Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaikki plussanneet

25.02.2020 |

"Vauva vuodelle 2020-21" -ketjun innoittamana ketju kaikille raskautuneille. Ideana oli siis se, että lasketusta ajasta riippumatta voidaan kaikki jatkaa juttua täällä, ja tottakai kaikki muutkin odottajat on tervetulleita jakamaan ajatuksiaan :)

Itse olen plussannut reilu viikko sitten. Nyt menossa 6+5 vikoista menkoista laskien.
Jännittää ja pelottaa kun ei tiiä miten tässä käy, mutta positiivisella mielellä, että pieni pysyy matkassa :) Kovasti ootan, että pääsis ekaan ultraan, mutta kyllähän sitä saa vielä tovin oottaa... Ennen sitä en uskalla kenellekään kertoa (tai sille ainakin nyt tuntuu).

Kommentit (1188)

781/1188 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marsu1987, ai niin sulla kans la näinä hetkinä! Tsemppiä tulevaan! ❤️

Mulla synnytyksen käynnistyminen ei antanut mitään varoitusmerkkejä vaan alkoi samantien supistuksilla ja olivat heti aika säännöllisiä ja tunnissa muuttuivat todella kipeiksi. Aluksi fiilis oli sama kuin kipeet menkat alkais.

782/1188 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo täällä vielä porskutetaan viikon yliajalla. 😅 Tsemppiä Marsullekin tulevaan!

Ihana kuulla teidän kuulumisia Mannapuuro! ❤️ Nuo vinkit on todella hyviä, ja tulleetkin jo käyttöön. Fb-ryhmästä tosiaan on myös mahtava apu. Ruokaa me ei olla tehty pakkaseen valmiiksi kun mies ei halua, kuulemma maku ja laatu kärsii liikaa.. Ollaan sen sijaan ostettu kuiva-ainekaappiin paljon sellaisia ”lisää vain vesi” -tyyppisiä ateriasettejä. 😁 Maitoa oon radin vuoksi pumppaillut pieniin minigrip-pusseihin noin 10 pussia, jokaisessa jotain 10-20ml maitoa. Ja juomapullo+pillimehut check!

Esikoinen, LA 7/2020

Sisältö jatkuu mainoksen alla
783/1188 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ollaan vielä yhtenä kappaleena. Harjoitussupistelut on pikkuhiljaa muuttuneet kipeiksi mutta niitä tulee hyvin epäsäännöllisesti eikä vielä enteile synnytystä. Jännittää ja ei millään malttaisi odottaa että saadaan tavata meidän pieni ❤️

Mureke, joko tapahtuu?

784/1188 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka kaikki!

Olin/olen esikoisen aikaan suljetussa fb-ryhmässä, jossa jäseniä reilu 20. Mitenköhän voisin löytää vastaavan tähän hyvin alussa olevaan raskauteen (onko joku keskusteluketju, jossa näitä perustetaan vai aloitanko oman)? La olisi huhtikuun 2021 alku.

785/1188 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkuhiljaa alkaa kyllä jännitys kohoomaan, kun laskettuun aikaan on enää vajaa viikko 😮 Jotenkin tuntuu, että ois ollut helpompi jos olisi syntynyt vähän etukäteen, nyt kun koko homma on vääjäämättä suht pian edessä niin sitä jännittääkin ihan eri tavalla. Kääk!

786/1188 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan Mureke jo päässyt synnyttämään? Toivottavasti tulet kertomaan, että miten meni. Ainakin jossain vaiheessa. Ja samat sanat Kanelipullalle ja Marsulle :) Varmasti ekat viikot menee ihan vaan vauvan kanssa, mutta jossain vaiheessa, kun jaksatte, niin tulkaa antamaan raportti. Tsemppiä teille kaikille, joilla h-hetki on lähellä.

Täällä 26+5, ylihuomenna pitkästä aikaa neuvola. Tasaisesti eteenpäin. Huomenna paluu töihin loman jälkeen. Jotenkin erilaista kuin yleensä, koska en ehdi olla töissä kuin 8 viikkoa ja sitten alkaa äitiysloma. Käsittämätöntä. Yleensä on vähän masentanut kesän ja loman loppu. Nyt lähinnä kämmenet syyhyää töihin. Olis niin paljon tehtävää vielä ennen ä-lomaa.

