hammaskiven poisto ultraäänilaitteella, onko kamalampaa
itselle tuli outoa kuumotusta ja vihlontaa...
onko niin vaaraton kuin annetaan ymmärtää?
Kommentit (96)
Hammaskiven poisto ei satu, jos käy joka vuosi siinä. pesee sähköhammasharjalla hampaat, lankaa välit. Välttää sokeria ja tupakointia. Nuo kummatki lisää hammaskiven määrää paljon.
Miksi niitä hampaita putsataan koko käyntiaika vaikka ei ole putsattavaa??? Ja kyllä se tuntuu ilkeältä😬.
Erikoista. Minusta ultra ei tuntunut miltään. Sanoinkin lääkärille että kiva kun nykyään on tällaista, ettei tarvi sitä inhottavaa rapsuttelua
Voiko hammaskiven poisto ultraäänellä vahingoittaa hampaan pintaa tai kiillettä?[/quote]
Tuota itsekin olen miettinyt. Miksi muuten ei koskaan kerrota mahdollisista riskeitä tai jäkituntemuksista?
ultraääni ilmeisesti jotenkin kuumentaa hampaita ja siksi käytetään ohessa vettä. Eri asia sitten jos käsittelijä ei käytä vettä tarpeeksi, johtuuko tästä ne mahdolliset haitat?
täällä näyttää olevan mielipiteitä sekä uä:n puolesta että vastaan, ois kiva kuulla myös hammashoidon ammattilaisilta näkemyksiä asiaan jos täällä on paikalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tunnu sitten miltään. Minkälaiset tahmahampaat teillä oikein on, jos pelkkä hammaskiven poisto sattuu, ja vieläpä ultraäänellä? Fy fan. En halua edes kuvitella miten huono suuhygienia täytyy olla, jos päästää hampaansa tuohon pisteeseen.
?? Oletpa tietämätön ja sivistymätön moukka! Ihmisillä on hermot erilailla pinnassa ja kiputuntemukset ovat yksilöllisiä, eikä sillä ole mitään tekemistä hampaiden puhtauden kanssa.
Itsellä hammashygienisti sanoi, että onpa tosi vähän on kovettunutta plakkia ja hampaat ovat tosi siistit ja puhtaat, mutta proseduuriin kuuluu, että jokainen hammas työstetään silti läpi, myös sieltä ikenen alta.
Ja mulla sattui se ultra niin paljon, että kyyneleet vain valu. Se oli järkkyä vihlontaa ja kipua!
Ei enää ikinä!
En ole tietämätön enkä sivistymätön, vaan itse asiassa päinvastoin. Olisiko tapauksessasi sitten kyse ientulehduksesta tai hermoheikkoudesta, valuuko sinulla kyyneleet useinkin, sitä en tiedä, mutta itselläni hammaskiven poisto ei ole sattunut koskaan sen jälkeen, kun opettelin 15-vuotiaana pitämään kunnolla huolta hampaistani. Voihan myös olla, että kiilteesi on ohentunut ja hammasluu herkistynyt. Nämä kaikki kuitenkin useimmissa tapauksissa viittaavat jollain tavalla heikkoon suuhygieniaan tai ainakin huonoihin ruokatottumuksiin. Joskus toki perussairauskin voi vaikuttaa asiaan, mutta kyllä meillä jokaisella kulkevat ne hermot ihan samoissa paikoissa ja toimivat samojen välittäjäaineiden voimalla.
Ultraus sattuu, koska hammas on huokoinen ja siellä on vettä joka värähtelee ultraäänestä. Ei riipu mitenkään hammaskiven määrästä tai suuhygieniasta.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole läheskään niin kamalaa, jos suuhygienisti hellästi kumartaa runsautensa tuomaan turvallisen olon.
Kysy, saatko pitää rinnoista kiinni toimituksen ajan. Mulla tämä auttaa pelkoon.
Oletteko pystyneet syömään normaalisti saman tien vain onko teidän käsketty välttä pureksimista tms. ultrauksen jälkeen? Jostakin luin että kannattasi syödä pari päivää vain pehmeää ruokaa, soseita tms. että ikenet ehtii parantua mutta ei mulla ainakaan kukaan ole varoitellut joten olen sitten syönyt normaalisti. Voiko tällä olla osuutta jälkisärkyyn?
Minulla hammaskivi on niin kovaa ja tiukassa, että kaikki ei irtoa ultraäänellä. Kovimmat kivet on rapsutettu manuaalisesti tai poistettu soodapuhalluksella. Lisäksi sitä tulee paljon, joten putsautan puolen vuoden välein.
Yksilölistä hammaslääkärin mukaan tuo hammaskiven laatu. Riippuu kuulemma syljen mineraalikoostumuksesta. Johtuisko siitä sitten kuinka kovaa tehoa joutuvat käyttämään?
Vierailija kirjoitti:
...
