Onko lapsettomien pakko saada olla heinäkuussa lomalla?
Tää on ihan hirveää! Nuoria, lapsettomia ihmisiä kinastelee minun kanssa siitä, ketkä saavat heinäkuussa olla lomalla. Eivätkö he ymmärrä, että koulut ovat KIINNI? Jos minäkin olisin lapseton, niin pitäisin lomani marraskuussa ja lähtisin Thaimaahan tms. Nyt tämä tuntuu ihan kiusanteolta. Yhtään ei ajatella miten stressaava tämä on mulle, kun lapsien hoidon järjestämistä saa näin paljon miettiä :,(
Kommentit (361)
Mun edellinen työnantaja kyllästyi jatkuvaan tappeluun loma-ajoista ja päätti sulkea koko paikan heinäkuuksi. Ei tarvinnut enää kenenkään taistella. Mutta ennen tuota päätöstä, mä tykkäsin olla heinäkuussa töissä! Oli niin hiljaista ja rauhallista, lomailin sitten elokuussa.
Lapseton
Vierailija kirjoitti:
Todella ärsyttävää kuvitella että olisit oikeutettu parhaaseen kesäloma kuukauteen aina ja ikuisesti vain sillä perusteella että sinulla on lapsia, huhhuh..
Meillä on mökki toisella puolen suomea ja todellakin tahdon välillä sinne silloin kun suomen kesä on kauneimmillaan.. Työpaikallani on juurikin tavallasi sjatteleva muija ja meillä kiertävät parhaat lomaviikot mutta taas alkoi sama ulina, oli minun vuoroni pitää heinäkuu ja alkoi nillittää että voitko vaihtaa, ihan hyvin voit vaihtaa kun sinulla ei ole lapsia jne.. Ja lopulta ehdotin että okei, 2vk voin vaihtaa eli jaetaan heinäkuu, mutta marmatus vaan jatkui joten puhalsin pelin poikki ja sanoin että en enää vaihdakaan kun ei kelpaa, tästä vielä veti herneet nenään joten suksi kuuseen kakaroinesi, ei ole minun ongelma ei..
Hyvä että pidit pääsi. Kuulostaa täysin itsekkäältä ihmiseltä, joka ei osaa olla kiitollinen saati arvostaa muiden hyväkseen tekemiä uhrauksia ja joustoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heillä on aivan yhtä suuri oikeus heinäkuun lomavuoroon kuin lapsellisillakin. Lapsiluku ei kuulu työpaikalle.
AIkuisen äiti
Mutta kun en minä voi sille mitään, että koulu on kiinni! Jos on pakko sitä aurinkoa saada, niin eikö voi mennä Thaimaahan? Ja onhan viikonloput vapaat.
Ap
Jos pidän kesälomani marraskuussa, maksatko mulle sen kuukauden siellä auringossa?
Muuten ei ole kyllä varaa juuri matkustella.
Ei ole pakko, mutta on siihen oikeus, kuten muillakin. Jos työpaikalla perheelliset saisivat lomailla koulujen loma-aikoina, ei koko ikänsä lapsettomat saisi sitä ehkä koskaan.
Saadaanko me lapsettomat olla vapaalla aina sen jälkeen, kun olette saikuttaneet lasten takia pari viikkoa ja tehneet teidän työt?
Vierailija kirjoitti:
Olen lapsellinen, ja jos se työkuvioihin sopisi, olisin lomalla toukokuun, vaihtoehtoisesti elokuun.
Nyt on pidetty miehen kanssa vuoronperään lomat kesä- ja heinäkuussa ja odotetaan lasten kasvamista, että voisivat olla toisen kuukauden keskenään koton ja sitten toisen kuukauden koko perhe yhtä aikaa lomalla. Tai edes pari viikkoa...
Jos olisin lapseton, en missään nimessä haluaisi pitää lomaa koulujen lomien aikaan, en etenkään heinäkuussa!
Mikset?
Itse jään yleensä heinäkuun puolenvälin tienoilla (lapsettomana) lomalle ja silloin on just parhaat ilmat.
Ei ole ja pitäisin lomani elo-syyskuussa. inhoan matkustelemista enkä sellaisen rahojani tuhlaisi. En viihdy väkijoukoissa ja istumista jossain lentokoneessa.
Minä pidän näin lapsettomana lomat mieluusti sesongin ulkopuolella esim. elokuun lopussa/syyskuun alussa. Matkat on halvempia ja kesällä joka tapauksessa on viikonloput vapaita (ma-pe toimistotyö kyseessä). Heinäkuussa on muutenkin töissä rauhaisaa, kun muut lomailee:)
Juhannusviikosta saa kyllä aina tapella, jos sinne jonkun vapaan haluaa..
Mutta asiaan, eli tietenkin pitää tasapuolisesti jakaa lomat, eikä samoille tyypeille heinäkuuta joka vuosi. Meillä käytettiin lomien jaossa arvontaa, jos moni halusi samaan aikaa. Se on myös syvältä ja epäreilua.
Vierailija kirjoitti:
0/5, lapsethan eivät ole lomalla kesä- tai elokuussa ja silloin ei tarvitse hoitoa koskaan, vain heinäkuuksi...
