Paras lomakohde missä olet käynyt?
Kommentit (177)
Etiopia. Köyhä maa, mutta mielettömän kauniita ja ystävällisiä ihmisiä. Hieno luoto ja kulttuuri. Hyvin erilainen kun monet muut Saharan etelä puoliset Afrikan maat. Tai toki Etiopiassa on hyvinkin toisistaan poikkeavia alueita.
Lontoo toinen suosikki. Siellä on on toisaalta niin rentoa, toisaalta englantilaisen jäykkää. Olen käynnyt nyt 6 kertaa ja aina vaan uutta tekemistä ja kokemista riittää.
Kalifornia (Los Angeles, SFO, Anaheim etc)
New York
Italia (Rooma, Napoli, Vatikaani, Riccione, Terracina, Arma di Taggia, Capri, Pompeji, San Remo, San Marino etc)
Espanja (Barcelona, Madrid)
Portugali (Lissabon, Algarve, Praga)
Englanti (Lontoo ym)
Mallorca
Pariisi, Nizza, Monaco
Parhaat lomapaikat sisältävät paljon aktiviteetteja ja päiväretkiä mielenkiintoisiin kohteisiin. Thaimaa ym itäkohteet eivät jostakin syystä kiinnosta.
Hotelli: vähintään neljä tähteä, ilmastointi, turvallisuus, siisteys ehdottoman tärkeitä.
Barcelona. En ole paljoa matkustellut.
Euroopassa kaunis Montenegro, kaupungeista New York ja Edinburg ja Suomessa upea Koli :)
Kyllä meitä suomalaisia ramppasi siellä Norjassa jo 30 vuottakin sitten (ja varmasti sitäkin ennen). Itse kävin siellä noihin aikoihin muutaman kerran ja nyt uudelleen parin viimeisen vuoden aikana tekemässä pari pidempää vaellusreissua, niin en nyt näkisi että "nyt" muutkin ovat sen löytäneet. :D Aina se on siellä ollut ja aina se on vieraita kiehtonut. Koska äärettömän kaunis maahan se on.
Mauritius. Tyylikästä, hillittyä, trooppista luxusta. Hienot koralliriutat snorklaukseen ja upeita purjehdusretkiä.
Normandia. Esim. St Malo ja Deauville ovat ihania rantakaupunkeja. Etelä-Ranskassa myös ihania pieniä kyliä ja kaupunkeja.
New York on myös mielettömän upea paikka. Mulla on aina siellä sellainen tunne, että olisin mukana jossain leffassa!
Tykkään myös Dubaista. Moni ei pidä, mutta oiva kohde rentoutumiseen ja lämpöön talven lyhyelle lomalle. Puhdasta ja turvallista.
Kotimaassa oma mökki tietysti!
Singapore, Kalifornian alue, Florida, Karibian monet saaret
Euroopasta Lontoo, Reykjavik ja muu Islanti, Praha, Ranskan kaakkoisosa, Itävalta (kaikki ne paikat, missä olen käynyt, lempimaani), Sveitsi
Minulle se on Osaka. Tekemistä riittää vaikka kuinka pitkäksi aikaa, julkinen liikenne toimii moitteetta, metroa ja junia on helppo käyttää. Ihmiset jättävät sinut rauhaan (Tokiossa ei aina tykätä turisteista minun kokemuksella) mutta apua saa aina, jos tulee ongelmia. Jos jotain ongelmia tulee, se on muiden turistien aiheuttamaa häslinkiä.
Osakasta pääsee helposti Kiotoon, Naraan, Wakayamaan ja Kobeen päiväreissulle. Miyakojima on lähellä, samoin kaunis Awajin-saari, jota on kiva pyöräillä ympäri. Japanin mytologian mukaan Japani syntyi Awajin saarelta. Jos haluaa vaeltaa, suhteellisen lähellä on useita vuoristokohteita kuten Izumikatsuragisan ja Kumanon yli tuhat vuotta vanhat pyhiinvaellusreitit.
Eli sopivasti miljoonakaupunki, josta on helppo paeta maaseuduille ja kauniisiin metsiin sekä meren äärelle niin halutessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi olla vain yhtä! Riippuu tilanteesta, seurasta, ajankohdasta, säästä jne.
