Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ammattitaidotonta hoitoa YLIOPISTOLLISESSA SAIRAALASSA. Olen pyöristynyt!

Marja
10.03.2020 |

Oma muistisairas äitini on ollut lonkkaleikkauksen takia vuodeosastolla ja itse olen viettänyt siellä myös paljon aikaa osallistumalla mm. lääkärin kiertoihin, koska äidille ei tuon muistisairauden vuoksi jää kaikki kerrottu mieleen.

Kaikkia juttuja ja epäkohtia en edes ala kertoilla, mutta pahimmista haluan kertoa ja herättää keskustelua. Nyt kun vanhushoidon epäkohdat ovat olleet pinnalla paljonkin. Tämä tapahtunut siis yliopistollisen sairaalan vuodeosastolla, ei missään hoitolaitoksessa.

Kahdesti kun olen mennyt paikalle, niin äidillä on ollut ulosteet vaipassa. Lisäksi kerran oli vaippa puettu väärin päin päälle niin, että vaipan "vyön" kiinnityskohta oli selän takana. Vaippa on ollut siis ihan hyödytön väärin päin. Monta kertaa on ollut niin, että potilas sänkyjen välinen verho on jäänyt vetämättä eteen, kun äidille on mm. vaihdettu vaippaa.
Kipulääkkeitä annetaan liian harvakseltaan ja miten sattuu, vaikka äiti on tosi kipeä ison leikkauksen takia. Olen aina tiedustellut, että milloin on seuraava lääkkeiden anto kun äiti on valitellut minulle kipuaan ja vastaus on ollut luokkaa: "Noin tunnin/kahden tunnin päästä". Vasta silloin! Kipeälle vanhukselle!

Yhden hoitajan kanuloinnin jälkeen oli koko vasen käsi mustelmilla ja oikeaan käteen tuli tipasta suuri patti. Sen mitä ymmärsin hoitajan puheesta, niin ilmeisesti se kanuuli oli VÄÄRIN laitettu!!! Tästä aion ollakin yhteydessä ylempään tahoon. Ymmärtääkseni voi olla hyvin vaarallista, jos tippa menee kudokseen. Nyt onneksi selvittiin vain säikähdyksellä.
Lisäksi kerran oli kanuuli ihan vaan paljaana. En tiedä osaanko maallikkona selittää tätä, mutta kanuulin päässä ei ollut mandriinia eikä letkua, jolloin ymmärtääkseni vaarana on että suonistoon menee ilmaa!! Tästä sanoin heti hoitajalle ja myös lääkärin kierrolla, mutta eipä lääkäri juuri ottanut kantaa. Hoitajakin puolusteli kollegaansa, joka oli sen kanuulin paljaaksi jättänyt. Tästäkin onneksi selvittiin säikähdyksellä. Äidistä kyllä otettiin keuhko-kuvat sen jälkeen, koska alkoi rohista ja kuumeilla pian tämän jälkeen, mutta keuhkoissa ei ainakaan todettu ilmaa. Liekkö kuumeilu ja rohina ollut kuitenkin tuon kanuulin paljaaksi jättämisen takia? Jos suonistoon on joku bakteeri kuitenkin päässyt.

Yksi pöyristyttävä tapaus oli juurikin tänään lääkärin kierrolla, kun oli puhetta Klexanesta joka äidillä jatkuu ja hoitaja heitti kysymyksen: "Kuinkas kauan SE sitä syö?" Menin aika hämilleni tuosta niin en heti osannut sanoa mitään, mutta tein kyllä selväksi sen jälkeen, etten halua tuon hoitajan hoitavan äitiäni joka ei edes lääkkeiden annostelua osaa ja minä maallikkona voisin jopa väittää osaavani paremmin. Muutenkin tuo hoitaja on puhunut ylimieliseen sävyyn minulle.

Muitakin juttuja on, mutta tässä räikeimmät epäkohdat. Ai niin, ja kerran oli äidin aamupala jätetty vaan IKKUNALAUDALLE, josta hän ei vuodepotilaana tietenkään sitä saanut. Joku oli vasta huomannut sen siirtää lähemmäs pöydälle sitten, kun puuro oli jo jääkylmää. Itse en ollut tuolloin valitettavasti paikalla, mutta näin äiti jälkeen päin kertoi. Äidillä on ruokahalu muutenkin huono ja jos puuro on jääkylmää, niin kuka sitä muka haluaa syödä! En minä ainakaan söisi!
Hoitajista taas voisin sanoa sen verran, että kiire ei kyllä näy painavan, eli aikaa olisi kyllä huolehtia potilaiden syöminen ja tarkastaa kanuulit, jotka paljaana ollessaan voivat olla tavaton bakteeri-reitti.

