Onko lapsettomien pakko saada olla heinäkuussa lomalla?
Tää on ihan hirveää! Nuoria, lapsettomia ihmisiä kinastelee minun kanssa siitä, ketkä saavat heinäkuussa olla lomalla. Eivätkö he ymmärrä, että koulut ovat KIINNI? Jos minäkin olisin lapseton, niin pitäisin lomani marraskuussa ja lähtisin Thaimaahan tms. Nyt tämä tuntuu ihan kiusanteolta. Yhtään ei ajatella miten stressaava tämä on mulle, kun lapsien hoidon järjestämistä saa näin paljon miettiä :,(
Kommentit (361)
Vierailija kirjoitti:
Tämän keskustelun tavoite tuntuu olevan, että jompi kumpi ryhmä, lapsettomat tai lapselliset, luopuu kokonaan lomistaan heinäkuussa: lapsettomien luovuttava koska lapset lomalla, ja lapsellisten luovuttava koska se ei ole lapsettomien ongelma. Mutta jos joku ehdottaa ratkaisua, jossa lomat voitaisiin jakaa tasapuolisesti kaikkien kesken, se ei kelpaa, koska ilmeisesti ainoa ratkaisu on toisen ryhmän voitto.
Mistä ihmeestä kumpuaa tämä kamala vihamielisyys ja vastakkainasettelu?
Miten niin? Heti ekoista kommenteista on nostettu esiin sitä, että kiertosysteemi on paras, jos kaikki halukkaat ei voi olla heinäkuussa lomalla. Siinä systeemissä myös ne lapsia hankkineet saavat välillä sen heinäkuun vapaaksi, eli ei ole mikään yksipuolinen lapsettomien "voitto".
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän helkutin hyvin että lapsiperheillä pitää olla lomat lasten lomien aikoina eikä minulle ole koskaan tullut ongelmia lapsettomana että olisi pakko pitää lomia samoihin aikoihin. Lapsettomat pystyy kyllä järjestelemään lomansa vähän eri aikoihin joa haluaa mutta jos ei ole halukkuutta siihen niin vaikeaksi menee. Mikä ihme se pitää olla heinäkuu kun kesää on ennen ja sen jälkeenkin. Itse otin työelämässä aina elokuun lomaa jos vain mahdollista. Toinen vaihtoehto oli syyskuu mutta sain sen elokuun aina.
Edelleen ap tai kukaan muukaan ei ole kyennyt kertomaan, miksi kouluikäisen lapsen vanhempien on pakko saada olla lomalla heinäkuussa, vaikka koulut on yhtä lailla kiinni kesäkuussa ja elokuussa.
Onko koskaan tullut näille vinkujille mieleen, että sillä lapsettomalla voi olla puoliso/perhe/sukulaiset tai ystävät lomalla heinäkuussa ja siksi myös hänen olisi mukava olla silloin lomalla? Onko koskaan tullut mieleen, että lapsettomalla voi olla lemmikkejä, jotka vaativat työpäivän aikana hoitoa ja joille sitä hoitoa ei saa esim. heinäkuussa? Onko tullut mieleen, että lapseton saattaa toimia kummilapsen tai sukulaislapsen hoitajana heinäkuun ajan, kun vanhemmat ovat töissä?
Ap, mikä sinä olet tuomitsemaan muiden ratkaisuja ja elämää? Se, että sinulla (ja minulla) on lapsia, ei ole tekosyy olla avuton ja vaatia muita joustamaan ja muuttamaan omaa elämäänsä sinun lastesi tähden. Inhottaa tämä nykyajan käsi ojossa ja muiden kukkarolla ja lomaviikoilla kyhnääminen. Hoida itse oma perheesi äläkä vaadi naapuria, työkaveria tai kumminkaimaa joustamaan omista oikeuksistaan. Tasapuolista on, että kenenkään lomaan ei vaikuta henkilökohtaiset ratkaisut vaan kaikki lomailevat kiertävän vuoron mukaan.
Ihanan perinteinen heinäkuun lomaprovo 2/5. 2 pistettä ihan vain perinteen vuoksi.
onko näitä enää olemassa, siis näitä jotka vaatii heinäkuuta vapaaksi lasten takia? yhdeksän kymmenestä tuntuu olevan sitä mieltä, että tasapuolisesti jaetaan lomat, joten ei kai tämä voi olla tosielämässä kovin yleistä?
