Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ammattitaidotonta hoitoa YLIOPISTOLLISESSA SAIRAALASSA. Olen pyöristynyt!

Marja
10.03.2020 |

Oma muistisairas äitini on ollut lonkkaleikkauksen takia vuodeosastolla ja itse olen viettänyt siellä myös paljon aikaa osallistumalla mm. lääkärin kiertoihin, koska äidille ei tuon muistisairauden vuoksi jää kaikki kerrottu mieleen.

Kaikkia juttuja ja epäkohtia en edes ala kertoilla, mutta pahimmista haluan kertoa ja herättää keskustelua. Nyt kun vanhushoidon epäkohdat ovat olleet pinnalla paljonkin. Tämä tapahtunut siis yliopistollisen sairaalan vuodeosastolla, ei missään hoitolaitoksessa.

Kahdesti kun olen mennyt paikalle, niin äidillä on ollut ulosteet vaipassa. Lisäksi kerran oli vaippa puettu väärin päin päälle niin, että vaipan "vyön" kiinnityskohta oli selän takana. Vaippa on ollut siis ihan hyödytön väärin päin. Monta kertaa on ollut niin, että potilas sänkyjen välinen verho on jäänyt vetämättä eteen, kun äidille on mm. vaihdettu vaippaa.
Kipulääkkeitä annetaan liian harvakseltaan ja miten sattuu, vaikka äiti on tosi kipeä ison leikkauksen takia. Olen aina tiedustellut, että milloin on seuraava lääkkeiden anto kun äiti on valitellut minulle kipuaan ja vastaus on ollut luokkaa: "Noin tunnin/kahden tunnin päästä". Vasta silloin! Kipeälle vanhukselle!

Yhden hoitajan kanuloinnin jälkeen oli koko vasen käsi mustelmilla ja oikeaan käteen tuli tipasta suuri patti. Sen mitä ymmärsin hoitajan puheesta, niin ilmeisesti se kanuuli oli VÄÄRIN laitettu!!! Tästä aion ollakin yhteydessä ylempään tahoon. Ymmärtääkseni voi olla hyvin vaarallista, jos tippa menee kudokseen. Nyt onneksi selvittiin vain säikähdyksellä.
Lisäksi kerran oli kanuuli ihan vaan paljaana. En tiedä osaanko maallikkona selittää tätä, mutta kanuulin päässä ei ollut mandriinia eikä letkua, jolloin ymmärtääkseni vaarana on että suonistoon menee ilmaa!! Tästä sanoin heti hoitajalle ja myös lääkärin kierrolla, mutta eipä lääkäri juuri ottanut kantaa. Hoitajakin puolusteli kollegaansa, joka oli sen kanuulin paljaaksi jättänyt. Tästäkin onneksi selvittiin säikähdyksellä. Äidistä kyllä otettiin keuhko-kuvat sen jälkeen, koska alkoi rohista ja kuumeilla pian tämän jälkeen, mutta keuhkoissa ei ainakaan todettu ilmaa. Liekkö kuumeilu ja rohina ollut kuitenkin tuon kanuulin paljaaksi jättämisen takia? Jos suonistoon on joku bakteeri kuitenkin päässyt.

Yksi pöyristyttävä tapaus oli juurikin tänään lääkärin kierrolla, kun oli puhetta Klexanesta joka äidillä jatkuu ja hoitaja heitti kysymyksen: "Kuinkas kauan SE sitä syö?" Menin aika hämilleni tuosta niin en heti osannut sanoa mitään, mutta tein kyllä selväksi sen jälkeen, etten halua tuon hoitajan hoitavan äitiäni joka ei edes lääkkeiden annostelua osaa ja minä maallikkona voisin jopa väittää osaavani paremmin. Muutenkin tuo hoitaja on puhunut ylimieliseen sävyyn minulle.

Muitakin juttuja on, mutta tässä räikeimmät epäkohdat. Ai niin, ja kerran oli äidin aamupala jätetty vaan IKKUNALAUDALLE, josta hän ei vuodepotilaana tietenkään sitä saanut. Joku oli vasta huomannut sen siirtää lähemmäs pöydälle sitten, kun puuro oli jo jääkylmää. Itse en ollut tuolloin valitettavasti paikalla, mutta näin äiti jälkeen päin kertoi. Äidillä on ruokahalu muutenkin huono ja jos puuro on jääkylmää, niin kuka sitä muka haluaa syödä! En minä ainakaan söisi!
Hoitajista taas voisin sanoa sen verran, että kiire ei kyllä näy painavan, eli aikaa olisi kyllä huolehtia potilaiden syöminen ja tarkastaa kanuulit, jotka paljaana ollessaan voivat olla tavaton bakteeri-reitti.

