Onko lapsettomien pakko saada olla heinäkuussa lomalla?
Tää on ihan hirveää! Nuoria, lapsettomia ihmisiä kinastelee minun kanssa siitä, ketkä saavat heinäkuussa olla lomalla. Eivätkö he ymmärrä, että koulut ovat KIINNI? Jos minäkin olisin lapseton, niin pitäisin lomani marraskuussa ja lähtisin Thaimaahan tms. Nyt tämä tuntuu ihan kiusanteolta. Yhtään ei ajatella miten stressaava tämä on mulle, kun lapsien hoidon järjestämistä saa näin paljon miettiä :,(
Kommentit (361)
Päiväkodin tädit ei todellakaan saa lomailla milloin tahansa, vaan pääsääntöisesti lomakaudella ja erityisesti heinäkuussa. Päiväkotien käyttöaste on silloin tosi pieni. Hoitopaikkaa tarvitseville hoitoa kuitenkin järjestetään. Yleensä ne päiväkodit toimivat vuorovuosina kesäpäivystyksessä eli joskus se on ihan se lapsen oma päiväkoti, jossa hoito järjestetään.
Mutta kuinka kauan veronmaksajia riittää kustantamaan tämän sosiaaliturvan tason niin se onkin ihan eri juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun näkökulmastani ongelma on siinä, että ilmeisesti päiväkodin työntekijöiden on saatava lomansa juuri heinäkuussa, sillä meillä ainakin heinäkuun on todellakin ainoa kuukausi jolloin päiväkoti on kiinni (+ joulun aika). Tämä johtaa siihen, että ainakin toisen vanhemmista on yksinkertaisesti pakko ottaa lomaa heinäkuussa, kouluikäinen useimmiten pärjääkin sitten jo päivän, tai ainakin heille on "vaivattomampaa" löytää vaihtoehtoisia kaitsijoita (palkata naapurin teini, päiväleiri tmv.).
Ongelma ratkeaisi sillä, että päiväkodin työntekijät myös lomailisivat tasaisemmin pitkin vuotta niin siihen olisi realistisempi mahdollisuus myös pienten lasten vanhemmilla.
Eli päiväkotien työntekijät eivät saisi pitää kesälomiaan kesälomakaudella? Mitä ihmettä 😂
Joo sori....tästä keskustelusta tulee nyt kyllä tosi itsekäs kuva, vaikka miten päin kattois...kaikkien pitäis siis järjestää lomansa niin kuin SULLE SOPII... tää maailma ei pyöri sun navan ympärillä jos et vielä tiennyt. Sitäpaitsi päiväkotien kesäsulkemista ei tod kysytä niiltä työntekijöiltä vaan ne suljetaan säästöjen takia...oletpa itsekäs ja ajattelematon!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun näkökulmastani ongelma on siinä, että ilmeisesti päiväkodin työntekijöiden on saatava lomansa juuri heinäkuussa, sillä meillä ainakin heinäkuun on todellakin ainoa kuukausi jolloin päiväkoti on kiinni (+ joulun aika). Tämä johtaa siihen, että ainakin toisen vanhemmista on yksinkertaisesti pakko ottaa lomaa heinäkuussa, kouluikäinen useimmiten pärjääkin sitten jo päivän, tai ainakin heille on "vaivattomampaa" löytää vaihtoehtoisia kaitsijoita (palkata naapurin teini, päiväleiri tmv.).
Ongelma ratkeaisi sillä, että päiväkodin työntekijät myös lomailisivat tasaisemmin pitkin vuotta niin siihen olisi realistisempi mahdollisuus myös pienten lasten vanhemmilla.
Eli päiväkotien työntekijät eivät saisi pitää kesälomiaan kesälomakaudella? Mitä ihmettä 😂
Ei kai se kesälomakausi heinäkuuhun rajoitu?
Jos rajoittuu niin mikä se ongelma on muuallakaan?Mahtaisikohan syy olla ihan siinä, että heinäkuussa on vähiten lapsia hoitopaikan tarpeessa ja näin ollen päiväkotia suljetaan ihan SÄÄSTÖJEN vuoksi :) ei todellakaan siksi, että hoitotädit haluavat lomailla aina heinäkuussa...
