Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää, kun bentsojen asiallinenkin käyttäjä joutuu reseptiä uusiessaan aina kauheaan syyniin.

Vierailija
05.03.2020 |

Ihan kuin olisi joku rikollinen tai vähintäänkin nisti. Se ei auta, että lääkärit näkevät potilastiedoista lääkkeen käyttöhistorian, joka on varsin maltillinen ja jolla on hoidettu diagnosoitua sairautta.

Siltu kokemukseni mukaan vain tutut lääkärit uusivat reseptin tuosta vain. Muut pihtaavat tai kuulustelevat. :(

Kommentit (97)

Vierailija
81/97 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on ihan jees tuo "syynäily". Vaikka itse söisit ihan oikean syyn vuoksi, niin ei lääkäri voi sitä tietää onko käyttö lähtenyt vaikka lapasesta.

Ja jos vaikka ymmärtäisit senkin puolen että myös lääkäreitä tarkkaillaan siinä mitä kellekin määräävät ja kuinka usein.

Itse olen huomannut että monet tästä asiasta valittavat ovat juuri heitä jotka väärin käyttävät, vaikka eivät sitä itse myönnä.

Toki jotkut lääkärit ovat ihan pihalla siitä mitä määräävät tai ovat määräämättä.

Eikö se ole muka helppo lääkärin tarkastaa tiedoista, milloin on viimeksi lääkettä määrätty? 30 kpl kahden vuoden välein ei oikein voi olla ”lähtenyt lapasesta”...

No tässähän on myös se ongelma että lääkärille ei välttämättä näy kaikki vanhat reseptit. Ne on mahdollista joko piilottaa näkyvistä, tai esim yksityisellä ei näy julkisen vanhat tiedot.

Vierailija
82/97 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut opamoxin tekevän minut saamattomaksi, jotenkin ”hällä väliä” olotila tulee. En saa mitään aikaan, vaikka syön tosi pienellä annoksella ajoitttain (15mg puolikas tai neljännes).

Nyt olenkin saanut uniavuksi mirtazapiinin, myös tosi pienellä annoksella ja se on ollut parempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/97 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen pitkäaikaiskäyttäjä, ja lääkärinä en määräisi niitä kenellekään.

Auttaahan ne ahdistukseen, mutta ne myös muuttaa persoonallisuutta. Sen huomaa oikeastaan vasta kun niiden käytön lopettaa.

Ja vaikka ne auttaa ahdistukseen, pitkäaikaiskäytössä ne pahentaa ahdistusta ja masennusta. Onneksi pääsin koukusta.

Olen myös lääkäri. Täytyy sanoa näin nimettömänä että me kaikki tiedämme miten lääketeollisuus toimii, jo aivan siitä opiskelijasta lähtien. Alalla on omanlaisensa korruptio.

Masennuslääkkeisiin, neurolepteihin, Lyricaan jne luodaan paljon vakavampia ja pitkäaikaisempia koukkuja. Kalliita sellaisia, vaikka vaikutusmekanismit eivät ole selvillä.

Bentsot ovat halpoja, vanhoja ja hyvin tutkittuja niin hyvine - kuin haittapuolineen. Oireenmukaiseen hoitoon.

Suomen käypä hoito-ohjeet kulkevat täysin lääketeollisuuden kanssa käsikynkkää. Tämä on tabu josta emme voi puhua.

Vierailija
84/97 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeitä tarvitsevatkaan eivät ole samasta puusta. Kaverini sairastaa perinnöllistä polyneuropatiaa, hänellä on lihasrelaksantildi Diapam ja Cirdalud, kipuihin tavanomaisten Panadolien lisäksi Oxycontin.

Mutta hän on myös alkkis, juo aina eläkkeen saavuttua olutta 24 tölkkiä/vrk, kunnes rahat loppuu.

On siinä lekureilla tietäminen...

