Mikä sai sinut lopettamaan kokonaan alkoholin juomisen?
Jos siis olet lopettanut kokonaan alkoholin käytön niin mikä sai sinut lopettamaan lopullisesti ja mitä kaikkea hyvää siitä on seurannut?
Kommentit (1745)
Yksi annos jo kihahtaa nuppiin, enkä ole enää vuosiin saanut mitään irti humalassa olemisesta. Olen paljon mielummin selvin päin, mieli kirkkaana. Seuraavan päivän väsymys ja alakulo ei myöskään kiinnosta, joka siis tulee jo parilla annoksella. Lisäksi joidenkin läheisten liika alkoholin käyttö ja ongelmien kieltäminen ottaa aivoon ja vain vahvistaa omaa raittiutta.
En siis tarvitse alkoholia enää mihinkään, eri asia ehkä silloin nuorena. Joskin toivon, että olisi tullut vähemmän otettua silloin, ei alkoholista mitään hyvää silloinkaan juuri seurannut.
Vierailija kirjoitti:
Lopetin, koska tiesin että se ehto tutkimuksiin pääsyyn.
Tuli dg ja lääkitys, ja nyt olen entistä onnettomampi ja päivät uskomattoman tylsiä. En saa elämästä kiinni yhtään, kun en tiedä miten eikä muutkaan. Yksin kämpässä vuodesta toiseen nyt.
Juoppona sitä oli ulkona yms.
Ainoa hyvä puoli että ei ole rahat lopussa tai darraa .
Mene vapaaehtoistöihin, kansalaisopiston kursseille, museoihin, kävelylle luontoon, kahvilaan jne jne jne!
Jos ei käytä alkoholia, jää helposti ulkopuolelle. Juhlissakaan ei viihdy selvänä örvellystä kuunnellessa.
Eikä tylsää seuraa juopporemmiin huolittaisikaan, paitsi joskus kuskiksi. Ja se 'lapanen* ei saisi suunvuoroakaan. Varmaan päättäjät sopivat kännijuhlissaan, miten kansaa taas saa kynittyä. Jos on abso ja paha luonnostaan, niin pahuus riittää silti pääsemään päättämään. Se on niin varma ulosanti niiltä.
Painonhallinta.
Alkoholissa on ihan älyttömästi kaloreita, joten jätin ne laihdutuskuurin ajaksi pois. Sitten huomasin, etten kaipaa alkoholia ollenkaan, kun olin tarpeeksi kauan ollut ilman. Kätevää!
Lopetin juomisen, kun selvinpäin seurasin muita kännisiä ihmisiä. Alkoi ällöttää dokaamisen normalisointi, joka on syvällä meidän yhteiskunnassa.
Tämänkin keskustelun kommenteista huomaa, miten joitakin kaivelee toisten täysraittius. Se pakottaa miettimään omaa juomista. Kuinka helppoa asia onkaan kuitata sillä, että kyllä minä osaan juoda oikein, raittius on vaan alkoholisteille... Ihan kuin olisi joku hienokin saavutus juoda alkoholia niin, että nauttii siitä. Alkoholisti nimenomaan osaa ”juoda oikein”, paitsi sitten kun taas menee överiksi.
Alkoholi on niin normaali osa monen elämää, että ihmiset on ihan sokeita sen haittavaikutuksille. Ihmetellään, miksei voisi juoda kohtuudella. Miksi pitäisi? Ihan turha väittää, että pari juomaa ei aiheuta mitään. Jos näin olisi, miksi paria juomaa pitäisi edes juoda? Jos sama asia on juoda?
Oon niin kyllästynyt siihen, että ihmiset tekee mun juomattomuudesta ongelman. Vähän niin kuin halvaantunut vaatisi, että mäkin käytän pyörätuolia. Tai subunisti tivaisi, miksen voi ottaa yhtä annosta silloin tällöin. Mun puolesta kukin saa olla niin kännissä kun haluaa, mut antakaa muiden valita toisin.
Vierailija kirjoitti:
Lopetin juomisen, kun selvinpäin seurasin muita kännisiä ihmisiä. Alkoi ällöttää dokaamisen normalisointi, joka on syvällä meidän yhteiskunnassa.
Tämänkin keskustelun kommenteista huomaa, miten joitakin kaivelee toisten täysraittius. Se pakottaa miettimään omaa juomista. Kuinka helppoa asia onkaan kuitata sillä, että kyllä minä osaan juoda oikein, raittius on vaan alkoholisteille... Ihan kuin olisi joku hienokin saavutus juoda alkoholia niin, että nauttii siitä. Alkoholisti nimenomaan osaa ”juoda oikein”, paitsi sitten kun taas menee överiksi.