Kumpi oli ensin, muna vai kana? Meidän päiväkoti myös yleensä kiinni heinäkuussa, eikä tästä koskaan ole etukäteen tullut mitään kyselyä, monellako olisi hoidon tarve, vaan ilmoitetaan, että päiväkoti on kiinni ja missä on varahoito, useimmat sitten yleensä mielummin ottavat sillloin lomaa jos vain mahdollista. Tuskin ne hoitotäditkään on poikkeus tähän, että suurin osa toivoo lomaa heinäkuuksi?
Aika harvoissa paikoissa ne hoitotädit saa itse määritellä lomiaan. Meillä saattaa osa porukasta mennä vaikka heinäkuussa toiseen päiväkotiin töihin, jos meillä on rauhallisempaa/se on kiinni. Ja me hoitotädit ei todellakaan tehdä sitä päätöstä, että milloin pulju on kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodin tädit ei todellakaan saa lomailla milloin tahansa, vaan pääsääntöisesti lomakaudella ja erityisesti heinäkuussa. Päiväkotien käyttöaste on silloin tosi pieni. Hoitopaikkaa tarvitseville hoitoa kuitenkin järjestetään. Yleensä ne päiväkodit toimivat vuorovuosina kesäpäivystyksessä eli joskus se on ihan se lapsen oma päiväkoti, jossa hoito järjestetään.
Näin juuri!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, jos yhteiskunta haluaa ja tarvitsee lisää lapsia, tässäkin olisi yksi kannustin mietittäväksi. Miten helpottaa lapsellisten arkea. Jos yhteiskunta haluaa äidit töihin, kannattaa miettiä tätä asiaa. Monilapsisten perheiden äidit jäävät helpommin kotiin jos töitten sovittelu on vaikeaa. Silloin he ovat taakka yhteiskunnalle myös lapsettomat veroistaan maksavat heidän elämisen.
Maksettaisiin sitten lapsettomille enemmän palkkaa, että voisivat joka vuosi matkustaa marraskuussa Thaimaahan ;)
Kyllä lapsettomalla on varaa työssäkäyvänä tehdä ulkomaanmatka vaikka joka vuosi, ei se yksin asuvan elämä niin kallista ole.
Huh huh mikä tyyppi olet!!! Niin, se yksin asuva maksaa yksin kaikki asuinkustannuksensa, ei ole miehen pelastavaa lompakkoa takataskussa! Yksin asuvan kustannukset (mm vuokra) on tosi korkea eikä suomessa ole isot palkat! Minäkin tajuan tämän vaikka asun avoliitossa! Moukka!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin juuri!
Eikä kunnan tarvitse etsiä, perehdyttää ja palkata sijaisia, joka maksaa. Tavallisesti moni lomailee heinäkuussa, mutta ei toki kaikki.
Työttömien pitäisi hoitaa itse lapsensa eikä viedä päiväkotiin. Minä hoitaisin itse jos olisn työttömänä. En ymmärrä ihmisiä jotka vievät lapset päiväkotiin ja menevät kotiinsa puuhailemaan tai makaamaan ja yhteiskunta saa hoitaa ilmatteeksi. Mitä järkeä on lapsia tehdä ollenkaan jos ei halua itse hoitaa niitä.
Sama jos ottaisin koiran ja vien sen päivähoitoon jonnekkin ja palaan kotiin tekemään omia töitäni. Sairaat ihmiset käyttävät kaikki ilmaispalveluita hyväkseen mitä on mahdollista.
Työssäkäyvien lapset eivät saa kunnon hoitoa kun sinne tuupataan kaikkien työttömien lapset joita ei itse kiinnostaa hoitaa omia lapsiaan. Tämä on kaikkein ihmetykseni aihe ja en voi ymmärtää.
Mulla on ainakin sekin ongelma, että kukaan ei voi/osaa tehdä mun työtä kun olen lomalla. Sijaista ei ole. Tämän vuoksi on vähän pakko pitää heinäkuussa, koska silloin lähes kaikki virastot on kiinni eli ei oikeastaan mikään työ menisi eteenpäin kuitenkaan/ei ole deadlineja. Mutta miksikään kynnysmatoksi en alkaisi kellekään missään tapauksessa, se omista eduista/oikeuksista luopuminen ei muuten päättyisi koskaan, monet ihmiset niin härskejä!!
