Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suomalaisilla on niin huonot käytöstavat?

Vierailija
29.02.2020 |

Tuntuu siltä että nykyään ei osata edes "kiitos" tai "anteeksi", mihin hyvät käytöstavat ovat jääneet?

Kommentit (167)

Vierailija
41/167 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt tuota asiaa koko ikäni. Asuin lapsena jonkin aikaa eri maassa, kun tulin takaisin, järkytyin suomalaisten huonoista käytöstavoista. Se kulttuurishokki ei mennyt enää ohi. Missä vika kun alle 10 - vuotias lapsi jo saa kulttuurishokin siitä, miten suomalaiset käyttäytyvät? Minusta tämä on vakavan pohdinnan paikka,

Olen huomioinut tämän saman asian ja olet mielestäni oikeassa. Itse olen asunut kolmeen otteeseen ulkomailla ja tullut siihen tulokseen että monissa muissa maissa mm. Saksassa ovat käytöstavat ja kohteliaisuudet aivan toisella tasolla kuin täällä jossa jotenkin ylpeillään moukkamaisuudella kun taas Saksassa "Knigge" on aivan oma käsitteensä.

Vierailija
42/167 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Nykyään ei välttämättä ainakaan kerrostaloissa moikata naapureitakaan. Itsellä kokemusta tästä. Suomalaiset tuntuu aika ujoilta ja itsekkäiltä. Toista se oli kun asuin pitkään Englannissa, kun palasin Helsinkiin se tympeyden kulttuuri oikein lävähti silmille.

Sama. Englannissa oli ihan normaalia, että uudet ihmiset kutsuttiin mukaan kaikenlaisiin kissanristiäisiin eikä kukaan kyräillyt tai ollut epäystävällinen. Aina järjestyi joku ratkaisu ongelmiin ja ihmiset keksivät ihan itse elämäänsä helpottavia järjestelyjä, esim. naapurit kävivät yhdessä kaupassa jos jollain ei ollut omaa autoa yms. Ehkä tärkein ero on juuri tuo, että ihmiset eivät pidä toisiaan vihollisina vaan ystävinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/167 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja just nää ihmiset jotka ei tervehdi on ihan aikuisia, asiallisen näköisiä ihmisiä. Saattavat katsoa kuin peura ajovaloissa päin mutta sitä heitä ei sieltä yleensä tule. Itsellä on ollut jo 5 vuotta sama seinänaapuri, joka kääntää selkänsä ja pakenee paikalta jos satun tulemaan vastaan. Jotenkin niin tylyä.

Vierailija
44/167 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuitenkaan usko että suomalainen pohjimmiltaan olisi sen moukkamaisempi kuin muutkaan kansakunnat. En usko sitä ainakaan vielä. Käyttäytyykö suomalainen sitten ihan tahallaan huonosti?

Vierailija
45/167 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Nykyään ei välttämättä ainakaan kerrostaloissa moikata naapureitakaan. Itsellä kokemusta tästä. Suomalaiset tuntuu aika ujoilta ja itsekkäiltä. Toista se oli kun asuin pitkään Englannissa, kun palasin Helsinkiin se tympeyden kulttuuri oikein lävähti silmille.

Sama. Englannissa oli ihan normaalia, että uudet ihmiset kutsuttiin mukaan kaikenlaisiin kissanristiäisiin eikä kukaan kyräillyt tai ollut epäystävällinen. Aina järjestyi joku ratkaisu ongelmiin ja ihmiset keksivät ihan itse elämäänsä helpottavia järjestelyjä, esim. naapurit kävivät yhdessä kaupassa jos jollain ei ollut omaa autoa yms. Ehkä tärkein ero on juuri tuo, että ihmiset eivät pidä toisiaan vihollisina vaan ystävinä.

Juu täällä Suomessa kun menit joihinkin kaverin kissanristiäisiin, jossa muut oli uusia kasvoja, niin sain jutella sen koko illan kaverini kanssa. :D Ei h*lvetti...  Minulla on kyllä myös sukulaisia, joiden kanssa en ole jutellut sukutapaamisissa tervehdystä enempää noin viiteentoista vuoteen.

