Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko lapsettomien pakko saada olla heinäkuussa lomalla?

Vierailija
05.03.2020 |

Tää on ihan hirveää! Nuoria, lapsettomia ihmisiä kinastelee minun kanssa siitä, ketkä saavat heinäkuussa olla lomalla. Eivätkö he ymmärrä, että koulut ovat KIINNI? Jos minäkin olisin lapseton, niin pitäisin lomani marraskuussa ja lähtisin Thaimaahan tms. Nyt tämä tuntuu ihan kiusanteolta. Yhtään ei ajatella miten stressaava tämä on mulle, kun lapsien hoidon järjestämistä saa näin paljon miettiä :,(

Kommentit (361)

Vierailija
81/361 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsellinen ei viime saanutkaan lomaa lasten koululaisten loma-ajaksi, koska on sen saanut 10v. Nyt ajateltiin, että lapset yksin pärjää ja lomat pantiin kiertoon. Mitä tekikään tamä lapsellinen. No hakee sairauslomaa kaikki lasten loma-ajat.

Vierailija
82/361 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän keskustelun tavoite tuntuu olevan, että jompi kumpi ryhmä, lapsettomat tai lapselliset, luopuu kokonaan lomistaan heinäkuussa: lapsettomien luovuttava koska lapset lomalla, ja lapsellisten luovuttava koska se ei ole lapsettomien ongelma. Mutta jos joku ehdottaa ratkaisua, jossa lomat voitaisiin jakaa tasapuolisesti kaikkien kesken, se ei kelpaa, koska ilmeisesti ainoa ratkaisu on toisen ryhmän voitto.

Mistä ihmeestä kumpuaa tämä kamala vihamielisyys ja vastakkainasettelu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/361 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapsellinen ei viime saanutkaan lomaa lasten koululaisten loma-ajaksi, koska on sen saanut 10v. Nyt ajateltiin, että lapset yksin pärjää ja lomat pantiin kiertoon. Mitä tekikään tamä lapsellinen. No hakee sairauslomaa kaikki lasten loma-ajat.

No jos toi noin selvää huijausta on, niin eikö työnantajan pitäisi aika nopeasti puuttua tuohon. Vai tuleeko sille burnout aina kesäkuun loppupuolella ja hiihtolomien aikaan?

Vierailija
84/361 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän helkutin hyvin että lapsiperheillä pitää olla lomat lasten lomien aikoina eikä minulle ole koskaan tullut ongelmia lapsettomana että olisi pakko pitää lomia samoihin aikoihin. Lapsettomat pystyy kyllä järjestelemään lomansa vähän eri aikoihin joa haluaa mutta jos ei ole halukkuutta siihen niin vaikeaksi menee. Mikä ihme se pitää olla heinäkuu kun kesää on ennen ja sen jälkeenkin. Itse otin työelämässä aina elokuun lomaa jos vain mahdollista. Toinen vaihtoehto oli syyskuu mutta sain sen elokuun aina. 

Vierailija
85/361 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hankkia lapsia,kun ei ole henkisesti valmis,kantamaan vastuuta lapsistaan.Taas kerran pidät lapsia,erikois asemassa j vaatimuksia,vaatimusten perään.On törkeetä kuvitella,olevansa  ,lapsettomia parempi ihminen.Oma valinta,elä sen mukaan.Nyt jo yhteiskunta tukee aivan liikaa ,lapsiperheitä.

Vierailija
86/361 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän keskustelun tavoite tuntuu olevan, että jompi kumpi ryhmä, lapsettomat tai lapselliset, luopuu kokonaan lomistaan heinäkuussa: lapsettomien luovuttava koska lapset lomalla, ja lapsellisten luovuttava koska se ei ole lapsettomien ongelma. Mutta jos joku ehdottaa ratkaisua, jossa lomat voitaisiin jakaa tasapuolisesti kaikkien kesken, se ei kelpaa, koska ilmeisesti ainoa ratkaisu on toisen ryhmän voitto.

Keskustelun aloittaja aiheutti itse tämän vastakkainasettelun tavalla, millä asian esitti.

Vierailija
87/361 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiertävät lomat on monissa paikoissa käytössä ja se on reilu systeemi :) toki aina löytyy näitä ap:n kaltaisia vinkuvonkuja, kun minun nyt kuuluu saada, koska lapset, koska mies ja koska naapurin Marketta. Ei ole vastakkainasettelua, paitsi silloin, jos joku kokee ANSAITSEVANSA erioikeuksia jonkun sellaisen asian takia, kuin lapset esimerkiksi. Et voi saada heinäkuuta vapaaksi vain siitä syystä, että sinulla on lapsia ja piste.

Vierailija
88/361 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on yksi tällainen rouva joka kiikuttaa lomatoiveensa esimiehelle jo tammikuussa. Ja aina tämä esimies on hyväksynyt sen! Ei taida olla laillista?

Laillista ehkä mutta ei minkään tasa-arvon tai yhdenvertaisuuden mukaista. Eikö teillä kiinnitetä sellaisiin asioihin huomiota tai kouluteta esimiehiä?

