Pahasti alkoholisoituneen omaisen arkea. ilmeisesti mitään apua ei ole saatavilla
Omaiseni on pahasti alkoholisoitunut. Olen ainut hänestä huolehtiva ihminen ja mietin miten kävisi jos minua ei olisi. Hän on välillä täysin holhottavassa tilassa teloo itseään jne kännipäissään eikä kykene itse huolehtimaan itsestään, milloin joudun rientämään apuun. Oma jaksamiskykyni asian takia on koetuksella. Apua hän ei halua ottaa vastaan, vaikka välillä on aivan sekaisin alkoholin ja sen vieroitusyritysten seurauksena ja menettää kykynsä huolehtia itsestään. On selvää, että tätä menoa henki lähtee hänellä. Terveys on alkanut kärsiä jo ja kouristuksiakin tullut vieroitusyrityksissä jotka aina menee mönkään.
On tämä kyllä kamala taakka kannettavana katsoa voimattomana kun joku tappaa itseään hitaasti alkoholilla ja on yhä enemmän varjo itsestään. Mitään apua ei tunnu olevan saatavilla kun ihminen ei halua hakea apua.
Kommentit (8)
Lopeta mahdollistaminen. Et voi tehdä mitään. Anna juoda itsensä hautaan. Parantumista ei tapahdu, ennen kuin itse sitä haluaa.
Tunnen tuskasi. Mitään neuvoja minulla ei ole sillä olen itse samassa paikassa. Pakko varmaan vaan lopettaa tämä oma osani tässä ja säästää edes itseni. Tuo mies on jo mennyttä.
Vierailija kirjoitti:
Lopeta mahdollistaminen. Et voi tehdä mitään. Anna juoda itsensä hautaan. Parantumista ei tapahdu, ennen kuin itse sitä haluaa.
Se on helpommin sanottu kuin tehty, kun toinen ihminen on välillä täysin holhottavassa / sekavassa tilassa ja kärsii vakavia terveyskomplikaatioita alkoholin seurauksena.
On ihme että vakavasti alkoholisoituneita jätetään täysin heitteille tässä maassa. Se on vakava sairaus mikä ei ole vaan juopottelua vaan kyllä siinä alkaa terveys ja mielenterveyskin pettää jossain vaiheessa vakavasti.
Mitä ihmeen apua, valtio lähettäisi kotiapulaisia muiden kustannuksella ja omainen holhouksen alaiseksi jonka jälkeen saa noita 10 eron 1 peruna ja teelusikallinen ruskeaa kastiketta -aterioita kotiin lähetettynä. Holhoustoimi laskuttaa tuosta 300e+omat kulut 200e/kk leikistä.
Jos et asu hänen kanssaan, kunnan aikuissosiaalityöstä vastaavalle henkilölle, yleensä sosiaalityöntekijöille, voi tehdä ilmoituksen. Isommissa kaupungeissa onnistuu netissä, googlaa kuntasi nimi ja aikuissosiaalityö. Sinun ei kuulu loputtomiin järjestellä tai huolehtia toisen asioita.
Jos hän on esim. kanssasi asuva puoliso, vaadi hoitoonmenoa tai eroa. Et voi käyttää omaa elämääsi toisesta huolehtimiseen, niin rajulta kuin se kuulostaakin.
Suosittelen katkoa ja siihen päälle kunnon hoitoa yksityisessä päihdehoitolaitoksessa. Annan vielä yhden googlausvinkin: yksityinen päihdehoitolaitos ja apua alkoholismiin.
Voimia, tiedän mistä puhut. Alkoholismi on sairaus josta voi toipua, mutta läheinen ei saa sairastuttaa itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on helpommin sanottu kuin tehty, kun toinen ihminen on välillä täysin holhottavassa / sekavassa tilassa ja kärsii vakavia terveyskomplikaatioita alkoholin seurauksena.
On ihme että vakavasti alkoholisoituneita jätetään täysin heitteille tässä maassa. Se on vakava sairaus mikä ei ole vaan juopottelua vaan kyllä siinä alkaa terveys ja mielenterveyskin pettää jossain vaiheessa vakavasti.
Ongelma on se ettei henkilöä saa hoitoon tai parannettua ilman hänen omaa tahtoaan. Hänen näkökulmastaan homma toimii vielä jotenkin. Se on karua, ja varmasti sinulle todella vaikeata, mutta sinun on pakko päästää irti ja antaa toisen mennä pohjalle. Jonkun sekin voi herättää niin että tahto parantua löytyy, mutta aina sekään ei auta. Et valitettavasti voi korjata toista ihmistä.
Toki voitte tehdä niin että kerrot hänen saavan halutessaan/pyytäessään apua, mutta enää et sitä tule antamaan vapaaehtoisesti ja hän saa selvitä yksin kunnes pyytää apua.
Hänet pitää viedä katkaisuhoitoon, vaikka väkisin.
Katkaisu kestää n12 pv. Siellä häneen dumpataan vahvaa, nestemäistä diapamia ensimmäisten kahden kolmen päivän aikana. Tämä estää vieroitusoireet ja krampit ja deliriumin. Sitten diapamia loivennetaan asteittain.
Katkolla on jo haettava jatkokuntoutuspaikkaa. Jatkokuntoutus sitten vähintään 8 vkoa, mieluummin puoli vuotta.
Tätä rataa se menee...ja jotkut onnistuvat raitistumaan.
Tee hänestä huoli-ilmoitus.