hammaskiven poisto ultraäänilaitteella, onko kamalampaa
itselle tuli outoa kuumotusta ja vihlontaa...
onko niin vaaraton kuin annetaan ymmärtää?
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Mikset ottanut manuaalista poistoa?
Pitää mennä yksityiselle, jos rupeaa vaatimaan. Minulle sanoi julkisen puolen hoitaja, että hän käyttää ultraääntä koska se on nopeampi ja sillä sipuli.
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt samassa hammashoitolassa lähes 20 vuotta ja aina vaan siellä tyrkytetään ultrausta, vaikka tietoihinikin on kirjattu, että ultraa ei käytetä. Joka samperin kerta hoitaja livertelee, että voitaisko kokeilla, kun nämä uudet laitteet on niiiiiiin kehittyneitä ettei yhtään tunnu mikään miltään. Kyllä ne vaan tuntuu ja vihloo, kaikkein kamalinta on se laitteen ääni.
Luultavasti ultran käyttö on hoitajille mukavampaa ja nopeampaa, niin siksi haluavat käyttää sitä, en keksi muuta syytä.
Mistä se tiedät että ne uudet laitteet sattuu jos et kerran 20 vuoteen ole antanut ultrata?
Höpöp höp mitään kamalaa ole. Jos käy säännöllisesti niin ole mitää juuri poistettävaa. Jotkut joutuu siten käymään 3kk, 6kk, 12kk välein hygienistillä. Vähintäänhän siellä vuosittain on käytävä. Te olette iitä kerran 5-10v käyviä pask..anaa..moja.
Miten pas..kasia te olettä jos tuollainen on kamalaa. Ei se ole kämalaa jos ei ole juuri mitä poistaa. Toki jos hammaskiveö on keeerrrrtynyt ja pitää kaivaa kainaloa myöten niin voihan se vähän sattu. Kaikki on itsestänne kiinni.
T, kymmeniä kertoja ultralla puhdistettu ja oikein odotan taas seuraavaa kertaa. Hampaat tulee taas suber/ultrapuhtaaksi :)))
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei tarvis täällä valittaa ihmisistä jotka teitä auttaa ja ei olisi niin paljon putsattavaa.
No hei, täällä yritetään pohtia miksi uä:tä käytetään ja mistä sen käytön jälkeiset oudot tuntemukset johtuu. Eihän me maallikot tunneta laitteen ominaisuuksia tai tiedetä miten sitä käytetään tai kuuluisi käyttää. Ollaan aika lailla hoitavan henkilökunnan armoilla siinä.
Vierailija kirjoitti:
Ei tunnu sitten miltään. Minkälaiset tahmahampaat teillä oikein on, jos pelkkä hammaskiven poisto sattuu, ja vieläpä ultraäänellä? Fy fan. En halua edes kuvitella miten huono suuhygienia täytyy olla, jos päästää hampaansa tuohon pisteeseen.
Mulla ei ole ikinä ollut yhden yhtä reikää. Harjaan hampaat 2 kertaa päivässä, lankaan kerran päivässä. Hammaskiveä tulee silti. Vihloo erittäin paljon poisto, joka kerta valuu kyyneleet silmistä vaikka laittavat pintapuudutukse.
Mulle sanottiin kunnallisella, että ultrataan sen verran, että hammaskivi pehmenee ja sitten vaan rapsutellaan pois. Ei sattunut ollenkaan. Tämän ketjun luettuani, en tiedä uskallanko silti mennä enää....
Nykyään pitäisi itse tuntea laitteiden ja niiden käytön ominaisuudet että osaisi etukäteen arvioida ottaako manuaalisen vai uä-käsittelyn niinkö? Ei itellä kyllä ihan taviksena riitä ymmärrys tähän. Sitte jos tulee jotain haittoja niin niistäkään ei kukaan kerro avoimesti vaan ite pitäis kaikki tieto kaivaa.
Ultraääni on siinä mielessä parempi, kun siinä ei joudu käyttämään voimaa, vaan kone hoitaa työn, ja siinä tulee koko ajan vettä, joka huuhtelee kaiken kiven/plakin/veren pois, eikä työtä tarvitse koko ajan keskeyttää huuhtelun vuoksi. Näin myös säilyy koko ajan hyvä näkyvyys toimenpidealueelle.
