Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lohdutuksen sanoja gradun tekijälle

Vierailija
11.03.2020 |

Hyväksiluetut ensimmäiset opinnot vanhenevat tämän lukukauden lopussa ja gradu on pakko saada nyt tehtyä. On ihan valtava ahdistus. Sanokaa nyt, että stressaanko ihan turhaan? Onko gradulla mitään väliä?

Kommentit (613)

Vierailija
321/613 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ilmeisesti aloittavat siitä, että kirjoittavat ensin "teoriaosuuden". Oikeasti pitäisi ensin kirjoittaa ne itse saadut tulokset auki.

Graduja lukeneena nostan vielä sen pointin, että olkaa hyvin tarkkana, kun referoitte jonkun tutkijan sanomisia. Sanoiko hän todellakin ihan niin?

Myös lähdeluetteloon jää yllättävän monilla virheitä.

Vierailija
322/613 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut ilmeisesti aloittavat siitä, että kirjoittavat ensin "teoriaosuuden". Oikeasti pitäisi ensin kirjoittaa ne itse saadut tulokset auki.

Graduja lukeneena nostan vielä sen pointin, että olkaa hyvin tarkkana, kun referoitte jonkun tutkijan sanomisia. Sanoiko hän todellakin ihan niin?

Lähdeluettelon tekemiseen kannattaa ottaa joku viittaustyökalu!

Se on niiiin siisti fiilis, kun graduun on kirjoittanut sen viimeisen roikkuvan kappaleen ja se on valmis. Lähdeluettelo on muodostunut itsestään ja siellä ihan varmasti on jokainen lähde, jota on käyttänyt, ja vain ne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/613 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edel. kommenttiin lisäten: Kirjoitin näyttämättä kenellekään tuotosta. Suoraan vaan arvioitavaksi. Pakolliset semmat toki kävin.

Ainakin sosiologiassa tekemäänsä piti esitellä seminaarissa osio kerrallaan. Osa tosin esitteli lähinnä tekstejä, joissa kertoi aikovansa tehdä jotain. Lopulta täytyy kuitenkin tehdä ja palauttaa, joten miksei tekisi aikataulussa. Valtava työmäärä, aloitin kunnolla seminaaria edeltävänä kesänä.

Vierailija
324/613 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vertaisarviointi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edel. kommenttiin lisäten: Kirjoitin näyttämättä kenellekään tuotosta. Suoraan vaan arvioitavaksi. Pakolliset semmat toki kävin.

Ainakin sosiologiassa tekemäänsä piti esitellä seminaarissa osio kerrallaan. Osa tosin esitteli lähinnä tekstejä, joissa kertoi aikovansa tehdä jotain. Lopulta täytyy kuitenkin tehdä ja palauttaa, joten miksei tekisi aikataulussa. Valtava työmäärä, aloitin kunnolla seminaaria edeltävänä kesänä.

Meillä se semma oli jo pari vuotta sitten. Kyllähän se oli hyvä, että se aihe olisi liittynyt graduun, mutta ei ollut pakko. Mulla se kyllä liittyi ja otin tokan gradusemmatyöni pohjaksi gradulleni.

Vierailija
325/613 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä referoiminen on tosi hankalaa, etenkin kun tee kieliaineeseen vieraalla kielellä. Aivan tuskaa.

Vierailija
326/613 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla roikkui gradu viisi vuotta. Tai neljä ja puoli, kirjoitin sen melkein valmiiksi puolessa vuodessa.

Nyt otin itseäni niskasta kiinni ja kirjoitin viimeisen teorialuvun, poistin kaikki keskeneräiset ideantyngät, joihin en ollut keksinyt mitään, yhdistelin lyhyet kappaleet toisiinsa ja siivosin ulkonäön. Sitten lähetin sen palautettavaksi.

Aikaa tähän meni kokopäivätöiden ohessa kaksi viikkoa.

Rakas Liisa vuonna 2016. Miksi et tehnyt sitä silloin loppuun?! Se ei ollut tätä vaikeampaa!

Vierailija
327/613 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epätoivo iskee. Olen istunut aamusta asti koneella. Tarkistan viittauksia ym. Vielä on savottaa. Aamuyöhön menee varmaan. Huomiselle ja maanantaille en halua jättää kamalasti hommia. Ja olisihan se kiva ehtiä lukea koko työ edes kerran läpi ennen palautusta.... 🙄🤦‍♀️

Vierailija
328/613 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siitä gradusta kannata stressata. Ei sitä kukaan ikinä kuitenkaan lue. No proffa ehkä vilkasee.

Vierailija
329/613 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiselle vähemmän kuin miehelle. Pimpulla ulkonäölläkin pärjää hyvin voi vaikka iskeä työpaikalta pomon ja hankkiutua raskaaksi niin kyllä se siitä graduttakin sujuu

Vierailija
330/613 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomot eivät aina ole miehiä ja alaiset naisia, että menepä takaisin sinne 50-luvulle.

Vierailija
331/613 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu alastakin. Esim KTM puolella oikeasti yllättyy miten huonoista graduista saa ihan hyviä arvosanoja. Omankin KTM gradun vedin kasaan väkisin ja mielestäni oli surkea, mutta arvosanaksi 4. KTM graduseminaareissa saa ihmetellä suu auki millaisia graduja edes on hyväksytty.

Olen tehnyt myös diplomityön tekniika puolella, se oli mielestäni huomattavasti parempi, hyödyllisempi ja panostin enemmän, mutta siitäkin tuli 4. Eli kauppapuolella ei ainakaan ole vaikeaa.