Keskustelua haluan herättää. Millaisiin epäkohtiin olette itse törmänneet potilaana tai kun läheisenne on ollut potilaana ja veittekö asian eteenpäin ylemmälle taholle?

Kommentit (261)

Vierailija
181/261 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[

Mistä voin olla varma, että siinä tosiaan on tuo gsyte, eikä ole jätetty paljaaksi? Mandriinia ei ollut.

Koska mandriinejä ei ole käytetty enää vuosiin siksi.

Vierailija
182/261 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Yksi pöyristyttävä tapaus oli juurikin tänään lääkärin kierrolla, kun oli puhetta Klexanesta joka äidillä jatkuu ja hoitaja heitti kysymyksen: "Kuinkas kauan SE sitä syö?" Menin aika hämilleni tuosta niin en heti osannut sanoa mitään, mutta tein kyllä selväksi sen jälkeen, etten halua tuon hoitajan hoitavan äitiäni joka ei edes lääkkeiden annostelua osaa ja minä maallikkona voisin jopa väittää osaavani paremmin. Muutenkin tuo hoitaja on puhunut ylimieliseen sävyyn minulle."

En ole hoitaja tai mikään mukaan, mutta oletatko, että hoitajat ulkoa muistavat kaikkien potilaiden lääkityksen ja miten kauan HE sitä syövät?

Klexane on verenohennuslääke, liuos joka injektoidaan potilaan vatsanahkaan, "napapiikki". Mutta tätä ei tainnut ap tietää, vaan luulee että klexane nautitaan suun kautta. 😂

En tiedä, ehkä hoitaja kuuli lääkkeen nimen väärin ja luuli että sekopää-ap puhuu jostain suun kautta otettavasta lääkkeestä. Näitä hulluja omaisia näkee aina välillä sairaalassa, totta kai tuohon hoitajan kysymykseen oikea ratkaisu on alkaa meuhkata ja kieltää kyseistä hoitajaa hoitamasta, ei missään nimessä kannata keskustella ja yrittää selvittää lääkehoitoa asiallisesti lääkärinkierrolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/261 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö Ap käy töissä? Tiedoksi vain, että typerine kommentteinesi olet siellä sairaalassa vain tiellä ja hidastat toimintaa. Et ole mistään mitään ymmärtänyt, kun olet omia havaintoja osastolla tehnyt, pysy kiitos kotona ja anna ammattilaisten hoitaa homma. 

Vierailija
184/261 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän oli siellä lonkkaleikkauksessa? Miten kauan sitten oli yleensä sairaalassa?

Oma äitini, nyt jo edesmennyt, lonkkaleikattiin myös, oli 1/2 vrk yliopistolllisessa sairaalassa. Sitten siirto viikoksi tn:n vuodeosastolle, mistä palasi dementiakotiin.

Yliopistollinen sairaala ei ole vanhustenhuoltolaitos.

60v ei ole vanhus, eikä hän ollut dementikko. Mistä päättelit että hän oli lonkkaleikkauksessa? Luepa vähän tarkemmin.

Hän päätyi yliopistosairaalaan verenmyrkytyksen vuoksi. Ja sitä seuranneen amputaation. Oli kyllä kauan. Pointti ei ollutkaan diagnoosin viivästyminen, vaan monien hoitajien tyly suhtautuminen kipuihin, jotka olivat ihan todellisia.

Vierailija
185/261 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kävitkö laihdutusleikkauksesa, joka ei onnistunutkaan, vai miksi pyöristyit?

Sori, en jaksanut lukea muuta kuin otsikon

😂😂

Vierailija
186/261 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun nyt verhoista tuli juttua, niin olen ollut kokeilemassa terveydenhoitoalaa vanhuspuolella ennen koulutukseen hakeutumista (johon sitten kokemuksen seurauksena päätin olla hakematta). Lähinnä siis olin seuraamassa hoitotyötä ja avustamassa pienemmissä toimenpiteissä.

Erään nuoremman vuodepotilaan kohdalla tehtiin aina systemaattisesti se moka, että huoneen kaihtimet olivat pihalle päin auki sekä huoneen ovi saattoi olla puolittain tai kokonaan auki, kun siitä tuli ja meni porukkaa. Potilaalla oli intiimivaiva jota hoidettiin alapää paljaana, joten joka kerta kun olin paikalla toimenpiteessä, menin ensimmäiseksi sulkemaan kaihtimet ja vedin verhon oven ja sängyn väliin. Hoitajat tuntuivat hämmästyvän tätä, vaikka kiittelivätkin sitten. Tuntui, että olivat niin tottuneita toimenpiteisiin, että potilaan intimiteetti jäi toissijaiseksi.