Vierailija
89/361 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heillä on aivan yhtä suuri oikeus heinäkuun  lomavuoroon kuin lapsellisillakin. Lapsiluku ei kuulu työpaikalle.

AIkuisen äiti

Mutta kun en minä voi sille mitään, että koulu on kiinni! Jos on pakko sitä aurinkoa saada, niin eikö voi mennä Thaimaahan? Ja onhan viikonloput vapaat.

Ap

Tarjoa ilmainen aurinkomatka itse valitsemaansa kohteeseen hänelle, joka suostuu lomansa Suomen parhaalta kesäkuukaudelta kanssasi vaihtamaan, niin saat pitää sen lomasi haluamanasi aikana.

Vierailija
90/361 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu että jotkut hankkii lapsia yksinomaa sen takia, että niihin vetoamalla voi jatkuvasti kitistä etuja itselleen. Sisareni on juuri tuollainen äiti, hyväksikäyttäjä muuten kaikissa muissakin ihmissuhteissaan..

Vierailija
91/361 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laoset voi mennä kesäksi leirille.

Ja vieläpä työleirille, hähää.

Vierailija
92/361 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun näkökulmastani ongelma on siinä, että ilmeisesti päiväkodin työntekijöiden on saatava lomansa juuri heinäkuussa, sillä meillä ainakin heinäkuun on todellakin ainoa kuukausi jolloin päiväkoti on kiinni (+ joulun aika). Tämä johtaa siihen, että ainakin toisen vanhemmista on yksinkertaisesti pakko ottaa lomaa heinäkuussa, kouluikäinen useimmiten pärjääkin sitten jo päivän, tai ainakin heille on "vaivattomampaa" löytää vaihtoehtoisia kaitsijoita (palkata naapurin teini, päiväleiri tmv.).

Ongelma ratkeaisi sillä, että päiväkodin työntekijät myös lomailisivat tasaisemmin pitkin vuotta niin siihen olisi realistisempi mahdollisuus myös pienten lasten vanhemmilla.

Eli päiväkotien työntekijät eivät saisi pitää kesälomiaan kesälomakaudella? Mitä ihmettä 😂

Ei kai se kesälomakausi heinäkuuhun rajoitu?

Jos rajoittuu niin mikä se ongelma on muuallakaan?

Mahtaisikohan syy olla ihan siinä, että heinäkuussa on vähiten lapsia hoitopaikan tarpeessa ja näin ollen päiväkotia suljetaan ihan SÄÄSTÖJEN vuoksi :) ei todellakaan siksi, että hoitotädit haluavat lomailla aina heinäkuussa...

Kumpi oli ensin, muna vai kana? Meidän päiväkoti myös yleensä kiinni heinäkuussa, eikä tästä koskaan ole etukäteen tullut mitään kyselyä, monellako olisi hoidon tarve, vaan ilmoitetaan, että päiväkoti on kiinni ja missä on varahoito, useimmat sitten yleensä mielummin ottavat sillloin lomaa jos vain mahdollista. Tuskin ne hoitotäditkään on poikkeus tähän, että suurin osa toivoo lomaa heinäkuuksi?

Vierailija
93/361 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän helkutin hyvin että lapsiperheillä pitää olla lomat lasten lomien aikoina eikä minulle ole koskaan tullut ongelmia lapsettomana että olisi pakko pitää lomia samoihin aikoihin. Lapsettomat pystyy kyllä järjestelemään lomansa vähän eri aikoihin joa haluaa mutta jos ei ole halukkuutta siihen niin vaikeaksi menee. Mikä ihme se pitää olla heinäkuu kun kesää on ennen ja sen jälkeenkin. Itse otin työelämässä aina elokuun lomaa jos vain mahdollista. Toinen vaihtoehto oli syyskuu mutta sain sen elokuun aina. 

Meillä on kiertävät lomat ja olen tänä vuonna heinäkuun vuorossa ja minulla ei ole lapsia. Jos joku näkee tästä reilusta systeemistä vaivaa, niin siinäpä sitten. Heinäkuussa on paljon erilaisia tapahtumia, jonne se lapsetonkin haluaa päästä. Ihanaa, että sinä olet oikein marttyyri, kun olet niin uljaasti antanut heinäkuun lapsellisille aah... Minä en ole ja pidän puoleni ja pidän siitä, että työpaikalla on reilu ja tasapuolinen meininki.

Vierailija
94/361 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi mun työpaikalla ei ole ap:n kaltaisia tyyppejä. Päinvastoin, esim viime kesänä meidän kuuden hengen naistiimi joista kenelläkään ei ole hoito- tai kouluikäisiä lapsia, tappeli enemmänkin elokuun lomista kuin heinäkuun jolloin suurin osa halusi olla töissä.  Koskaan meillä ei muutenkaan kukaan ole vaatinut mitään lapsiinsa vedoten koska on varahoitopaikat ja muut järjestelyt.

Vierailija
95/361 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli töissä aina hiljaisinta heinäkuussa ja hiihtolomaviikolla, olin silloin mielelläni töissä. Lomailin muina aikoina mutta ongelmia syntyi kun juuri minun olisi pitänyt olla töissä aina, osasin paikata muiden poissaoloa mutta muut eivät osaneet mun hommia. Oli pakko vaihtaa työpaikkaa.

