Lohdutuksen sanoja gradun tekijälle
Hyväksiluetut ensimmäiset opinnot vanhenevat tämän lukukauden lopussa ja gradu on pakko saada nyt tehtyä. On ihan valtava ahdistus. Sanokaa nyt, että stressaanko ihan turhaan? Onko gradulla mitään väliä?
Kommentit (613)
Koska olet aloittanut opintosi ja kuinka monta vuotta on tutkinnon suoritusaika?
Vierailija kirjoitti:
Aikuisopiskelija kirjoitti:
Ota yhteyttä oppilaitoksesi opinto-ohjaajaan. Keskustele, miten saat haettua jatkoaikaa opinnoillesi. Oppilaitokset myöntävät mielellään jatkoaikaa, koska saavat rahan tutkinnon suorittaneista, valmistuneista opiskelijoista. Jatkoaikaa haetaan sähköisellä lomakkeella, joka löytyy oppilaitoksesi sivulta. Tai palauta työsi tänään keskeneräisenä. Se tulee hylättynä takaisin, mutta ilmeisesti voisit saada opinnoillesi tätä kautta jatkoaikaa.
Ei onnistu tutkinnonuudistuksen takia. Keskeneräiset, ennen vuotta 2016 aloitetut tutkinnot vanhenevat. Aloitusajankohdasta riippuen voivat vanhentua KAIKKI suoritukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos mä haluan yliopistolle tohtoria tekemään. Joku on väläytellyt, että gradusta pitäisi vähintään C saada, jotta jatko onnistuu. Onko tämä ihan yleinen käytäntö? En ole ennen kuullut siitä, joten onko olemassa jotain muita salattuja ehtoja tohtoripaikan saamiselle?
Minä olen ollut käsityksessä, että vähintään M pitäisi gradusta saada, jos haluaa elätellä toiveita jatko-opinnoista. Tosin myös gradun aihe on tärkeä. Moni opettajaksi tähtäävä tekee tusinagradun jostain opetukseen liittyvästä aiheesta, niillä en lähtisi yrittämään.
Ne salatut ehdot tohtoriopintoihin ovat mm. se, että kontaktoidut jo hyvissä ajoin laitoksen henkilökunnan kanssa ja teet ehkä jotain työpätkää siellä. Luikertelet itsesi akateemiseen työyhteisöön. Ulkoapäin on vaikeampi hakeutua.
No voi paska. Valitsin gradun aiheen proffan kiinnostuksen mukaan, ja sitten hän jäi eläkkeelle. Mitään kontakteja laitoksen henkilökunnan kanssa ei ole, koska työskentelen yliopiston ulkopuolella ja viimeksi olen istunut kursseilla pari kolme vuotta sitten. Gradusta voin saada vielä hyvän arvosanan, mutta se pitää saada valmiiksi parissa kuukaudessa. Tiukkaa tekee...
Ei se nyt mahdotonta huonommallakaan arvosanalla ja täysin kontaktoitumattomana ole, mutta huomattavan paljon vaikeampaa. Myös kahdessa kuukaudessa on mahdollista tehdä ansiokas gradu, mutta aiheenvalinnan pitää olla sellainen, että se on mahdollista, ja itsellä on oltava selkeä näkemys, mitä on tekemässä.
Itse tuossa tilanteessa pyytäisin lisäaikaa ja tekisin gradun aiheesta, josta haluaisin myöhemmin väitellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos mä haluan yliopistolle tohtoria tekemään. Joku on väläytellyt, että gradusta pitäisi vähintään C saada, jotta jatko onnistuu. Onko tämä ihan yleinen käytäntö? En ole ennen kuullut siitä, joten onko olemassa jotain muita salattuja ehtoja tohtoripaikan saamiselle?
Minä olen ollut käsityksessä, että vähintään M pitäisi gradusta saada, jos haluaa elätellä toiveita jatko-opinnoista. Tosin myös gradun aihe on tärkeä. Moni opettajaksi tähtäävä tekee tusinagradun jostain opetukseen liittyvästä aiheesta, niillä en lähtisi yrittämään.