787/1188 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saaso voit perustaa ryhmän Facebookiin itse ellei kukaan muu ole vielä ehtinyt. Itse liityin jokin aika sitten ”Joulukuiset 2020 (odottavat)” ryhmään, sen oli jo joku ehtinyt perustaa. :)

N 39 M 39
lapset 11/2020 ja 07/2023

788/1188 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Argh, mulle kehittyi viikonlopun aikana iso ja kipeä paise pakaravakoon. Tänään sattui jo niin paljon, että oli pakko mennä lääkäriin. Tämä ei saanut sitä tyhjäksi vaikka pisti neulalla reiän ja yritti puristaa. Vähän kai jotain tuli, mutta käsikopelolla sanoisin, että yhtä pinkeä ja kipeä ja iso se on edelleen. Sain myös antibioottikuurin. Harmittaa ihan vietävästi antibioottien syönti. Olen syönyt elämässäni niin vähän antibioottikuureja, aikuisiällä muistaakseni kolme, että ottaa päähän just nyt raskaana sitten saada sellainen. En ole viitsinyt edes lukea, että miten pahasti tuhoan vauvan suolistobakteerit tällä kuurilla. Toivottavasti toi edes auttaa. Istua ei pysty, eikä selällään olla. Kylkiasentokin luo painetta. Olen puoliksi mahallaan ja puoliksi kyljellään. Onneksi pystyn vielä melko hyvin olemaan mahan päällä.

789/1188 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marikka, elä huoli, välttämättömät antibiootit ovat ihan turvallisia myös raskausaikana :) Enemmän haittaa sikiölle voi olla hoitamattomasta infektiosta.

27v / esikoinen 4/19 / kuopus 11/20

790/1188 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän se on nano. Tosin ei ole yhtään helpottanut olotila vielä. Toivottavasti lääke sitten kanssa auttaisi ja pian.

Olin tänään sokerirasituksessa, toisen kerran. Mulla vaihtui th ja tää uus oli sitä mieltä että edellinen kerta oli otettu liian aikaisin, joten eikun uudestaan. Ekalla kerralla ei tullut yhtään huono olo. Nyt sen sijaan tuli ja joutui vähän pinnistelemään kuvotusta vastaan. Väsyttikin. Onneksi toinen tunti meni jo paremmissa voimissa. En sitten tiedä enteileekö tämä radia. Ekalla kerralla oli niin helppoa.

Miten teillä muilla menee? Mietin, että alkoiko mulla eilen viimeinen kolmannes (27+0) vai onko se vasta ensi viikolla.

791/1188 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa ikävä vaiva Marikka. Toivottavasti paranee pian! Auttaisikohan probiootit suojaamaan vauvan suolistoa? Mulla on kans sellainen käsitys, että kolmas kolmannes alkaa 27+0, mutta muistan kans ihmetelleeni tuota, kun jossain lähteissä taisi olla eri tavalla.

Täällä päästiin juuri 38. viikolle ja nyt sitten jännitetään, milloin vauva syntyy! Toistaiseksi ei ole ollut muita merkkejä, paitsi hyvin epäsännöllistä ja pientä polttelua alaselässä ja eilen yksi voimakkaampi harjoitussupistus. Jännittää! Vauva tuntuu ihan valtavan kokoiselta ja olisi jo helpotus päästä mahasta eroon, mutta kokonaisuudessaan mennyt onneksi hyvin tämä loppuraskaus.

Esikoista odotamme, LA 8/2020

792/1188 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos Vanamo! Olen syönyt maitohappobakteereja nyt antibioottien kanssa. Toivotaan, että synnytys ei venyisi liiaksi ja synnytys olisi hyvä sinulle kokemus. Tsemppiä!

Kävin uudestaan lääkärissä, kun kivut vaan yltyy. Paisetta ei voi puhkoa, koska se ei ole kypsynyt. Kipu on niin kova, että oli pakko ottaa parasetamolia 1g. Kipu alkoi heti helpottaa. Syyllisyys tietysti painaa. Joka paikassa sanotaan, että pitäisi ottaa minimiannos ja minimiajan. Mutta nyt vaan loppui kiputoleranssi. Toivottavasti ei tarvitse montaa päivää popsia näitä. Ja että yhdellä pärjäisi mahdollisimman kauan.

Positiivista on se, että rasituksen tulokset tuli ja arvot oli hyvä. Ei siis raskausdiabetestä.

