Apua! Olen raskaana ja söin vahingossa lakritsia
Söin noin 70 grammaa lakritsia ennen kuin tarkistin asian ja aloin lukea lakritsin vaarallisuudesta. Koitin oksentaa kaiken pois, mutta pelottaa silti.
Sanokaa ettei yksi kerta voi tehdä mitääm vahinkoa? Olen vasta 8 viikolla.
Kommentit (28)
Niin mitä sitten? Niin söin minäkin,jokaisessa raskaudesta.
Vaikka söisit kilon lakritsia, siitä ei ole vauvalle haittaa. Vatsasi ei kyllä välttämättä sellaisesta määrästä tykkäisi.
Taitaa lapsesta tulla oikea lakupekka
Ei ole mitään haittaa, ota rauhallisesti.
25 vuotta sitten, kun olin itse raskaana, kukaan ei ollut koskaan kuullutkaan, että raskaana ei saisi syödä lakritsia.
O-ou, en tiennytkään, että lakritsi on vaarallista. Lapsi on kyllä jo 10, joten tuskinpa siitä haittaa oli, että söin lakuja odotusaikana.
Niin söin minäkin, läpi raskauden. Ja salmiakkia. Ja maksaa. Ja graavilohta. Ja jouluna lasillisen viiniä.
Lasu. Lapsi voidaan huostaanottaa jo synnäriltä jos äiti ei raskausaikana edes kykene takaamaan turvallisia kasvuolosuhteita.
Vierailija kirjoitti:
25 vuotta sitten, kun olin itse raskaana, kukaan ei ollut koskaan kuullutkaan, että raskaana ei saisi syödä lakritsia.
Minäkään en ole sellaista kuullut, vaikka olin raskaana vielä 2kk sitten. Ainoastaan sen kuulin, että lakritsia on syytä välttää, jos on korkea verenpaine.
Miten lakritsia voi syödä vahingossa? Luulitko sitä omenaksi tms?
Pahin mahdollinen seuraus on, että lapsesta tulee hieman tyhmempi kuin ilman lakritsinsyöntiä. Nyt rauhoitut, stressi vahingoittaa sikiötä eikä auta mitään.
Enemmän siitä tahallisesta oksentelusta on haittaa kuin lakusta. Älä enää yritä oksennella.
– Meidän tutkimustulosten mukaan pienikin määrä voi olla haitallista. Suuremmat annokset saavat aikaan vain suurempia haittoja, mutta kaikilla annosmäärillä on enemmän haittoja kuin sillä ettei käyttäisi glykyrritsiiniä ollenkaan. Sen vaikutukset ulottuvat läpi elinkaaren, sillä sikiöaikaiset muutokset ovat luonteeltaan pysyviä, toteaa akatemiaprofessori Katri Räikkönen.
https://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/745535/Sikiolle+haitallista+glykyrrit…
Tämä saa asian kuulostamaan niin vaaralliselta! Pitää nyt vaan uskoa että tuskin kellään on niin huono tuuri että yksi kerta aiheuttaa pysyvää haittaa, jos jotkut syö koko raskauden ajan eikä lapseen vaikuttanut
Ap
Vierailija kirjoitti:
Niin söin minäkin, läpi raskauden. Ja salmiakkia. Ja maksaa. Ja graavilohta. Ja jouluna lasillisen viiniä.
Sama täällä ilman viiniä. Terveitä lapsia ovat.
Nykyään kaikki on kielettyä ja adhd yms vain lisääntyy.
Oli muuten pakko syödå salmiakkia että .en oksentanut.
Vierailija kirjoitti:
– Meidän tutkimustulosten mukaan pienikin määrä voi olla haitallista. Suuremmat annokset saavat aikaan vain suurempia haittoja, mutta kaikilla annosmäärillä on enemmän haittoja kuin sillä ettei käyttäisi glykyrritsiiniä ollenkaan. Sen vaikutukset ulottuvat läpi elinkaaren, sillä sikiöaikaiset muutokset ovat luonteeltaan pysyviä, toteaa akatemiaprofessori Katri Räikkönen.
https://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/745535/Sikiolle+haitallista+glykyrrit…Tämä saa asian kuulostamaan niin vaaralliselta! Pitää nyt vaan uskoa että tuskin kellään on niin huono tuuri että yksi kerta aiheuttaa pysyvää haittaa, jos jotkut syö koko raskauden ajan eikä lapseen vaikuttanut
Ap
Älä lue pelottelu-uutisia. Stressi on erityisen haitallista sikiölle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en ole sellaista kuullut, vaikka olin raskaana vielä 2kk sitten. Ainoastaan sen kuulin, että lakritsia on syytä välttää, jos on korkea verenpaine.
Et vissiin ollut hirveän kiinnostunut ravintosuosituksista.
Vierailija kirjoitti:
Lasu. Lapsi voidaan huostaanottaa jo synnäriltä jos äiti ei raskausaikana edes kykene takaamaan turvallisia kasvuolosuhteita.
Lasu lakritsin syömisestä ja huostaanotto synnäriltä? Ketkä 8 idioottia on yläpeukuttaneet tota?
Minä söin molemmat raskaudet lakua tuon 70 gr päivässä etten pyörtyilisi kun verenpaine on matala. Vähemmän haitallista se on kuin lääkkeet. Ja joskus meni kyllä 200 gr myös.
Noh, mä söin lakua koko ajan kahden raskauden ajan....