Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lohdutuksen sanoja gradun tekijälle

Vierailija
11.03.2020 |

Hyväksiluetut ensimmäiset opinnot vanhenevat tämän lukukauden lopussa ja gradu on pakko saada nyt tehtyä. On ihan valtava ahdistus. Sanokaa nyt, että stressaanko ihan turhaan? Onko gradulla mitään väliä?

Kommentit (613)

Vierailija
341/613 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee gradu ja opinnot loppuun vaikka hampaat irvessä ja sieltä mistä aita on matalin. Kaikista tärkeintä on, että saat homman paketoitua. Tutkinnosta on hyötyä työelämässä, mutta gradun arvosanaa ei kukaan koskaan kysele, paitsi jatko-opinnoissa.

Itse tein gradun samalla kun oli pieni lapsi ja täyspäiväinen työ. Sain arvosanaksi nippa nappa A ja en voisi olla onnellisempi, että meni läpi ja sain paperit ulos.

Lähteitä saat tarpeeksi, kun haet kirjastosta Ikean kassillisen aiheesta olevia kirjoja ja otat jokaisesta lauseen tai kaksi. Ei tarvitse edes lukea niitä kirjoja.

Vierailija
342/613 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on hyvä! En ole gradua tekemässä, vaan opinnäytetyötä ammattikorkeakouluun ja ohjeesi pätee sinnekin. Kiitos!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/613 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee gradu ja opinnot loppuun vaikka hampaat irvessä ja sieltä mistä aita on matalin. Kaikista tärkeintä on, että saat homman paketoitua. Tutkinnosta on hyötyä työelämässä, mutta gradun arvosanaa ei kukaan koskaan kysele, paitsi jatko-opinnoissa.

Itse tein gradun samalla kun oli pieni lapsi ja täyspäiväinen työ. Sain arvosanaksi nippa nappa A ja en voisi olla onnellisempi, että meni läpi ja sain paperit ulos.

Lähteitä saat tarpeeksi, kun haet kirjastosta Ikean kassillisen aiheesta olevia kirjoja ja otat jokaisesta lauseen tai kaksi. Ei tarvitse edes lukea niitä kirjoja.

Kiitos rehellisestä tarinasta! En koskaan nähnyt kenenkään myöntävän A:n gradua. Haluatko kertoa, millainen se on? Sanoiko ohjaaja mitään tms?

Vierailija
344/613 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äääh, onko normaalia että ahdistaa ja jännittää lähettää gradu arvosteluun? Tänään pitäisi se tehdä ja olen aivan hermona :D

Turha jännittää, nythän olet voiton puolella. En tiedä tarkoitatko nyt esitarkistusta, ja mitä ohjaajasi antoi kommentteja? Vai tarkoitatko virallista tarkastusta? Suurella todennäköisyydellä menee läpi, ellei ole pahoja tieteellisiä mokia.

Kannattaa vetäistä läpi Urkundilla ettei jää mitään plagiointia muistuttavaa sinne.

Ja lue se itse läpi pienen tauon jälkeen ja katso mitä lupaat tekeväsi gradun alussa, ja sitten lue lopusta oletko toteuttanut lupauksesi.

Vierailija
345/613 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut ilmeisesti aloittavat siitä, että kirjoittavat ensin "teoriaosuuden". Oikeasti pitäisi ensin kirjoittaa ne itse saadut tulokset auki.

Eikö gradu pitäisi aloittaa siitä, että tekee sen tutkimuksen/lukee kirjat ensin? Miten sinä kirjoitat tuloksia tyhjästä? Jotain kai pitää tehdä ennen kuin on edes tuloksia?

Tässä sen näkee, miten ihmiset ajattelevat "gradun tekemisestä" niin eri tavoin. Joillekin se on pelkästään viimeinen kirjoitusprosessi, joillekin toisille se koko prosessi. Esim. moni ystäväni teki ensin kenttätöitä vuoden verran, keräsivät aineistoa ja viettivät sen kanssa labrassa viikkokausia. 

Niinpä. Siitähän tulee aika tarkoitushakuinen tutkimus, jos hypoteesitkin muodostetaan valmiiden tulosten pohjalta.

Tämä teoriaosion kirjoittaminen ja tärkeys vaihtelee alasta ja aiheesta sekä tutkimusastelmasta riippuen.

Mun alalla se teoria on ensimmäinen joka kannattaa kirjoittaa, koska metodin valinta voi riippua siitä plus valittava lähdeaineisto, tutkimuskysymykset ja kirjallisuus, jne... 

Mutta jos aine on sellainen, jossa teoriaa lähinnä tarvitaan aineistosta saatujen tulosten analysointiin, sitten teoria voidaan kirjoittaa vasta myöhemmin.

Hypoteesiä ei välttämättä tarvita, koska tutkimushan tehdään tutkimuskysymysten pohjalta. Riippuu sitten tutkimuksen aiheesta ja alasta, mistä ne tutkimuskysymykset nousevat ja ovatko relevantteja. Jos ajatellaan vaikka kvalitatiivista tutkimusta, se ei aina vastaa kysymykseen "onko tämä hypoteesi totta vai ei?" vaan voi tuottaa tuloksia jotka ovat jonkin ilmiön laadun kuvailua tms.

