Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suomalaisilla on niin huonot käytöstavat?

Vierailija
29.02.2020 |

Tuntuu siltä että nykyään ei osata edes "kiitos" tai "anteeksi", mihin hyvät käytöstavat ovat jääneet?

Kommentit (167)

Vierailija
21/167 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko suomenkieli jotenkin jäyhää? Ja kansa? Olin viime kesänä suomalaishollantilaisissa häissä. Hollantilaiset onnittelivat hääparia ja vanhempia poskisuudelmin ja vuolain sanakääntein kaikkea mahdollista hyvää toivotellen, suomalaiset sanoivat "onnea ja hakkasivat aina halatessa nopeasti toisella kädellä selkään.

Vierailija
22/167 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tähän vastaa rehellisesti, viesti ja todnäk koko ketju poistuu nopeasti. Syynä on neurologinen ominaisuus, eli suomalaiset ovat keskimäärin kirjolla hyvin selvästi. Se on toisaalta vahvuus, koska sääntöorientuneina tunnekylminä suorittajina olemme nimenomaan menestyneet. Käytöstavat, tilannetaju ja tunne-elämä eivät meiltä toisaalta keskimäärin suju.

0/5.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/167 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko suomenkieli jotenkin jäyhää?

Ei.

Vierailija
24/167 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei.

Suomi ei ole kohtelias kieli, meille on esim. luontevaa sanoa, annatko, teetkö, tuotko jne ilman "ole hyvä" lisäystä.

Vierailija
25/167 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei.

Suomi ei ole kohtelias kieli, meille on esim. luontevaa sanoa, annatko, teetkö, tuotko jne ilman "ole hyvä" lisäystä.

Toisitko minulle, kiitos. Antaisitko tuon minulle, kiitos jne.

Miksi tämä tulee joiltakin ihmisiltä luonnostaan, toisilta ei? Tämä on mysteeri.

Vierailija
26/167 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on opettajien vika. Niillä on myös kesäloma ja ne saavat palkkaa työstään. Minusta se on niin väärin. Nyyh.

Vierailija
27/167 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kasvatettu kohteliaaksi. Minua katsotaan oudoksuen jos pidän naapurille ovea auki tai kiitän jne. Tätä olen ihmetellyt. Mies sanoo joskus kiitos, muuten en juuri ole itse saanut mitään kohteliaisuutta osakseni. Miten tämä dilematiikka ratkaistaan? Ei hyvä ole ainakaan omalla kohdallani kiertänyt takaisin. En odota mitään mutta olen ihmetellyt vaan etten saa itse mitään ystävällisyyttä takaisin päin, päinvastoin outoja katseita.

Vierailija
28/167 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on opettajien vika. Niillä on myös kesäloma ja ne saavat palkkaa työstään. Minusta se on niin väärin. Nyyh.

Tässä voi olla yksi syy. Ulkoistetaan kaikki yhteiskunnan harteille. Jopa käytöstapojen opettaminen.

Vierailija
29/167 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kasvatettu kohteliaaksi. Minua katsotaan oudoksuen jos pidän naapurille ovea auki tai kiitän jne. Tätä olen ihmetellyt. Mies sanoo joskus kiitos, muuten en juuri ole itse saanut mitään kohteliaisuutta osakseni. Miten tämä dilematiikka ratkaistaan? Ei hyvä ole ainakaan omalla kohdallani kiertänyt takaisin. En odota mitään mutta olen ihmetellyt vaan etten saa itse mitään ystävällisyyttä takaisin päin, päinvastoin outoja katseita.

Koen samoin. Tuossa asia on kuvattu tosi hyvin mielestäni.

Vierailija
30/167 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outo kokemus tänään kaupassa: Satuin kassajonoon yhtäaikaisesti tuntemattoman miehen kanssa. Väistän aina miehiä ja mummoja, jotka jyräävät aina meikäläisen. Nytkin olin väistämässä, kun tämä mies yllättäen halusikin päästää minut ensin. Olin hämmästynyt, yleensä vain ulkomaalaiset miehet toimivat näin. Kiitin kyllä kauniisti.

Vierailija
31/167 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap on varmaan asunut kaikissa maailman valtioissa?

