Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää, kun bentsojen asiallinenkin käyttäjä joutuu reseptiä uusiessaan aina kauheaan syyniin.

Vierailija
05.03.2020 |

Ihan kuin olisi joku rikollinen tai vähintäänkin nisti. Se ei auta, että lääkärit näkevät potilastiedoista lääkkeen käyttöhistorian, joka on varsin maltillinen ja jolla on hoidettu diagnosoitua sairautta.

Siltu kokemukseni mukaan vain tutut lääkärit uusivat reseptin tuosta vain. Muut pihtaavat tai kuulustelevat. :(

Kommentit (97)

Vierailija
21/97 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja sitten vielä apteekissa joutuu kuulusteluun ihan tavallisen lääkkeen käytöstä. Tyyliin onko tuttu lääke ja onko sopinut yms. vaikka olisi vuosia jo käyttänyt...

Tätä tehdään kaikkien lääkevalmisteiden kanssa, että apteekki ei vahingossakaan ole korvausvelvollinen, jos lääkitys ei ole sopiva tai sitä käytetään ohjeiden ohi...

Vierailija
22/97 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne kiusatakseen näin toimi. Bentsot on hemmetin vaarallisia. Kysy vaikka Jordan Petersonilta.

Niinpä

https://www.independent.co.uk/news/world/europe/jordan-peterson-drug-ad…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/97 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on diapam pysyväislääkitys. Vaikka on ollut päihteiden käyttöä sekä yhteiskäyttöä lääkkeiden kanssa. Ei mitään ongelmia reseptin uusimisessa.

Ei pidä paikkaansa jos olet sotkenut alkoholin ja bentsot edes kerrankin yhteen ja joutunut sairaalan. ET enään saa mitään rauhoittavia vaan Ketipinoria määrätään.

Vierailija
24/97 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaan mistäs lääkärinä erotat, että kenellä pysyy bentsojen käytö hallinnassa ja kenellä ei? - Benstojen väärinkäyön riski on usein ilmeinen 

No jos mulla on 30 kpl Xanor-tabletteja ja niiden käyttämiseen menee vaikka 3 kuukautta, niin voihan siitä jo päätellä että en nappaile Xanoreja kuin karkkia, vaan otan niitä ahdistuskohtaukseen silloin kun on pakko.

Kyllä Kannasta näkee nykyään, milloin resepti on uusittu viimeksi ja siitä voi laskea käytön järkevyyden. Liian herkästi epäillään potilasta väärinkäytöstä.

Vierailija
25/97 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa käydessäni sain säikäytettyä gynekologini mainitsemalla ohimennen, että käytän midatsolaamia nukahtamiseen. Sissus, miten se kauhistui ja kertoi kauhutarinoita. No, olen sitä käyttänyt yli 10 vuotta joka ilta, enkä aio lopettaa.

Vierailija
26/97 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo se että käytät termiä "bentso" osoittaa, että suhteesi lääkkeeseen on enemmän narkomaanin kuin sairaan ihmisen.

Itsehän käytän termiä Arvoisa herra Bentsodiatsepiini, rauhan ja hyvän mielen lähettiläs.

Minä en käytä mitään Ibusalia vahvempaa ja sitäkin hyvin harvoin. Onneksi ei tarvitse vetää mitään lääkkeitä kun veriarvotkin ovat kohdallaan.

Vierailija
27/97 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkosuomalainenn kirjoitti:

Suomessa käydessäni sain säikäytettyä gynekologini mainitsemalla ohimennen, että käytän midatsolaamia nukahtamiseen. Sissus, miten se kauhistui ja kertoi kauhutarinoita. No, olen sitä käyttänyt yli 10 vuotta joka ilta, enkä aio lopettaa.

Juu. Olen joskus mennyt muissa asioissa lääkäriin, ja lääkäri on alkanut kauhistella bentsoreseptiäni jota käytän uneen. Ärsyttävää.