Vierailija kirjoitti:
Yhyyy kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun näkökulmastani ongelma on siinä, että ilmeisesti päiväkodin työntekijöiden on saatava lomansa juuri heinäkuussa, sillä meillä ainakin heinäkuun on todellakin ainoa kuukausi jolloin päiväkoti on kiinni (+ joulun aika). Tämä johtaa siihen, että ainakin toisen vanhemmista on yksinkertaisesti pakko ottaa lomaa heinäkuussa, kouluikäinen useimmiten pärjääkin sitten jo päivän, tai ainakin heille on "vaivattomampaa" löytää vaihtoehtoisia kaitsijoita (palkata naapurin teini, päiväleiri tmv.).
Ongelma ratkeaisi sillä, että päiväkodin työntekijät myös lomailisivat tasaisemmin pitkin vuotta niin siihen olisi realistisempi mahdollisuus myös pienten lasten vanhemmilla.
Älä nyt viitsi naurattaa. Varahoitopaikka järjestetään jos tarha on kiinni. Huono yritys!
Onko lapsettomat tosiaan näin ilkeitä ja tunteettomka pieniä lapsia kohtaan? Jollekin 2v lapselle voi olla hyvinkin kamala kokemus joutua yhtäkkiä vieraaseen päiväkotiin kun sinne varsinaiseenkin päiväkotiin yleensä tutustutaan asteittain. Tai jos varahoitopaikka on kaukana eikä ole autoa?
Meidän 5v onneksi on reipas ja viime kesänä meni ihan ongelmitta varahoitopaikkaan, mutta oli se kamalaa katsoa kun niitä pieniä pää punaisena äitiä huutavia lapsia oli ihan älyttömästi aamuisin. Meillä nyt onneksi on myös auto olemassa mutta mekin normaalisti keskustassa asuvina ja töissä käyvinä kuljemme kävellen kun kaikki on kilometrin säteellä, kun taas varahoitopaikka ei ollut kaupungissa, varmasti tuli siitäkin ongelmia jollekin autottomalle.
Minustakin tasapuolisuuden nimissä olisi reilu ratkaisu, että päiväkodit olisivat auki myös kesällä (jossain näin ilmeisesti onkin) niin ei tarvitsi tästäkään tapella kun vanhemmat ovat huolissaan lapsiensa pärjäämisestä ja lapsettomista se on vain ärsyttävää tekosyiden keksimistä. Kaikki olisivat samalla viivalla. Mitä koululaisiin tulee, en ymmärrä miten se heinäkuu nimenomaan on ongelma kun lomat on paljon pidempiä, muutenkin koululaisen pitäisi jo pärjätä päivä yksin, pienimmille kaupunki voisi ehkä järjestää maksullista kerhotoimintaa päivisin tmv., lomiin tämä toki ei sen enempää vaikuta mutta kuitenkin.
Ei kuule voisi vähempää voisi kiinnostaa sinun räkänokkasi tai sen sopeutumisvaikeudet uuteen tarhaan. Sinä olet lapset hankkinut, sinä hoidat niiden asiat miehesi kanssa. Työkavereiden ei kuulu huolehtia teidän räkänokkanne tunteista.
Vierailija kirjoitti:
Mutta edelleen, jos ne päiväkodit olisivat myös heinäkuussa auki, lapsettomat ja lapselliset olisivat ihan samalla viivalla, ilman mitään tekosyitä eikä tätä ongelmaa olisi. Siellä päiväkodissanin voitaisiin lomailla tasapuolisesti kesä-, heinä- ja elokuussa.
Ihan oma valinta jokaisella hankkia lapset. Siinähän sitä ollaankin samalla viivalla, kun lomat jaetaan jokaiselle "parhaaseen" ajankohtaan vuorollaan. Ja osa hoitopaikoista on, laitat lapsen sinne jos olet itse töissä. Ikävää sinun kannaltasi jos muksu vierastaa paikkaa, se ei kuitenkaan kuulu kenellekään muulle kuin teidän perheelle. Aivan uskomatonta vedota mihinkää tasa-arvoon sillä että joku päiväkoti on kiinni :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laoset voi mennä kesäksi leirille.
Ja vieläpä työleirille, hähää.
