa minulla oli influenssa todella rajuilla oireilla (4pv poissaolo), helmikuussa norovirus (4pv poissaolo) ja maaliskuussa nuhakuume (3 pv poissaolo).
Nyt sitten tuli työsuhteen purku tämän viimeisimmän nuhakuumeen myötä. Onko todella niin, että hieman heikomman vastustuskyvyn omaavilla ei ole tässä maassa oikeutta palkkatyöhön?
Kommentit (191)
Et tietenkään ole ammattiliiton jäsen, joten ota yhteyttä AVIn työsuojeluun. Jos työnantaja on niin pöljä että oikeasti on ilmoittanut syyksi sairausloman, niin saat parhaassa tapauksessa kahden vuoden palkan korvauksena laittomasta työsuhteen purkamisesta.
Hyvää työntekijää ei laiteta pihalle tuon kaltaisen sairastelun vuokai. Se on varmaa.
Vierailija kirjoitti:
Et tietenkään ole ammattiliiton jäsen, joten ota yhteyttä AVIn työsuojeluun. Jos työnantaja on niin pöljä että oikeasti on ilmoittanut syyksi sairausloman, niin saat parhaassa tapauksessa kahden vuoden palkan korvauksena laittomasta työsuhteen purkamisesta.
Koeaika=Harkinta-aika, joka antaa työnantajalle ja työntekijälle oikeuden purkaa työsopimus välittömästi koeajan puitteissa ilman erityisiä työsuhteen päättämisperusteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koeaika=Harkinta-aika, joka antaa työnantajalle ja työntekijälle oikeuden purkaa työsopimus välittömästi koeajan puitteissa ilman erityisiä työsuhteen päättämisperusteita.
Eli ei todellakaan saa mitään vuosien palkkaa "korvaukseksi".
Meillä on töissä useampi työntekijä jotka ovat sairaslomalla vuodesta enemmän kuin töissä. Ehkä jopa 2/3 osaa vuodesta ovat poissa. Silti ovat edelleen työntekijöitä eikä ole potkittu pois. Yt-neuvotteluja ei ole käyty.
Vasta nyt kun useampi vuosi on kulunut näin, on työnantaja suositellut uudelleen kouluttautumisen mahdollisuutta näille. Jo oli aikakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hyvät geenit ja tuuri ole mitään omaa ahkeruutta tai ansiota, ei se kenestäkään mitenkään hyvää tee.
On typerää kuvitella muuta.
Minä jos olisin maailman johtaja niin jokaikinen empatiakyvytön pelle saisi välittömästi potkut näistä vtun itsekeskeisistä työjuhdista!
Jos minä olisin maailman johtaja, te saikuttajat saikuttaisitte Gulagissa
Koeaika on koeaika. Työnantajan ei tarvitse edes perustella, miksi ei halua työsuhdetta jatkaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on töissä useampi työntekijä jotka ovat sairaslomalla vuodesta enemmän kuin töissä. Ehkä jopa 2/3 osaa vuodesta ovat poissa. Silti ovat edelleen työntekijöitä eikä ole potkittu pois. Yt-neuvotteluja ei ole käyty.
Vasta nyt kun useampi vuosi on kulunut näin, on työnantaja suositellut uudelleen kouluttautumisen mahdollisuutta näille. Jo oli aikakin.
Paperitehtaalla noita oli, yhden tyypin ihan unohdin kun oli niin harvoin paikalla.
Vierailija kirjoitti:
No onhan tuossa todella paljon. Tosin jos oikeasti olisit ollut kympin työntekijä, niin ei sinua silloin olisi irtisanottu, eiköhän taustalla ole myös jotain muuta.
Minä kallistun myös tämän kannalle. Eihän ihminen infektioille mitään voi. Jos he olisivat katsoneet sinut aivan ylivertaiseksi työntekijäksi, he eivät olisi raskineet luopua sinusta. Työntekijän asenne toki voi vaikuttaa, että palaako töihin vasta täysin terveenä niin, että mistään ei näe, että on edes ollut sairaana. Itse kannatan periaatteessa sitä, että sairaina oltaisiin pois töistä, mutta en vaan kehtaa olla pois töistä, ellen ole haudan partaalla. Lapsuudenkodista varmaan opin vähän liiankin ankaran työmoraalin. Tavallisessa flunssassa olen yleensä koko ajan töissä, vaikka se kurjaa onkin ja työteho on mitä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu, että ne on aina ne samat ihmiset, jotka sairastaa koko ajan ja toiset ei koskaan...
