Mikä sai sinut lopettamaan kokonaan alkoholin juomisen?
Jos siis olet lopettanut kokonaan alkoholin käytön niin mikä sai sinut lopettamaan lopullisesti ja mitä kaikkea hyvää siitä on seurannut?
Kommentit (1745)
Se väheni vaan pikkuhiljaa. En tietoisesti sitä tehnyt, enkä absolutisti ole, mutta en vaan jaksanut sitä huonoa oloa joka siitä seurasi. Ja kun se huono olo iän myötä vain paheni.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, kannabiskartellien ja ulkomaisen kannabisbisneksen maksamat trollit suoltaa päihdepuolustustaan tähänkin ketjuun, jonka piti käsitellä alkoholia.
Kannabiksen mainostamisen pitäisi olla rikos, samoin toki myös alkoholin.
Jos kannabista käytettäisiin yhtä paljon kuin alkoholia, olisi haitatkin samaa luokkaa. Ehkä jopa suuremmat, jos porttiteoria olisikin totta jopa laillisen kannabiksen kohdalla.
Kannabis ei muutu yhtään sen haitallisemmaksi mitä enemmän sitä käytetään. Jos kannabis korvaisi alkoholin yleisimpänä päihteenä niin väkivalta ja henkirikokset vähenisivät paljon. Se on aivan sama mitä luulet mutta fakta on että kannabis on vähiten haitallinen päihde. Siihen ei kuole vahingossakaan. Se ei aiheuta fyysistä riippuvuutta. Se että kannabis laukaisee tyyliin yhden psykoosin kahdessa vuodessa ei ole vakavaa. Alkoholi laukaisee 4000 psykoosia joka vuosi.
Se ei vaan ollut hauskaa enää.
Nuorempana tuli käytyä baareissa ja pidettyä hauskaa. Sitten 30-vuotiaana ne baari-illat alkoivat olla lähinnä sellaisia, että istuin illan kuuntelemassa ystävien ja tuttavien elämäntarinoita ja avautumisia heidän erinäisistä ongelmista, rahaa kului eikä ollut edes hauskaa. Hirveä krapula sen sijaan tuli joka kerta. Siinä missä nuorempana juominen ei tuntunut seuraavana päivänä missään, niin nyt tulee päänsärky yhdestä lonkerosta, huutoripuli ihan taattu ja mieli on maassa monta päivää.
Jotenkin tuli vaan tajuttua, että siitä on pelkkää haittaa ilman mitään hyötyä.
Baari illan jälkeen tosi kauniin naisen kanssa sänkyyn eikä seisonut.
Voisin sanoa, että olen lopettanut alkoholin käytön. En ole absolutisti, mutta oluttölkki voi olla jääkaapissa avaamattomana kuukausia. Olin juuri pikkujouluissa, ja otin ruuan kanssa vain yhden oluen. Viinaa en halua. Viiniäkin vieroksun koska se humalluttaa helposti.
Miksi? Liikun vähintään viisi kertaa viikossa. Juoksen, uin, pyöräilen, luistelen, hiihdän, kävelen. Jos ottaisin alkoholia niin todennäköisesti en seuraavana päivänä jaksaisi liikkua. Nautin liikunnasta saamastani olotilasta paljon, paljon, paljon enemmän. Tuo olotila kestää pidempään kuin siitä toisesta oluesta, tai kolmannesta saamastani hetken pyörryttävästä fiiliksestä. Humaltumisesta johtuva "hyvä" olo kestää vain sen ohikiitävän hetken. Yleensä se kolmas, neljäs olut, viinilasi tai muu ei ole enää mistään kotoisin. Saati sitten viinasta saatu sekava olo. Ei kiitos. Mieluummin elän ulkoilmasta nauttien seuraavana päivänä. Tämä on oma valintani. Sanon ei, jos tarjotaan. Seuraavana päivänä kiitän itseäni.
Alkoholi kuuluu kulttuuriimme kuten kahvinjuontikin. Vaikka se aina olisi niin itselle mieleen, niin seurassa ruukataan ottaa muikku tai kahvikupponen. Muutoin ihminen todetaan poikkeavaksi. Itsekin pidän ihmistä, joka kieltäytyy alkoholista alkoholistina. Kyllä normaali ihminen juo.