Tuo kipuasia, ihmisissä on paljon eroa siinä, kuinka helposti heidän hampaansa vihloo. Ja eniten varmasti riippuu siitä, kuinka syvät ientaskut hlöllä on, kuinka tulehtuneet ikenet ovat, onko ienvetäymiä, kuinka paljon kiveä ja plakkia ikenissä on. Ja verenvuoto on aina suorassa yhteydessä siihen, kuinka tulehtuneet ikenet ovat, ja tietysti myös verenohennuslääkkeet voivat vaikuttaa.
Esim, jos sulla on normaalit ientaskut 1-3 mm syvät, ei tarvitse putsata sen pidemmältä, jolloin ei mennä herkän, kiilteettömän, hammasjuuren alueelle. Sitten, jos sulla on vaikka 6 mm taskuja (parodontiitti), niin varmasti vihloo.
Ja putsauksen jalkeen hampaat varmasti tuntuvat muutaman päivän herkiltä, jos niitä on peittänyt hammaskivikerrokset, jotka periaatteessa voivat vähentää vihlonnan tuntemuksia, jos ne "suojaavat" kiilteettömiä alueita, kuten paljastuneita hammaskauloja.
Että ihan luottavaisin mielin voitte käydä shg:llä, suomessa on sen verran laadukas koulutus ja ainakin kunnallisella puolella hlökuntaa koulutetaan koko ajan lisää. Ja sellaisille henkilöille, joille voi olla jotain vaaraa hammaskivenpoistosta, se tehdään antibioottiprofylaksiassa. (Esim. Jos sinulla on suhteellisen tuore keinonivel, syöpälääkitys jne)
Terveisin hammashoitaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on tehty monta kertaa ultralla hammaskiven poisto, eikä ole tuntunut epämiellyttävältä tai kipeältä. Yhdellä kerralla toimenpide ultralla sattuikin sitten paljon ja kyyneleet valuivat koko ajan. Tästä kirjattiin merkintä tietoihini ja seuraavalla käynnillä minulle sanottiin että ko. laitetta oli sillä kerralla käytetty liian isolla/tehokkaalla. Tekijä oli kokemattomampi, ja ei tätä ollut ymmärtänyt. Sen jälkeen on mennyt taas hyvin poistot ultralla.
Onko liian isosta tehosta muutakin vaaraa kuin kipu?
Minä luin jostain ulkomaisesta tutkimusartikkelista, että ultraäänellä tehty hammaskiven poisto voi aiheuttaa mikrohalkeamia hampaan pintaan, joista sitten pääsee bakteereja jotka aiheuttaa tulehdista hampaaseen tai hampaan juuren ympärille, josta taas seuraa että hammas menee juurihoitoon
Jännää tuo ultraäänikäsittely ihmisillä, koirat ja kissat normisti rauhoitetaan tämän käsittelyn aikana. Ihmisellekin voisi käyttää sitä ilokaasua tai lievää rauhoitusta, kun tiedetään em. käsittelyn tuomat sivuvaikutukset.
Olen kuullut, että jos ultraääni sattuu, niin vika on silloin tekijässä. Oikein tehtynä ei pitäisi sattua.
Keksin aika montakin kamalampaa asiaa. Onhan se mukavaa, jos tuo on elämäsi kamalin asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on tehty monta kertaa ultralla hammaskiven poisto, eikä ole tuntunut epämiellyttävältä tai kipeältä. Yhdellä kerralla toimenpide ultralla sattuikin sitten paljon ja kyyneleet valuivat koko ajan. Tästä kirjattiin merkintä tietoihini ja seuraavalla käynnillä minulle sanottiin että ko. laitetta oli sillä kerralla käytetty liian isolla/tehokkaalla. Tekijä oli kokemattomampi, ja ei tätä ollut ymmärtänyt. Sen jälkeen on mennyt taas hyvin poistot ultralla.
Onko liian isosta tehosta muutakin vaaraa kuin kipu?