Vierailija
332/613 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän jokainen gradun jättäjä pystyisi sanomaan, mitä vielä voisi tehdä, missä voisi parantaa, mihin osaan ei ole tyytyväinen. Se on vaan jossain vaiheessa riittävän lähellä kelvollista. 

Vierailija
333/613 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli keväällä samanlainen paniikki päällä kuin ap:lla. Ei mitään hajua miten aloittaa gradu, aihe oli liian vaikea ja oma ohjaaja oli jäänyt eläkkeelle.

Löysin samasta aiheesta toisen, mielestäni todella hyvän gradun joka olikin saanut parhaan arvosanan ja ajattelin, että käytän sitä ohjenuorana plagioimatta. Mitä enemmän perehdyin siihen graduun, sitä enemmän olin toista mieltä kirjoittajan kanssa, gradussa oli selviä virheitäkin ja jonkinlainen epätoivo saada tarpeeksi sivuja kasaan paistoi läpi liian pitkinä lukuina täysin merkityksettömistä asioista. 

Oma graduni olikin lopuksi täysin erinäköinen kuin malligradu. Vaikka väänsin sen kasaan kahdessa kuukaudessa, niin sain siitä L:n (kyllä, aloitin opintoni kaaauan sitten).  Hyvin paljon olisi gradussa ollut vielä parannettavaa ja lähdeluettelon ensimmäiselle sivulle jäi häiritsevä virhe. Lopulta oli pakko viheltää peli poikki kun sivumäärä oli kasvamassa liian suureksi. Olen todella onnellinen, että sain vidoinkin tuon mörön, jota myös graduksi kutsutaan, haudattua.

Vierailija
334/613 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla roikkui gradu viisi vuotta. Tai neljä ja puoli, kirjoitin sen melkein valmiiksi puolessa vuodessa.

Nyt otin itseäni niskasta kiinni ja kirjoitin viimeisen teorialuvun, poistin kaikki keskeneräiset ideantyngät, joihin en ollut keksinyt mitään, yhdistelin lyhyet kappaleet toisiinsa ja siivosin ulkonäön. Sitten lähetin sen palautettavaksi.

Aikaa tähän meni kokopäivätöiden ohessa kaksi viikkoa.

Rakas Liisa vuonna 2016. Miksi et tehnyt sitä silloin loppuun?! Se ei ollut tätä vaikeampaa!

Joskus sitä vaan ei ole ihan sama henkilö 4 vuoden päästä. Silläkin on väliä että tauon jälkeen tekstiräpellyksiään katsoo uusin silmin. 

Vierailija
335/613 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äääh, onko normaalia että ahdistaa ja jännittää lähettää gradu arvosteluun? Tänään pitäisi se tehdä ja olen aivan hermona :D

Vierailija
336/613 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Graduni on ollut keskeneräisenä jossain alimmassa laatikossa ja tiedostossa tien miten kauan. Vuosia. Tekstimassaa on todella paljon. Se pitäisi toimittaa valmiiksi napakaksi tutkielmaksi.

Aion tehdä tämän vaikka väkisin 16.-30.11., jolloin mulla on vapaata. Kokemusta tällaisesta rykäisystä löytyy, mutta nyt kohteena on oma gradukäsikirjoitus. Jännittää, mutta selviän tästä.

Who's with me? Tempaistaan tutkielmat valmiiksi apinan raivolla!

Vierailija
337/613 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö gradu pitäisi aloittaa siitä, että tekee sen tutkimuksen/lukee kirjat ensin? Miten sinä kirjoitat tuloksia tyhjästä? Jotain kai pitää tehdä ennen kuin on edes tuloksia?

Tässä sen näkee, miten ihmiset ajattelevat "gradun tekemisestä" niin eri tavoin. Joillekin se on pelkästään viimeinen kirjoitusprosessi, joillekin toisille se koko prosessi. Esim. moni ystäväni teki ensin kenttätöitä vuoden verran, keräsivät aineistoa ja viettivät sen kanssa labrassa viikkokausia. 

Vierailija
338/613 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö gradu pitäisi aloittaa siitä, että tekee sen tutkimuksen/lukee kirjat ensin? Miten sinä kirjoitat tuloksia tyhjästä? Jotain kai pitää tehdä ennen kuin on edes tuloksia?

Tässä sen näkee, miten ihmiset ajattelevat "gradun tekemisestä" niin eri tavoin. Joillekin se on pelkästään viimeinen kirjoitusprosessi, joillekin toisille se koko prosessi. Esim. moni ystäväni teki ensin kenttätöitä vuoden verran, keräsivät aineistoa ja viettivät sen kanssa labrassa viikkokausia. 

Niinpä. Siitähän tulee aika tarkoitushakuinen tutkimus, jos hypoteesitkin muodostetaan valmiiden tulosten pohjalta.

Vierailija
339/613 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Lähetyksen jälkeen on se sama helpottunut olo kuin tenttipäivän iltana! Onnea sinulle!

Vierailija
340/613 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On. Lähetyksen jälkeen on se sama helpottunut olo kuin tenttipäivän iltana! Onnea sinulle!

Olen pyörinyt sängyssä pari viime yötä :D Pelkään jopa ettei työ mene läpi tms. vaikka esitarkastuskin oli. Pakko tosiaan valmistua, kun tutkintorakenne muuttuu.