Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä sai sinut lopettamaan kokonaan alkoholin juomisen?

Vierailija
09.03.2020 |

Jos siis olet lopettanut kokonaan alkoholin käytön niin mikä sai sinut lopettamaan lopullisesti ja mitä kaikkea hyvää siitä on seurannut?

Kommentit (1745)

Vierailija
1261/1745 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unohdin, en enää muista miksi lopetin.  Lopettamisesta ei muistaakseni ole seurannut myöskään mitään hyvää, eikä muisti ole palautunut.

Alkoholin aiheuttamat tuhot aivoille eivät tosiaan yleensä korjaannu.

Vierailija
1262/1745 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Runsaaseen ja pitkäaikaiseen alkoholinkäyttöön liittyy usein esimerkiksi keskittymiskyvyttömyyttä, ärtyneisyyttä, unettomuutta ja ruokahaluttomuutta.

Alkoholi estää uusien neuroneiden ja niiden välisten yhteyksien syntymisen, mikä johtaa alkuvaiheessa muisti- ja oppimisongelmiin ja myöhemmin jopa aivojen surkastumiseen. Aivojen kudoskato on alkoholisteilla jopa maksakirroosia yleisempi sairaus ja suurkuluttajilla todetaan usein muistin ja päättelykyvyn heikentymistä, aloitteellisuuden vähenemistä ja motorisia ongelmia. Juomisen lopettaminen parantaa suorituskykyä, mutta jos muutokset ovat suuria, täydellistä palautumista entiselle tasolle ei välttämättä enää tapahdu.

Runsaaseen alkoholinkäyttöön liittyvä hermoston vahingoittuminen on mittava terveysongelma ja esimerkiksi valkean aivoaineen kato on alkoholisteilla maksakirroosiakin yleisempää. Valkean aivoaineen kadon oireena on dementiaa, joka voidaan todeta neuropsykologisin testein keskimäärin joka toisella alkoholin suurkuluttajalla. Lievän dementian on toisinaan havaittu korjaantuvan pitkän raittiin kauden aikana. Sen sijaan pikkuaivojen etuosa näyttää tuhoutuvan usein pysyvästi, ja tyypillinen oire alkoholin aiheuttamassa pikkuaivoatrofiassa on kävelyn epävarmuus. Vakavimpia aivovaurioita ovat kuitenkin tapaturmien kautta syntyneet aivovammat, joista yli puolet on saatu juovuksissa. Tapaturmien aiheuttamat aivovammat ovat alkoholisteilla kolme kertaa yleisempiä kuin väestössä keskimäärin. Alkoholi lisää myös aivovaltimotukoksen ja lukinkalvon alaisen vuodon riskiä. Alkoholin pitkäaikaiskäyttö voi aiheuttaa lähes minkä tahansa neurologisen oireen tai löydöksen.

Alkoholi saattaa aiheuttaa runsaasti nautittuna aivovaltimoiden tukoksia ja repeämiä, mikä voi johtaa aivoja vioittavaan hapen puutteeseen. Vahva humalatila voi johtaa aivovaurioon etenkin nuorilla, koska heillä verensokeri laskee liian alas ja aivojen energian saanti estyy. Alkoholisteilla on tavallista suurempi riski kuolla aivohalvaukseen.

Alkoholiriippuvuus on synnyttyään heroiinin luokkaa vaikka syntyykin toki paljon hitaammin. Harva pääsee alkoholista eroon ennen kuolemaa jos alkoholiriippuvuuteen sairastuu liian juomisen takia. Paras orjuutus- ja ryöstöhuume maailmassa. Halpaa tuottaa ja aiheuttaa voimakkaan riippuvuuden. Tuhoaa myös eniten aivoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1263/1745 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rakkaus.Tajusin että vaimo lähtee jos jatkan.Elämästä tuli ihanaa yhdessä.Joka päivä selvin päin on paras päätös ikinä.Raittiina jo 12 v.Raitis vaimo niin oli helpompi laittaa korkki kiinni.

Tämä oli ihanasti sanottu. Pelkään että oma mieheni valitsee toisin mutta toivotaan että olen väärässä.

Meilläkin mies valitsi perheen (ja rakkauden ). Moni on ihmetellyt, että miten mies pystyi jättämään viinan, kova kun oli juomaan, mutta mies on heille vastannut, että halusi pitää perheensä. 

Nyt jo yli 20 vuotta raittiina.

Vierailija
1264/1745 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että katselin sukulaisten örvellystä koko lapsuuden ja nuoruuden. Päätin että tuo ei kiinnosta ja koska selkeästi riippuvuutta suvusta löytyy ja voi olla perinnöllistä, en ole edes kokeillut. Eli kertaakaan elämässäni en ole ollut kännissä, kerran skumppaa olen maistanut eikä kiinnosta sen enempää maistellakaan. Nyt 35v ja ihan tyytyväinen valintaani.

Vierailija
1265/1745 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholi aiheuttaa migreenikohtauksen, ja sitä yritän viimeiseen asti välttää.

Ja maistuuhan se pahalle.

Ehkä jos on jäänyt makuaisti lapsen tasolle. Varmaan mussutat jotain sipsiä ja karkkia kaiket onnessas sitten.

Vierailija
1266/1745 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unohdin, en enää muista miksi lopetin.  Lopettamisesta ei muistaakseni ole seurannut myöskään mitään hyvää, eikä muisti ole palautunut.

No sehän toimii kuten pitää, monihan juo juuri unohtaakseen asioita.