Alkoholi on niin normaali osa monen elämää, että ihmiset on ihan sokeita sen haittavaikutuksille. Ihmetellään, miksei voisi juoda kohtuudella. Miksi pitäisi? Ihan turha väittää, että pari juomaa ei aiheuta mitään. Jos näin olisi, miksi paria juomaa pitäisi edes juoda? Jos sama asia on juoda?
Oon niin kyllästynyt siihen, että ihmiset tekee mun juomattomuudesta ongelman. Vähän niin kuin halvaantunut vaatisi, että mäkin käytän pyörätuolia. Tai subunisti tivaisi, miksen voi ottaa yhtä annosta silloin tällöin. Mun puolesta kukin saa olla niin kännissä kun haluaa, mut antakaa muiden valita toisin.
Jäi sana ”vettä” pois välistä. Piti kirjoittaa, että miksi pitäisi juoda paria juomaa, jos sama asia on juoda VETTÄ?
Ei ole koskaan erityisemmin maistunut.Reilu parikymppisenä en sitten vaan enää juonut.
Ja kun katselin muita jatkuvasti juovia ja heidän lapsiaan,päästin,että mun lapsien ei tota äidiltä tarvii kattoa ikinä.
Ja onhan se kallista,mietinkin aina,kuinka ihmisillä on raha ryypätä,vaikkei muuhun ookkaan rahaa.
En edes raaskisi laittaa alkoholiin rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Lopetin alkoholin käytön, kun lopetin kaikkien päihteiden käytön. Muut päihteet olivat todella iso ongelma, enkä missään tapauksessa uskaltaisi ottaa riskiä ja juoda, jos vaikka kännissä saisikin idean käyttää myös jotain muutakin. Mitä todennäköisimmin ei jäis siihen yhteen kertaan.
Sama juttu. Itselle alkoholi oli todellinen porttihuume. En ollut riippuvainen alkoholista vaan muista aineista, joista onnistuin välillä olemaan kuivilla. Kuitenkin jokainen sortuminen muihin päihteisiin tapahtui nimenomaan sillon, kun join alkoholia.
En oo kokeillu esim. heroiinia, mutta monia muita päihteitä olen. Mikään ei vie omaa impulssikontrollia kuten alkoholi.
Vierailija kirjoitti:
Ei oo tarkoitus lopettaa. Holi rentouttaa, mutta jos dokaa liikaa, niin masennus on se paska juttu aamuyöisin ja varsinkin sitten kun herää.
Selvät aamut on ihan juhlaa. Lopettaisin jos muija lopettais. En halua olla se tiukkis
Aamuyök? Olen jo pitkään ihmetellyt, että mikä heissä on vikana, jotka eivät pysty kännissä nukkumaan.
Ehkä otin ehkä en kirjoitti:
Ei ole koskaan erityisemmin maistunut.Reilu parikymppisenä en sitten vaan enää juonut.
Ja kun katselin muita jatkuvasti juovia ja heidän lapsiaan,päästin,että mun lapsien ei tota äidiltä tarvii kattoa ikinä.
Ja onhan se kallista,mietinkin aina,kuinka ihmisillä on raha ryypätä,vaikkei muuhun ookkaan rahaa.
En edes raaskisi laittaa alkoholiin rahaa.
Ei se kallista ole, sun tulot on vaan säälittävät.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä otin ehkä en kirjoitti:
En edes raaskisi laittaa alkoholiin rahaa.Ei se kallista ole, sun tulot on vaan säälittävät.
Tai sitten on niin, ettei ihminen ole varmis uhraamaan rahaa ollenkaan sellaiseen asiaan mitä hän ei halua/arvosta.
Rahaa kyllä löytyy viinaan ja tupakkaan, jos niitä himoaa, vaikka sitten jäisi se leipä ostamatta. Näitähän kyllä löytyy. Ja vaikka sitä rahaa olisi kuinka, ei kaikki halua sitä tuhlata viinaan ollenkaan, jos sen kokee täysin turhaksi.
Itsekään en arvosta alkoholia ja kaikki rahat mitä siihen laitan harmittaa. Pidän juomattomia kuukausia ja lasken paljonko taas tuli säästettyä, kun en ostanut lonkeroa.
Juon siis vähän, saunalonkeron/siiderin, mutta sekin rahan meno harmittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholi on järjettömän pahaa. Miksi ihmeessä joisin todella kuvottavilta maistuvia juomia?