Mutta sillä vastaajalla jolla on veritahroja paidassa hammaskiven poiston jälkeen, on kyllä joko aivan käsittämätön puoskari hampaita putsaamassa tai sitten jotain ongelmaa veren hyytymisen kanssa... kuulostaa tosi erikoiselta muuten.
Tai sitten on vaan niin pahasti tulehtuneet ientaskut, että verta vuotaa pienestä kosketuksesta.
Ei se veri aina ole merkki puoskaroinnista.
Vierailija kirjoitti:
Voiko hammaskiven poisto ultraäänellä vahingoittaa hampaan pintaa tai kiillettä?
Tuota itsekin olen miettinyt. Miksi muuten ei koskaan kerrota mahdollisista riskeitä tai jäkituntemuksista?
Kyllä ultraäänellä voi tehdä vahinkoa jos ei tiedä mitä tekee/tekniikka ei ole hallussa tai jos tehoa on käytetty liikaa.
Ottakaa huomioon, että kiputuntemukseen ja verenvuotoon ym. vaikuttaa tietysti yksilöllinen herkkyys ja hammaslääkärin/suuhygienistin osaaminen, mutta myös ienkudoksen tulehdustila ja mahdolliset ienvetäymät. Jos ienvetäymiä on paljon, ultraääni taatusti vihloo ja paljon. Kipu ja runsas verenvuoto voi johtua myös puhtaasti tulehtuneesta ienkudoksesta (ja sen taustalla puolestaan taas on huono suuhygienia sekä jo kertynyt hammaskivi ja plakki) ja valitettavasti näissä tilanteissa hammaskivenpoisto on nimenomaan ehdottoman tärkeää.
Joku mainitsi myös, että jotkut "oikein kaivavat/ronkkivat kovakouraisesti ikenen alta"... Hammaskivi voi tosiaan kertyä ientaskuihin eli ikenen alle, hampaan juureen, jolloin ikävä kyllä joutuu tekemään instrumentaatiota myös niiltä alueilta. Terveitä, plakki- ja hammaskivivapaita alueita ei kuitenkaan tulisi turhaan käsitellä.
Vuosi 2020 eikä ole keksitty purskuteltavaa ainetta, joka pehmittäisi ja poistaisi hammaskiven vaan joutuu käydä toisella ihmisellä joka taltta-vasaratyylillä hakkaa ne pois.
Olen käynyt samassa hammashoitolassa lähes 20 vuotta ja aina vaan siellä tyrkytetään ultrausta, vaikka tietoihinikin on kirjattu, että ultraa ei käytetä. Joka samperin kerta hoitaja livertelee, että voitaisko kokeilla, kun nämä uudet laitteet on niiiiiiin kehittyneitä ettei yhtään tunnu mikään miltään. Kyllä ne vaan tuntuu ja vihloo, kaikkein kamalinta on se laitteen ääni.
Luultavasti ultran käyttö on hoitajille mukavampaa ja nopeampaa, niin siksi haluavat käyttää sitä, en keksi muuta syytä.
Kun poltin tupakkaa, hammaskivenpoisto sattui aivan kamalasti. Manuaalinen pahempaa, mutta ultrauskin vihloi. Lopetin tupakoinnin ja kas kummaa eipä satu enää kumpikaan. Ilmeisesti tupakoinnin aikana mulla oli jatkuva ientulehdus ja herkistyneet ikenet.
Sama juttu, aina tyrkytetään ultrausta. Usein menen siihen lankaan että kokeillaan kun laitteet hyvoä...Minulla myös tuntunut outoa kuumotusta hampaissa, leuassa ja korvissakin. En tiedä kuuluisiko vai onko vain jäähdytetty liian vähän sillä vedellä? Mistä ihmeestä sen itse tietää käyttääkö joku ammattilainen laitetta oikein vai väärin ja ylipäätään millä teholla laite on. Ei mulla ainakaan ole kykyjä arvioda.
Mikset ottanut manuaalista poistoa?
Vierailija kirjoitti:
Vuosi 2020 eikä ole keksitty purskuteltavaa ainetta, joka pehmittäisi ja poistaisi hammaskiven vaan joutuu käydä toisella ihmisellä joka taltta-vasaratyylillä hakkaa ne pois.
Niin oliskin aika hienoa jos keksittäisiin niin spesifi aine, joka pehmittää hammaskiven mineraalit mutta ei kiilteen mineraaleja, mikä siis sisältää samoja. Täällä taas puhutaan vailla parempaa tietämystä..
Ihmisillä on erilainen kipukynnys, mikä tässä nyt on niin ihmeellistä. Samoin kun hampaita paikatessa minun on saatava puudutus tai silmissä näkyy tähtiä kivun takia ja monet eivät tarvitse sitä. Yksi tuttunikin yleensä lähes nukahtaa toimeenpiteen aikana.
"Minähän olen aina oikeassa, tiedän kaiken (myös muista ihimisistä ja näiden kokemuksista jotka ovat kyllä vääriä omiini nähden) ja virheitä en myönnä koska en tee niitä".
Helvetistäkö näitä ihmisiä sikiää?