ICSI vkolla 32
Moikka!
Tästä kierrosta tehdään pitkällä kaavalla ICSI ja punktio on arviolta vkolla 32. Sumut alottelen siis vasta parin viikon päästä.
Taustaa: Yritys aloitettu 3/03, 2xIUI julkisella ja 1xIVF yksityisellä. Syyksi löytynyt ettei solut jostain syystä hedelmöity. Jäljelle jää siis enää kokeilla mikroinjektiota. Mahdollisesti viimeinen hoito.
Kommentit (125)
Meille on myös suunniteltu icsi-hoito ja punktio ja siirto vkolle 32. Kyllä vähän jänskättää. Eka kertaa ollaan lapsettomuushoidossa ja suoraan jouduttiin turvautumaan icsi:in koska miehellä selkäydinvamma, jonka seurauksena siemensyöksy suuntautuu virtsarakkoon. Eli siittiöitä pitää koettaa " kalastaa" suoraan kiveksistä. Lääkärin mukaan 70% mahdollisuudella löytyy eläviä siittiöitä.
Tosin tässä matkan varrella on mullakin todettu kaikenlaista vaivaa: endometrioosi joka poltettiin pois laparoskopiassa ja lisäksi toinen munasarja on polykystinen, jonka takia menkat on tosi epäsäännölliset.
Oon siis aina tiennyt, että jos me lapsia halutaan niin lapsettomuushoitoihin pitää turvautua. Eli meidän tilanne on ehkä hiukan eri kuin esim. vuosia yrittäneillä. Hoitoon päästiin heti ku päätettiin että halutaan (koittaa) hankkia lapsi. Meitä myös käskettiin miettiä valmiiks, että jos siittiöitä ei löydy halutaanko turvautua luovutettuihin siittiöihin. Enkä tosiaan vielä tiedä mitä mieltä asiasta olen.
Nyt olen siis alottanut nenäsumutteet lauantaina (synarela)+terolut-kuuri.
Kiva jos saa keskustelu seuraa, koska ei viitsi kertoa tästä " projektista" kovin monelle ystävälle. Ja ois kiva vaihtaa kokemuksia samaa läpikäyvien kanssa.
Huhuilin tuolla aiemmin seuraa viikolle 31 mutta hiljaiselta vaikuttaa. Se taitaa olla monilla klinikoilla vielä lomaviikko... Mutta, tulen mielelläni joukkoonne vaikka vähän edellä aikatauluanne olenkin!
Kyseessä on meidän toinen IVF hoito, ensimmäinen tehtiin maaliskuussa joka päättyi keskenmenoon ihan alussa. Ehdin siis tekemään positiivisen testin moneen kertaan, mutta tuhru alkoi pp11 ja lisääntyi koko ajan niin, että pp16 vuosin kuin seula kovien kipujen kanssa. Pp14 hcg oli yli sata, mutta alkio ei jaksanut pysyä matkassa.
Tämä on ollut hyvin rankka kahden vuoden pituinen taival, pelkkää odotusta ja pettymystä. Tämä on hyvinkin todennäköisesti meidän viimeinen hoito, tehdään IVF jos siittiömäärät ovat yhtä OK kuin viime hoidossa ja ICSI jos arvot on huonommat. Päätetään sitten siinä punktiopäivänä. Meillä oli viimeksi monitumaisuutta alkioissa joten vaikka muniksia saatiin paljon ja ne hedelmöittyivät hyvin, saatiin vain kolme huonoa alkiota joista yksi siirrettiin ja kaksi pakastettiin, eikä kumpikaan selvinnyt sulatuksesta.
Olemme jo käyneet läpi mahdollisuutta ettei meille tule koskaan lapsia ja selviämme kyllä kahdestaankin. Tämä yksi kerta kokeillaan vielä, vaikka viikonloppuna tekikin mieli jättää sumutukset sikseen. Pettymys pelottaa liikaa. Mutta kaduttaisiin ikuisesti jos tätä kertaa ei enää oltaisi kokeiltu.
Oikein paljon onnea kaikille hoitoihin!
Kiva saada seuraa tähän hoitorumbaan. Me ei olla kerrottu näistä hoidoista muille kuin siskolleni niin kiva saada vertaistukea ja vaihtaa ajatuksia samaa läpikäyvien kanssa.
