Miten olet varautunut koronavirukseen?
Koronavirus on tullut Suomeen. Oletko tehnyt tai suunnitellut tekeväsi jotain toisin? Oletko hankkinut kotivaraa tätä varten? Mitä? Oletko hankkinut kasvosuojia, käsidesiä tms? Oletko muuttanut omia toimintatapojasi tai ohjeistanut läheisiäsi? Vai sujuuko arki kuten ennenkin?
Kommentit (65)
Arkeni sujuu kuten ennenkin. Mulla on aina ruokaa muutamaksi viikoksi. Tilaan joka viikko ruokaa ja muita päivittäistavaroita kotiinkuljetuksella, joten aika vähän joudun olemaan muiden ihmisten kanssa tekemisissä. Teen etätöitä kotona. Elän siis jo nyt aika eristyksissä. Käsidesiä on iso pullollinen, koska olin pari kuukautta sitten leikkauksessa ja ostin sitä silloin.
Muutaman viikon ruokavarasto. Siinä kaikki.
Elän samalla tavalla kuin muulloinkin. En hysterisoi, vaan elän normaalisti.
Varsinaisesti en varaudu juuri Koronaan, mutta se sai mut havahtumaan siihen ettei ollut kotivaraa oikeastaan yhtään joten hoidin sen kuntoon.
Olen ostanut ensimmäistä kertaa elämässä pienen kotivaran, koska asun Helsingin keskustassa ja jos joku alue eristettäisiin Suomessa, se voisi olla naapurustoni. Otin käsidesin mukaan takin taskuun ja käytin 2 krt. Kerroin päiväkodin lapsille käsipesun tärkeydestä ja lopetettiin kättelemästä. Olen lukenut kaikki infosivut ja päivitän koko ajan tietoa, että en olisi hullu panikoija, vaan toimisin viranomaisohjeiden mukaan.
Lihaa pakkasessa, leipää kalaa.
Riisiä makaronia, valmis uusia, hernepusseja, näkkäri, kastikkeita yms jos olen sairas ja eristyksessä. Eli helposti laitettavaa ruokaa. Täydennän pakastimen täyteen, on hyvä jos köyhät ajat saapuvat. Ei pelkkä korona.
Suomessa on todettu tasan kaksi korona-tapausta. Ei hetkauta minun elämääni mitenkään.
En oikeastaan mitenkään. Miehen kanssa keskusteltiin, että voisi ostaa meillekin pakkaseen ruoka-aineita ja lihaa ja sitten kuiva-aineita kaappiin, niin, että ei tarvitse poistua kotoa kauppaan joka päivä. Nyt meillä ei siis ole yhtään mitään extraa kotona, käymme valehtelematta joka päivä kaupassa töiden jälkeen. Täällä ei ainakaan tänään näkynyt kaupan valikoimassa vielä mistään, että joku hamstraisi säilykkeitä tms. Muutenkin täällä on todella iso kauppa asukasmäärään nähden ja tuottajat lähellä, vrt. esim PK-seutu, josta säilykkeet alkaa nyt jo loppua.
Asumme haja-asutuskunnassa, voimme molemmat tehdä töitä kotoa (meillä on vieläpä apteekkien tukkuun tavaraa toimittava firma, joten tulemme tekemään töitä, ksoka varmasti kysyntä kasvaa) ja meillä on oma auto, joten emme todellakaan ole riskissä saada tartuntaa siinä missä monet kanssasuomalaiset, mutta itseäni ainakaan ei huvita riskeerata ennen kuin tuosta viruksesta tiedetään enemmän, etenkin nyt kun on tullut ilmi noita kahdesti oireilleita. Esimerkiksi että jääkö virus kroppaan lymyilemään näennäisen parantumisen jälkeenkin niin, että voi vaikka vuosien kuluttuakin vielä romahduttaa keuhkojen kunnon, jos aktivoituu uudelleen. Olemme nyt nuoria ja terveitä, mutta vanhana voisi käydä köpelösti, jos tuollainen piilevä virus aktivoituu. Onhan muitakin viruksia, jotka voivat tehdä temppujaan vuosien jälkeenkin. Minusta vähän surkuhupaisia nämä tapaukset, jotka viis veisaavat omasta tartunnastaan.
Minäkin hoidin edes auttavan muutaman päivän kotivaran kuntoon heti eilen ja tänään.
Sen lisäksi olen muutenkin miettinyt erilaisia skenaarioita. Mitä jos pitäis lähteä kotoa nopeasti? Tein kannettavan laatikon, jossa on lääkkeitä, puhelinnumerot, linkkari, ruokailuvälineet, valokopio passista, vessapaperia, tulentekovälineet, kynttilät, taskulamppu jne. Kasvosuojia ei löytynyt kaupoista, kaikki loppu! Lisäksi pesin valmiiksi kannelliset vesiastiat. Pitää vielä pakata reppu, johon tulee vaatteet jne. Pitäisiköhän ostaa teltta ja makuupussit?
En mitenkään. Tavallinen influenssa, ei sen kummallisempaa.
Saako nyhtökauraa tai härkistä kuivattuna? Itse olen ostanut vain valmiina tuotteena sitä, mutta jos sitä saisi kuivattuna, niin säilyisi pitkään (vrt kuivattu soijarouhe)
Vierailija kirjoitti:
Saako nyhtökauraa tai härkistä kuivattuna? Itse olen ostanut vain valmiina tuotteena sitä, mutta jos sitä saisi kuivattuna, niin säilyisi pitkään (vrt kuivattu soijarouhe)
Kauramuru voisi olla hyvä ratkaisu? Siis Elovenan.
Olen ajatellut, että matkalaukussa olisi hyvä olla säilykkeitä, vettä, mehua, lääkkeitä, taskulamppu, pippurisuihke.
En mitenkään. Pesen käsiä kuten ennenkin, eli perusteellisesti useasti päivässä. En koskettele ulkona turhaan yleisiä kaiteita jne.
Niin kauan kuin olen asunut yksin (yli 15v) minulla on ollut kaikkea tarpeellista aina sen verran varastossa, että pärjään noin viikon poistumatta kotoa. Tämä suurimmaksi osaksi siksi, että esim. noroviruksen iskiessä en olisi pulassa. Ripuli-oksennus-yhdistelmässä on paha lähteä kauppaan tai apteekkiin. Nämä sikaflunssat ja koronat ym. eivät ole vaikuttaneet tai tule vaikuttamaan tekemisiini mitenkään. En ole taipuvainen hysteriaan.
Kotivara täydennetty, käsidesiä on ja kävin vielä hakemassa kaupasta hengityssuojaimet (P3).Oli kaupan viimeiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauramuru voisi olla hyvä ratkaisu? Siis Elovenan.
Ok, pitääpä kokeilla.
"Kotimainen Elovena Kaurajauhis on 100 % kasvispohjainen tuote, jonka pääraaka-aineena on suomalainen kaura. Kaurajauhis on maultaan neutraali, joten voit maustaa sen oman maun mukaan. Sen rakenne ja muoto ovat kuin kypsällä jauhelihalla. Siksi Kaurajauhis on helppo ja terveellinen vaihtoehto jauhelihalle kaikessa ruoanlaitossa."
Siitä tarkoitus tehdä pastakastiketta makaronin kanssa ja ruskeakastiketta perunamuusin kanssa
Alan reagoimaan Coronaan kun 100000 suomalaista on kuollut.