Keskustelua haluan herättää. Millaisiin epäkohtiin olette itse törmänneet potilaana tai kun läheisenne on ollut potilaana ja veittekö asian eteenpäin ylemmälle taholle?

Kommentit (261)

Vierailija
201/261 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajaopiskelija kirjoitti:

Noniin, hyviä pohdintoja. Ensinnä, vaippa on laitettu äidillenne siksi väärin päin, vyövaipan vyö taakse kiinnitettynä, jotta mahdollisesti sekava potilas ei osaisi avata vaippaa itse, jotta ulosteet eivät sotkisi sänkyä ja vaippa ei aukeaisi ja potilas siten tekisi tarpeitaan sänkyyn. En tiedä, kuinka pitkälle äitinne muistisairaus on edennyt, mutta muistisairaan käytös voi olla sekavaa 8ajoittain. On kuitenkin selvää, että verhot pitäisi olla kiinni vaippaa vaihdettaessa ja yksilön intimiteettisuojasta huolehdittava. Lääkkeistä sen verran, että leikkauksen jälkeen ja muutenkin sairaalle vanhukselle saattaa mennä muutenkin paljon vahvoja lääkkeitä, joissa on tarkkaan säädellyt päiväannokset. Hoitaja ei voi myöskään määrätä lääkkeitä, vaan noudattaa lääkärin laatimia anto-ohjeita. KanYYlissa on monesti se haittapuoli vanhusten kohdalla, joilla on hauraat ja kalkkeutuneet suonet, että ne aiheuttavat suonille vahinkoa. Kanyyli on usein myös vaikeaa pistää sellaiseen suoneen. Lisävahinkoa suonille aiheuttaa vahvat lääkeaineet, jotka päätyvät käden suoneen. Tipan tietää menneen kudokseen nestepalluran syntyessä, joka ei kuitenkaan välttämättä johdu väärin laitetusta kanyylista. Hoitaja tarkastaa aina, että ketetri on oikeasti suonessa ja veri nousee vähän letkuun laiton yhteydessä. Kun kerroit koko käden olleen mustemilla, voi se olla merkki pienen käden suonen repeämisestä tms. jolle ei voi mitään. Hoitaja kysyi lääkkeestä lääkäriltä, koska samoja lääkkeitä voidaan syöttää hyvin eri pituisia aikoja eri potilaille tarpeesta riippuen, Edelleen korostan, että lääkäri määrää kaiken lääkehoitoon liittyvän ja hoitaja toteuttaa. Hoitaja valmisti lääkäriltä varmasti lääkkeen jatkumisen tapauskohtaisesti. Hyviä vointeja äidillesi!

Vyövaippaa ei voi olla väärinpäin jos ei laita tekstipuolta päin pyllyä.

Vierailija
202/261 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kanyylista menee ilmaa suoneen, miten se päätyy keuhkoihin?

Juu, keuhkoissa olevan ilman osalta on niin että on huolestuttavaa jos sitä ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/261 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä takia muistisairas vanhus oli lonkkaleikkauksessa?

Kaatuminen tms. loukkaantuminen varmaan, en toivoisi että tekoniveliä tällaisille kustannetaan.

Vierailija
204/261 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin sanoa omaltakin alaltani, että kaiken siitä työstä paremmin tietäviä besserwissereitä ja vinkujia riittää, mutta jo työnantajankin ohjeistuksen mukaan se ei saa vaikuttaa palvelun laatuun, vaikka kuinka vtuttaisi. Outoa, jos sairaanhoidossa toimitaan eri lähtökohdista. Valita vähänkin, niin hoitosi on huonoa, niinkö?

Huonoa palautetta ei saa lakaista maton alle, vaan asiat korjataan ja otetaan opiksi. Alhaiset hoitajamitoitukset eivät ole potilaiden vika, eikä seurauksia saa kaataa heidän niskaansa.

Aamen! Opetetaanko hoitoalan koulussa asiakaspalvelun perusteita? Ilmeisesti ei ja mielestäni pitäisi.[/quote

Siellä opetetaan hoitotyötä, ei asiakaspalvelua.