Juomattomuus on omalla kohdallani monien syiden summa.
Ensimmäisin on krapulat, en halua tuhlata yhtäkään päivää elämässäni krapulassa olemiseen. Krapulassa oleminen on yksinkertaisesti hirveää, eikä illan kännissä oleminen ole sen väärti. Lisäksi juomisen jälkeen vaivasi monta päivää väsymys ja outo alakuloisuus. Kännissä oleminen ei ole minusta mitenkään erityisen hauskaa eikä alkoholi maistu suussani hyvälle.
Elämässäni on niin paljon juomista hauskempaa tekemistä, etten enää viitsi juoda ollenkaan. Parhaat harrastukseni ovat sellaisia, että niitä ei voi harrastaa alkoholia nauttineena. Ei myöskään krapulassa. Jossain ajanvietteissäni ja tilaisuuksissa voisi nauttia alkoholia samalla, mutta miksi ihmeessä, kun asia on hauskaa selvinkin päin.
Olen miettinyt niin, että jos minun pitää juoda viihtyäkseni jossain tilaisuudessa tai seurassa, silloin olen väärässä paikkaa tai väärien ihmisten kanssa.
Mikään erityinen päätös juomattomuuteni ei ole. Se on vain tullut ajan mittaan kun on ollut parempaa tekemistä eikä ole huvittanut juoda. En ole myöskään kieltänyt itseltäni juomista. Jos tuntuisi siltä voisin jonkun alkoholijuoman juoda, mutta ei ole vain huvittanut moneen vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Itse muuten lopetin alkoholin ja vaimo myös, kun vaimo lähti putkaan ja lapset sijoitettiin saman tien kiireellisesti riitamme seurauksena. Oltiin molemmat promillen humalassa. Yhdessä edelleen jatketaan raitistuneina.
Tämä on varmasti ollut herättävä tapahtuma.
Vierailija kirjoitti:
Se ei vaan ollut hauskaa enää.
Nuorempana tuli käytyä baareissa ja pidettyä hauskaa. Sitten 30-vuotiaana ne baari-illat alkoivat olla lähinnä sellaisia, että istuin illan kuuntelemassa ystävien ja tuttavien elämäntarinoita ja avautumisia heidän erinäisistä ongelmista, rahaa kului eikä ollut edes hauskaa. Hirveä krapula sen sijaan tuli joka kerta. Siinä missä nuorempana juominen ei tuntunut seuraavana päivänä missään, niin nyt tulee päänsärky yhdestä lonkerosta, huutoripuli ihan taattu ja mieli on maassa monta päivää.
Jotenkin tuli vaan tajuttua, että siitä on pelkkää haittaa ilman mitään hyötyä.
Mulla tuli näistä illanvietoista sama fiilis. Saman kaavan mukaan aina. Samat istumiset, juttelut ja humaltumiset. Lopulta monesti tuli jo illan aikana mieleen, että miksi olen täällä ja humaltuneena, kuuntelemassa näitä samoja juttuja, voisiko jo lähteä kotiin. Jos alkuillasta ihmisillä oli vielä uusia juttuja kuulumisistaan, niin viimeistään loppuillasta oli samat sönkötykset samoista aiheista.
Elämänlaatu parani, matkailen puolet vuodesta,kun en vie rahoja baariin,psyyke voi PALJON paremmin. Samalla muuten loppui vuosien röökin poltto...
Vierailija kirjoitti:
Alkoholi kuuluu kulttuuriimme kuten kahvinjuontikin. Vaikka se aina olisi niin itselle mieleen, niin seurassa ruukataan ottaa muikku tai kahvikupponen. Muutoin ihminen todetaan poikkeavaksi. Itsekin pidän ihmistä, joka kieltäytyy alkoholista alkoholistina. Kyllä normaali ihminen juo.
Nykyään ovat asenteet muuttuneet eikä juomaton ole enää mikään kummajainen tai ongelmakäyttäjä. Monet tuntemani nuoret ihmiset eivät juo ollenkaan, alkoholi nähdään omien vanhempien ja sitä vanhempien ihmisten juttuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, kannabiskartellien ja ulkomaisen kannabisbisneksen maksamat trollit suoltaa päihdepuolustustaan tähänkin ketjuun, jonka piti käsitellä alkoholia.