Vierailija
85/97 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kärsin unettomuudesta n. 10 vuotta sitten ja silloin kokeiltiin erilaisia nukahtamislääkkeitä. Kaikki lääkkeet jättivät kuitenkin pöhnäisen ja tokkuraisen olon eikä uni ollut palauttavaa. Uniongelmien taustalla vuorotyö+haastava elämäntilanne ja kova stressi. Elämäntilanteen muututtua, ongelma ratkesi enkä ole kys. lääkkeitä sittemmin käyttänyt.

Nyt kävin uudella lääkärillä ihan eri asian takia. Lääkäri pyysi lupaa tarkastaa lääkereseptit tietokannasta, johon tottakai suostuin. Lääkäri kaivoi sieltä sitten esille nämä 10v sitten unettomuuteen määrätyt lääkkeet, joita käytin lyhytaikaisesti silloin ja kirjoitti käyntini jälkeen kantaan tekstin, jossa luetteli nämä lääkkeet ja ilmeisesti jonkinlaisen epäilyksen että väärinkäytän niitä. Kaikki reseptit hän laittoi myös uusimiskieltoon, vaikka en ole niitä ikinä missään edes yrittänyt uusia, en hänen kauttaan enkä kenenkään muun. Näitä reseptejä ei ole uusittu eikä lääkkeitä edes haettu apteekista melkein vuosikymmeneen! Käyntini ei liittynyt unettomuuteen tai lääkkeiden uusimiseen millään tavalla. Nyt kannassa on sitten teksti, jossa lukee näitä epäilyksiä ja kieltoja ja hirvittää, jos se vaikuttaa saamaani kohteluun tai asioiden hoitamiseen tulevaisuudessa. En todellakaan ole mikään lääkkeiden väärinkäyttäjä. Siis huh.

Onko mielestänne lääkärin toiminta tässä tilanteessa ihan asiallista? Hän ei edes kysynyt minulta mitään lääkkeiden käytöstä, vaan käynnin jälkeen oli käynyt läpi vanhoja reseptitietoja ja niiden perusteella tehnyt kys. sepustuksen kantaan. En haluaisi joutua selittämään tätä asiaa jokaiselle lääkärille jolla asioin tulevaisuudessa. Kyllähän lääkärin pitäisi sieltä myös nähdä, milloin resepti on viimeksi haettu ja viimeksi uusittu. Joku 10 vuoden takainen yksittäinen lääkeresepti ei voi saada tällaista epäilystä aikaan. Mitä voin edes asialle tehdä?

Ei ole asiallista voit pyytää korjausta ja valittaa tilanteesta potilasasiamiehelle.

Vierailija
86/97 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kärsin unettomuudesta n. 10 vuotta sitten ja silloin kokeiltiin erilaisia nukahtamislääkkeitä. Kaikki lääkkeet jättivät kuitenkin pöhnäisen ja tokkuraisen olon eikä uni ollut palauttavaa. Uniongelmien taustalla vuorotyö+haastava elämäntilanne ja kova stressi. Elämäntilanteen muututtua, ongelma ratkesi enkä ole kys. lääkkeitä sittemmin käyttänyt.

Nyt kävin uudella lääkärillä ihan eri asian takia. Lääkäri pyysi lupaa tarkastaa lääkereseptit tietokannasta, johon tottakai suostuin. Lääkäri kaivoi sieltä sitten esille nämä 10v sitten unettomuuteen määrätyt lääkkeet, joita käytin lyhytaikaisesti silloin ja kirjoitti käyntini jälkeen kantaan tekstin, jossa luetteli nämä lääkkeet ja ilmeisesti jonkinlaisen epäilyksen että väärinkäytän niitä. Kaikki reseptit hän laittoi myös uusimiskieltoon, vaikka en ole niitä ikinä missään edes yrittänyt uusia, en hänen kauttaan enkä kenenkään muun. Näitä reseptejä ei ole uusittu eikä lääkkeitä edes haettu apteekista melkein vuosikymmeneen! Käyntini ei liittynyt unettomuuteen tai lääkkeiden uusimiseen millään tavalla. Nyt kannassa on sitten teksti, jossa lukee näitä epäilyksiä ja kieltoja ja hirvittää, jos se vaikuttaa saamaani kohteluun tai asioiden hoitamiseen tulevaisuudessa. En todellakaan ole mikään lääkkeiden väärinkäyttäjä. Siis huh.