Vierailija
205/261 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin sanoa omaltakin alaltani, että kaiken siitä työstä paremmin tietäviä besserwissereitä ja vinkujia riittää, mutta jo työnantajankin ohjeistuksen mukaan se ei saa vaikuttaa palvelun laatuun, vaikka kuinka vtuttaisi. Outoa, jos sairaanhoidossa toimitaan eri lähtökohdista. Valita vähänkin, niin hoitosi on huonoa, niinkö?

Huonoa palautetta ei saa lakaista maton alle, vaan asiat korjataan ja otetaan opiksi. Alhaiset hoitajamitoitukset eivät ole potilaiden vika, eikä seurauksia saa kaataa heidän niskaansa.

Aamen! Opetetaanko hoitoalan koulussa asiakaspalvelun perusteita? Ilmeisesti ei ja mielestäni pitäisi.[/quote

Omia vanhoja omaisiani ja heidän hoitoaan seuranneena totean, että siellä pitäisi hoitotyön ohella opettaa myös ihan peruskäytöstapoja. Ja muiden ihmisten kunnioittamista. Tosin eihän sellaista voi opettaa, sitä joko ihmisellä on tai ei ole. Vanhusten hoito sairaaloissa on ala-arvoista, ja siihen vaikuttaa oleellisesti hoitajan käytös.

Vierailija
206/261 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ja muut, jotka valitatte hoitajista. Tehkää kuten minä, opiskelkaa alalle ja hoitakaa itse paremmin. Ei tuosta valittamisesta ole kenellekään mitään hyötyä. Sitten kun olette niitä hyviä hoitajia ja silti otatte joka päivä vastaan tällaista palautetta, teitä hävettää kaikki se mitä olette suustanne päästäneet.

Jos ei ole kiinnostusta opiskella alalle vaikka näette mikä tilanne on, niin keskittykää omaan työhönne ja pitäkää tekosyynne. Tulkaa katsomaan omaisianne, osallistukaa hoitoon olemalla seurana ja antamalla aikaa, koska sitä me hoitajat emme ehdi tehdä. Kunhan ainakaan ette tule kuormittamaan lisää heitä jotka hoitavat teidän vanhuksianne. Vaikeat omaiset tekevät potilaalle hallaa monin eri tavoin, opiskelkaa ja menkää katsomaan laitoksiin ja sairaaloihin, niin ymmärrätte kyllä mitä tarkoitan.

Vierailija
207/261 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistelen, että minulle laitettiin nuorena miehenä jonkinlainen putki keuhkoihin, kun oli päässyt ilmaa. Ei ollut mukava kokemus se!

Vierailija
208/261 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini on ollut kaksi kertaa lonkkaleikkauksessa ja hoito oli todella hyvää. Kaikki tuli ajallaan, lääkkeet ja ruoka. Toipui hyvin ja olen kiitollinen, kun äidiltä saatiin kivut pois.

Vierailija
209/261 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omia vanhoja omaisiani ja heidän hoitoaan seuranneena totean, että siellä pitäisi hoitotyön ohella opettaa myös ihan peruskäytöstapoja. Ja muiden ihmisten kunnioittamista. Tosin eihän sellaista voi opettaa, sitä joko ihmisellä on tai ei ole. Vanhusten hoito sairaaloissa on ala-arvoista, ja siihen vaikuttaa oleellisesti hoitajan käytös.

Tässä Ap vol 2.

Vierailija
210/261 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytkö töissä?

Vierailija
211/261 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

u

Vierailija kirjoitti:

Hoitaja ei ole asiakas- eikä mikään muukaan palvelija, palvelija tekee sen mitä et itse viitsi, hoitaja hoitaa kun et itse pysty, lisäksi hoitaja kannustaa kuntoutumaan, että itse pystyisit jatkossa tai säilyttäisit edes olemassa olevan toimintakyvyn.

Aika monelle tuntematonta.

Vierailija
212/261 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon pyöristyny ihan muista asioista.

Vierailija
213/261 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

u

Vierailija kirjoitti:

Hoitaja ei ole asiakas- eikä mikään muukaan palvelija, palvelija tekee sen mitä et itse viitsi, hoitaja hoitaa kun et itse pysty, lisäksi hoitaja kannustaa kuntoutumaan, että itse pystyisit jatkossa tai säilyttäisit edes olemassa olevan toimintakyvyn.

Eli ihmissuhdetaidot ovat aika puutteelliset.

Vierailija
214/261 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitajana mietin usein missä on ne omaisten käytöstavat, ymmärrän toki huolen omaisesta, mutta usein sitä miettii hoidetaanko omaista vai vanhusta.