Minä luin jostain ulkomaisesta tutkimusartikkelista, että ultraäänellä tehty hammaskiven poisto voi aiheuttaa mikrohalkeamia hampaan pintaan, joista sitten pääsee bakteereja jotka aiheuttaa tulehdista hampaaseen tai hampaan juuren ympärille, josta taas seuraa että hammas menee juurihoitoon
Oispa kiva jos joku hammashoidon ammattilainen valottaisi tätä puolta asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Voiko hammaskiven poisto ultraäänellä vahingoittaa hampaan pintaa tai kiillettä?
Tuota itsekin olen miettinyt. Miksi muuten ei koskaan kerrota mahdollisista riskeitä tai jäkituntemuksista?
Samaa olen miettinyt kun ultrauksen ikenet suurin piirtein tulessa, sitten parin kuukauden päästä hampaan juuressa tulehdus, josta seurauksena juurihoito. Täällä ketjussa joku kirjoittikin aiemmin samasta asiasta. Seuraavassa varsinaisessa hammastarkastuksessa sitten todettiin mikrohalkeamia kiilteessä, joita ei ollut aiemmin. Eihän me asiakkaat voida tietää riskejä jos niistä ei kerrota. Itse ainakin olisin mieluummin kestänyt sen manuaalisen puhdistuksen jos olisin tiennyt eikä tuota ultrausta olisi hammaslääkäri tyrkyttänyt.
Joidenkin tutkimusten mukaan ultraääni voi tehdä vahinkoa hammasjuurille ja kiilteelle, onko näin? Ja miksi tästä eivät hammashoidon ammattilaiset informoi?
Sattuu vähän, mutta minusta se on mukavaa, kun saa ne kivet pois painamasta. Ei se nyt mitenkään ihan hirveää ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko hammaskiven poisto ultraäänellä vahingoittaa hampaan pintaa tai kiillettä?
Tuota itsekin olen miettinyt. Miksi muuten ei koskaan kerrota mahdollisista riskeitä tai jäkituntemuksista?
Samaa olen miettinyt kun ultrauksen ikenet suurin piirtein tulessa, sitten parin kuukauden päästä hampaan juuressa tulehdus, josta seurauksena juurihoito. Täällä ketjussa joku kirjoittikin aiemmin samasta asiasta. Seuraavassa varsinaisessa hammastarkastuksessa sitten todettiin mikrohalkeamia kiilteessä, joita ei ollut aiemmin. Eihän me asiakkaat voida tietää riskejä jos niistä ei kerrota. Itse ainakin olisin mieluummin kestänyt sen manuaalisen puhdistuksen jos olisin tiennyt eikä tuota ultrausta olisi hammaslääkäri tyrkyttänyt.[/quot
itselle on käynyt aivan samalla tavalla. hammas tulehtui niin että piti poistaa koko hammas, hammaskiven poiston jälkeen. tuntuu siltä että ultralla saadaan lisää asiakkkaita hammaslääkäreille.
On minustakin se perinteinen tapa miellyttävämpi, mutta en ole silti ajatellut, että se ultraäänipoisto olisi hirveän kamalaa. Kyllä poraaminen tuntuu inhottavammalta.
Vierailija kirjoitti:
Ei tunnu sitten miltään. Minkälaiset tahmahampaat teillä oikein on, jos pelkkä hammaskiven poisto sattuu, ja vieläpä ultraäänellä? Fy fan. En halua edes kuvitella miten huono suuhygienia täytyy olla, jos päästää hampaansa tuohon pisteeseen.
On ihan kunnossa ja hyvin hoidetut hampaat mutta sattuu tosi ilkeästi. Vanhenevat hampaat on ehkä herkemmät kuin nuoret tai sitten johtuu jostain henkilökohtaisesta ominaisuudesta. Miten tuli edes mieleesi että kipu johtuisi likaisista hampaista 😬
Ultraaminen nimenomaan edistää työergonomiaa ja nopeuttaa jos potilaalla on runsaasti hammaskiveä. Jos osaisitte aikuiset ihmiset harjata oikein hampaanne ja joka päivä puhdistaa hammasvälit ei tarvis täällä valittaa ihmisistä jotka teitä auttaa ja ei olisi niin paljon putsattavaa. Ne joilla kertyy helposti hammaskivi tai joilla on parodontiitti, tulee käydä useamman kerran vuodessa.