Mikä sai sinut lopettamaan kokonaan alkoholin juomisen?
Jos siis olet lopettanut kokonaan alkoholin käytön niin mikä sai sinut lopettamaan lopullisesti ja mitä kaikkea hyvää siitä on seurannut?
Kommentit (1745)
Lääkitys jonka kanssa ei saa ottaa
Uskoon tulo lopetti senkin vähän jota ennen olin käyttänyt. Yhä voin ottaa lasin viiniä ruoan kanssa tai onnittelumaljan, mutta muuten ei huvita juoda.
En täysin vastaa kysymykseen, mutta jaan oman näkökulmani alkoholin huomattavaan vähentämiseen.
Nuorena juotiin paljon, hauskaa oli kännissä ja vielä krapulassakin. Tapahtui paljon hauskoja juttuja, joita muisteltiin pitkään ja myös uskalsi tehdä asioita, joita selvinpäin ei olisi voinut tehdä.
Jossain vaiheessa örveltämisestä ei tullut hauskoja muistoja tai hyvää fiilistä, tapahtui pelottavia asioita, noloja asioita ja krapula+morkkis oli helvetillinen. Ei ollut enää sen arvoista.
Suvussani on paljon alkoholismia, joten tiedän riskit varsin hyvin, örveltämisjuominen oli ainoa malli, minkä juomisesta sain.
Päätin oikeastaan kertarysäyksellä, että en enää ikinä ole kännissä! Ja sen minä pidin.
Nykyään saatan ottaa saunaoluen tai pari, tai juoda siiderin kun katson ohjelmia. Lasi viiniä on myös ok, mutta en enää ikinä halua olla humalassa.
Kännisekoilu ei ole hauskaa. Siinä ei ole mitään ylpeilyn aiheitta tai kerrottavaa. Olen mieluummin turvassa.
En kännissä ajaessani huomannut tiellä tullutta lasta. Lapsi kuoli. Istuin tuomioni ja nykyään yritän estää muita tekemästä törkeää virhettäni.
Jäi pikku hiljaa pois, kun en välitä hiprakasta tai humalasta. Krapula on aivan hukkaan heitettyä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Uskoon tulo lopetti senkin vähän jota ennen olin käyttänyt. Yhä voin ottaa lasin viiniä ruoan kanssa tai onnittelumaljan, mutta muuten ei huvita juoda.
Itselläkin tässä hengellinen herääminen menossa ja sen myötä olen todennut että juominen voisi jo riittää. Humalahakuisesti tapaan juoda joka viikonloppu. Perhettä ei ole, joten teen hallaa vain itselleni ja omalle terveydelle, vaikka olenkin töissä ja muuten elämä päällisin puolin hyvin.
Nyt kuitenkin olen ymmärtänyt ettei ole Jumalan suunnitelma sellainen että ihminen joka viikonloppu örveltää pää sekaisin. Absolutistiksi tuskin alan, mutta humalahakuisuus saa riittää. Ikääkin jo pian 40v.
En pysty juomaan yhtä olutta, yksi laatikko kyllä menee helposti. Vellon menneissä asioissa, uhdiudun ja kerron mielelläni muille kokemistani vääryyksistä vuosienkin jälkeen, vaikka keskellä yötä. Rikon tavaroita ja olen täysin arvaamaton. Lääkitys kieltäisi alkoholin mutta umpiseipäässä ei haittaa, pikemminkin heitän pari nappia lisää kunnes blackout.
Kiva selitellä jälkeenpäin ja aamulla katsella mitä on kämpässä rempallaan. Tuhoan kaikki ystävyydet ja ihmissuhteet.
Nyt loppuu kokonaan, toivottavasti.
En edes juonut paljon, enemmänkin ruokajuomana lasi viiniä tai saunaolut. Humalahakuinen juominen ei ole mun juttu. Mutta alkoholi alkoi olla melkein päivittäistä ja pidin sitä jopa terveellisenä sekä normaalina. Monissa tv ohjelmissa, kirjoissa, somevideoissa ym normalisoidaan juomista. Että on ok rankan päivän jälkeen ottaa lasi viiniä.
Sitten minulla aloitettiin lääke, jossa pitää käydä maksa-arvo kontrolleissa: maksa-arvot olivat jo valmiiksi koholla! Jätin kaiken tissuttelun pois ja yllätyksekseni huomasin, että iho alkoi nuorentua todella paljon noin kuukauden raittiuden jälkeen.
En ollut tajunnut, kuinka paljon juominen näkyy naamassa! Tämän lisäksi paino laski (ne itsepäiset kilot, jotka oli tiukassa). Parasta oli kuitenkin se, että muisti ja kyky oppia parani, sillä nukun paremmin, enkä ole niin väsynyt kuin ennen. Ennen saatoin nukkua 12h ja olla silti ihan väsynyt.
Alkoholi ei enää tule kuulumaan minun arkeen ikinä.
Alko on jees, alko ei lobu. Tsiigatkaa vaik Sannaa.
Olin neljä vuotta ilman alkoholia. Nykyään juon harvoin olutta eli en ole täysin absolutisti. Kun lopetin, mietin että yli neljäkymppisenä ei jaksa olla enää krapulassa ja väsynyt. Krapulan pelko siis itselläni taustalla.
Humala hakuista juomista - HUMALA HAKUISTA JUOMISTA!!!
Mä juon salmarii, tuopista.
Migreeni. Ei mitään iloa, että en pysty enää juomaan. Olisi kiva olla edes joskus pienessä sievässä tai ottaa terassilla jotain muuta kuin colaa.
Mietin mistä suurin osa ongelmistani johtui...oli helppo jättää alko pois
Miksi monet mainitsee saunaolut tai saunajuoma. Mun mielestä mitään juomia pitäisi saunomiseen sotkea.
iljettävä tapa , hauskanpito loppui .
Minusta on mukava olla pikku hiprakassa. Nyt 5 öltsiä nauttinut.
Miksi selvin päin ei saa samaa olotilaa?
Lapsena oli mukavaa , kaikkee tehtiin!
Miks ei aikuisena innosta, kysyn mä alkkis?
Käyttäjä2875 kirjoitti:
Miksi monet mainitsee saunaolut tai saunajuoma. Mun mielestä mitään juomia pitäisi saunomiseen sotkea.
Saunoessa menettää paljon nestettä joten on hyvä juoda jotain. Saunan päälle olut tai muu kylmä juoma on myös hyvin virkistävää ja nautinnollista, varsinkin jos nestehukka ja kuumuus janottaa.
Kyllä, mutta pahinta terveyden on näiden yhdistelmä (alkoholi+ylipaino), ja toisaalta ovat usein sidoksissa toisiinsa. Itse laihduin normaalipainoon lopetettuani alkoholin. Syöminen pysyi samanlaisena, mutta laihduin, kun alkoholista tulevat ylimääräiset kalorit jäi pois.