Mulla oli alkuun sama ongelma. Kaikki halusivat jäädä suunnilleen juhannuksesta lomalle (myös valtaosa asiakkaista), joten ennen juhannusta sekä taas elokuussa oli hirveä kiire. Tästä seurasi, että mä en oikeastaan olisi voinut olla lomalla ollenkaan. Mulla jäikin alkuvuosina useita viikkoja lomia kokonaan pitämättä, koska en mukamas voinut olla pois. Sitten kävikin niin, että sain äkillisen sairaskohtauksen. Olin muutaman viikon sairaalassa ja sitten pari kuukautta vielä sairaslomalla. Ylläripylläri firma ei mennytkään nurin eli en ollutkaan korvaamaton. Sen jälkeen olen pitänyt kiinni lomistani ja muut saavat lomansa heinäkuussa kuten haluavatkin. 

Nro 23

Vierailija
96/361 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lapsellinen, ja jos se työkuvioihin sopisi, olisin lomalla toukokuun, vaihtoehtoisesti elokuun.

Nyt on pidetty miehen kanssa vuoronperään lomat kesä- ja heinäkuussa ja odotetaan lasten kasvamista, että voisivat olla toisen kuukauden keskenään koton ja sitten toisen kuukauden koko perhe yhtä aikaa lomalla. Tai edes pari viikkoa...

Jos olisin lapseton, en missään nimessä haluaisi pitää lomaa koulujen lomien aikaan, en etenkään heinäkuussa!

Vierailija
97/361 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulisi tuohon pystyvän jotenkin puuttumaan. Jos ei muuta, niin työnantaja hyväksyy lääkärintodistuksen vain sellaiselta työterveyslääkäriltä joka osaa kyseenalaistaa sairasloman tarpeen toistuvasti niille ajoille, mihin loma on evätty.

Vierailija
98/361 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä narinaketju tuo loistavasti esiin syitä, miksi en aio mennä enää koskaan töihin, ainakaan mihinkään missä tarvitsee olla tekemisissä "työkavereiden" kanssa. Onneksi ei ole pakko.

T.kotiäiti/rouva ja ikuinen opiskelija

Niin haluaisit, että sinulla olisi jotenkin erioikeus pitää aina heinäkuut lomaa pershedelmiesi takia?

No ei. Mutta en halua kuunnella tuollaista katkeraa piikittelyä päivästä toiseen. Onneksi voin valita toisin. Ei tartte teidän omien oikeuksienne tuntijoiden minun perheeni vuoksi nahistella heinäkuun vapaasta. Pitäkää hyvänänne vaan.

Mitä ihmeen katkeraa piikittelyä? Lomathan nimenomaan jaetaan useimmilla työpaikoilla tasaisesti. Ap tässä on se, joka nahistelee ja on lomien jakamisesta katkera. Ei niiden lapsettomien tarvitse mitään marista ja katkeroitua, sen kun pitävät lomat vuorollaan kuten on yleinen käytäntökin.

Vierailija
99/361 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan oli sinun oma valinta tehdä lapsia tietäen että silti kaikki muutkin yhteiskunnan jäsenet ovat samanarvoisia eikä äitiys tee sinusta yli-ihmistä jolle kuuluu eri oikeudet kuin muille. Miksi muiden pitäisi kärsiä sinun valinnasta?

Miksi muiden pitää kärsiä sinun valinnoistasi vai onko kyse siitä, ettet itse voinut valita?

Tuossa kohtaa vastakysymys ei toimi, koska eihän kysyjä ole ollut vaatimassa itselleen etuoikeuksia ap:n tavoin oli hänellä lapsia tai ei.

Vierailija
100/361 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi hankkia lapsia,kun ei ole henkisesti valmis,kantamaan vastuuta lapsistaan.Taas kerran pidät lapsia,erikois asemassa j vaatimuksia,vaatimusten perään.On törkeetä kuvitella,olevansa  ,lapsettomia parempi ihminen.Oma valinta,elä sen mukaan.Nyt jo yhteiskunta tukee aivan liikaa ,lapsiperheitä.

Olen suvun ainoa lapseton ja tottunut siihen etten ole ykkönen vaan aina viimeinen tärkeys järjestyksessä. Alussahn se ärsytti ja tuli vihaa mutta nyt iän mukana on siihen tottunut ja sopeutununut siihen. Saan olla syrjässä ihan rauhassa eikä kukaan ole määrämässä elämässäni. Aloin hakemaan positiiviset puolet siihen että saan elää itsenäisesti eikä kukaan ole vahtimassa eikä kotini ole mikään kuin hotelli sukulaisille ja vieraille. Minulla on itsemäärimis oikeus mitä ei ole lapsiperheellisillä. En vaihtaisi niihin elämääni koskaan. Oma rauha ja oma tupa on kaikkein tärkeintä. Olen erakkona silloin kun haluan ja silloin jos en halua niin pääsen ihmisten pariin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi seitsemän