Ottamatta kantaa asiaan, sähköinen resepti ei oo vielä ollut 10 vuotta käytössä eli jokin ei täsmää.

Vierailija
87/97 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaksihan tämä touhu on mennyt. Käytän n. 30 imovanea vuodessa unettomuuteen. Joskus saattaa mennä puolitoista vuottakin, että nämä 30 tbl riittää.

Kun viimeksi uusin reseptiä työterveyden kautta, lääkäri soitti ja kovan kuulustelun piti, että olenko lääkkeiden väärinkäyttäjä, kun uusin nukahtamislääkereseptiä. Kerroin, että rytmin kääntäminen on hankalaa joskus vuorotöissä yövuorosta aamuvuoroon, joten tarvitsen nukahtamislääkkeet, jotta en mene aamuvuoroon niin, että olen valvonut koko yön. Potilasturvallisuus siis.

Lääkäri ei uusinut reseptiä, mutta ehdotti "turvallisempaa Mirtzapiimia" jatkuvaan käyttöön, jos on vuorotyön aiheuttamia unihäiriöitä.

En ottanut reseptiä vastaan. Joten jos teitä hoitaa joskus hoitaja, kenen silmät on punaiset väsymyksestä ja ei tunnu ymmärtävän mitään ja on ihan aivosumuinen, se olen minä, joka olen tehnyt yövuoron ja seuraavana päivänä aamuvuoro ja en ole saanut nukuttua yöllä

Hoitaja, joka ei osaa kirjoittaa Mirtazapinia oikein? Eikä tiedä, että se on erittäin hyvä lääke nimenomaan unihäiriöihin? Ainoa ongelma toki on, että se pienelläkin annoksella tuppaa lihottamaan, mutta sehän ei näytä hoitsuille olevan ongelma kun ovat niin lihavia valmiiksi.

Hoitajan luulisi myös tietävän että unirytmin säätelyyn on melatoniini paras. Bentsot ei tutkitusti tee mitään muuta kuin nopeuttaa nukahtamista 15 minuuttia.

Miksei osaston lääkäri uusinut reseptiäsi? Kertoo siitä, että joku ongelma sinulla on. Itse olen terveyskeskuksessa ihan vaan sihteerinä ja ihan kaikki reseptit tulee uusittua sillä että mainitsen asiasta lounaspöydässä.

Vierailija
88/97 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

suurin osa resetien tinkaajista on huume kauppiaita ei ne niitä syö vaan myyvät kelan alennuksilla. eli me maksamme huume kaupan. kela tuet pois hullujen lääkkeistä

Vierailija
89/97 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottamatta kantaa asiaan, sähköinen resepti ei oo vielä ollut 10 vuotta käytössä eli jokin ei täsmää.

Ja lisäksi bentsoreseptit mitätöityy itsestään vuoden päästä kirjoittamisesta eli se, että lääkäri olisi käynyt mitätöimässä ikivanhoja reseptejä ei pidä paikkaansa. Taitaa olla joko vähän värikynää tai muunneltua totuutta tarinassa, ja reseptit enintään vuoden vanhoja. Mahtoikohan olla muitakin syitä jotka johtivat epäilyyn tästä väärinkäytöstä vai onko tietoihisi sekoittunut jonkun muun henkilön tietoja?

Vierailija
90/97 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaksihan tämä touhu on mennyt. Käytän n. 30 imovanea vuodessa unettomuuteen. Joskus saattaa mennä puolitoista vuottakin, että nämä 30 tbl riittää.

