Ensiasunnon osto jännittää ja pelottaa, miten lopettaa vitkuttelu ja oikeasti ostaa kämppä?
Vuosien säästämisen jälkeen haluan nyt ostaa ensiasuntoni lähempänä työpaikkaa (90 km -> 0-5 km). Olen alkukevään mittaan ottanut yhteyttä kiinteistövälittäjiin, tehnyt lainavalmistelut ja ilmoittautunut näyttöihin. Joka kerta itse näyttöpäivänä olen jänistänyt ja jättänyt menemättä erilaisilla tekosyillä (on viikonloppu, en halua ajaa työpaikkakunnalle; tooosi iso deadline, en voi käydä näytössä kesken työpäivän; asunto onkin liian kaukana/iso/ruma/pieni, jne jne jne). Näin on käynyt jo kolme kertaa ja muissa asunnoissa en edes ottanut selvää milloin on näyttöjä.
Kaikki vaikuttaa olevan kunnossa asunnon ostoa varten - minulla on säästössä 20-30% hintahaarukkani asunnoista, tarvitsemani lainasumma on järjestelty, mutta se itse asunnon valitseminen ja tarjouksen tekeminen tuntuu hirveän pelottavalta joten prosessi turtuu alkumetreilleen :(
Mikä auttaa tällaiseen vitkutteluun ja jännitykseen? Pelottaa että ostan huonon asunnon, en osaa neuvotella hintaa, kaikki paperityöt ja muuton järjestely jännittää, en halua jatkuvasti kysyä vapaata töistä... Haluan kuitenkin muuttaa työpaikkakunnalleni, koska en jaksa enää pitkää työmatkaani.
Kommentit (38)
Ota vuokra-asunto lähempää työpaikkaasi. Tuskin kannattaa suinpäin mihinkään asuntoon sitoutua.
Jos noin jännität, niin epäonnistut varmasti. Olet helppo uhri asuntoaan kauppaaville huijareille. Markkinoilla on paljon ylihintaisia ja kelvottomia kämppiä.
Muuta neuvoa en osaa antaa, kuin että, kun löydät mieluisan asunnon, niin osta. Ja sitten lopetat asuntoilmoitusten lukemisen.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ihan samata kuin mun ensiauton hankinta :D Valitettavasti en osaa auttaa :D
Voi että, hyvä että en ole ainut! Asuntomarkkinat tuntuvat tosi pelottavalta maailmalta, vuokra-asunnon hankkiminen oli paljon helpompaa ja tutumpaa, kun sen olen jo kolme kertaa käynyt läpi.
Toiselle vastaajalle: vuokra-asunnon hankkiminen työpaikkakunnallani on hankalaa hirveän korkean hintatason takia, ja koska minulla on kotieläimiä. Asun tällä hetkellä hyvässä ja halvassa vuokrakämpässä. Jos tuplaan vuokrani muuttamalla uudelle paikkakunnalle, en saa säästöön yhtään mitään 2000 euron palkastani. Asuntolainan maksu menee sentään suurelta osin omiin taskuihin eikä jonkun asuntosijoittajan kolmanteen mersuun.
- ap
Odota vielä vähän. Korona voi sotkea talouden todella pahasti, siinä tilanteessa on parempi ettei ole velkaa...
Pitäisi vaan jaksaa käydä niissä näytöissä paljon, koska se on ainoa tapa löytää asunto jonka haluat ostaa. Kuvat ei kerro kaikkea ja on hyvä opetella kysymään paljon ja oikeita kysymyksiä sekä välittäjiltä että myyjiltä.
Uskon että pelkosi taustalla on se kun pelkäät tekeväsi väärän valinnan. Jos valitset hyvän asunnon hyvältä paikalta, saat sen varmasti kaupaksi jos et viihdykään.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi vaan jaksaa käydä niissä näytöissä paljon, koska se on ainoa tapa löytää asunto jonka haluat ostaa. Kuvat ei kerro kaikkea ja on hyvä opetella kysymään paljon ja oikeita kysymyksiä sekä välittäjiltä että myyjiltä.
Uskon että pelkosi taustalla on se kun pelkäät tekeväsi väärän valinnan. Jos valitset hyvän asunnon hyvältä paikalta, saat sen varmasti kaupaksi jos et viihdykään.
Ja siis katsominen ei velvoita mihinkään. Ehkä otat liikaa paineita näytöillä käymisestä.
Ei kannata tehdä hätiköityjä päätöksiä, vaikka yhteiskunta painostaa omistusasunnon hankintaan. Mä olen jo 30 enkä oo vieläkään ostanut omaa vaikka mulla on säästöjä mukavasti. Osittain siksi koska mun työ on sellainen että tulotaso ainakin tässä vaiheessa vielä vaihtelee. Säästän vielä muutaman vuoden aspiin ja mulla on muitakin sijoituksia.
Jos sulla on mahdollisuus niin hanki muutakin omaisuutta ennen asunnon ostoa; rahastoja, osakkeita, autopaikkoja... Koska jos olet sinkku, pankki ei välttämättä myönnä lainaa ilman kunnon todisteita siitä, että osaa hoitaa raha-asiansa.
Eihän ne näytöissä käynnit velvoita mihinkään. Jospa siitä saisi kipinää, kun kävisi niitä katsomassa. Annat itsellesi "uhkavaatimuksen", että jos seuraavaan et mene, leikkaat esim. lempifarkkusi halki (tai jotain muuta vastaavaa).
