hammaskiven poisto ultraäänilaitteella, onko kamalampaa
itselle tuli outoa kuumotusta ja vihlontaa...
onko niin vaaraton kuin annetaan ymmärtää?
Kommentit (96)
Taitaa olla todella yksilöllistä tuo kivun tunteminen. Mulle tehtiin viime kuussa ekan kerran ultralla hammaskiven poisto ja hoitaja etukäteen varoitteli, että tämä saattaa sattua. Olin ihan kauhuissani kun mulla on _todella_ herkkä kipukynnys, mutta ei se tuntunut yhtään missään. Tosi paljon oli hammaskiveä vieläpä. Jatkossakin uskaltaudun käsittelyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tunnu sitten miltään. Minkälaiset tahmahampaat teillä oikein on, jos pelkkä hammaskiven poisto sattuu, ja vieläpä ultraäänellä? Fy fan. En halua edes kuvitella miten huono suuhygienia täytyy olla, jos päästää hampaansa tuohon pisteeseen.
On ihan kunnossa ja hyvin hoidetut hampaat mutta sattuu tosi ilkeästi. Vanhenevat hampaat on ehkä herkemmät kuin nuoret tai sitten johtuu jostain henkilökohtaisesta ominaisuudesta. Miten tuli edes mieleesi että kipu johtuisi likaisista hampaista 😬
Niinpä. Jos hampaat olisivat likaiset, eiköhän ne ensin pestäisi.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla todella yksilöllistä tuo kivun tunteminen. Mulle tehtiin viime kuussa ekan kerran ultralla hammaskiven poisto ja hoitaja etukäteen varoitteli, että tämä saattaa sattua. Olin ihan kauhuissani kun mulla on _todella_ herkkä kipukynnys, mutta ei se tuntunut yhtään missään. Tosi paljon oli hammaskiveä vieläpä. Jatkossakin uskaltaudun käsittelyyn.
Minua ei niinkään edes tuo kipu haittaa mutta nuo haittavaikutukset (juuritulehdus, kiillevauriot) kyllä.
Soodapuhallus oli kyllä minulle paljon ikävämpi kokemus kuin ultra tai manuaalinen puhdistus. Vihloi ja nestettä tuli niin että meinas tukehtua,vaikka oli imuputki suussa.
Rankkaan manuaalisen puhdistuksen miellyttävimmäksi.
Ja vaikka putsaan välit aamuin illoin ja käytän sähköharjaa ohjeiden mukaan, niin kiveä kertyy. Johtuu kuulemma syljen laadusta ja astmalääkityksestä. 10kk välein käyn hammaskivenpoistossa.
Onko joku lääke- tai hammaslääketieteen edustaja ikinä myöntänyt, ettei osaisi tehdä jotain toimenpidettä, olisi tehnyt sen väärin tai että siitä mahdollisesti on enemmän haittaa kuin hyötyä?
Vierailija kirjoitti:
Onko joku lääke- tai hammaslääketieteen edustaja ikinä myöntänyt, ettei osaisi tehdä jotain toimenpidettä, olisi tehnyt sen väärin tai että siitä mahdollisesti on enemmän haittaa kuin hyötyä?
On juu. Vaihdettiin tuossa yksityisellä juuri hammaslääkäriltä leukakirurgille, kun meinasi että on liian haastava poisto.
Leikatahan siinä sitten loppuviimein piti, mutta ei sinänsä mitenkään erikoinen operaatio.
Kertoisiko vielä joku hammashoidon asiantuntija, että voiko hammaskiven poisto ultraäänellä aiheuttaa noita juuren ympärille syntyviä tulehduksia ja mikrohalkeamia hampaisiin? Miksi riskeistä ei kerrota koskaan asiakkaalle? Kuten ei siitäkään, millainen laite ominaisuuksiltaan on kyseessä. Ei kai kukaan tavallinen asiakas voi noista tietää eikä pitäisi sellaista edellyttääkään!
Oman kokemukseni mukaan kivuliaisuus riippuu tekijästä. Yhden suuhygienistin työskentely aiheutti todella suurta kipua ja vihlontaa, kokemus oli melkein traumaattinen. En tohtinut keskeyttää operaatiota vaikka välillä mieli teki - luulin syyn olevan minussa eikä tekijässä. Ihmettelin vain, kun ei se aiemmin ollut sattunut. Eikä ole sattunut sen jälkeenkään. Vasta myöhemmin luin tästä, että laitteen tehoa voi säätää ja liian suuri teho aiheuttaa kipua. Jatkossa pyydän lopettamaan heti ja säätämään tehoa pienemmälle tai poistamaan kokonaan käsin, jos sattuu.