Vierailija
1267/1745 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vain puolikas haima, puolet vietiin leikkauksessa. Onneksi oli hyvälaatuinen kasvain ! Kasvain ja leikkausta seurannut haimatulehdus ei johtunut juomisesta. En ole koskaan juonut paljoa, nyt en uskalla juoda sitäkään vähää puolikkaalla haimalla.

Vierailija
1268/1745 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niin pahaa alkoholista. Rupesin juomaan en suruuni, vaan siihen, etten kyennyt sanallisesti puolustautumaan eli argumentoimaan puheitani ja halujani. Esim. jos joku esitti minulle negatiivista palutetta olini jo ennen kotiintuloa maassa ja tulin aina alkon kautta. Join itseni tähden. Lopetin kerralla kun menin kuntoutukseen 5 kuukautta, no ei itsetunto siellä vielä noussut, mutta 20 kiloa hoikempana tulin takaisin. Se oli hyvä.

Nyt monien monien vuosien aikana olen jotenkin oppinut selkeästi tuomaan negatiivisen palautteen takaisin sen esittäjälle. Onhan meillä toimistot ja rakennusvirasto, ja moni muu palvelu mistä saa asiallista neuvontaa. Soitan niin monta kertaa kunnes saan asian itselleni selvitettyä. Sitten on pelko poissa.

Juominen ei asiaa auttanut, mutta aina nukutti. Toisaalta olen hirveän huono nukkumaan.

Ktuntija voi suositella, myöhemmälle yllä minun itsetuntoni on jonkin verran kohonnut. Onhan lieviä lääkkeitäkin, joita asiantuntijat voivat suositella kun se varsinainen sisäinen jännitys pyrkii esiin.

Vierailija
1269/1745 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se että katselin sukulaisten örvellystä koko lapsuuden ja nuoruuden. Päätin että tuo ei kiinnosta ja koska selkeästi riippuvuutta suvusta löytyy ja voi olla perinnöllistä, en ole edes kokeillut. Eli kertaakaan elämässäni en ole ollut kännissä, kerran skumppaa olen maistanut eikä kiinnosta sen enempää maistellakaan. Nyt 35v ja ihan tyytyväinen valintaani.

Poltatko? kysyn vain riippuvuus siinäkin mahdollista.

Vierailija
1270/1745 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Kapanteri.- kirjoitti:

Monelle pitkään juoneelle tule erityinen juopon puhettapa ja karhean säröytynyt ääni, joka on todella  korviin raastava!!  Lisäksi monilla entisillä deekiksillä on jankkaava esiintymistapa.

Tässä nyt keskustelun pääteema on oman alkoholinkäytön lopettaminen. Ei niinkään toteamukset. Ajattelin vaan mikä sai sinut lopettamaan tai jatkamaan?

Vierailija
1271/1745 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistuksen ja masennuksen takia lopetin. En halunnut yhtään enempää pahaa fyysistä tai psyykkistä oloa jota alkoholin lipittämisestä sain. En ole katunut, ei enää tarvitse ainakaan alkoholin takia potea morkkista.

Vierailija
1272/1745 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sehän toimii kuten pitää, monihan juo juuri unohtaakseen asioita.

Alkoholi tuhoaa aivoja ihan summamutikassa, kun on voimakas ja syöpääkin aiheuttava solumyrkky. Voit tuhota aivoja viinalla, mutta mikään ei takaa että unohtaisit ne asiat joita et halua muistaa. Voit kyllä unohtaa paljon muuta. Kuten vaikkapa kävelytaidon.

Vierailija
1273/1745 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahdistuksen ja masennuksen takia lopetin. En halunnut yhtään enempää pahaa fyysistä tai psyykkistä oloa jota alkoholin lipittämisestä sain. En ole katunut, ei enää tarvitse ainakaan alkoholin takia potea morkkista.

Paha olo ei alkoholilla parane, minulla ei ollut krapulaa koskaan, vaikka join pullon viinä päivässä, joskus enemmänkin, tai aika usein.

Mutta onko silun itsetuntosi parantunut lopettamisen jälkeen? Ahdistus voi jatkua vaikka kuinka, niinkuin minulla.

Vierailija
1274/1745 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin kun mulle ei myyty enää alkoholia. Käskivät ulos. Vitsi vitsi.

Vierailija
1275/1745 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

RAHA

Vierailija
1276/1745 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

USKO

Vierailija
1277/1745 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poltatko? kysyn vain riippuvuus siinäkin mahdollista.

Saati sitten kuinka moni on läski. Jos BMI:si on yli 30 niin turha brassailla juomattomuudella, kiinnittäisin ekana huomiota siihen omaan ylipainoon.

Absolutistien ylimielisyys on rasittavaa.

Vierailija
1278/1745 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naauttikaa Pyyhästä Yyrtistä, hyyvät yystävät. Ja jäättäkää alkooholi ja röööki kokoonaan poiis.  Teerveytenne kiiittää.

Vierailija
1279/1745 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aikoinani lääkinnyt masennusta ja ahdistusta alkoholilla. Myöhemmin oli pakko juoda alkoholin aiheuttamaan syyllisyyteen, ahdistukseen ja masennukseen. Seuraus: alkoholisoituminen.

Raitistuin, kun piti valita joko viina tai elossa pysyminen.

Vierailija
1280/1745 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannabis -jankuttaja pääsi vauhtiin. Ei mitään uutta. Hän alleviivaa toiminnallaan käyttämänsä päihteen haitat, mutta ei käsitä sitä itse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän viisi