Toisilla on pikkulasten makutottumukset vielä aikuisenakin.
Se "pikkulasten makutottumus" on ihmisille ja muillekin nisäkkäille evoluution seurauksena syntynyt suojamekanismi: myrkky maistuu pahalta.
Harva alkoholia ensikertoja kokeillessaan siitä pitää. Ehkä korkeintaan, jos aloittelee jollain todella miedolla limuviritelmällä. En usko, että yksikään ihminen voi vakavissaan sanoa pitävänsä itse alkoholin mausta. Kyllä se on se sokeri ja muut laimentelut ja alkoholin maun piiloon naamioivat viritelmät, joista voi aikojen saatossa oppia pitämään.
Joo, ei siitä puhtaan alkoholin mausta varmaan kukaan pidä. Viinit ja oluet ovatkin sitten eri asia, ei niissä se alkoholi varsinaisesti maistu vaikka oleellinen komponentti em. tuotteissa onkin.
Muistan sen ajan, kun join paljon, niin en mä pystynyt juomaan ollenkaan kirkasta viinaa raakana ja vedellä laimennettuna. Se oli niin kauhean makuista. Aina piti olla jotain limua tai mehua, millä lantrasi ja sai siihen paremman maun. Muita väkeviä, kuten brandy tai rommi, pystyi juomaan paremmin, koska juomassa itsessään oli makua mukana toisin kuin kirkkaassa viinassa. Itse ainakin maun takia join. Ja täysin humalahakuisesti, koska se oli alkoholistista juomista, kaukana fiksusta kohtuukäytöstä.
Onneksi ei ole enää yli 12 vuoteen ollut tarvetta ottaa edes pisaraakaan alkoholia.
Halusin pudottaa painoa. Luin artikkelin alkoholin vaikutuksesta ylipainoisten maksaan ja kirroosin pelko vauhditti elämänmuutosta. Mietin myös, mitä hyötyä koen alkoholista ja miten voisin tuoda ne hyödyt elämääni ilman päihtymistä. Olen käyttänyt alkoholia tunteiden ja negatiivisten ajatusten turruttamiseen ja välillä en voinut rentoutua ilman alkoholia. Opettelen vieläkin käsittelemään tunteitani, jotten sorru syömään suruuni tai ratkea ryyppäämään ahdistuttuani. Koen, että elämäni on nyt paljon mielekkäämpää ja voin olla oma itseni niiden ihmisten kanssa, joita rakastan.
Lopetin kun siitä tulee niin paska olo ja muutenkin ei ole mitään järkeä siinä, että menee pää sekaisin. Aloin käyttämään kannabista silloin harvoin kun päihteitä käytän. Huomattavasti parempi vaihtoehto ainakin itselleni.
Lopetin positiiviseen raskaustestiin 19 vuotta sitten eikä sen jälkeen kiinnostanut enää aloittaa uudestaan. En kyllä sitä ennenkään juonut kovinkaan usein, ja tuntui siltä, etten menetä mitään, jos jätän juomat kauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Lopetin kun siitä tulee niin paska olo ja muutenkin ei ole mitään järkeä siinä, että menee pää sekaisin. Aloin käyttämään kannabista silloin harvoin kun päihteitä käytän. Huomattavasti parempi vaihtoehto ainakin itselleni.
Tämä. Rentouttaa eikä mene toimintakyky eikä tule krapulaa. Sikäli kun nyt kannabista voi päihteeksi edes laskea. Melko mietoa on alkoholiin verrattuna. M50
Kun huomasin miten karmeasti vanhemmalta saman ikäinen alkoholia käyttävä vs raivoraitis kaveri näyttää. Nykyään huomaan heti ulkonäöstä myrkyttääkö solujaan vai ei.
Ja jostain syystä viinaa juovat tuntuvat tyhmemmiltä, käyvän jotenkin hitaammalla.
Krapulassa tuli sekoiltua ja humalassa vielä enemmän. Pelkkiä ongelmia. Selvänä vitutus jatkuvasti korkealla mutta sekoilut loppuivat kuin seinään.
Lopetin, koska tiesin että se ehto tutkimuksiin pääsyyn.
Tuli dg ja lääkitys, ja nyt olen entistä onnettomampi ja päivät uskomattoman tylsiä. En saa elämästä kiinni yhtään, kun en tiedä miten eikä muutkaan. Yksin kämpässä vuodesta toiseen nyt.
Juoppona sitä oli ulkona yms.
Ainoa hyvä puoli että ei ole rahat lopussa tai darraa .