Tosiaan meillä hoidon ajankohta riippuu ihan kuukautisista, yleensä kierto ollu 32-35 pvää, mutta yllättäen viime kierto olikin 29 pvää niin se laittaa aikataulua hieman sekaisin. Voi olla että meiän hoito siirtyy parilla viikolla eteenpäin, mutta aattelin kuiteski tässä pinossa olla ennenku selviää että missä mennään.
Mites teillä muilla? Minkälaiset tunnelmat on näin heinäkuun helteillä?
Mites muilla, onko kaikilla jo sumuttelut alkanut? Itse olen sumutellut jo viikon verran ja tuttuja oireita alkanut olla. Viimeksi oli kyllä enemmän hikoilua ja kiukkuisuutta, nyt on enemmän alavatsakipuja ja vatsa aivan pallo. Ja tuttu ummetuskin on taas tullut kuvaan=) Mutta olo on henkisesti parantunut kovasti, viikonloppuna olin aivan maassa, johtui hoidon aloittamisesta varmaan ja siitä että turhaanko tässä taas tungen elimistöni täyteen hormoneja... Sovittiin miehen kanssa että eletään nyt ihan normaalia elämää, ja ollaankin hyvin " unohdettu" hoito, hyvä kun muistan synarelat suihkaista! No, pyörii tuo koko ajan mielessä toki, mutta ei yhtään niin paljon kuin viime hoidon aikana. Kesäkin helpottaa kun on niin paljon kaikkea tekemistä niin ei kerkiä koko ajan miettiä onnistuuko vai ei.
Ensi viikolla alkaa sitten munisten kasvattelu puregonilla, kaivelin juuri gonal-f kynänkin kaappien uumenista. Onneks töissä on ihanan hiljaista, kävely tulee varmasti nimittäin olemaan taas tuskaista parin viikon päästä=)
Synarelasta aiheutuva hikoilu on muuten varmaan sulautunut helteestä aiheutuvaan hikoiluun joten tuntuu että on tällä kertaa päässyt helpommalla kuin viimeksi.
Nyt sitten odottelen menkkoja alkavaksi, tuntuu että taas myöhästyvät parilla päivällä, lauantaina pitäisi alkaa mutta ei yhtään tunnu siltä. Toivottavasti eivät nyt myöhästy paljon, ärsyttävää mennä ultraan ihan vuotavana.
Tulkaahan kertomaan kuulumisia!
Pientä hikoulua yms. ja mahavaivoja, mut ok olo. Lomalla vielä ja kiirettä piisaa. Meitsi lähtee nyt patiolle ja ehkä hohtokeilaamaat tai jotain ku on 6 v. hääpäivä.
Täällä sumuteltu 12 pv. Ei kummempia sivuoireita, odotin paljon pahempaa. Maha vähän turpea ja hermot hiukan kireellä mut se voi johtua ihan vaan jännityksestä. oon koettanut miettiä ihan muita asioita, mikä ei o helppoo varsinki ku sisko kertoi just olevansa raskaana. Olen hiukka kade.
olis tarkotus mennä lyhyellä kaavalla eli koko hoito olis ohi parissa viikossa. Ollaan jonossa kunnalliseen hoitoon ja se olis viikolla 45 ja aateltiin käydä tässä välissä yksityisellä, mutta jos menkat ei tuu " ajallaan" niin sitten ootetaan sitä viikon 45 hoitoa ja sillon tehdään pitkällä kaavalla. Mulla tuli edellisessä hoidossa sumuista päänsärkyä ja hikoilua, mutta onneks ei sen pahempaa. Lyhyessä kaavassa kuulemma sivuvaikutukset jää vähäsemmiks.
Mietin just et on tää kummallista ku 2 vuotta on toivonu ettei menkat tuu ja nyt niitä oikein oottaa, mutta ehkä se menkkojen alkaminen tarkottaa et ollaan taas pikkasen lähempänä sitä oman pienen saamista.
Kun en tiedä, miten tarkkoja pinoissa ollaan... Viikkokin on vielä hukassa, mutta johonkin pinoon haluun, kun eka kerta tulossa.