Vierailija
46/167 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu täällä Suomessa kun menit joihinkin kaverin kissanristiäisiin, jossa muut oli uusia kasvoja, niin sain jutella sen koko illan kaverini kanssa. :D Ei h*lvetti...  Minulla on kyllä myös sukulaisia, joiden kanssa en ole jutellut sukutapaamisissa tervehdystä enempää noin viiteentoista vuoteen.

tai oikeammin, he ovat jopa serkkuja mulle mutta ei jutella. En tiedä mikä tähän vaikuttaa. Lapsina joo oltiin tekemisissä. Joskus kun olen mennyt jotain puhumaan, niin sieltä tulee joku tuhahdus ja naama myttyrällä ollaan.

Vierailija
47/167 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietitytti tuo HS:n etusivun mainos jossa suorastaan kannustettiin röyhkeään ja itsekkääseen käytökseen. Mutta se taitaa olla sitä mitä kansa haluaa...

Mitä siinä sitten on?

T. mainokst estetty

Vierailija
48/167 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kuitenkaan usko että suomalainen pohjimmiltaan olisi sen moukkamaisempi kuin muutkaan kansakunnat. En usko sitä ainakaan vielä. Käyttäytyykö suomalainen sitten ihan tahallaan huonosti?

Ei varmasti tahallaan. Mutta mun mielestä siihen vaan vaikuttaa kasvatus ja se, että suomalaiset on hyvin introverttiä ja ujoa kansaa.

Vierailija
49/167 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin vielä hieman pidemmälle ja korostaisin nuorison olevan suoranaisen epäkohteliasta. Hyvät tavat eivät ainoastaan puutu, vaan arvossa ovat ne huonot. Pidetään nolona ja junttina jos joku tervehtii, pokkuroivana ja spedenä jos on auttavainen ja niin edelleen. Tytöt kuvittelevat jokaisen katseenkin olevan himokas ja puheen olevan aina jotain pokausta. 

Lapset taasen eivät ymmärrä koko käsitettä. Usealle puhelin on kaikki ja koko elämä. Jos oikein syvällinen tahtoo olla niin voi miettiä, liittyvätkö asiat toisiinsa. Moni nyt nuori on kuitenkin kasvanut laitteensa kanssa ja viestinyt niillä enemmän kuin livenä. Siihen maailmaan sopii paremmin lyhyt ja typistetty, koristelematon ilmaisu. Nopea, asiapitoinen ja tunteet emojilla, koska lahja kirjoittamiseen puuttuu, tai on vielä harjoittamaton. Tämä paska on sitten se vallitseva moodi, jolla viestitään toisille myös IRL.

Vierailija
50/167 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja just nää ihmiset jotka ei tervehdi on ihan aikuisia, asiallisen näköisiä ihmisiä. Saattavat katsoa kuin peura ajovaloissa päin mutta sitä heitä ei sieltä yleensä tule. Itsellä on ollut jo 5 vuotta sama seinänaapuri, joka kääntää selkänsä ja pakenee paikalta jos satun tulemaan vastaan. Jotenkin niin tylyä.

Minullakin pari tällaista naapuria jotka ei tervehdittäessä tervehdi takaisin. Toinen heistä kuitenkin vaikuttaisi olevan mukava ja puhelias muille ihmisille, mutta minulle ei vastaa edes "hei"...paitsi jos tarvitsee oven avausta tai jotain muuta niin sitten kyllä avaa suunsa. Tekisi mieli olla epäkohtelias takaisin, nykyisin välttelen ko. ihmistä enkä enää moikkaa.

Vierailija
51/167 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaus löytyy tältäkin palstalta; huonokäytöksiset vanhemmat.

Lapset oppivat kaiken muun ohella myös käytösmallit kotoaan. Kun aikuinen katsoo oikeudekseen käyttäytyä somessa ja live-elämässä huonosti,  kulminoituu hänen käytöksensä lastensa ajatteluun ja käytökseen. 

Mielestäni p a h i n ongelma on se, ettei

t a j u t a oman eikä ympäristön käytöksen huonoutta. Kun jostain syystä hoksaa, että vitsi, olen m o u k k a, alkaa vaatia myös muilta käytöstapojen kohennusta.