Ihan ohiksena kesäkuussa ja jossain määrin elokuussakin on pikkukoululaisille leirimahdollisuuksia. Heinäkuussa näitä ei juuri ole. Vaikka sinänsä kannatankin lomien tasapuolista jakamista, niin ymmärrän kyllä juurikin tuon heinäkuuhun liittyvän tuskan.
Päiväkodit ovat pääosin kiinni juuri tuon heinäkuun. Ihan hyvä syy siis lapsellisen olla heinäkuu lomalla. Itse joustin lapsettomana mielelläni ja pidin lomani kesäkuussa tai elokuun lopulla.
Se ei jää siihen heinäkuuhun. Aina perusteena "koska lapset". Olen joustanut aina joulujen, syys- ja hiihtolomien suhteen. Nyt kun halusin pitää lomani heinäkuussa ensimmäistä kettaa, niin h**vetti repesi.
Huomaa että taas ollaan kesälomakauden kynnyksellä 😂
Jokainen työntekijä on antanut vuoden ajan firmalle sen oman työpanoksensa, joten kyllä, jokaisella on oikeus lomaan ja omiin toiveisiin siitä, milloin sen haluaa pitää. Siihen ei vaikuta työn ulkopuoliset asiat.
Koulut pitäisi siis olla auki myös heinäkuussa.
Usein käy niin, että jos suunnittelen pitäväni kesäloman vaikkapa syyskuussa tai missä kuussa tahansa niin eiköhän äiskät keksi syitä, miksi en voisi tuossakaan kuussa lomailla kun on ties mitä kissanristijäisiä. Lapsettomien menoja ei pidetä niin tärkeinä kuin räkänokan kaverisynttärit, joilta tullaan itkien kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos työpaikalla olisikin vain lapsellisia työntekijöitä? Kuka silloin uhrautuu olemaan heinäkuussa töissä?
Aivan totta. Tämäkin kun on aika mahdollinen skenaario jossain pienehkössä työpaikassa, jossa on vain naisia.
Aika paha, kun alkaa miettimään. Olisiko sitten jokainen vinkuva aikuislapsi saikulla sen heinäkuun vai taistellaanko siitä sitten viimeiseen hengenvetoon ja se eloonjäänyt saa sitten palkinnoksi sen heinäkuun lomansa.
Kiertävä systeemi olisi joka paikassa kaikkein paras, jos vain yhtäänkään tulee ulinaa siitä, että mun loma on arvokkaampi ku sun. Se ei suosi eikä syrji ketään.
Vierailija kirjoitti:
Miksi hankkia lapsia,kun ei ole henkisesti valmis,kantamaan vastuuta lapsistaan.Taas kerran pidät lapsia,erikois asemassa j vaatimuksia,vaatimusten perään.On törkeetä kuvitella,olevansa ,lapsettomia parempi ihminen.Oma valinta,elä sen mukaan.Nyt jo yhteiskunta tukee aivan liikaa ,lapsiperheitä.
Miten yhteiskunta tukee liikaa lapsiperheitä? Liukuhihnasynnytyksiä, liian isoja päiväkotiryhmiä, valtavia kouluja, joissa sisäilmaongelmia...
Ai niin unohdin, pienten lasten kotihoidon tukihan on huimat 300 euroa kuussa!
Vierailija kirjoitti:
Olen lapsellinen, ja jos se työkuvioihin sopisi, olisin lomalla toukokuun, vaihtoehtoisesti elokuun.
Nyt on pidetty miehen kanssa vuoronperään lomat kesä- ja heinäkuussa ja odotetaan lasten kasvamista, että voisivat olla toisen kuukauden keskenään koton ja sitten toisen kuukauden koko perhe yhtä aikaa lomalla. Tai edes pari viikkoa...
Jos olisin lapseton, en missään nimessä haluaisi pitää lomaa koulujen lomien aikaan, en etenkään heinäkuussa!
Tämä on aina ollut se asia mitä ihmettelen. Siis voisiko joku vihdoinkin selittää miksi (yleensä lapselliset) käyttävät joka loman perusteluna sitä, että en ikinä lapsettomana pitäisi lomaa silloin kun lapsilla on loma-aika. En vain pysty käsittämään mitenkään päin, että mihin tämä perustuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsellinen ei viime saanutkaan lomaa lasten koululaisten loma-ajaksi, koska on sen saanut 10v. Nyt ajateltiin, että lapset yksin pärjää ja lomat pantiin kiertoon. Mitä tekikään tamä lapsellinen. No hakee sairauslomaa kaikki lasten loma-ajat.
No jos toi noin selvää huijausta on, niin eikö työnantajan pitäisi aika nopeasti puuttua tuohon. Vai tuleeko sille burnout aina kesäkuun loppupuolella ja hiihtolomien aikaan?
Pitäisi ja vähintään varoitus antaa. Paitsi tietyt työnantajat ovat sellaisia lapamatoja etteivät uskalla.
Mitä jos työpaikalla olisikin vain lapsellisia työntekijöitä? Kuka silloin uhrautuu olemaan heinäkuussa töissä?