Ap on oikein prototyyppi siitä mammasta lapsineen joiden ympärillä maailma pyörii. Itsekäs, yhteistyöhaluton ja riidanhaluinen. Ensinnäkin Thaimaa marraskuussa ei ole koskaan ollut ainakaan oma unelmani lapsettomana. Suomen kesä on ihana ja suurin osa kesätapahtumista on heinäkuussa. Ja se lomien hinta lomakaudella/sen ulkopuolella ei ole enää niin yksiselitteistä kuin ennen. Kyllä kesällekin löytyy edullisia matkoja. Lapsettomilla on ihan yhtäläinen oikeus heinäkuun lomaan, oli syy mikä tahansa. Jokaisen vanhemman nyt vaan on itse järjestettävä ne lasten asiat kesällä. Ihan mielenkiinnosta kysyn ap että missä lapsesi ovat kesäkuussa?
Onneksi olen varakas työtön. Juuri heräsin ja ajattelin mennä lounaalle.
Kyllä lapsiperheet saavatkin joustaa. Miksi tekevät lapsia jos eivät sopeudu muiden joukkoon?
Mäkin muistan noi lomariidat parikymppisenä joskus 90-luvulla. Ne oli kyllä aikamoinen härdelli; vuosi pakerrettiin töitä ja sitten 5 viikkoa vuodessa lomaa; ei kiitos enää.
Ihanaa olla raitis työtön. Rahaa riittää.
Ei enää koskaan ahdistavaa työelämää. Naurattaa kun jengi haaveilee 4 päivän työviikoista, 6 tunnin työajoista... mulle nekin olis liikaa.
Olen oman osuuteni hoitanu, enempää en rahaa ahnehdi itelleni koska ei niitä rahoja saa hautaan mukaan.
Ne jotka mua usuttaa töihin, niin käskeköön ensin ikityöttömät narkit tai alle 15 vuotta työelämässä olleet töihin..
Ihanaa, lounas odottaa :)
Kannattaa varmaan hankkia duuni missä ei tarvi kestää tollasta kuraa.
Vierailija kirjoitti:
Heinäkuun hoitoa tarvitsevat lapset yhdistetään samaan päiväkotiin ja myös henkilökuntaa on siellä heinäkuussa töissä. Kysypä lapsesi päiväkodista missä heinäkuun hoito järjestetään tänä vuonna.
Mielelläni minä lomailisin pidempään talvella, mutta ei voi koska lapsia on kokoajan niin paljon paikalla ja sijaisen palkkaaminen on kallista. Valtaosa perheistä pitää lomansa kuitenkin koulujen lomien aikaan, joten silloin se on helpointa pk-henkilökunnankin lomailla.
Vierailija kirjoitti:
On. Mikä sinä olet omimaan parhaan kesäkuukauden?
Kiertävät lomat, ainoa oikeudenmukainen tapa.
Miten itsekukin määrittelee parhaan lomakuukauden? Itse aikanaan tykkäsin tosi paljon lomailusta elokuussa.
Mulla on onneksi ollut työpaikalla aina mahdollisuus olla 2-4 viikkoa heinäkuussa lomalla. Se on ollut ihanaa koska erityislapseni koulu/päivähoito on silloin kiinni.
Oon sitten kesästä riippuen järjestänyt hänelle aina vain osaksi aikaa hoitajan/hoitopaikan.
Mutta ymmärrän myös ettei ole työkavereiden homma aina järjestää sitä heinäkuuta vapaaksi sulle tai mulle tai kellekään. Mä olen tosi kiitollinen että tähän asti oon aina pystynyt vähintään sen kaksi viikkoa pitämään silloin.
Huh huh, en voi kuin onnesta huokaista tänä vuonna. Työsopimukseni päättyy ja siihen virkavapaalla ollut palaa, joten AION olla työttömänä koko kesä ja heinäkuun. Etukäteen jo stressasin, että miten omien lasten hoito järjestyy kesällä (lapset ovat 3, 5 ja 9 -vuotiaita) eli toki kaksi pienintä olisivat olleet päiväkodissa. MUTTA AAH, nyt ei tarvitse murehtia asiaa ollenkaan <3
Sinulle ap, tsemppiä :( Ja kaikille muillekin. Ymmärrän ja olen sitä mieltä, että jokaiselle heinäkuu on pääsääntöisesti tärkein lomakuukausi. Myös lapsettomille! Tämä on varmaan ikuinen "riidan aihe" :/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka paikkakunnalla on yleensä varahoito niille lapsille jotka ovat heinäkuunkin hoidossa. Ei ehkä juuri lapsen vakipäiväkoti mutta jokin kunnan hoitopaikoista on auki. Eli taas vain tekosyy että pitäisi vanhemman saada juuri heinäkuu vapaaksi.
