Voikohan miehelläni olla ollut koronavirus?
En siis usko toki, mutta nyt on alkanut mietityttämään.
Mieheni käy kerran viikossa isossa automarketissa ja joskus joulukuussa mainitsi vaan että siellä oli paljon kiinalaisia kun hän oli paistopisteellä. Tämä kommentti on irrallinen mistään koronista vaan yleistä puhettamme tuolloin kauppareissusta.
Mieheni on työyhteisössä jossa usein flunssa kiertää työmiehen jos toisenkin. Minä sitten olen joskus sairastunut näihin flunssiin tai olen ollut sairastumatta.
Joulukuussa mies sairastui mutta ei ollut kovin räkäinen. Hän oli kuumeisen oloinen pari päivää joka sattui viikonlopuksi (ei tarvinnut saikkua) mutta miehelle jäi viikkoja kestävä järkyttävä yskä. On tupakoitsija niin sai sellaisia järkyttäviä yskänkohtauksia että meinasi tikahtua ja otsasuonet pullistuivat päästä kun yski ja yski. Minä kaivoin hänelle tietoa keuhkosyövästä ja keuhkoahtaumataudista ja ties mistä ja olin äärettömän huolissani. Yölläkin valvoin kun ajattelin että mies on sairastunut johonkin keuhkotautiin.
Mies oli usein oudon sinertävänharmaa iholtaan ja näytti että kuolee justiinsa. Yskä kesti lähes 2,5 kuukautta ja on viime päivinä helpottanut ja väri on palautunut mieheni kasvoille.
Minä yskähtelin muutamana päivänä kun mies sairastui mutta sen kummempia oireita ei itselleni ole tullut.
Mies ei käynyt kertaakaan lääkärissä koska lämpö aleni tuolloin parissa päivässä ja on niitä ihmisiä jotka eivät jää potemaan kotiin jollei ole kuumetta. Kynnys saikulle jäämiseen on erittäin erittäin korkea.
Nyt olen kiusoitellut häntä koronasta jne. Mutta eilen muistutti että ne kiinalaiset oli silloin joulukuussa siellä automarketissa ja olin unohtanut koko asian kunnes nyt aloin miettiä että voiko olla mahdollista että hänellä oli koronavirus? Mies on hyväkuntoinen ja lihaksikas,tupakointia lukuunottamatta; hän tervehtyy pienistä vammoista jne erittäin nopeasti.
Kommentit (46)
Jokainen kiinalainen ei kanna koronavirusta eikä jokainen flunssa/influenssa ole sama asia kuin koronavirus. Ja koronaan sairastuminen on aikalailla sama asia kuin sairastaisit sen perusinfluenssan. Tämä hysteria on ihan älytöntä.
Luultavasti on. Koska se iskee vääräuskoisiin.
Zinc
Jos oikeasti pelottaa/epäilyttää niin sitten sairaalaan vaan. Mutta tuskin se koronaa on. Ja lisäksi turha panikointi ja pelonlietsominen itsessä on ihan turhaa, se korona ei ole kuitenkaan mikään seuraava rutto/espanjantauti.
Ei tämä ole hysteriaa. Olemme asiallisesti keskustelleet tästä mieheni kanssa jne. En ole hysteerikko. Hänen yskänsä on ollut vaan niin paha että olen siis ollut huolissani ylipäätään siitä ja ihmetellyt sen rajuutta ja epäillyt siis muita sairauksia.
Nyt vaan tuli mieleen tässä näitä syy-yhteyksiä. Eikä tarkoituksena ole syyttää ketään kiinalaisia. Oli vaan jännä yksityiskohta kun mies näistä mainitsi jo tuolloin kauppareissun jälkeen että "olipa kaupassa kiinalaisia". Emme puhuneet mitään mistään koronasta eikä mitään muutakaan. Sama jos olisi todennut että "olipa kaupassa koululaisia".