Olen nähnyt pienestä pitäen tosi paljon ulkomaalaisia vanhempieni työn kautta. Ja tosiaan asuin lapsena jonkin aikaa eri maassa. Minusta se on ihan hyvä vertailukohta. Pohdin samaa asiaa.

Ja en ole ap.

Eri

Miksi muuten tämäkin ketju menee typeräksi inttämiseksi? Jos käyttäydyttäisiin edes tässä ketjussa hyvin?

Kiitos.

Koska metsä-suomalaisilla menee defenssit heti päälle kun kuulevat maailmaa nähneiltä maamme negatiivisista puolista. Sama tarina toistuu aina. Kyllä Suomesta kohteliaitakin ihmisiä vielä löytyy, mutta ovat vähemmistö. 

Vierailija
32/167 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleisesti ottaen suomalaisilla on ihan hyvät käytöstavat vaikka meiltä puuttuvat  muutamat pinnalliset kohteliaisuusanat. Meillä on niiden tilalla rehellisyys ja luotettavuus.

Asun Saksassa ja mulle kyllä tuo suomalaisten "rehellisyys ja luotettavuus" on outo myytti. 

Vierailija
33/167 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytöstapoja ja sosiaalisia taitoja ei ole ennen tarvittu kun kun asuttiin yksin keskellä metsää ilman että sadan kilometrin säteellä asui ketään muuta. Jos joku tunkeutui reviirille niin se ei ollut ystävä vaan rauhaa ja uhkaava vihollinen josta oli päästävä mahdollisimman nopeasti eroon. Se on syvällä suomalaisten geeneissä eikä lähde sieltä pois.

Vierailija
34/167 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rupeaa taas masentamaan kun tajuaa, miten negatiiviessa maassa elää. Jos käyttäytyisimme hyvin toisia kohtaan, kaikilla olisi parempi ja valoisampi mieli. Elämä voisi tuntua paljon helpommalta.

Vierailija
35/167 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytöstapoja ja sosiaalisia taitoja ei ole ennen tarvittu kun kun asuttiin yksin keskellä metsää ilman että sadan kilometrin säteellä asui ketään muuta. Jos joku tunkeutui reviirille niin se ei ollut ystävä vaan rauhaa ja uhkaava vihollinen josta oli päästävä mahdollisimman nopeasti eroon. Se on syvällä suomalaisten geeneissä eikä lähde sieltä pois.

Vierailija
36/167 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että hävettää aina ulkomailla kun suomalainen ei osaa käyttää sanaa please tai sen sikäläistä vastinetta!  Tarjoilija: "may I get You anything, Madam?"  johon töks-töks suomalainen "coffee", "I'd have coffee" tai pahimmillaan jopa "i want coffee".

NOLOA!

Vierailija
37/167 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei.

No niin! Odotan innostuneena, että kirjoitat artikkelin Virittäjään, tai jopa Languageen!

Vierailija
38/167 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitatko että suomalainen pitää automaattisesti toista ihmistä vihollisena?

Vierailija
39/167 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap on varmaan asunut kaikissa maailman valtioissa?

Olen nähnyt pienestä pitäen tosi paljon ulkomaalaisia vanhempieni työn kautta. Ja tosiaan asuin lapsena jonkin aikaa eri maassa. Minusta se on ihan hyvä vertailukohta. Pohdin samaa asiaa.

Ja en ole ap.

Eri

Miksi muuten tämäkin ketju menee typeräksi inttämiseksi? Jos käyttäydyttäisiin edes tässä ketjussa hyvin?

Kiitos.

Koska metsä-suomalaisilla menee defenssit heti päälle kun kuulevat maailmaa nähneiltä maamme negatiivisista puolista. Sama tarina toistuu aina. Kyllä Suomesta kohteliaitakin ihmisiä vielä löytyy, mutta ovat vähemmistö. 

Vierailija
40/167 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Nykyään ei välttämättä ainakaan kerrostaloissa moikata naapureitakaan. Itsellä kokemusta tästä. Suomalaiset tuntuu aika ujoilta ja itsekkäiltä. Toista se oli kun asuin pitkään Englannissa, kun palasin Helsinkiin se tympeyden kulttuuri oikein lävähti silmille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kolme