Miten olet varautunut koronavirukseen?
Koronavirus on tullut Suomeen. Oletko tehnyt tai suunnitellut tekeväsi jotain toisin? Oletko hankkinut kotivaraa tätä varten? Mitä? Oletko hankkinut kasvosuojia, käsidesiä tms? Oletko muuttanut omia toimintatapojasi tai ohjeistanut läheisiäsi? Vai sujuuko arki kuten ennenkin?
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sanotte tällaisesta kotivarasta koronan varalle? 2 aikuisen talous:
4 säilykehedelmäpurkkia
Hernekeitto
Kookosmaito
2 prk tomaattikastiketta
2 pss pastaa
Soijarouhe
Papupurkki
3 kuiva-ateriaa (italianpata ym)
Keksejä
Pakasteessa pussi leipää ja marjoja
3 litraa vichyä
2 litraa oluttaMelko kuivat eväät, jos esim. sähköt ja/tai vesi poikki.
Tässä oli kyse koronavirukseen varautumisesta. Koronavirus ei kykene katkaisemaan sähköä ja vettä.
Jos porukkaa sattuu sairastumaan kerralla suuria määriä, voi sillä olla vaikutuksia esim. sähkönjakeluun ja vikojen korjaamiseen. Jos iso osa tekijöistä makaa sairasvuoteella, ei hommat välttämättä hoidu kuten normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Olen ostanut ensimmäistä kertaa elämässä pienen kotivaran, koska asun Helsingin keskustassa ja jos joku alue eristettäisiin Suomessa, se voisi olla naapurustoni. Otin käsidesin mukaan takin taskuun ja käytin 2 krt. Kerroin päiväkodin lapsille käsipesun tärkeydestä ja lopetettiin kättelemästä. Olen lukenut kaikki infosivut ja päivitän koko ajan tietoa, että en olisi hullu panikoija, vaan toimisin viranomaisohjeiden mukaan.
Miksi annat noin paljon luottamusta viranomaisille? He ajattelevat kokonaisuuksia, ei yksittäisen ihmisen parasta. Heille olet vain numero ja "keskimäärä". Heidän motiiveissa on isossa roolissa esim. maan talous ja bruttokansantuote. Nämä tavoitteet eivät lyö käsipäivää, sinun terveytesi optimoinnin kanssa.
Sinun pitää itse ajatella asioita oman etusi kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ostanut ensimmäistä kertaa elämässä pienen kotivaran, koska asun Helsingin keskustassa ja jos joku alue eristettäisiin Suomessa, se voisi olla naapurustoni. Otin käsidesin mukaan takin taskuun ja käytin 2 krt. Kerroin päiväkodin lapsille käsipesun tärkeydestä ja lopetettiin kättelemästä. Olen lukenut kaikki infosivut ja päivitän koko ajan tietoa, että en olisi hullu panikoija, vaan toimisin viranomaisohjeiden mukaan.
Miksi annat noin paljon luottamusta viranomaisille? He ajattelevat kokonaisuuksia, ei yksittäisen ihmisen parasta. Heille olet vain numero ja "keskimäärä". Heidän motiiveissa on isossa roolissa esim. maan talous ja bruttokansantuote. Nämä tavoitteet eivät lyö käsipäivää, sinun terveytesi optimoinnin kanssa.
Varaudutko joka vuosi influenssaan yhtä isosti?
En mitenkään.
En myöskään hankkinut kaasunaamaria tai kaappeja täyteen ruokaa vuoden 2009 pandemian aikana, vaikka kansalaiset peloteltiin hysteerisiksi.
Tosin meillä on aina kuivakaapissa jotain ruokaa, ihan mukavuussyistä. Ei esim. kipeänä tai lumimyräkässä tarvitse lähteä juuri sillä hetkellä kauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herkästi tarttuva keuhokuume on tietysti eri juttu sitten.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin hoidin edes auttavan muutaman päivän kotivaran kuntoon heti eilen ja tänään.
Sen lisäksi olen muutenkin miettinyt erilaisia skenaarioita. Mitä jos pitäis lähteä kotoa nopeasti? Tein kannettavan laatikon, jossa on lääkkeitä, puhelinnumerot, linkkari, ruokailuvälineet, valokopio passista, vessapaperia, tulentekovälineet, kynttilät, taskulamppu jne. Kasvosuojia ei löytynyt kaupoista, kaikki loppu! Lisäksi pesin valmiiksi kannelliset vesiastiat. Pitää vielä pakata reppu, johon tulee vaatteet jne. Pitäisiköhän ostaa teltta ja makuupussit?
Siis mihin ihmeeseen sun pitäisi lähteä varusteinesi?
Rauhoitupa nyt.
Mun arkikäytännöt töissä muuttuivat jo sikainfluenssan aikaan niin etten kättele. Muuten koen että ei ole tarvetta muuttaa mitään. Normaali hyvä käsihygienia riittää kyllä. En ole riskiryhmässä joten ei hätää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herkästi tarttuva keuhokuume on tietysti eri juttu sitten.
Korona ei ole kovin herkästi tarttuva eikä aiheuta keuhkokuumetta kuin pienellä osalla sairastuneista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako nyhtökauraa tai härkistä kuivattuna? Itse olen ostanut vain valmiina tuotteena sitä, mutta jos sitä saisi kuivattuna, niin säilyisi pitkään (vrt kuivattu soijarouhe)
Itse oon nähny isoissa marketeissa pussitettua/kuivattua härkäpapua :) merkkiä en vaan muista, mutta sieltä riisien ym. luota löyty.