Vierailija
187/261 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän oli siellä lonkkaleikkauksessa? Miten kauan sitten oli yleensä sairaalassa?

Oma äitini, nyt jo edesmennyt, lonkkaleikattiin myös, oli 1/2 vrk yliopistolllisessa sairaalassa. Sitten siirto viikoksi tn:n vuodeosastolle, mistä palasi dementiakotiin.

Yliopistollinen sairaala ei ole vanhustenhuoltolaitos.

60v ei ole vanhus, eikä hän ollut dementikko. Mistä päättelit että hän oli lonkkaleikkauksessa? Luepa vähän tarkemmin.

Hän päätyi yliopistosairaalaan verenmyrkytyksen vuoksi. Ja sitä seuranneen amputaation. Oli kyllä kauan. Pointti ei ollutkaan diagnoosin viivästyminen, vaan monien hoitajien tyly suhtautuminen kipuihin, jotka olivat ihan todellisia.

Sama vastaus papereita ihmetelleelle; ihan 2000-luvulla. En tiedä miksi oli printattu, ja aika ikävää tekstiä oli.

Vierailija
188/261 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Yksi pöyristyttävä tapaus oli juurikin tänään lääkärin kierrolla, kun oli puhetta Klexanesta joka äidillä jatkuu ja hoitaja heitti kysymyksen: "Kuinkas kauan SE sitä syö?" Menin aika hämilleni tuosta niin en heti osannut sanoa mitään, mutta tein kyllä selväksi sen jälkeen, etten halua tuon hoitajan hoitavan äitiäni joka ei edes lääkkeiden annostelua osaa ja minä maallikkona voisin jopa väittää osaavani paremmin. Muutenkin tuo hoitaja on puhunut ylimieliseen sävyyn minulle."

En ole hoitaja tai mikään mukaan, mutta oletatko, että hoitajat ulkoa muistavat kaikkien potilaiden lääkityksen ja miten kauan HE sitä syövät?

Klexane on verenohennuslääke, liuos joka injektoidaan potilaan vatsanahkaan, "napapiikki". Mutta tätä ei tainnut ap tietää, vaan luulee että klexane nautitaan suun kautta. 😂

En tiedä, ehkä hoitaja kuuli lääkkeen nimen väärin ja luuli että sekopää-ap puhuu jostain suun kautta otettavasta lääkkeestä. Näitä hulluja omaisia näkee aina välillä sairaalassa, totta kai tuohon hoitajan kysymykseen oikea ratkaisu on alkaa meuhkata ja kieltää kyseistä hoitajaa hoitamasta, ei missään nimessä kannata keskustella ja yrittää selvittää lääkehoitoa asiallisesti lääkärinkierrolla.

Toivottavasti sinä et ole hoitaja. Kuulostat todella epäasialliselta.

Vierailija
189/261 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen kyllä joidenkin kommentteja täällä ja ajattelen, että asenteessa ongelmaa. Virheitä sattuu ja ymmärrän kiireen ja sen, että alalla monia epäkohtia. Ilkeilyä, välinpitämättömyyttä ja sellaista hällä väliä asennetta en ymmärrä. Myös se ihmetyttää, että eikö niistä epäkohdista voi ottaa opikseen ja yrittää parantaa jotain juttuja. Ei aina tarvi tehdä niinkuin muut vaan voi yrittää muuttaa jotain seikkoja paremmaksi. Jokainen on kuitenkin vastuussa käytöksestään ja ei se että ongelmat lakaistaan maton alle ainakaan paranna esim vanhusten oloja Suomessa. Täällä, kun niitä ongelmia on paljon ja sitä ei voi kiistää. Jokainen voi kohdata toisen inhimillisesti ja tehdä jotain paremmin. Huonoja päiviä on ja niitä tulee, mutta aina ei saa olla huono päivä jos on hoitoalalla.

Vierailija
190/261 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin 60-vuotiaan sukulaiseni papereita ikkunalaudalla. Hän oli valittava, kivulias, itkuinen, kärttyinen kirjausten mukaan. Rauhoittavaa lääkitystäkin mietittiin, kun kipuja joka paikassa valittaa; yksi paikka vain piti olla kipeä.