Eli meille tehdään IVF erikois(?)pitkällä kaavalla. Hoitojen piti alkaa huhtikuussa, mutta endonperkule oli äitynyt ja kesäkuussa ronkittiin laparoskopiassa vasemmalta munasarjasta iso möykky ja torvi kokonaan pois. Eka Procren-piikki pistettiin 16.6. (kp 23) ja toka viikko sitten 14.7. Mulle sanottiin, että kuivatellaan kesän yli ja syksyllä suoraan hoitoihin, toisaalta puhuttiin kahdesta piikistä eli ilmeisesti joillekin elokuun alku on syksyä (mulle parasta kesää :) ). 26.7. on aika taysissa ja oon alkanut vähitellen hahmottamaan, että kypsyttely vois alkaa jo silloin?! Jos kerran sumutuksiakin jatketaan kypsyttelyn loppuun asti, niin varmaan sitä vastaavan Procrenin täytyy myös vaikuttaa vielä eli kypsyttelyn pitäisi olla valmista viimeistään vkolla 32?
Toivottavasti joku pystyi seuraamaan mun logiikkaa ;) ja osaisi vielä vastatakkin. Aikataulukyselyt jäi endoshokin jalkoihin... Ens viikolla kyllä selviää paljon, mutta tipun maan pinnalle mieluummin ennen lekuria. Jos en kuulu pinoon, niin potkikaa pois, mielelläni kyllä jossain lymyilisin :)
Tottakai tänne saa tulla ainakin mun puolesta. Mullakin on IVF/ICSI (päätetään sitten sperman laadun mukaan punktiopäivänä että kumpi) jo viikolla 31 eli oon väärässä pinossa, mutta taidan olla ainut koko foorumilla kuka on menossa tuolla viikolla punktioon. Monissa paikoissa taitaa olla vielä kesätauko meneillään, onneks VL toimii jo tuolloin, muuten olisi hoito siirtynyt kuukaudella etiäpäin.
Sumutellut olen nyt 12 päivää (taisi joku muukin olla samassa aikataulussa??) ja tänään alkaa piikitys. Pistän piikin vasta myöhään illalla kun näin kesällä tuppaa olemaan kaikenlaista tekemistä aina iltaan asti, niin parempi ottaa se aina suht samaan aikaan ja myöhään illalla olen todennäköisimmin aina kotona. Vähän jännittää eka piikki vaikka maaliskuussa viimeksi piikitinkin!
Tsemppiä kaikille!
Kyllä tänne sopii IVF:läisetkin. Muuttaisin otsikon, jos osaisin...
Täällä sumuteltu 11vrk ja ke ultrataan. Ihan normaalia elämää oon vietelly. Kotihommia ja puutarhatöitä, kyläilyä ym. Lomailtiin myös lähes koko Suomi. Silleen pikaseen. Nyt lähen pesemään mattoja.
Tulin kurkkaamaan loman välissä että mitä tänne palstalle kuuluu ja huomasin että sulla on punktio vk:lla 32. Tehdäänkö se Vl:n vai Oys:n toimesta? Itse jo tässä odottelen elokuun pas-siirtoa ja muistelin että Oys ja Vl ovat kiinni elokuun alkupuoleen asti, mutta taisin muistaa väärin kun sinulla kerta on ultra jo ens viikolla? Toivottavasti tämä kerta on se teidän kerta ja pääset jo plussanneiden puolelle, sitä kun aina toivoo plussaa kaikille mutta erityisesti " toivottomille" , joihin taidan itsekin kuulua vaikka sitä en sitä vielä haluaisi myöntääkään ;)
Mukavia lomapäiviä kaikille!
Täällä piikitelty nyt kolme vrk, vanhasta muistista meni. Olen myös elänyt ihan normaalia elämää antamatta tämän hoidon rajoittaa mitään (tosin tietenkään en ole perskännejä vetänyt vaikka oliskohan siitäkään haittaa...), ja on mennyt oikein jouhevasti aika tähän saakka ainakin. Ei tule mietittyä hoitoa läheskään koko ajan. Viime kerralla en muuta miettinytkään ja olin ihan hermoraunio. Näin menee paljon paremmin!