-ap
Voi hyvinkin. Nyt mies kotikaranteeniin ja lähdet/lähdette lasten kanssa iloiselle lomalle ilman möllöttävää miestä.
Oisko se osoite sitten vaikka sairaala/terveyskeskus? Ei me täällä sitä sun miestä voida diagnosoida. Saisit mielenrauhan itsellesikin.
Tuolle yskälle antaa lääkäri tasan yhden syyn, ja minäkin voin sen antaa ihan ilmaiseksi: tupakanpoltto. Itse lopetin kun alkoi olla yskä 24/7.
Meidän seudulla oli ihan hinkuyskää, ja varsinkin aikuisilla, koska aikuisilla ei ole enää rokotesuojaa.
Tuskinpa, jos sitä ei muihin perheenjäseniin tarttunut.
Marras-joulukuussa ei koko koronaa ollut todettu vielä missään.
Ja siis tupakkayskä on siitä viheliäinen, että tuntuu kuin kurkussa olisi jotain, mikä kutittaa/ärsyttää, mikä ei millään yskimisellä pois lähde. Lisäksi tupakointi tietysti pahentaa ja pitkittää sairaudesta johtuvaa yskää.
Joku keuhkojuttu hänellä oli koska yskä oli niin valtavan paha että meinasi tukehtua siihen :( ! Olin oikeasti huolissani ja mietin keuhkosyöpää ja keuhkoahtaumatautia joista jauhoin väsymiseen asti kotona mutta mies ei vaan mene ylipäätään mistään koskaan lääkäriin :( ! Ja minkäs tekee aikuiselle miehelle eli jos ei mene niin ei mene.
Kiitos vastauksistanne! -ap
Pitkittynyt yskä on usein perusinfluenssan jälkitauti. Lääkäristä saa tujua kodeiiniyskänlääkettä, joka siihen auttaa. Lääkäriin siis!
Koronaviruksia on liikkeellä koko ajan. Ihan normaaleja virustauteja aiheuttaa. Eli on voinut olla koronaa. Tuskin kuitenkaan tätä vakavaa tyyppiä.
Tähän aikaan on liikkeellä vaikka mitä pöpöjä. Kannattaa muistaa se käsihygienia ja pitää huolta itsestä. Ihan tavallinen flunssakin voi aiheuttaa jälkutauteja ja jopa kuolemaan johtavan keuhkokuumeen.
Taas yksi teeskentelijä joka yrittää saada saikkua. Ei sillä mitään ole. TÖIHIN vaan ettei muut joudu TAAS tekemään sen hommia.
Se on kumma kun joihinkin tarttuu vaikka naapurin koiran aivastus ja jotkut ei sairasta KOSKAAN.
Ei voi tietää. Kannattaa soittaa heti terveyskeskukseen.
Oletko jo kirjoittanut testamentin! Nyt on oikea aika.
Zinc
Sehän olisikin aikamoista. Marraskuussa tautia ei ollut vielä edes Kiinassa, mutta ehkä miehesi sairastuttikin nuo turistit? Potilas 0 ei siis olisikaan wuhanilainen torikauppias (vai kuka se nyt on ollutkaan) vaan kaukaa maailman toiselta laidalta tupakoiva suomijuntti. Tämähän laittaa koko epidemian ihan uuteen valoon. Kyllä nyt kannattaa olla WHO:hon yhteydessä että laittavat levinneisyysennustukset uusiksi!
No, jos oli koronaa niin oli. Hienoa että selvisi ja hienoa ettet sinäkään saanut tartuntaa, tai ainakaan huomannut =)
Suurin osa sairastaa koronankin kuulemma tietämättään.
Sen verran että olen epävarma oliko ne kiinalaiset marras- vai joulukuussa siellä automarketissa koska mieheni on yski niin monta viikkoa etten ole enää pysynyt laskuissa. Joka tapauksessa jompi kumpi kuukausi. Muistelen että joulukuu. -ap