Vierailija kirjoitti:
Ja siis katsominen ei velvoita mihinkään. Ehkä otat liikaa paineita näytöillä käymisestä.
Katsomassa käymisestä alkaa sellainen painostus ja manipulointi välittäjän taholta, että jos on yhtään ihminen, joka ei osaa tiukasti kieltäytyä, niin päätyy kämpän omistajaksi, vaikka se olisi huono ja kallis. Jälkikäteen välittäjää tai myyjää ei saa vastuuseen mistään, vaikka olisivat ihan suoraan valehdelleet jostain asiasta.
DI kirjoitti:
Odota vielä vähän. Korona voi sotkea talouden todella pahasti, siinä tilanteessa on parempi ettei ole velkaa...
Mitenhän tuo voisi vaikuttaa lainoihin? Oma työpaikkani on turvattu ainakin ensi helmikuuhun asti, ja alani ei ole viennin, tuonnin, tai elektroniikan parissa. Joka tapauksessa joudun maksamaan asumisestani, joko nyt vuokraa n. 500 kuussa, tai asuntolainaa ja vastiketta 600-700 väliltä. Korkotaso on nyt matala, mutta ei kai sen muuttuminen nyt voi muuttaa pienen asuntolainen kuluja mitenkään satasissa? Lainani tulee olemaan 120-130k välillä, hieman riippuen miten kalliin asunnon löydän.
- ap
Kyllähän se jännitti. Sitten tuli vastaan se oma unelmien koti ja sitten sitä olikin yhtäkkiä valmis tekemään tarjouksen. Kai sen jännityksen siinä unohti kun se omasta mielestä itselle täydellinen koti tuli vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsomassa käymisestä alkaa sellainen painostus ja manipulointi välittäjän taholta, että jos on yhtään ihminen, joka ei osaa tiukasti kieltäytyä, niin päätyy kämpän omistajaksi, vaikka se olisi huono ja kallis. Jälkikäteen välittäjää tai myyjää ei saa vastuuseen mistään, vaikka olisivat ihan suoraan valehdelleet jostain asiasta.
No jokainen ostaja tietää sitten onko altis tyytymään painostuksesta huonoon kämppään ja ottaa jonkun vahvemman persoonan mukaan näytöille.
Vierailija kirjoitti:
Eihän ne näytöissä käynnit velvoita mihinkään. Jospa siitä saisi kipinää, kun kävisi niitä katsomassa. Annat itsellesi "uhkavaatimuksen", että jos seuraavaan et mene, leikkaat esim. lempifarkkusi halki (tai jotain muuta vastaavaa).
Seuraava näyttö on 17. maaliskuuta, sinne pakotan itseni joka tapauksessa. Kyseessä on vanha mutta kiva kerrostaloasunto veden lähellä :)
Eniten jännittää miten paljon muita asunnonetsijöitä näytössä tulee olemaan. Jollain tasolla päähäni on pinttynyt että Jollain Muulla on enemmän rahaa, Joku Muu neuvottelee paremmin, Joku Muu kuitenkin saa sen asunnon, eikä minulla ole edes mahdolisuuksia avata neuvotteluita.
- ap
Oletko sä ap ihan valmis ostamaan oman asunnon? Oikeasti?! Kysy ityseltäsi miksi olet / miksi et. Tee päätös haluatko oman vai etkö halua. Jos haluat, seuraa asuntoilmoitteluista ainoastaan mieleiset ja ne asunnot jotka täyttää sun vaatimukset. Käy esittelyissä ja näytössä useita kertoja, eri aikoina päivästä, jos vaan mahdollista. Pitää harjoitella vaan sanomaan ei, jos asunto ei miellytä. Silloin voi sanoa että ei vaan kolahda ja kodin pitää kyllä kolahtaa.
Mä "tiesin heti" ensi näytöllä oliko ensiasunto mun, ja se oli. Se vaan tuntui siltä ja tykkäsin asua siinä tosi pitkään, kunnes kuvioihin tuli kumppani ja meille syntyi pian lapsi ja piti muuttaa suurempaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraava näyttö on 17. maaliskuuta, sinne pakotan itseni joka tapauksessa. Kyseessä on vanha mutta kiva kerrostaloasunto veden lähellä :)
Eniten jännittää miten paljon muita asunnonetsijöitä näytössä tulee olemaan. Jollain tasolla päähäni on pinttynyt että Jollain Muulla on enemmän rahaa, Joku Muu neuvottelee paremmin, Joku Muu kuitenkin saa sen asunnon, eikä minulla ole edes mahdolisuuksia avata neuvotteluita.
- ap
Siis tarjoaako ne asunnosta enemmän kuin pyydetään?? Eikös yleensä tingitä hinnasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ap
Jos sulla on tarpeeksi siihen asuntoon rahaa, niin eikös se silloin riitä? Mene ja ota, osta se asunto (koti) omaksi. Itsevarmuutta vaan ja lujaa tahtoa!
Menet katsomaan niitä KAIKKIA asuntoja, mutta päätät jo etukäteen ettet osta yhtäkään esim. 2 kuukauteen, ennenkuin olet käynyt niitä KATSOMASSA oikeasti.
Sitten pidät kiinni tuosta päätöksestäsi, vaikka mitä tyrkytettäisiin !!
Zinc
Muista myös käydä katsomassa niitä asuntoja esim. vkloppuna ilman näyttöä.
Ne ovat myös eri asia kesällä. Pyöriikö ympäristössä juoppoja yms.
Zinc
Kuulostaa ihan samata kuin mun ensiauton hankinta :D Valitettavasti en osaa auttaa :D