Viikkojen tylyn kohtelun jälkeen löytyi syykin: tekonivelen bakteeritulehdus. Kivuliaita bakteeripesäkkeitä oli ympäri kehoa, välillä paikkaa vaihdellen.

Hyvä provo. Kirjaukset on tehty jo vuosikausia pelkästään koneelle, eikä silloin ennen vanhaankaan potilaskertomukset lojuneet potilashuoneissa.

On tämä ihme palsta, eipä tänne kannata kirjoitella. Joku on keksinyt sanan provo ja sitä sitten tungetaan joka paikkaan. En tosiaan tiedä miksi nämä oli printattu ja miksi olivat ikkunalaudalla mutta näin vain oli. Oliko kaikki muukin provoa? Tervetuloa tutustumaan siskoni epikriiseihin, löytyvät nykyään minulta. Sisko pääsi jo rauhaan.

Vierailija
191/261 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiireinen hoitaja laittoi kanyylin väärin. Sanoin heti, että ei tunnu hyvältä. Mutta annettiin olla.

Jonkun ajan kuluttua käsi turposi, kesti kaksi pv että turvotus laski.

Ei pitäisi kiireellä tehdä mitään, eikä varsinkaan sorkkia toisen verisuonia.

Sama juttu minulla. Eikä se mitään, vaan se että kun sanoin asiasta vastataan, että kyllä se hyvin menee. Uskotaan vasta sitten kun käsi on kuin vesi-ilmapallo.

Vierailija
192/261 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oon ollut polvileikkauksessa ja sain hyvin lääkkeet ja mulla oli käytössä nk kipupumppu pari päivää. Polvi tuli kuntoon ja ei valittamista. Piti pyytää yksi lisäpäivä kun laittavat liian aikaisin pois. Viihdyin hyvin. 

Vierailija
193/261 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää tipanlaitto kommentit hämmentää koska itse olen hyvin tarkka laittaessani iv - yhteyden ja varmistan monella tapaa että se on oikeasti suonessa.. koska jos se viturallaan niin seuraavalla hoitajalla on sama homma edessään sitten.

No kaikki ei kai ole sitten niin tarkkoja.

Vierailija
194/261 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kanyylista menee ilmaa suoneen, miten se päätyy keuhkoihin? Ja kanyylin laitto vanhukselle, mahdollisesti jo melko hauraisiin ja huonosti näkyviin suoniin ei välttämättä ole mikään helppo homma ja muutenkaan kanyylin laitto ei ole aina varma juttu. Joillekin joutuu useampaan kertaan yrittämään, joten ei tuossa ole mitään valittamisen aihetta mihkään ylempään tasoon. Ja olen myös joskus huomannut, että vaipat laitetaan nurinpäin tilanteissa, joissa se on helpompaa niin päin. Lonkkaleikattu, kivulias potilas, olisko ajateltu ettei tarvitse nostella ja käännellä ylimääräistä? Ja hoitaja ei voi kipulääkettä antaa omin päin tai juuri silloin kun sitä pyydetään, jos seuravaan annokseen on vielä aikaa. Toki voisi miettiä sitten lisälääkitystä, mutta selkeästi sulla ei ole käsitystä monestakaan asiasta ja olet aika naurettava noiden syytöstes kanssa.

Vierailija
195/261 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Potilaan arvokas kohtelu ja kohtaaminen.. niin.. ulkopuolisesta potilaan "pyörittely" eli vaipanvaihto vuoteessa näyttää varmasti melko kamalalta. Pahimmassa tapauksessa vaihdetaan siinä pyörittäessä myös kaikki lakanatkin. Ne verhot on ehdottomat, vaikkakin joskus on käyny niin että niitä verhoja ei tosiaan ole mutta sitten ohjataan vieraat ulos huoneesta siksi aikaa.

"Pyörittelyn" voi tehdä myös vanhusta/potilasta kunnioittaen ja huomioiden, myös ne lakananvaihdot. Tärkeintä on siinä tilanteessa luoda kontakti siihen potilaaseen, että tämä kokee olonsa turvalliseksi, eikä esim peloissaan vastusta, kun ei ymmärrä mitä tapahtuu. Toki varsinkin muistisairaan potilaan kohdalla tämä vaatii erityisosaamista, eikä varmasti joka hoitajalta onnistukaan. Pahinta on, kun kaksi hoitajaa pyörittelee ilman mitään kontaktia potilaaseen ja keskustelee potilaan yli keskenään omista tai jopa jonkun toisen potilaan asioista. Tätäkin näkee aika usein.