On, esim. Gastroskopia ( mahalaukun tähystys. (Letku suun kautta vatsalaukkuun).
Hammaskiven poisto laserlaiteella ei mielestäni ole mitään.
Toki olemme yksilöitä.
Itseltäni menee joskus absoluuttinen sävelkorva parin viikon tauolle kun käyn hammaslääkärissä ultraäänihoidossa. Merkillinen sivuvaikutus.
Vierailija kirjoitti:
On, esim. Gastroskopia ( mahalaukun tähystys. (Letku suun kautta vatsalaukkuun).
Hammaskiven poisto laserlaiteella ei mielestäni ole mitään.
Toki olemme yksilöitä.
Anteeksi, korj: siis ultraäänilaitteella
On. Esim. sisäelinkivut ilman kipulääkitystä tai muuta hoitoa/tutkimusta.
Tuossa toimenpiteessä voi aina sanoa että nyt ei enää ja vaikka lähteä kävelemään kesken vastaanoton. Siihen ei kuole jos hammaskivi jää poistamatta.
Sen sijaan siihen voi kuolla, jos selittämättömiä kipuja ei tutkita tai hoideta. Joten juu, ei mitään väliä mulle vaikka sattuisi tuo toimenpide. Lisäharmi ei haittaa, kun yksi hammas tai useampikin juurihoidettuna ei vielä tapa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tunnu sitten miltään. Minkälaiset tahmahampaat teillä oikein on, jos pelkkä hammaskiven poisto sattuu, ja vieläpä ultraäänellä? Fy fan. En halua edes kuvitella miten huono suuhygienia täytyy olla, jos päästää hampaansa tuohon pisteeseen.
?? Oletpa tietämätön ja sivistymätön moukka! Ihmisillä on hermot erilailla pinnassa ja kiputuntemukset ovat yksilöllisiä, eikä sillä ole mitään tekemistä hampaiden puhtauden kanssa.
Itsellä hammashygienisti sanoi, että onpa tosi vähän on kovettunutta plakkia ja hampaat ovat tosi siistit ja puhtaat, mutta proseduuriin kuuluu, että jokainen hammas työstetään silti läpi, myös sieltä ikenen alta.
Ja mulla sattui se ultra niin paljon, että kyyneleet vain valu. Se oli järkkyä vihlontaa ja kipua!
Ei enää ikinä!
En ole tietämätön enkä sivistymätön, vaan itse asiassa päinvastoin. Olisiko tapauksessasi sitten kyse ientulehduksesta tai hermoheikkoudesta, valuuko sinulla kyyneleet useinkin, sitä en tiedä, mutta itselläni hammaskiven poisto ei ole sattunut koskaan sen jälkeen, kun opettelin 15-vuotiaana pitämään kunnolla huolta hampaistani. Voihan myös olla, että kiilteesi on ohentunut ja hammasluu herkistynyt. Nämä kaikki kuitenkin useimmissa tapauksissa viittaavat jollain tavalla heikkoon suuhygieniaan tai ainakin huonoihin ruokatottumuksiin. Joskus toki perussairauskin voi vaikuttaa asiaan, mutta kyllä meillä jokaisella kulkevat ne hermot ihan samoissa paikoissa ja toimivat samojen välittäjäaineiden voimalla.
Ultraus sattuu, koska hammas on huokoinen ja siellä on vettä joka värähtelee ultraäänestä. Ei riipu mitenkään hammaskiven määrästä tai suuhygieniasta.
Itsellä oli ihan vain syömishäiriö, joka teki hampaille mitä teki. En siksi ihmetellyt että sattui.
Nykyään kiputuntemuksen puutteeseen vaikuttaa eräs lääkitys, joka nostaa kipukynnystä. Ellei tämä tietty ihminen ole muuttanut tapojaan tai laite ole jotakin muuta kuin aiemmin. Mutta aika menee yks yhteen lääkkeen kanssa.
Onko muilla tullut ultraäänipoiston jälkeen tinnitusta tai sattunut korviin puhdistustilanteessa? Varsinkin poskihampaita puhdistaessa meinasi taju lähteä, kun ääni oli niin kova! Sellaisen korkean, vinkuvan äänen kuulin.
Niinpä, sisitten äimistelevät kiillevaurioita ja juurihoitavat juurista tulehtuneita hampaita! Itsellä ei ainakaan ole tarpeeksi tietoa koko laitteesta tai mitä käsittelystä voi seurata. En edes tiennyt että sen tehoa voi säätää tai että käsittelyssä voi olla tuonkaltaisia riskejä. Sitä kun menee luottavaisin mielin ammattilaisen käsittelyyn mutta tosiaan aivan yllätyksenä kyllä nuo haitat sitten tulleet.