Ok. Itsellä siis tilanne se ettei ole pakastinta, niin jauheliha ei tule kysymykseen, ja kuivattu papu on siitäkin hyvä että säilyy vaikka tulis sähkökatko (jos on pakattu tiiviisti). Pointtihan on se että kuivattu papu säilyy varmaan 20 vuotta syömäkelpoisena. Ja jos nyt tulee jotain karenteeja/kaupan hyllyt tyhjenee niin onhan se hyvä olla jotain jemmassa
Toisaalta kyllähän maatilojen tuotanto tulee jatkumaan joten en usko mihinkään nälänhätään silti, vaan enimmillään jotain häiriötä ruuanjakelussa
Miten sä ne papusi keität, jos ei ole sähköä?
Vierailija kirjoitti:
Saako nyhtökauraa tai härkistä kuivattuna? Itse olen ostanut vain valmiina tuotteena sitä, mutta jos sitä saisi kuivattuna, niin säilyisi pitkään (vrt kuivattu soijarouhe)
Löytyy, härkisrouheseos sekä hippuhärkäpapuproteiinihiutale, ostin näitä itse mutta en ole vielä testannut. Soijarouheen tilalla olen käyttänyt herneproteiinirouhetta esim. spagettikastikkeessa, se ei vaan ihan yhtä maukasta ole. Prismasta olen ostanut. Muita pitkään säilyviä proteiinilähteitä on kikhernejauho josta saa tehtyä "munakkaan" sekä gluteenijauho josta voi tehdä seitania.
Elovenamuru oli mielestäni pahaa.
Pesemällä käteni ja pysymällä kotona jos sairastun. Niin en levitä tautia ympäriinsä.
Persujen kannatus lepää hysterian lietsonnan varassa. Kaikki keinot hysterian lisäämiseksi tulee heidän mielestään käyttää. Niin myös tämä Koronavirus. Siksi persut jatkuvasti vastoin lääkärien pyyntöjä levittävät paniikkia ja väärää tietoa.
Varaudun sillä, että pysähdyin kelailemaan mitä tahdon elämältä. Lopetin työt, pelaan kotona nyt ja syön karkkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihtoehtona viranomaisohjeille olisivat tahot, joilla on vähemmän tietoa asiasta. Viranomaisilla on kaikki uusin tieto käytössä ja paras asiantuntemus. Mitä teen heidän antamallaan tiedolla on tietysti oma asiani, edim mitä ohjeita painotan ja mitä päätän jättää noudattamatta. Mitä enemmän tietoa, sitä paremmat mahdollisuudet valita omankin edun mukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin hoidin edes auttavan muutaman päivän kotivaran kuntoon heti eilen ja tänään.
Sen lisäksi olen muutenkin miettinyt erilaisia skenaarioita. Mitä jos pitäis lähteä kotoa nopeasti? Tein kannettavan laatikon, jossa on lääkkeitä, puhelinnumerot, linkkari, ruokailuvälineet, valokopio passista, vessapaperia, tulentekovälineet, kynttilät, taskulamppu jne. Kasvosuojia ei löytynyt kaupoista, kaikki loppu! Lisäksi pesin valmiiksi kannelliset vesiastiat. Pitää vielä pakata reppu, johon tulee vaatteet jne. Pitäisiköhän ostaa teltta ja makuupussit?
Siis mihin ihmeeseen sun pitäisi lähteä varusteinesi?
Rauhoitupa nyt.
Ihan rauhallisena ollaan. Voihan kitoa joutua lähtemään esim tulipalon vuoksi.
- Pyrin tekemään enemmän etätöitä.
- Työpalavereita mahdollisuuksien mukaan tietokoneella etänä.
- Sovittiin miehen kanssa, että otetaan eväät töihin, ettei tarvitse käydä lounasruokalassa koskettelemassa samoja ottimia.
- Aiempaa tarkempi käsihygienia ja harjoittelen olemaan koskematta kodin ulkopuolella mihinkään, mihin ei ole pakko. Mukaan lukien omat kasvot
- Lähimaksukorteilla yritän maksaa koskematta laitetta. (Toimii, ottaa noin puolen sentin - sentin päästä.)
- Lasten kanssa ulkoillaan ja puuhaillaan kotona. Hoplopit, museot, kirjastot yms. saavat nyt jäädä väliin.
- Kotona varattu "karanteenitila", johon sairastunut voitaisiin helposti ja mukavasti eristää. (Tämä tosin oli jo ennalta, tullut tarpeeseen lapsiperheessä muidenkin sairauksien kanssa.) Tilassa siis mm. WC, mikroaaltouuni, jääkaappi ja pakastin, joten sairastuneella ei ole tarvetta liikkua muualla asunnossa.-
- Lääkekaappi päivitetty, tuli samalla vietyä vanhentuneet lääkkeet apteekkiin.
- Kotivaraa täydennetty, mutta vielä tarvitsee käydä. Tavoitteena, että kaupassa tarvitsisi käydä huomattavasti harvemmin lähikuukausina.
Hain pari pakettia nenäliinoja jos tauti yltyy oikein pahaksi. Perus nuhakuumeet niistää vielä talouspaperiin mutta pahemmassa flunssassa karkea paperi rikkoo ikävästi ihon.
Uskomalla Jeesukseen niin pääsen taivaaseen kuoleman jälkeen.
Mä en pese koskaan käsiäni, paitsi jos ne likaantuvat. Mulle on siksi kehittynyt vahva vastustuskyky.
-eri