Suomessa kukaan ei p a h o i t t e l e. Ei edes viranomainen. Olen usein sanonut puhelimessa, että kuule minä hyväksyn tämän selityksesi, mutta et voi esittää asiaa noin. Empatia, myötätunto, kun niitä aletaan osoittaa viranomaisten taholta, saman ystävällisyyssade voi tuottaa kasvua myös arjen käyttäytymisessä.

Esimerkkinä vaikka Kelan monotonisen puhelinpalvelunaisen möreä karjakkoääni 'tää on ny näin', jota vain toistaa ja toistaa. Kun itse sanon, että please, pahoittele, ole viiden sanan verran empaattinen ja jatka sitten ohjeilla miten toimia jatkossa - seuraa hil-jai-suus. Tik.tik.tik.

Eli sama kuin olisin udmurtia siirtynyt puhumaan. Täysin uusi asia, kohteliaan, tilanteeseen sopivan käytöksen pyytäminen.

Vierailija
52/167 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vapaa kasvatus ja 1970-luvun "vanha maailma"-romukoppaan ajattelu

Tämä. Lisäisin vielä, että emme oikeastaan nykyisin tarvitse toisiamme. Siis siiihen, että joku ihan vain hyvää hyvyyttään tekisi jotain meitä hyödyttävää. Asennoidumme muihin niin, että joko maksamme heille suoraan tai sitten he saavat ainakin palkkaa siitä, mitä hyödyksemme tekevät. Meidän ei tarvitse olla mitenkään hyvissä väleissä toistemme kanssa, joten käytöstapojen tarve on vähentynyt. 

Vierailija
53/167 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tai oikeammin, he ovat jopa serkkuja mulle mutta ei jutella. En tiedä mikä tähän vaikuttaa. Lapsina joo oltiin tekemisissä. Joskus kun olen mennyt jotain puhumaan, niin sieltä tulee joku tuhahdus ja naama myttyrällä ollaan.

Varmaan se on joku perisynti tai vendetta, josta kaikille vaan ei ole kerrottu...

Minua naurattaa joskus suomalaiset, jotka haukkuvat brittejä esim. ulkomailla örveltämisestä (jota varmasti tapahtuu örvellyskohteissa.). Itse matkustan mieluummien englantilaisten/irkkujen/skottien kuin suomalaisten kanssa, koska britit ovat ystävällisiä ja hauskaa jo ensimmäisenä iltana.  Muutenkin heille elämä on enemmän hauskanpitoa kuin tosikkoa pönötystä.

Eipä silti, vaikka olen suomalaiseksi epäilyttävän ystävällinen, estoton ja kovaääninen, brittien kanssa olen kuitenkin yleensä porukan hiljaisin ja harkitsevin. :D

Vierailija
54/167 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minullakin pari tällaista naapuria jotka ei tervehdittäessä tervehdi takaisin. Toinen heistä kuitenkin vaikuttaisi olevan mukava ja puhelias muille ihmisille, mutta minulle ei vastaa edes "hei"...paitsi jos tarvitsee oven avausta tai jotain muuta niin sitten kyllä avaa suunsa. Tekisi mieli olla epäkohtelias takaisin, nykyisin välttelen ko. ihmistä enkä enää moikkaa.

Mullakin tämä seinänaapuri on normaali toista seinänaapuriansa kohtaan, mutta mulle sitten päinvastainen :D Eikä tähän ole syytä. En ole ikinä metelöinyt tai häiriköinyt asunnossani tai muuta. Silti pitää käyttäytyä noin! Jos tarvisin jotain akuuttia naapurin apua, niin häneltä ei vois koskaan mennä kysymään mitään. Minäkään en häntä enää moikkaile, vaikka tympeältä se tuntuu. Ohi vaan niinkuin ilmaa olisi.