Jos kannabista käytettäisiin yhtä paljon kuin alkoholia, olisi haitatkin samaa luokkaa. Ehkä jopa suuremmat, jos porttiteoria olisikin totta jopa laillisen kannabiksen kohdalla.
Kannabis ei muutu yhtään sen haitallisemmaksi mitä enemmän sitä käytetään. Jos kannabis korvaisi alkoholin yleisimpänä päihteenä niin väkivalta ja henkirikokset vähenisivät paljon. Se on aivan sama mitä luulet mutta fakta on että kannabis on vähiten haitallinen päihde. Siihen ei kuole vahingossakaan. Se ei aiheuta fyysistä riippuvuutta. Se että kannabis laukaisee tyyliin yhden psykoosin kahdessa vuodessa ei ole vakavaa. A
Kannabis saattaa laukaista sen jo yhdestä kerrasta. Pidempiaikainen käyttö myös. Joillekin käy näin. Et voi ennalta tietää, kelle niin käy. Kirjoitan kokemuksesta. Loppuelämä skitsofreenikkona voi tulla yllätyksenä.
Mulla pandemia-aika lopetti alkon käytön. Olen sosiaalinen juoja ja no baarit ja ravintolat meni kiinni eikä silloin tullut tavattua ketään. Kotia en koskaan oikein alkoa muutenkaan ostellut. Puhelimessa tuli juteltua mutta ei siihen juominen oikein kuulu mulla. Pandemia loppui eikä mun järjestelmä enää oikein kestä alkoa eikä sitä edes halua. Jos ilmaiseksi on tarjolla holillista ja holtitonta, otan aina holitonta.
Minusta tuli kännissä kamala huomiohuora ja ajauduin hyvin lähelle pettämistä kun muiden miesten huomio läikähteli vähän liian lämpimästi jalkovälissä. Halusin olla uskollinen, joten alko loppui siihen. Tulin myös humalaan helposti kun olen pieni, 149 cm ja 42 kg. Nyt jo onneksi 21 vuotta uskollista suhdetta takana, 19 vuotta alkotonna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannabis ei muutu yhtään sen haitallisemmaksi mitä enemmän sitä käytetään. Jos kannabis korvaisi alkoholin yleisimpänä päihteenä niin väkivalta ja henkirikokset vähenisivät paljon. Se on aivan sama mitä luulet mutta fakta on että kannabis on vähiten haitallinen päihde. Siihen ei kuole vahingossakaan. Se ei aiheuta fyysistä riippuvuutta. Se että kannabis laukaisee tyyliin
Kannabis saattaa laukaista sen jo yhdestä kerrasta. Pidempiaikainen käyttö myös. Joillekin käy näin. Et voi ennalta tietää, kelle niin käy. Kirjoitan kokemuksesta. Loppuelämä skitsofreenikkona voi tulla yllätyksenä.
Jos yksi kannabiskokeilu laukaisee skitsofrenian, niin se ois kyllä jostain lauennut joka tapauksessa.
En ikinä edes aloittanut. Muistan ikuisesti mitä lääkäri sanoi isoisän ruumiinavauksen jälkeen. Kuolinsyy oli alkoholista johtunut sydänkohtaus ja lääkäri harmitteli kuinka terve ja lihaksikas isoisän kroppa olisi muuten ollut. Ilman alkoholia olisi kuulemma helposti elänyt vielä vähintään kymmenen vuotta, luultavasti pidempään. Ja yhtään muistikuvaa minulla ei ole, että olisin isoisäni kännissä nähnyt. Muistan ihmetelleeni asiaa ja kuulemma joi "sivistyneesti". Opin kerralla, että pienikin määrä voi tappaa joten itse en halua siihen myrkkyyn koskea.
Vaikea krooninen sairaus. Vaikka paranisin en enää koskaan tule alkoholia juomaan!
Itse muuten lopetin alkoholin ja vaimo myös, kun vaimo lähti putkaan ja lapset sijoitettiin saman tien kiireellisesti riitamme seurauksena. Oltiin molemmat promillen humalassa. Yhdessä edelleen jatketaan raitistuneina.