Hyviäkin on liuta: Seychellit, Kapkaupunki, Shanghai, Elounda, Schladming, Salzburg...Koitko Seychelleileillä tai Kapkaupungissa mitään ongelmia. ITselläni asuu niissä ystävät ja ovat kertoneet monista ongelmista, mutta säästyittekö te lomalaisina niiltä hyvin?
Kapkaupungissa ei tosiaan voi liikkua yhtä vapaasti kuin täkäläisissä kaupungeissa, pitää tietää mihin voi mennä ja mihin ei. Mutta ongelmia ei ollut. Ei myöskään Seychelleillä.
Okei. Varmaan lyhyen ajan aikana on iso mahdollisuus olla kokematta aitoa elämää paikoissa.
Siis häh? Olen asunut Etelä-Afrikassa. Kummallisimmat ja ennakkoluuloisimmat kommentit tulevat aina niiltä, jotka eivät tiedä mistä puhuvat. Sinäkään et ole ilmeisesti jalallasikaan kyseiseen maahan astunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nepal. Yksi maailman köyhimmistä maista, mutta ihmiset hymyileviä ja ystävällisiä. Himalajan vuoristo ja lumihuippuiset vuoret.
Miten te pystytte näissä köyhissä maissa nauttimaan mistään lomafiiliksestä kaikkien katulapsien ja huonosti kohdeltujen eläinten keskellä? Itse en pystyisi.
Nepal ei olekaan rantalomakohde! Buddhismia ja hindulaisuutta toteuttavassa maassa kohdellaan eläimiä ja lapsia hyvin. Edes hyttysiä ei tapeta vaan ne ohjataan ulos ja katukoiria syötetään.
Köyhälle Nepalille turismi on tärkeä tulonlähde ja palkkaamalla paikallisen trekkioppaaksi autat häntä elättämään perheensä.
Nepal ei ole Intia!
Mutta naisia surkeasti.
Thaimaa, koh Chang tai Ao Nang. Lanta oli kans kiva, mutta oltiin vaan pari päivää niin en ehtinyt perehtyä paremmin.
Thaimaa Phuket. Löysin vaimon sieltä.
Läheinen Aittoneva. Varsinkin talvella ja öisin kun on -28 C Saa raikkaat unet <3
Lentomatkoista varmaan se perinteinen Madeira tai Teneriffa. Lökölomaa valmiiksi järjestettynä.
Asuntoautomatkoista melkein mikä vaan uusi Keski/Etelä-Euroopan kohde. Vaihtelu viehättää ja maisemat ovat paikoin upeita.
Suomi ja oma terassi. Näillä keleillä ei kovinkaan usein tule vierailtua. Harvinaista herkkua siis. Parasta seuraa, parasta ruokaa (syksyllä herkullisia omenia puusta, tuoreita viinirypäleitä suoraan rangasta ja tuoreita chilejä varresta ... ), parasta juomaa, parhaat maisemat, ei torakoita ym., erinomainen sänky, jne. – mitä muuta voi vaatia? Kälyistä palvelua, samat matkamuistot, sama tekohymy kaikilla palvelijoilla, yrittävät aina kusettaa matkailijaa, aina surkeaa ruokaa (tunnusta vaan), ikuinen ripulin (hyvä jos niin vähällä pääsee) pelko, tunne siitä, että on vieras/turisti, ihminen jonka ei kuuluisi olla siellä missä on, alituinen varkauden pelo jne. Vastaus on oma terassi näillä perusteluilla. Ekskursiot/etnograafiset tutkimusmatkat ovat eri juttu.
Paras lomakohde liittyy hyvin usein kahteen asiaan:
1. Hotelliin
2. Säähän.
Minulla paras on siis Malediivit.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi olla vain yhtä! Riippuu tilanteesta, seurasta, ajankohdasta, säästä jne.
Hyviäkin on liuta: Seychellit, Kapkaupunki, Shanghai, Elounda, Schladming, Salzburg...
Seychellit ja Berliini
Kroatia (Hvar, Jelsa)