Vierailija
55/167 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vapaa kasvatus ja 1970-luvun "vanha maailma"-romukoppaan ajattelu

Tämä. Lisäisin vielä, että emme oikeastaan nykyisin tarvitse toisiamme. Siis siiihen, että joku ihan vain hyvää hyvyyttään tekisi jotain meitä hyödyttävää. Asennoidumme muihin niin, että joko maksamme heille suoraan tai sitten he saavat ainakin palkkaa siitä, mitä hyödyksemme tekevät. Meidän ei tarvitse olla mitenkään hyvissä väleissä toistemme kanssa, joten käytöstapojen tarve on vähentynyt. 

Erinomainen huomio, kiitos.

Vierailija
56/167 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaus löytyy tältäkin palstalta; huonokäytöksiset vanhemmat.

Lapset oppivat kaiken muun ohella myös käytösmallit kotoaan. Kun aikuinen katsoo oikeudekseen käyttäytyä somessa ja live-elämässä huonosti,  kulminoituu hänen käytöksensä lastensa ajatteluun ja käytökseen. 

Mielestäni p a h i n ongelma on se, ettei

t a j u t a oman eikä ympäristön käytöksen huonoutta. Kun jostain syystä hoksaa, että vitsi, olen m o u k k a, alkaa vaatia myös muilta käytöstapojen kohennusta.

Suomessa kukaan ei p a h o i t t e l e. Ei edes viranomainen. Olen usein sanonut puhelimessa, että kuule minä hyväksyn tämän selityksesi, mutta et voi esittää asiaa noin. Empatia, myötätunto, kun niitä aletaan osoittaa viranomaisten taholta, saman ystävällisyyssade voi tuottaa kasvua myös arjen käyttäytymisessä.

Esimerkkinä vaikka Kelan monotonisen puhelinpalvelunaisen möreä karjakkoääni 'tää on ny näin', jota vain toistaa ja toistaa. Kun itse sanon, että please, pahoittele, ole viiden sanan verran empaattinen ja jatka sitten ohjeilla miten toimia jatkossa - seuraa hil-jai-suus. Tik.tik.tik.

Eli sama kuin olisin udmurtia siirtynyt puhumaan. Täysin uusi asia, kohteliaan, tilanteeseen sopivan käytöksen pyytäminen.

Todella hyvä huomio viranomaisten neuvostopolitbyroomentaliteetista! Ranskassa viranomaisten lähettämät kirjeet pursuavat kohteliaisuutta joka on valovuosien päässä Suomi- politrukkien viestimisestä. Ranskalainen veroviranomainen lähettää kirjeitä joissa kohteliaimmin pyydetään/kehoitetaan ja lopussa vuolaasti kiitetään huomiosta! Uskomatonta!

Vierailija
57/167 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoista, en ole ollenkaan havainnut tällaista? Kyllä suurin osa ihmisistä vastaa tervehdykseen ja kiittää ja pyytää anteeksi. Missä päin Suomea asutte? Mielestäni Helsingissä ollaan aika kohteliaita.

Vierailija
58/167 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ne on niin "voimaantuneita ja räväköitä" ettei muitten mielipiteet vois vähempää kiinnostaa

Vierailija
59/167 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei varmasti tahallaan. Mutta mun mielestä siihen vaan vaikuttaa kasvatus ja se, että suomalaiset on hyvin introverttiä ja ujoa kansaa.

Mä en näe, että introverttius, ujous tai arkuus olisi huonon käytöksen syynä. Käytöstapojen puute on vain puhdasta moukkamaisuutta.

Ihmiset ovat sata vuotta kohta katsoneet tv:stä miten amerikkalaiset käyttäytyvät.

Jos siltikään ei tajua oman käytöksen puutteita, on moukka.

Muutama vuosi sitten vielä irvailtiin tapakouluttajan puheille siitä, että käyttäytymistä on syytä parantaa. Ihmettelin, minkälainen ihminen on näiden dissaamiskommenttien (älä sinä akka höpötä olet vanhanaikainen puheinesi) takana. Nyt on onneksi kieli muuttunut kellossa.

Vierailija
60/167 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös sitä Kaarinaa (sininen lady) nuoriso haukkunut vanhaksi ja vanhanaikaiseksi, kun hän oli jossain koulussa puhumassa käytöstavoista! Järkyttävää. Meillä kaikilla olisi mukavempaa, jos olisimme ystävällisempiä ja kohteliaampia kanssaihmisille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kolme