Arbeit macht frei! ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ah, ihana Suomi! Lapsia pitäisi tehdä mutta ne pitäisi hoitaa täysin itse ja samaan aikaan olla töissä :)
Sinä olet tehnyt lapsia= sinä hoidat ne. Simppeliä.
Juuri tätä tarkoitan :) turha ihmetellä miksei niitä lapsia enää tehdä kun asenteet ovat tälläisiä.
Mutta tämä ei kyllä ole mikään Suomen erikoispiirre:) Mä asuin ennen Ranskassa, ja siellä on koululaisilla 2 kk kesäloma, sen jälkeen 2 vk lomaa 6 viikon välein ja joka keskiviikko vapaata. Ja arvaa mitä: ihan itse joutuvat vanhemmat miettimään, että miten tämä handlataan! Että jääkö toinen kotiin, onko mummia tai muita omaisia, jotka voisivat hoitaa. Vai pitääkö ihan - hui kauhistus - omalla rahalla järjestää lapsi kerhoon tai leirille joka keskiviikko plus muina loma-aikoina!
Yksi tuttavaperheeni päätyi tuohon viimeiseen, koska kumpikin vanhempi haluaa olla töissä ja sukulaiset asuvat kaukana. Totesivat, että paljonhan tuohon menee rahaa. Mutta ei ensimmäistäkään oletusta siitä, että se olisi jonkun ulkopuolisen asia joustaa, jotta heidän ei tarvitsisi maksaa lastensa hoidosta.
Suomessa lasten kesäleirit ovat usein vain kesäkuussa. Vaikka molemmat vanhemmat pitäisivät kesälomansa täysin eri aikaan ei se riitä pienen koululaisen kesälomaa. Meillä lapsi oli 2-3 vk kesäkerhossa, sitten molemmat vanhemmat eri aikaan 4 viikkoa lapsen kanssa.
Omassa neljän hengen tiimissäni kaikilla muilla, paitsi itselläni on lapsia (itse olen vasta 24). Arvatkaa vain, kukaa joutuu joustamaan jokaisen loman kohdalla. Nytkin olisin halunnut pitää hiihtoloman ensimmäistä kertaa yhtäaikaa mieheni ja muun perheeni kanssa, jotta olisimme vihdoin voineet matkusta kotikaupunkiini ja olla perheeni kanssa. EI tietenkään, kun perheellisten piti taas saada tämä viikko vapaaksi, eikä minkäänlaista joustoa. Kesälomilla tietenkään perheelliset eivät voi pitää sitä lomaa kesäkuussa, vaan heinäkuussa. Joululomia voi vain arvailla, me lapsettomathan tietysti tuuraavat joulun ympärillä kun perheelliset haluavat välipäivät aina vapaaksi. Ja totta kai näillä vielä kertyy tuhoton määrä sairauspoissaoloja, kun ovat lapsen vuoksi poissa. Ja totta kai silloin minä perheettömänä, jolla ei ole muuta elämää, joudun tuuraamaan. Ja tämä ei edes ole mitään marttyyriasennetta, vaan todettu ihan esimiestasolta saakka, että lapsellisten kuuluu joustaa.
Kaiken kukkuraksi, firmalla on käytäntönä, että esimerkiksi yt-neuvotteluissa jos vertaillaan kahta yhtä pätevää ja kokenutta työntekjää, pitää huomioida myös perhe ja elatusvelvollisuus. Näin siis lapseton saattaa saada potkut ihan vain sen vuoksi, että työkaveri on onnistunut hankkimaan lapsen tai pari.
Vierailija kirjoitti:
Omassa neljän hengen tiimissäni kaikilla muilla, paitsi itselläni on lapsia (itse olen vasta 24). Arvatkaa vain, kukaa joutuu joustamaan jokaisen loman kohdalla. Nytkin olisin halunnut pitää hiihtoloman ensimmäistä kertaa yhtäaikaa mieheni ja muun perheeni kanssa, jotta olisimme vihdoin voineet matkusta kotikaupunkiini ja olla perheeni kanssa. EI tietenkään, kun perheellisten piti taas saada tämä viikko vapaaksi, eikä minkäänlaista joustoa. Kesälomilla tietenkään perheelliset eivät voi pitää sitä lomaa kesäkuussa, vaan heinäkuussa. Joululomia voi vain arvailla, me lapsettomathan tietysti tuuraavat joulun ympärillä kun perheelliset haluavat välipäivät aina vapaaksi. Ja totta kai näillä vielä kertyy tuhoton määrä sairauspoissaoloja, kun ovat lapsen vuoksi poissa. Ja totta kai silloin minä perheettömänä, jolla ei ole muuta elämää, joudun tuuraamaan. Ja tämä ei edes ole mitään marttyyriasennetta, vaan todettu ihan esimiestasolta saakka, että lapsellisten kuuluu joustaa.