Vierailija
196/261 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole sairaanhoidon tehtävä valvoa syömistäsi niin tarkasti.

Vierailija
197/261 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poitilaan arvokas kohtelu ja kohtaaminen.. niin.. ulkopuolisesta potilaan "pyörittely" eli vaipanvaihto vuoteessa näyttää varmasti melko kamalalta. Pahimmassa tapauksessa vaihdetaan siinä pyörittäessä myös kaikki lakanatkin. Ne verhot on ehdottomat, vaikkakin joskus on käyny niin että niitä verhoja ei tosiaan ole mutta sitten ohjataan vieraat ulos huoneesta siksi aikaa.

"Pyörittelyn" voi tehdä myös vanhusta/potilasta kunnioittaen ja huomioiden, myös ne lakananvaihdot. Tärkeintä on siinä tilanteessa luoda kontakti siihen potilaaseen, että tämä kokee olonsa turvalliseksi, eikä esim peloissaan vastusta, kun ei ymmärrä mitä tapahtuu. Toki varsinkin muistisairaan potilaan kohdalla tämä vaatii erityisosaamista, eikä varmasti joka hoitajalta onnistukaan. Pahinta on, kun kaksi hoitajaa pyörittelee ilman mitään kontaktia potilaaseen ja keskustelee potilaan yli keskenään omista tai jopa jonkun toisen potilaan asioista. Tätäkin näkee aika usein.

Yleensä kyllä pyritään siihen että potilas on itse mukana tässä pyörityksessä eli siis auttaa kääntymisissä ja jos potilas voi itse yhtään auttaa niin siihen kannustetaan ja tsempataan että hei, hyvä kun autoit jne. Joskus sitä toki on että pyytää työkaveria antamaan jonkun jutun esim. kosteuspyyhkeitä tai vaipan potilaan yli. Monet potilaat kokee pelkoa näissä tilanteissa koska pelkäävät putoavansa ja se että he voi pikkusenkin siihen vaikuttaa auttaa yleensä.

(Samainen kommentoija kuin tuohon alkuperäiseen)

Vierailija
198/261 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiireinen hoitaja laittoi kanyylin väärin. Sanoin heti, että ei tunnu hyvältä. Mutta annettiin olla.

Kanyyli voi hyvin olla asianmukaisesti suonessa mutta joskus kanyylin kärki ottaa hieman kiinni suonen seinämään. Tällöin se tuntuu kipeämmältä kuin yleensä. Samoin tässä tapauksessa kanyylin kärki voi hangata suonen seinämään jolloin se menee helpommin puhki.

Jos suoni vetää normaalisti eikä siihen infuusion alussa nouse mitään kuplaa, se on ihan yhtä ok ja käyttökelpoinen kuin sellainen kanyyli joka ei tunnu miltään. Mitään virhettä tässä ei kuitenkaan ole tapahtunut. Infuusion mennessä suonen ulkopuolelle syystä tai toisesta, on normaalia että kudos turpoaa. Sitä toki pyritään välttämään mutta silti sitä aina välillä tapahtuu. Edelleenkään se ei ole virhe vaan suonensisäisen neste- ja lääkehoidon tunnettu komplikaatio.

Vierailija
199/261 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kanyyli voi hyvin olla asianmukaisesti suonessa mutta joskus kanyylin kärki ottaa hieman kiinni suonen seinämään. Tällöin se tuntuu kipeämmältä kuin yleensä. Samoin tässä tapauksessa kanyylin kärki voi hangata suonen seinämään jolloin se menee helpommin puhki.

Jos suoni vetää normaalisti eikä siihen infuusion alussa nouse mitään kuplaa, se on ihan yhtä ok ja käyttökelpoinen kuin sellainen kanyyli joka ei tunnu miltään. Mitään virhettä tässä ei kuitenkaan ole tapahtunut. Infuusion mennessä suonen ulkopuolelle syystä tai toisesta, on normaalia että kudos turpoaa. Sitä toki pyritään välttämään mutta silti sitä aina välillä tapahtuu. Edelleenkään se ei ole virhe vaan suonensisäisen neste- ja lääkehoidon tunnettu komplikaatio.

Ei puhutakaan hoitovirheestä, vaan siitä, että hoitaja ei kuuntele potilaan tuntemuksia

Vierailija
200/261 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa aloituksessa on väärinkäsityksiä ja osa pikkuasioita. Osa kuulopuheita, kun ap ei ole ollut itse paikalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kaksi