Tämä on totta etenkin isompien lapsien kanssa, mutta pitää muistaa että siellä päiväkodeissa on alle vuoden ikäisiäkin lapsia, ei kovinkaan montaa taaperoa ihan oikeasti voi vain nakata vieraaseen päiväkotiin tuosta vain, tai toki voi, mutta se nyt ei ole reilu ratkaisu kellekään. Tämä nyt ei tietenkään ole "tekosyy" kuin toiselle lapsen vanhemmalle, eli sitä heinäkuuta voi tällä perusteella ns. vaatia vain joka toinen vuosi muutaman vuoden ajan lapsimäärästä riippuen, luulisi että sen verran joustoa ja ymmärrystä löytyisi ihan kaikilta osapuolilta, niin että myös niille lapsettomille suodaan niitä heinäkuulomia.
Mutta edelleen, jos ne päiväkodit olisivat myös heinäkuussa auki, lapsettomat ja lapselliset olisivat ihan samalla viivalla, ilman mitään tekosyitä eikä tätä ongelmaa olisi. Siellä päiväkodissanin voitaisiin lomailla tasapuolisesti kesä-, heinä- ja elokuussa.
Tajuatko miten kalliiksi tulisi pitää kaikki päiväkodit auki heinäkuussa muutaman hoitoa tarvitsevan lapsen takia? Henkilökuntaa tarvittaisiin töihin moninkertaisesti enemmän ja ruokakuskitkaan eivät pääsisi lomalle.
Kustannussyistä päiväkoteja suljetaan kesäloma-aikoina, ei siksi, että henkilökunta ihan vaan ilkeyttään sellaista vaatisi. Mieluummin sitä itsekin heinäkuussa olisi omassa tutussa päiväkodissa tuttujen lasten kanssa töissä kuin vieraassa paikassa vieraiden lasten ja aikuisten kanssa. Mutta minkäs teet kun yhteiskunnassa on pakko ajatella myös kustannuksia.
Lastenhoitaja
Todella ärsyttävää kuvitella että olisit oikeutettu parhaaseen kesäloma kuukauteen aina ja ikuisesti vain sillä perusteella että sinulla on lapsia, huhhuh..
Meillä on mökki toisella puolen suomea ja todellakin tahdon välillä sinne silloin kun suomen kesä on kauneimmillaan.. Työpaikallani on juurikin tavallasi sjatteleva muija ja meillä kiertävät parhaat lomaviikot mutta taas alkoi sama ulina, oli minun vuoroni pitää heinäkuu ja alkoi nillittää että voitko vaihtaa, ihan hyvin voit vaihtaa kun sinulla ei ole lapsia jne.. Ja lopulta ehdotin että okei, 2vk voin vaihtaa eli jaetaan heinäkuu, mutta marmatus vaan jatkui joten puhalsin pelin poikki ja sanoin että en enää vaihdakaan kun ei kelpaa, tästä vielä veti herneet nenään joten suksi kuuseen kakaroinesi, ei ole minun ongelma ei..
Minulla oli työkaveri jonka oli saatava olla heinäkuu lomalla, koska oli lapsi (8 kk) ja vaimo kotona. Esitti sen oikein "nyt kun minulla on lapsi, niin pidän lomaa juhannuksesta heinäkuun loppuun." No eipä siinä, kaksi kertaa suostuin. Sen jälkeen en enää suostunut, sitten meidän toimipisteelle tuli joku kesätyöntekijä, että saatiin kumpikin olla lomalla. Tämän jälkeen lähdin pois, koska otti päähän toisen joustamattomuus. Enää ei ole loma ongelmia, koska työpaikka on kiinni heinäkuun.
Veronmaksajat maksavat kaikki työssävieroksuvien lapsiperheet ja hyvin ne pärjäävät.