No daa. Minulla on selkeästi paljon huonompi vastustuskyky kuin muilla, ja valmiiksi esim astma ja allergioita jotka alentaa vastustuskykyä. En voi asialle mitään. (eri)
Et kuullosta unelmasijoitukselta työmarkkinoilla.
Riippuu hieman alastakin, mikä on paljon sairaspoissaoloa ja mikä ei. Esimerkiksi päiväkodeissa ja potilastyössä on alkuun oletettavaa, että joku tauti tarttuu. Aloitin sairaalassa työt ja parin ensimmäisen viikon aikana sairastuin flunssaan. Muuten olen flunssassa todella harvoin, en edes joka vuosi. Ja tiedän samalla alalla olevia, jotka sairastelevat ensimmäisten kuukausien aikana paljon ja sitten tilanne tasoittuu. Ylipäätään meidän työporukassa flunssaa ja mahatautia esiintyy paljon enemmän kuin aikaisemmassa työssäni, jossa ympäristö oli vähemmän pöpöaltis.
Ap opettele pesemään kädet äläkä kaiva nenää.
En muutenkaan ymmärrä miksi kenenkää tarvisi pitää työssä henkilöä jota ei halua. Sairasyhteiskunta.
Haluatko sinä ap olla töissä paikassa johon sua ei haluta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu, että ne on aina ne samat ihmiset, jotka sairastaa koko ajan ja toiset ei koskaan...
No daa. Minulla on selkeästi paljon huonompi vastustuskyky kuin muilla, ja valmiiksi esim astma ja allergioita jotka alentaa vastustuskykyä. En voi asialle mitään. (eri)
Et kuullosta unelmasijoitukselta työmarkkinoilla.
Ihmisen pitäisi olla unelmasijoitus työmarkkinoilla saadakseen töitä, joilla elättää itsensä?
Saavatko ihmiset vastavuoroisesti vaatia unelmiaan vastaavia työmarkkinoita?
Ja tää "töihin vaikka pää kainoalossa"-asenne on loistava tapa levittää vaikkapa koronaa. Jumankekka mitä urpoja sitä onkin. Itse en mene sairaana töihin, enkä todellakaan haluan että kollega tulee sairaan tartuttamaan muita, ja keräämään jotain typeriä irtopisteitä tai gloriaa hölmöilyyllään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua näitä tyyppejä, jotka vänkäävät asioista, jotka on ketjussa jo käsitelty. Ja jotka voisi tietysti myös tarkistaa vaikkapa Finlexistä 30 sekunnissa. Mutta kun ei vaan onnistu.
Koeaika on työsopimuslaissa määrätty poikkeus yleiseen sopimusten sitovuuden periaatteeseen. Työsopimuslaissa myös määritellään, millä perusteilla koeaikana voidaan purkaa sopimus. Sitä ei todellakaan voi tehdä ilman perusteita, vaikka kuinka haluaisit niin uskoa. Et voi toivoa lakeja toisiksi kuin mitä ne ovat.
Oletteko miettineet mitä tuollainen saikuttelija tekee työpaikan yhteishengelle? Eli jos vaikkapa 4 henkeä tekee suunnilleen samaa duunia ja 1 heistä on vähän väliä saikulla ja muut 3 joutuvat koko ajan venymään ja joustamaan. Fiksu esimies suojelee noita kolmea hyvää työntekijää, muutenhan riski on että he irtisanoutuvat, tulee uupumusta jne. Eli nimenomaan fiksu esimies hankkiutuu saikuttelijasta eroon.
Vierailija kirjoitti:
No onhan toi aika paljon poissaoloja.
Olen samaa mieltä. Jotkut taitavat ottaa vähän "ommoo lommoo" kun taas toisille riittävät ne normaalit vuosilomat ja vapaat viikonloput.
Mulla on viimeisen 10 vuoden aikana just tuo 11 sairauspoissaolopäivää.
N33
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua näitä tyyppejä, jotka vänkäävät asioista, jotka on ketjussa jo käsitelty. Ja jotka voisi tietysti myös tarkistaa vaikkapa Finlexistä 30 sekunnissa. Mutta kun ei vaan onnistu.
Koeaika on työsopimuslaissa määrätty poikkeus yleiseen sopimusten sitovuuden periaatteeseen. Työsopimuslaissa myös määritellään, millä perusteilla koeaikana voidaan purkaa sopimus. Sitä ei todellakaan voi tehdä ilman perusteita, vaikka kuinka haluaisit niin uskoa. Et voi toivoa lakeja toisiksi kuin mitä ne ovat.
Älä viitsi lässyttää.
Ei noita possaoloja niin paljon ollut mutta ehkä et ollut kovin tehokas muutenkaan työssäsi tai paska firma