No, en tosin enää kauan käytä, kun olen loppusuoralla vieroituksessa. Itse koin siitä myös harmia mutta toisaalta vähemmän harmia kuin esim. Ketipinorista

Vierailija
28/97 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lääkäri olisin, niin olisin itsekin tiukka bentsojen määräämisessä. Bentsoviekkarit kun kerran kokee niin siitä oppii.

Vierailija
29/97 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt Xanoria varmaan 10 vuotta silloin tällöin. Kun se määrättiin minulle, lääkäri neuvoi että korkeintaan 4 kertaa viikossa ja vähintään 2 peräkkäistä päivää viikossa ilman lääkettä.

Käytän lääkettä vain tarvittaessa, pahimpaan ahdistukseen, ja nykyään ehkä pari kertaa kuussa.

Siitä huolimatta jotkut lääkärit eivät haluaisi uusia reseptiä. Kai jotkut lääkärit sitten vaan vihaavat bentsoja ja kuvittelevat, ettei kukaan käytä niitä oikein.

MInkäänlaista haittaa ei ole bentsoista ollut minulle, ne vain taittavat pahimman ahdistuksen.

Vierailija
30/97 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuntuu että lääkäristä riippuu, eikä ensisijaisesti edes hoitosuhteen kestosta tms. 

Ne kerrat kun olen saanut ongelmitta bentsoja, lääkäri on tavannut minua ensimmäisen kerran, ja toisessa tapauksessa kyseessä oli vieläpä päivystys (josta ei periaatteessa saisi määrätä niitä ollenkaan, mutta lääkäri koki, ettei voi olla muutenkaan avuksi). Tämä toinen taas määräsi 100kpl purkin ensitapaamisella":D". 

Muilla kerroilla saanti on ollut kamalaa hampaidenkiristelyä hoitajan ja lääkärin puolelta, sitten kirjoitettiin 10kpl Diapamia lopulta. Opamoxia en halunnut, koska se vaikuttaa minuun huonommin kuin Diapam, jonka vaikutus taas on tasaisempi. 

Vierailija
31/97 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on just tuota, kun bentsoja luullaan niin riippuvuutta aiheuttaviksi ja kauheiksi myrkyiksi, ja luullaan, että kaikki niitä käyttävät ovat narkkareita. Tuo on todella väärin. Niitä voi käyttää oikein ja ovat iso apu monelle.

Vierailija
32/97 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on just tuota, kun bentsoja luullaan niin riippuvuutta aiheuttaviksi ja kauheiksi myrkyiksi, ja luullaan, että kaikki niitä käyttävät ovat narkkareita. Tuo on todella väärin. Niitä voi käyttää oikein ja ovat iso apu monelle.

Bentsot aiheuttavat riippuvuutta ja ovat kauheita myrkkyjä.

Niitä voi käyttää oikein ja ne ovat iso apu monelle. Niitä ei tulisi kuitenkaan määrätä eikä syödä harkitsematta.

Lääkärin hommiin kuuluu miettiä kumpi on suurempi, haitta vai hyöty. Jos kirjoittelee harkitsematta reseptejä, ei kohta kirjoita niitä ollenkaan.

Vierailija
33/97 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun psykiatri on sanonut kirjoittavansa mitä haluan, mikä vaan auttaa. En ole tajunnut pyytää kuin vatsansuojalääkettä. Mistä olen jäänyt paitsi?

Vierailija
34/97 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavaksihan tämä touhu on mennyt. Käytän n. 30 imovanea vuodessa unettomuuteen. Joskus saattaa mennä puolitoista vuottakin, että nämä 30 tbl riittää.

Kun viimeksi uusin reseptiä työterveyden kautta, lääkäri soitti ja kovan kuulustelun piti, että olenko lääkkeiden väärinkäyttäjä, kun uusin nukahtamislääkereseptiä. Kerroin, että rytmin kääntäminen on hankalaa joskus vuorotöissä yövuorosta aamuvuoroon, joten tarvitsen nukahtamislääkkeet, jotta en mene aamuvuoroon niin, että olen valvonut koko yön. Potilasturvallisuus siis.

Lääkäri ei uusinut reseptiä, mutta ehdotti "turvallisempaa Mirtzapiimia" jatkuvaan käyttöön, jos on vuorotyön aiheuttamia unihäiriöitä.