Ne salatut ehdot tohtoriopintoihin ovat mm. se, että kontaktoidut jo hyvissä ajoin laitoksen henkilökunnan kanssa ja teet ehkä jotain työpätkää siellä. Luikertelet itsesi akateemiseen työyhteisöön. Ulkoapäin on vaikeampi hakeutua.
No voi paska. Valitsin gradun aiheen proffan kiinnostuksen mukaan, ja sitten hän jäi eläkkeelle. Mitään kontakteja laitoksen henkilökunnan kanssa ei ole, koska työskentelen yliopiston ulkopuolella ja viimeksi olen istunut kursseilla pari kolme vuotta sitten. Gradusta voin saada vielä hyvän arvosanan, mutta se pitää saada valmiiksi parissa kuukaudessa. Tiukkaa tekee...
Ei se nyt mahdotonta huonommallakaan arvosanalla ja täysin kontaktoitumattomana ole, mutta huomattavan paljon vaikeampaa. Myös kahdessa kuukaudessa on mahdollista tehdä ansiokas gradu, mutta aiheenvalinnan pitää olla sellainen, että se on mahdollista, ja itsellä on oltava selkeä näkemys, mitä on tekemässä.
Itse tuossa tilanteessa pyytäisin lisäaikaa ja tekisin gradun aiheesta, josta haluaisin myöhemmin väitellä.
Iso pyörä iskee ja jos en valmistu nyt, joudun tekemään graduni (ja kurssit) uusien opetussuunnitelmien perusteella. Eli joutuisin todennäköisesti suorittamaan lisää kursseja.
Mutta aihe on ihan oikeasti mielenkiintoinen ja minua kyllä kiinnostaa jatkaa aiheen tutkimista. Nyt täytyy vaan keskittyä täysillä tähän hommaan. Kiitos rohkaisusta! :)
Tein ensimmäisen gradun ruuhkavuosina, nyt pakerran toista. Alussa oli kova usko/luulo että nyt syntyy huikee tuotos. Pikkuhiljaa on alkanut tuo cumu tuntumaa hyvältä 😁.
Tuttu teki gradunsa 3/4 aivoilla, neljäsosa leikattiin muutama vuosi sitten. Mikä sinun tekosyysi on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ilman kettuilua kysyn, että miksi haluaisit tekemään väitöskirjaa, jos jo gradun tekeminen on hankalaa?
Mulla on aina aloittaminen vähän hankalaa, mutta ns. pakon edessä hommat aina hoituvat. Ja oikeasti pidän tosi paljon tutkimisesta ja uuden tiedon löytämisestä. Mulla gradun aloittaminen on myös venynyt täyspäiväisen työn ja muiden opiskeluiden takia. Laitoin muut opiskelut nyt jäähylle kevään ajaksi.
En ole ap
Heh, juu tosiaan kysyjä en ollut minä. En missään nimessä haaveile väitöskirjan tekemisestä. Edes vitsillä.
Ap
On vain tekemättömiä ja tehtyjä graduja. Suositus myös tomaattiaikalaskurille.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu mitä duunia haluat tehdä. Jos haluat esim. lääkäriksi, niin kyllä se gradu (ja paljon muutakin) vaan olisi jostain puserrettava. Jos taas haluat esim. yrittäjäksi, niin kukaan ei kysele mikä tutkinto on takana (no okei, ehkä joku sijoittaja, jos haluat vierasta rahaa kehiin, mutta ei välttämättä sittenkään).
Yritä nyt kuitenkin saada se gradusi pakettiin, jos ei muuta niin oman hyvän mielen takia. Voi muuten jäädä harmittamaan että olit niinkin lähellä ja sitten luovutit. Tsemppiä!
Lääkäriksi valmistuvat eivät tosin tee gradua.