Kun viimeksi uusin reseptiä työterveyden kautta, lääkäri soitti ja kovan kuulustelun piti, että olenko lääkkeiden väärinkäyttäjä, kun uusin nukahtamislääkereseptiä. Kerroin, että rytmin kääntäminen on hankalaa joskus vuorotöissä yövuorosta aamuvuoroon, joten tarvitsen nukahtamislääkkeet, jotta en mene aamuvuoroon niin, että olen valvonut koko yön. Potilasturvallisuus siis.

Lääkäri ei uusinut reseptiä, mutta ehdotti "turvallisempaa Mirtzapiimia" jatkuvaan käyttöön, jos on vuorotyön aiheuttamia unihäiriöitä.

En ottanut reseptiä vastaan. Joten jos teitä hoitaa joskus hoitaja, kenen silmät on punaiset väsymyksestä ja ei tunnu ymmärtävän mitään ja on ihan aivosumuinen, se olen minä, joka olen tehnyt yövuoron ja seuraavana päivänä aamuvuoro ja en ole saanut nukuttua yöllä

Hoitaja, joka ei osaa kirjoittaa Mirtazapinia oikein? Eikä tiedä, että se on erittäin hyvä lääke nimenomaan unihäiriöihin? Ainoa ongelma toki on, että se pienelläkin annoksella tuppaa lihottamaan, mutta sehän ei näytä hoitsuille olevan ongelma kun ovat niin lihavia valmiiksi.

Hoitajan luulisi myös tietävän että unirytmin säätelyyn on melatoniini paras. Bentsot ei tutkitusti tee mitään muuta kuin nopeuttaa nukahtamista 15 minuuttia.

Miksei osaston lääkäri uusinut reseptiäsi? Kertoo siitä, että joku ongelma sinulla on. Itse olen terveyskeskuksessa ihan vaan sihteerinä ja ihan kaikki reseptit tulee uusittua sillä että mainitsen asiasta lounaspöydässä.

Kiva niille lounastauolla oleville lääkäreillekin , kun aina konekirjoituksen Jaana tulee siihen ruokailun ääreen selittämään, että nyt pitäisi hänen bentsot sun muut lääkkeet uusia. Anna hyvä ihminen lääkäreille ruokarauha ja uusi reseptisi normaalien ihmisten tapaan.

Vierailija
91/97 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että joutuu käyttämään bentsodiatseniini lääkkeitä tai niiden johdannaisia ei kuulosta hyvälle.

Toki joskus elämässä on hetkiä, jolloin pieni kevyt lääkitys on paikallaan, mutta tämän ryhmän lääkkeet kouluttavat.

Mieluummin sitten pieni määrä esim opamoxia nukahtamiseen tai voimakkasseen ahdistukseen kuin neuroleptiä.

Käypä hoitoa ahdistukseen on ssri tai snri lääkkeet.

Lääkärit katsovat toistuvien bentsojen uusimispyyntöjen olen lääkehakuisuutta.

Paras olisi, kun ei ikinä tarvitsisi mitään rauhoittavia, ei uni- eikä nukahtamislääkkeitä. Eikä kolmiolääkkeitä yleensäkään, ei vaikka olisi mikä kiputilanne.

Kolmiolääkkeiden käyttäjiä pidetään mieleltään rikollisina, potentiaalisina päihdepotilaina.

Itse en käytä mitään lääkkeitä, olen viimeksi ylipäätään asioinut terveydenhuollossa vuonna 2011.

Kivut, säryt, mielen huolet pyrin hoitamaan käsikauppavalmisteilla tai mielen ollessa kovissa paineissa olen keskustelu tukeni hakenut kolmannelta sektorilta jossa käyntejä ei kirjata.