Kaiken kukkuraksi, firmalla on käytäntönä, että esimerkiksi yt-neuvotteluissa jos vertaillaan kahta yhtä pätevää ja kokenutta työntekjää, pitää huomioida myös perhe ja elatusvelvollisuus. Näin siis lapseton saattaa saada potkut ihan vain sen vuoksi, että työkaveri on onnistunut hankkimaan lapsen tai pari.
Tuo on epäreilua ja laitonta, ota yhteyttä liittoon ja luottamusmieheen. Sinun ei tarvitse joustaa lomistasi yhtään lapsellisten vuoksi.
Heinäkuu on kyllä ihan parasta aikaa olla duunissa lapsettomana. Lapsiperheiden äidit ovat lomalla eikä kahvitauoilla tarvitse kuunnella mitä kenenkin lapselle kuuluu. Olen naisvaltaisella alalla ja pidän tosi paljon siitä kun työpaikan kovimmat arjestaan puhujat ovat perheidensä kanssa lomailemassa.
itsekkäintä paskaa mitä olen vähään aikaan kuullut. Tulee yksi sana mieleen,URPO!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heillä on aivan yhtä suuri oikeus heinäkuun lomavuoroon kuin lapsellisillakin. Lapsiluku ei kuulu työpaikalle.
AIkuisen äiti
Mutta kun en minä voi sille mitään, että koulu on kiinni! Jos on pakko sitä aurinkoa saada, niin eikö voi mennä Thaimaahan? Ja onhan viikonloput vapaat.
Ap
Ok, kunhan maksat sen reissun. Kolme viikkoa pitää olla vähintään ja sviitti 5 tähden hotellista.
Vi..u teidän lapsellisten kanssa! En jousta teidän takia MISTÄÄN piirun vertaa. Ei ole minun ongelmani että olette haaranne levittäneet. Itsekkäitä idiootteja koko vähä-älyinen sakki saatana!
Sen verran minun mielestäni työnantajan pitäisi joustaa, että koululaisten vanhemmat saisivat ainakin puolet kesälomasta koulun loman kanssa yhtä aikaa. Näin meilläkin on ollut. Jos minulla on ollut elokuuvuoro, olen usein saanut vaihdettua sen viimeisen viikon kesäkuun alkuun.
Ei kaikki lapsettomat halua sinne Thaimaahan. Mina haluan mokille useaksi viikoksi myllaamaan ja saunomaan. Itsepa olet lapsesi hankkinut. On ne koulut kiinni kesakuussakin.
Nyt viimeistään on hyvä aika miettiä kesän lomat, av:n vuosiprovokalenteri on pettämätön.
Ja tokihan lomat vuorotellaan, oli lapsia tai ei.
Kouluikäinen lapsi pärjää lomilla kyllä työpäivän ihan yksinään.
Mutta tämä ei kyllä ole mikään Suomen erikoispiirre:) Mä asuin ennen Ranskassa, ja siellä on koululaisilla 2 kk kesäloma, sen jälkeen 2 vk lomaa 6 viikon välein ja joka keskiviikko vapaata. Ja arvaa mitä: ihan itse joutuvat vanhemmat miettimään, että miten tämä handlataan! Että jääkö toinen kotiin, onko mummia tai muita omaisia, jotka voisivat hoitaa. Vai pitääkö ihan - hui kauhistus - omalla rahalla järjestää lapsi kerhoon tai leirille joka keskiviikko plus muina loma-aikoina!
Yksi tuttavaperheeni päätyi tuohon viimeiseen, koska kumpikin vanhempi haluaa olla töissä ja sukulaiset asuvat kaukana. Totesivat, että paljonhan tuohon menee rahaa. Mutta ei ensimmäistäkään oletusta siitä, että se olisi jonkun ulkopuolisen asia joustaa, jotta heidän ei tarvitsisi maksaa lastensa hoidosta.