Ainakin muutama vuosi sitten riitti arvosana C jatko-opintojen hakemiseen. Arvosana C oli muutenkin ns. tavoitearvosana, johon kannatti pyrkiä ja muistaakseni graduohjaajan tuli ohjata sitä arvosanaa kohti.
Oma graduohjaajani oli aina niin kiireinen, ettei ehtinyt lukea graduani. Ilmankos se sitä niin kehui tapaamisissa, ja antoi sitten huonon arvosanan. Nyt olen siihen arvosanaan tyytyväinen, koska olisin muuten saattanut erehtyä hakemaan jatko-opiskelijaksi. Olen tienannut niin paljon paremmin yliopiston ulkopuolella työskennellessä, että naurattaa.
Mitkä kaikki vanhenee? Eiväthän valmiit opintokokonaisuudet ainakaan ikinä vanhene
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän omasta gradustaan olisi hyvä tykätä ja sen kirjoittamisesta. Toki suorituksen ei tarvitse olla muiden silmissä huippu, mutta ei minusta oman työn arvoa itselle kannata vähätelläkään, että "kunhan se on tehty". Miksi tehdä yhtään mitään elämässä vain näön vuoksi? Gradun kirjoittaminen ei voi olla kidutusta, jos on itse opiskelualansa valinnut ja siis kiinnostunut siitä. Gradun aiheensakin saa valita, joten kai siitä voi olla kiinnostunut ja nauttia työskentelystä?
Joillakin gradusta puhumiseen ja ahdistumiseen ja tällaisten ketjujen lukemiseen ynnä muuhun oheistoimintaan menee niin paljon aikaa, että siinä ajassa olisi jo 70 sivua kirjoitettu. Joillakin jopa enemmän, kun asiaa vatvotaan ja hillotaan jopa vuosia.
Aihe voi olla alunperin mielenkiintoinen, mutta voi osoittautua sitten hankalaksi käsitellä. Esim. Voi olla että teoriaosuus on hankala koostaa jos ei ole hyvin lähteitä. Voi olla ettei saa tuloksia mitä on oletettu. Tulosten tilastollinen käsittely voi tökkiä. Onhan näitä. Toki omani oli soveltavaa biokemiaa ja sinänsä suoraviivainen. Teoria, koeasetelmat, analyysimenetelmät, itse koetulokset ja päätelmät niistä.
Jos teoriasta ei ole lähteitä, niin sehän on ihannetilanne teoretisoida itse. Jonkunhan se täytyy joskus tehdä, ei sitä teoriaa muuten synny. Ja tutkimuksen tekoon kuuluu tietysti aina riski, ettei saakaan sellaisia tuoksia, mitä on olettanut. Senhän takia koko tutkimus tehdään. Eikä silloin aleta vääristellä tuloksia tai vaihdeta aihetta, vaan tehdään tutkimusraportti, jossa todetaan, että tulos ei ollut hypoteesin tai odotusten mukainen. Sehän on tutkimustulos.
Tulosten tilastollisen käsittelyn "tökkimiseen" en osaa nyt sanoa tarkemmin, kun en tiedä, mitä tarkoitat. Onko kyse siitä, että graduntekijän tilastotieteen tai -menetelmien tuntemus ei riitä, vai että muuttujat on väärin määritelty tai aineisto kerätty väärin?
Luonnontieteissä ei itse teoretisoida vaan teoriat perustuu tosiasioihin eikä mielikuvitukseen.
Huomaatko ristiriidan omassa virkkeessäsi? Luonnontieteessä on siis teorioita, joten jonkun on täytynyt ne aikoinaan muotoilla. Tarkoitatko, että kaikki luonnontieteen teoriat on jo eksplikoitu eikä enää kukaan ikinä saa eikä voi niitä muotoilla? No, silloinhan teoriasta on lähteitä. Ensimmäisessä viestissä, johon vastasin, ongelmaksi esitettiin juuri tuo, että teoriasta ei ole lähteitä.
Kyllähän luonnontieteissä teoretisoidaan. Mielikuvitus ja tosiasiat eivät myöskään ole toistensa vastakohtia.