Labrakokeet otetaan tiistaina, katsotaan lisätäänkö puregon annosta, pistän nyt vaan 125iu kun viimeksi pistin 150. Silloin kasvoi ehkä liikaa muniksia mistä syystä ehkä laatu kärsi. Toivotaan että ongelmat johtui siitä. Perjantaina on sitten ultra jolloin päätetään punktiopäivä, vähän yli viikon päästä se on joka tapauksessa.
Oon lähinnä taustaillut vaihtelevasti, kun yritystä on ollut miten milloinkin, vuodesta 2002. Mieskin vaihtui välissä. Takana laparotomia 2004 ja laparoskopia kesäkuussa endon takia.
Vaihdevuosioireet pukkas päälle kolme viikkoa ekan Procren-piikin jälkeen eli kaks viikkoa oon nukkunu huonosti, on ollu kuumia aaltoja ja hikoilua, on itkettäny, oon ollu äksy ja lievää päänsärkyäkin on ollu... Missä vaiheessa tää helpottaa eli missä vaiheessa hoitoja on taas estrogeenia kehossa? Ei vaan jaksais enää ja kuitenkin pahin vielä edessä... Tosin en todellakaan usko että meillä heti ekalla onnistuu, mutta itseni tuntien hepuloin varmasti sitten piinailuvaiheessa...
Pystyisköhän tota verhojen laittamista jatkaa ilman hermostumista...
Tsemppiä ja jaksamista kaikille!!
Kyllä se olo helpottaa kun rupeat piikittelemään. Niin mulla ainakin kävi viime hoidossa, hikoilin kuin pieni sika ennen puregonin aloittamista ja olin äkäinen koko ajan=) Nyt jostain syystä oon ollut paljon paremmalla tuulella ja hikoilukin on jäänyt hellesään alle enkä ole mitään ylimääräistä hikoilua huomannutkaan!
Kiva että sulla Possukka on nyt helpompaa! Toivon todellakin, että piikittelyt alkais nyt tän keskiviikon käynnin myötä, muutenkin kuin olon vuoksi. En malta enää odottaa...
Siniliinu: Vl ei ollu varsinaisesti ku kaks viikkoa kiinni. Lääkäristä riippuen hoidot myös menee. Siis ku siellä on omalääkärisysteemi. Mun lääkäri on jo töissä. Oys:n toiminta oli niin hidasta ja liukuhihnasysteemiä, että VL:oon menimme mielellään.
Tänään kävin taysissa, endo on pysynyt kurissa 8) Mieletön helpotus!! Lääkäri oli aiemmin ajatellut viikkoa 42, mutta nyt pohti viikkoa 34. Mä sanoin että mua ei yhtään haittaa vaikka alotettais nopsaan, tietenkin jos terveys sallii. Lääkäri päätyi nopeaan toimintaan, kun kerran laparoskopiassa ei ollut näkynyt muualla endoa ja kaikki mikä löyty saatiin hyvin pois, eikä ollut uusinut.
Tähän loppu kuivattelut ja vaihdevuodet, alkuun Menopur 225 IU ja ens tiistaina ultra.
Meni miten meni, mutta ainakaan ei tarvii enää oottaa, mä oon aika huono siinä ;) Uskon luomuplussaan joskus monien hoitojen ja endoleikkausten jälkeen :)
Mites muilla menee? Maahinen, eikö sulla ollut kans ultra tänään, alkaako piikittelyt?
näyttää jo siltä et onnistuu vko 32 ICSI, eli menkat ei ole vieläkään alkaneet (koputtaa puuta) vaikka tuntemuksia on ollu jo pari päivää, kai tää stressaaminen on viivyttäny niitä (tai luomuplussa!). Mut nyt on hyvä fiilis ja vielä paranee kun on vielä 2 päivää töitä ja sit alkaa kesäloma!!
ja kaikki näytti siltä miltä pitääkin. Piikitykset siis alottelin tänään.
Huhuilit ICSI seuraa vkolle 32 ja näillä näkymin meille olis sellanen sillon tulossa jos vaan menkat tulee " ajallaan" . Meitin taustaa sen verran et mulla tyttö edellisestä suhteesta ja nyt ollaan lasta yritetty 2 vuotta, ICSI tehtiin keväällä ja siitä saldona kemiallinen raskaus, joten hieman epämääräisin tuntein oottelen seuraavaa ICSI hoitoa.