Vierailija
92/97 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että joutuu käyttämään bentsodiatseniini lääkkeitä tai niiden johdannaisia ei kuulosta hyvälle.

Toki joskus elämässä on hetkiä, jolloin pieni kevyt lääkitys on paikallaan, mutta tämän ryhmän lääkkeet kouluttavat.

Mieluummin sitten pieni määrä esim opamoxia nukahtamiseen tai voimakkasseen ahdistukseen kuin neuroleptiä.

Käypä hoitoa ahdistukseen on ssri tai snri lääkkeet.

Lääkärit katsovat toistuvien bentsojen uusimispyyntöjen olen lääkehakuisuutta.

Paras olisi, kun ei ikinä tarvitsisi mitään rauhoittavia, ei uni- eikä nukahtamislääkkeitä. Eikä kolmiolääkkeitä yleensäkään, ei vaikka olisi mikä kiputilanne.

Kolmiolääkkeiden käyttäjiä pidetään mieleltään rikollisina, potentiaalisina päihdepotilaina.

Itse en käytä mitään lääkkeitä, olen viimeksi ylipäätään asioinut terveydenhuollossa vuonna 2011.

Kivut, säryt, mielen huolet pyrin hoitamaan käsikauppavalmisteilla tai mielen ollessa kovissa paineissa olen keskustelu tukeni hakenut kolmannelta sektorilta jossa käyntejä ei kirjata.

Ssri/snri ja neuroleptit Koukuttaa aivan yhtä lailla, kumma ettei tällä ole mitään väliä. Noiden lääkkeiden vaikustapaa ja haittavaikutuksia ei pitkässä käytössä edes tiedetä. Käypä hoito suositukset näissä on ihan täyttä paskaa.

Vierailija
93/97 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun psykiatri on sanonut kirjoittavansa mitä haluan, mikä vaan auttaa. En ole tajunnut pyytää kuin vatsansuojalääkettä. Mistä olen jäänyt paitsi?

Miten vatsansuojalääke kuuluu psyykkisten tautien lääkkeisiin? Lääkärit eivät varsinkaan psykiatrit eivät kirjoita kun oman alansa lääkkeitä. Kerran kysyin allergialääkettä niin sanoi suoraan, ettei kirjoita.

Vierailija
94/97 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmia ei ole ollut sitten yhtään. Rivatril uusitaan kun pyydän, eli harvoin, mutta kumminkin.

Vierailija
95/97 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

hullut töihin kirjoitti:

suurin osa resetien tinkaajista on huume kauppiaita ei ne niitä syö vaan myyvät kelan alennuksilla. eli me maksamme huume kaupan. kela tuet pois hullujen lääkkeistä

No ihan itse mä ne opamoxini oon syönyt eikä niistä kadulla juuri mitään saa. Hyvä lääke meille jotka sitä tarviaa, huono huume niille jotka hakee jotain päihtymistä.

Mutta reseptipä lopetetaan eli joudun hakemaan avun kadulta kun en millään haluaisi alkaa juomaan täysipäiväisesti.

Tietääkö kukaan miten homma nykyään toimii?

Vierailija
96/97 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta piritorilta niinkuin muutkin narkit. No questions asked. 

Vierailija
97/97 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä syyni olekaan hyvä, jos se ahdistaa. Pitäisi keskustella laajemmin mikä on lääkkeen hyöty ja haitta. Luultavasti lääke (bentso, diapam) voi tehdä pitkässä käytössä yhdelle aivojen osalle jotain, rapauttavaa, sanoi yksi ruotsalainen. Onko se totta, entä tutkimusten tulos? Ja sitten onkin jo varmemmassa koukussa, eikä lääkkeitä voidakaan enää lopettaa. Ellei muuten aivokemian saa vielä kuntoon? Miten siis asia on? Osa kai pelkää että aineidenkäyttäjät jäisivät koukkuun, mutta mitä vaihtoehtoja heille on lääkkeeksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yhdeksän