Luonnontieteissä uudet teoriat pohjautuvat edellisille. Ei varmasti ole sellaista tilannetta, jossa opiskelijan uuden teorian kehitys tyssää siihen, että lähteitä on vaikea löytää. Gradussa harvempi (siis todellakin harvempi) kehittää uutta teoriaa, mutta se nyt on asia erikseen.
On kyllä mahdollista saada graduaihe, johon on vaikea löytää materiaalia.
Mistä muuten tiedät, että opintosi vanhenevat, jos et palauta graduasi lukukauden loppuun mennessä? Loppuuko oppilaitoksesi lukukausi 31.5.2020, 30.6.2020 vai 31.7.2020? Ja oletko selvittänyt asioita oppilaitoksesta? Pyydä kaikki päätökset myös kirjallisena, oman oikeusturvasi vuoksi!
Vierailija kirjoitti:
Ei onnistu tutkinnonuudistuksen takia. Keskeneräiset, ennen vuotta 2016 aloitetut tutkinnot vanhenevat. Aloitusajankohdasta riippuen voivat vanhentua KAIKKI suoritukset.
Missä yliopistossa tai tiedekunnassa näin? Meidän yliopistossa tai tiedekunnassa ei ainakaan vanhene mitkään suoritukset ikinä. Kysyin opintoja aloittaessa vuonna 2014 asiasta ja amanuenssi sanoi silloin että suoritukset ei vanhene koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitkä kaikki vanhenee? Eiväthän valmiit opintokokonaisuudet ainakaan ikinä vanhene
Kyllä muuten jatkossa vanhenevat, ainakin HY:n humanistisessa tdk:ssa.
Täällä toinen graduntekijä. Minullakin vanhenisi TODELLA paljon opintoja, joten gradun palautan viim. 12.5.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä yliopistossa tai tiedekunnassa näin? Meidän yliopistossa tai tiedekunnassa ei ainakaan vanhene mitkään suoritukset ikinä. Kysyin opintoja aloittaessa vuonna 2014 asiasta ja amanuenssi sanoi silloin että suoritukset ei vanhene koskaan.
Ennen näin on ollut Helsingissäkin, mutta 1.8.2020 alkaen yli 10 vuotta sitten tehdyt vanhenee.
Vierailija kirjoitti:
Mistä muuten tiedät, että opintosi vanhenevat, jos et palauta graduasi lukukauden loppuun mennessä? Loppuuko oppilaitoksesi lukukausi 31.5.2020, 30.6.2020 vai 31.7.2020? Ja oletko selvittänyt asioita oppilaitoksesta? Pyydä kaikki päätökset myös kirjallisena, oman oikeusturvasi vuoksi!
Tämä on kyllä sanottu erittäin selvästi ainakin Helsingin yliopistossa ja ihan kirjallisesti. 31.7.2020 mennessä valmistuttava. Gradu palautettava viralliseen tarkastukseen 12.5.2020.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen näin on ollut Helsingissäkin, mutta 1.8.2020 alkaen yli 10 vuotta sitten tehdyt vanhenee.
Ilmeisesti tuo koskee vain Helsingin yliopistoa, sillä meillä ei ole tiedotettu mitään tuollaista tapahtuvan.
Tulee varmaan taas palautettuja graduja ennätysmäärä yliopistolla, ja heikommatkin tekeleet menee läpi. Näin kävi viimeksikin kun oli tämä tilanne. Katso että muotoseikat on oikein, kuten lähdeviitteet.
Tuo opintosuoritusten vanheneminen ei voi koskea kaikkia yliopistoja, sillä juuri lukuvuoden alussa tein opiskelusuunnitelman aikoinaan kesken jääneen tutkintoni suorittamiseksi loppuun. Suunnitelman mukaan valmistun 2020 jouluna. Minulla on paljon suoritettuja kursseja vuosiltä 2003-2007, joten kai mulle olisi sanottu jos ne vanhenisivat ennen joulua 2020.