En ottanut reseptiä vastaan. Joten jos teitä hoitaa joskus hoitaja, kenen silmät on punaiset väsymyksestä ja ei tunnu ymmärtävän mitään ja on ihan aivosumuinen, se olen minä, joka olen tehnyt yövuoron ja seuraavana päivänä aamuvuoro ja en ole saanut nukuttua yöllä

Vierailija
35/97 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa olla säännöllinen hoitosuhde johonkin tiettyyn psykiatriin. Silloin ei tule ongelmia noiden uusimisten kanssa.

Näin juuri.

Minä käytän aina samaa yksityistä psykiatria. Nyt en ole kolmeen vuoteen uusituttanut reseptiä, koska olen ollut kahteen otteeseen raskaana ym. Eikä työelämä ole kotiäitinä ahdistanut. Toivottavasti hän taas uusii reseptini, kun tarve tulee. Purkissa taitaa olla muutama tabletti enää ja nekin päiväysvanhoja. Eli yksityiselle vaan ja mieluummin jollekin kokeneelle vanhan liiton psykiatrille on suositukseni.

Vierailija
36/97 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku mainitsi opamoxin, lapsellani on se lääkityksenä, 3X15 mg vuorokaudessa. Tuskin se siis niin kamala on jos 13 vuotiaalle sitä kirjoitetaan.

Vierailija
37/97 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ne muuten aina tyrkyttää juurikin Oxaminia, Opamoxia ym.? Oman kokemukseni mukaan muut rauhoittavat ovat selkeästi parempia eivätkä ns. humahda päähän kuten nämä ensinmainitut. Jos otan Oxaminin, nukahdan tunnin päästä, ja herään 2-3h päästä täysin pirteänä, kuin en olisi koskaan lääkettä ottanutkaan. Sitten taas joku muu rauhoittava vaikuttaa puolessa tunnissa, teho pysyy yllä loppupäivän ajan enkä nukahda seisaalleen. 

Mutta ei, aina Oxaminia!!

Vierailija
38/97 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kirjoitti lääkäri muutama vuosi sitten 100 kpl 50 mg:n Opamoxeja, kun 15 mg:n vahvuisia piti olla. En huomannut asiaa kuin vasta apteekissa. No tabletteileikkurilla niitä sitten yritin parhaan kykyni mukaan jakaa neljään osaan. Oli riittoisa resepti.

Vierailija
39/97 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkosuomalainenn kirjoitti:

Siis Dormicumia. Sitä sain nuorena lääkäriopiskelijana 1990-luvun alussa, kun menin YTHS:n lääkärille valittamaan, etten saa tenttiin lukemisen jälkeisenä yönä nukutuksi. "Tosi hyvä" lääke, unohtui ne luetut asiat yön aikana autuaasti, ja seuraavana iltana oli jo kammottava olo johtuen edellisiltaisesta lääkityksestä. Dormicumhan on leikkauksen esilääkityksenä käytettävä lääke, ja aniharvoin sitä näkee nukypäivänä potilaalla käytössä unilääkkeenä, kun nuo nykyajan nuoret lääkärit on jo automaatilla ohjelmoitu, että ei mitään unilääkkeitä potilaille. Ihmettelen, että sinulle sitä kerta toisensa jälkeen uusitaan.

Vierailija
40/97 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle kirjoitti lääkäri muutama vuosi sitten 100 kpl 50 mg:n Opamoxeja, kun 15 mg:n vahvuisia piti olla. En huomannut asiaa kuin vasta apteekissa. No tabletteileikkurilla niitä sitten yritin parhaan kykyni mukaan jakaa neljään osaan. Oli riittoisa resepti.

Ei lääkkeitä saa jakaa osiin, ellei niissä ole jakouurretta. Syy on siinä, että lääkkeen vaikuttava aine, joka on pintakerroksen alla, on tarkoitettu imeytyvän tietyssä osassa suolistoa, eikä esimerkiksi ruokatorvesta tai vatsalaukusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kuusi