Vierailija
346/613 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On. Lähetyksen jälkeen on se sama helpottunut olo kuin tenttipäivän iltana! Onnea sinulle!

Olen pyörinyt sängyssä pari viime yötä :D Pelkään jopa ettei työ mene läpi tms. vaikka esitarkastuskin oli. Pakko tosiaan valmistua, kun tutkintorakenne muuttuu.

Miksi se EI menisi läpi? Onko siinä todellisia virheitä tai puutteita? Voiko niitä vielä korjata?

Vai oletko turhan itsekriittinen?

Itsekin jouduin aikoinaan tekemään gradun vaikeassa tilanteessa ja nopeasti, sekä ilman ohjausta, joten vuosikausiin en kestänyt ajatella sitä sepustusta, koska nolotti niin. Sain arvosanaksi C:n, ja luulin että se on huono. No sitten kun aloin suunnitella tohtoriopintoja, niin jouduin lukemaan sen gradun tiivistelmän, ja olin yllättynyt että se oli okei, eikä ollenkaan niin nolo kuin olin ajatellut. Joskus omat tunteet hämärtävät ajattelua...

Vierailija
347/613 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole turha stressi tuo, vähempikin stressaa. Mutta nytpä vaan teet sen. Tosiaan, ei sen tarvitse olla maailmankirjallisuuden klassikko ja tulevien tutkimusten siteeratuin teos.

Kirjoitat siihen mitä aiheesta osaat ja pääset kunnialla elämässä eteenpäin.

Täällä onkin neuvottu paljon hyviä juttuja. Aloitat helpoimmasta kohdasta, sellaisesta jonka intuitiivisesti tiedät. Kunhan aloitat jostain, alkussa ei täydy rajoittaa itseään ja pysähtyä liiaksi miettimään muotoilua. Editoida voi myöhemmin. Lisäilet myös viitteitä siihen sitten myöhemmin kun olet jo pitemmällä.

Itselläni oli kaikki maailman ahdistukset kirjoituksen aikaan päällä. Että kun avaan kaikki metodini, niin olen korvattavissa ja varmasti joku toistaa aiheeni minua paremmin. Mutta se ei tulisi enää mua rajoittamaan ja loppujnlopuksi tämä kirjoitus tässä just nyt on ainoa, johon minä voin vaikuttaa.

Älä siis pelästy erilaisia ajatuksia ja tunteita, mutta niistä huolimatta puserrat sen kasaan. :) Pystyt siihen.

Tsemppiä ja uskomista prosessiin!

Vierailija
348/613 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On. Lähetyksen jälkeen on se sama helpottunut olo kuin tenttipäivän iltana! Onnea sinulle!

Olen pyörinyt sängyssä pari viime yötä :D Pelkään jopa ettei työ mene läpi tms. vaikka esitarkastuskin oli. Pakko tosiaan valmistua, kun tutkintorakenne muuttuu.

Miksi se EI menisi läpi? Onko siinä todellisia virheitä tai puutteita? Voiko niitä vielä korjata?

Vai oletko turhan itsekriittinen?

Itsekin jouduin aikoinaan tekemään gradun vaikeassa tilanteessa ja nopeasti, sekä ilman ohjausta, joten vuosikausiin en kestänyt ajatella sitä sepustusta, koska nolotti niin. Sain arvosanaksi C:n, ja luulin että se on huono. No sitten kun aloin suunnitella tohtoriopintoja, niin jouduin lukemaan sen gradun tiivistelmän, ja olin yllättynyt että se oli okei, eikä ollenkaan niin nolo kuin olin ajatellut. Joskus omat tunteet hämärtävät ajattelua...

En tiedä. Jos olenkin tehnyt jotenkin aiheen vierestä tai aineistoni onkin ollut liian suppea yms. No, olen tällainen stressaaja. Nyt on vika tarkistuslukukerta menossa, dedis keskiyöllä, tavoite lähettää työ arvosteluun muutamia tunteja ennen sitä. Viimeistään.

Vierailija
349/613 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon saanut molemmilta tarkastajilta jo palautetta "tosi hyvältä näyttää" - ja silti stressaa.

Läpi menee varmasti ja arvosana lienee vähintään M.

Entä jos se kuitenkin on huonompi? Jos "hyvältä näyttää" = perusgradu?

Vierailija
350/613 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli keväällä samanlainen paniikki päällä kuin ap:lla. Ei mitään hajua miten aloittaa gradu, aihe oli liian vaikea ja oma ohjaaja oli jäänyt eläkkeelle.

Löysin samasta aiheesta toisen, mielestäni todella hyvän gradun joka olikin saanut parhaan arvosanan ja ajattelin, että käytän sitä ohjenuorana plagioimatta. Mitä enemmän perehdyin siihen graduun, sitä enemmän olin toista mieltä kirjoittajan kanssa, gradussa oli selviä virheitäkin ja jonkinlainen epätoivo saada tarpeeksi sivuja kasaan paistoi läpi liian pitkinä lukuina täysin merkityksettömistä asioista. 