Vierailija
215/261 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

u

Vierailija kirjoitti:

Ai hoitajilla?

Vierailija
216/261 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo näyttää aika leikkikenttä touhulta.. Ja enkä kyllä ihmettelisi vaikka osa näistä provosoituneista ja mielenkiintoisesti vastanneista olisi itse hoitajia.. Täytyy sanoa että kyllä keskussairaalassa on aivan samanlaista.. -.- Ellei jopa pahempaa.. Itse olen oman näkemäni ja kestämäni kohtelun jälkeen, sanonut kaikille omaisille, että älkää jättäkö vanhustanne yksin osastolle.. Kaikista paras vaihtoehto olisi, jos joku pystyisi olemaan koko ajan ihmisen vieressä.. Varsinkin pienet komplikaatiot johtavat usein suoraan teholle.. Kyseenalaista ja kysele.. Ja tutki itse ja ota yhteyttä toiseen lääkäriin jos on asia joka mietityttää.. Ensin kannattaa pyytää ylilääkäri ja jos ei hän anna tyydyttävää vastausta.. Aina voi soittaa valviraan..

Vierailija
217/261 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

'en toivoisi että tekoniveliä tällaisille kustannetaan.'

Niin että kivulias liikkuminen kaupan päälle, jos ei muistikaan ole täydessä terässä?

Minulla sukulainen sai kaihileikkauksen, vaikka sairasta alzheimeria.

Virkistää ja nostaa elämänlaatua, kun näkee lukea lehteä.

Vierailija
218/261 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

'en toivoisi että tekoniveliä tällaisille kustannetaan.'

Niin että kivulias liikkuminen kaupan päälle, jos ei muistikaan ole täydessä terässä?

Minulla sukulainen sai kaihileikkauksen, vaikka sairasta alzheimeria.

Virkistää ja nostaa elämänlaatua, kun näkee lukea lehteä.

Tämä rahassa arvottamisen asenne teki kylmää kyllä. Onko nykyisessä sairaanhoidossamme sellainen salainen suunnitelma, että jos potilas on tietyn ikäinen tai sairastaa tiettyä asiaa, niin antaa kuolla vaan, säästyy rahaa ja vaivaa, elämästä viis!

Oma hyväkuntoinen, touhukas ja omatoiminen 70-vuotias läheiseni päätyi äkillisen kohtauksen (aivoinfarkti, syy rytmihäiriöperäinen) vuoksi sairaalaan. Seuraavana päivänä oli kuumetta ja keuhkokuumeen riski. Suhtautuminen ylihoitajalla oli rivien välissä sitä, että jos keuhkokuume kunnolla tulisi, niin anti mennä, kun kyseessä ”kuitenkin on huonokuntoinen vanhus”. Anteeksi vaan, tuo ihminen oli reipas, älykäs ja kyvykäs eläkeläinen ennen kyseistä kohtausta. Tuskin kukaan nuorempikaan twerkkailisi seuraavana päivänä ko. tilanteessa?

Onneksi kaikki meni hyvin ja tuo potilas voi tänä päivänä hyvin ja elää itsenäistä, reipasta ja hyvää elämää. Hoito oli siis onnistunutta, mutta tietty tappo- ja hyötyasenne kylmäsi näin lähiomaisena. Ollaanko tosiaan siinä pisteessä, että ihmiset arvotetaan hyödyn mukaan? Yksityisesti ja omalla rahalla siis saisi parempaa hoitoa, oikeasti?

Vierailija
219/261 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanuuli ei mennyt suoraan suoneen vaan pehmytkudokseen, olin siitä aika vihainen. Itsekin osaaan kanuloida.

Vierailija
220/261 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

u

Vierailija kirjoitti:

Ai hoitajilla?

No kyllä, hoitajilla. Kaikki ihmisten kanssa tehtävä työ on omalla tavallaan asiakaspalvelua, halusi sitä tai ei. Onko se yllätys, että hoitoalallakin on osattava käyttäytyä? Asiat voi sanoa niin monella tapaa, ja toimenpiteet tehdä kylmästi ja tunteetta, tai sitten sitä potilasta kuunnellen. Varsinkin vauvan sairaanhoidosta minulla on ankea kokemus, kun minulle silmä kirkkaana väitettiin, että ei vauva kipuaan huuda. Juuei, muutenhan tuo vain kirkui kivuliaassa toimenpiteessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kolme