Oma graduni olikin lopuksi täysin erinäköinen kuin malligradu. Vaikka väänsin sen kasaan kahdessa kuukaudessa, niin sain siitä L:n (kyllä, aloitin opintoni kaaauan sitten).  Hyvin paljon olisi gradussa ollut vielä parannettavaa ja lähdeluettelon ensimmäiselle sivulle jäi häiritsevä virhe. Lopulta oli pakko viheltää peli poikki kun sivumäärä oli kasvamassa liian suureksi. Olen todella onnellinen, että sain vidoinkin tuon mörön, jota myös graduksi kutsutaan, haudattua.

Kuulostaa keksityltä jutulta.

Vierailija
351/613 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon saanut molemmilta tarkastajilta jo palautetta "tosi hyvältä näyttää" - ja silti stressaa.

Mitä väliä jollain gradun arvosanalla? Läpi on läpi

Vierailija
352/613 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis, mutta missä vielä annetaan arvosanoja asteikolla approbatur-laudatur? Eivätkö kaikki suomalaiset korkeakoulut ole siirtyneet Bolognan prosessin myötä arvosanoihin asteikolla 1-5?

Vierailija
353/613 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkään kaikki gardut eivät mene läpi. Toivon tietysti, että tuolla edellisellä kommentoijalla menee, mutta eihän se mikään itsestäänselvyys ole. 

Vierailija
354/613 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos rehellisestä tarinasta! En koskaan nähnyt kenenkään myöntävän A:n gradua. Haluatko kertoa, millainen se on? Sanoiko ohjaaja mitään tms?

Olen eri kommentoija, mutta tulen kertomaan millainen omani on, jos saan edes A:n. Olen ilmoittanut proffalle, etten tee yhtään yli minimin. En siis suostu korjaamaan enkä lisäämään mitään, jos siitä vain mitenkään saa edes alimman arvosanan. 

Vierailija
355/613 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhhuijaa, gradu palautettu eilen. Vielä ei tullut helpotuksenolo, mutta eiköhän se kohta tule. Olen yksi aiempi valmistumispakkoinen Helsingistä. Nyt vain odotellaan tuloksia.

Vierailija
356/613 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis, mutta missä vielä annetaan arvosanoja asteikolla approbatur-laudatur? Eivätkö kaikki suomalaiset korkeakoulut ole siirtyneet Bolognan prosessin myötä arvosanoihin asteikolla 1-5?

Ainakin Helsingissä, en tiedä muuttuiko se tutkintouudistuksen myötä.

Vierailija
357/613 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä saitte keskeneräisen opinnäytetyönne valmiiksi? Laittakaa hyviä vinkkejä! Pakotitko itsesi kirjoittamaan? Kirjoititko tekstiä päivällä vai yöllä? Lähetitkö työn keskeneräisenä tarkastukseen ja toivoit vaan, että menisi läpi? Kopioitko copypastella toisten opinnäytetöistä ja netistä hyviä virkkeitä ja lauseita, jotka sopivat asiayhteyteen? Maksoitko kaverille ja kaveri kirjoitti opinnäytetyösi valmiiksi puolestasi? Vai kirjoittiko äiti tekstisi loppuun?

Opinnäytetyö on keskeneräinen ja motivaatio työn jatkamiseen on 0 (nolla)!!!

Vierailija
358/613 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakotin itseni. Ei huvittanut ja oli vaikeaa, mutta tehtävä se oli, jos halusi tutkinnon.

Vierailija
359/613 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä saitte keskeneräisen opinnäytetyönne valmiiksi? Laittakaa hyviä vinkkejä! Pakotitko itsesi kirjoittamaan? Kirjoititko tekstiä päivällä vai yöllä? Lähetitkö työn keskeneräisenä tarkastukseen ja toivoit vaan, että menisi läpi? Kopioitko copypastella toisten opinnäytetöistä ja netistä hyviä virkkeitä ja lauseita, jotka sopivat asiayhteyteen? Maksoitko kaverille ja kaveri kirjoitti opinnäytetyösi valmiiksi puolestasi? Vai kirjoittiko äiti tekstisi loppuun?

Opinnäytetyö on keskeneräinen ja motivaatio työn jatkamiseen on 0 (nolla)!!!

Kaikkialla vedetään urkundista läpi, joten jäät copy-pastesta heti kiinni.

Mitä sinulta vielä puuttuu? Ne kohdat pitää kirjoittaa hampaat irvessä. Sitten jo olemassa olevan tekstin muokkaat hyväksi. Itselläni teksti oli niin valmista, että lähinnä poistin keskeneräisiä asioita. Jos jostain kohdasta ei osaa sanoa mitään, poista kokonaan ja lisää tekstiä helpompaan kohtaan.

Vierailija
360/613 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin Helsingissä, en tiedä muuttuiko se tutkintouudistuksen myötä.

Joo Helsinki tuuttaa nyt viimeiset latinankieliset ulos. Saatiin koronalisää, muuten ois ollut heinäkuussa.