793/1188 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli tänään ensimmäinen lääkärikäynti neuvolassa ja siksi minun pitääkin nyt kysyä, että kuinka pitkään teillä on käynti kestänyt ja mitä kaikkea se on pitänyt sisällään? Tällä hetkellä minulla menossa 17+3

Minulla jäi omasta käynnistä erittäin outo fiilis, sillä käynti kesti vain 15 minuuttia. Katsottiin vain sisätutkimus nopeasti ja sykettä kuunneltiin vain noin 10 sekuntia ja lääkäri tokaisi että syke normaali. Ei katsottu painoa eikä mitään muutakaan.. Olin siinä käsityksessä että nyt olisi ollut laaja terveystarkastus, mutta eipä tuo kyllä mitenkään laajalta vaikuttanut 😳

794/1188 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mmeli, mulla oli viikolla 17 tai 18 neuvolalääkäri. Viitisen minuuttia juteltiin. Hän katsoi painon, virtsannäytteen ja verenpaineen tulokset äitiyskortista. Meidän neuvolassa ne pitää siis tehdä itsenäisesti ennen vastaanottoa ja merkata korttiin. Parikyt minuuttia ennen yleensä menen neuvolaan, että ehdin katsoa virtsan ja mitata paineet ja painon. Hän kyseli voinnista, onko ollut kipuja, vuotoa, tunnenko liikkeitä, onko pahoinvointia tai muita huolia. Sitten ultrasi neuvolan ultralla joka oli niin vanha, että itse en erottanut kuvasta mitään. Totesi, että normaalilta näyttää ja hyvin liikkuu. Kuunteli sikiön sykkeen. Ei meidän neuvolan ultralla kyllä mitään sikiön mittauksia olisi tehtykään. Ne on sitten rakenneultrassa. Ei tehnyt sisätutkimusta mulle. Tämän jälkeen kyseli vielä, että onko mulla jotain kysyttävää. Näytin rinnassa olevaa muutosta, joka oli vaivannut mieltä. Oli tavallinen rasvasyylä tmv. Olin vastaanotolla ehkä parikyt minuuttia.

Minusta tuo käynnin nimi on tosi hämäävä. Netistä löytyy ihan kunnille tehty opas ko. toimenpiteelle. Siitä selviää, että tarkoitus on ennemmin kartoittaa perheen kykyä tulla vanhemmiksi. Siis audit-testin läpikäynti th:n kanssa, muut päihteet, voimavarakyselyn läpikäynti jne. Ei niinkään sikiön tutkiminen tmv. Mielestäni neuvolassa pitäisi tarkemmin avata ko. tarkastusta, sen sisältöä ja tarkoitusta, niin se olisi paljon selvempää kaikille.

795/1188 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä on selkeästi erikseen neuvolakäynnit hoitajan ja lääkärin kanssa. Lääkärin kanssa on vaan tuollaiset lyhyet, 15-20min ja hoitsun kanssa sitten pidemmät ajat, jolloin käydään läpi juuri noita voimavaroja. Lääkäri lähinnä katsoo että äidillä on kaikki hyvin ja raskaus edistyy normaalisti. 

tai näin ainakin olen asian ymmärtänyt :D 

kerran käynyt neuvolassa (n. viikko 8) ja sen jälkeen oli nt-ultra. Tulossa elokuun loppupuolella pidempi aika hoitajalle ja sitten syyskuun alussa lyhyt lääkärikäynti. Senkin jälkeen on lähinnä hoitajan käyntejä. Rakenneultra on syyskuun puolivälin jälkeen. 

36v pariskunta, ensimmäistä lasta yritetään
yk 10 -> la 2/21

796/1188 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kyllä ollut hyvä jos olisivat hieman avanneet käyntien tarkoitusta ja sisältöä etukäteen. Edellinen käyntini neuvolassa oli terveydenhoitajalla ja sekin käynti kesti hieman vajaa 30 minuuttia. Silloin sentään kuunneltiin syke kunnolla parin minuutin ajan. Silloin oli kyllä myös puhetta että käytäisiin lääkärin kanssa läpi tuleva sokerirasitus ja ennen käyntiä tehtävä virtsanäyte mutta niistä ei ollut puhetta enkä itse hoksannut ottaa puheeksi. Pitää varmaankin soitella neuvolaan ja kysyä asiasta. Miehenikin ihmetteli tämänpäiväistä käyntiä..

797/1188 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustelidae, täälläkin siis erikseen th:n käynti, jossa käydään kyselyt läpi. Laaja terveystarkastus kostuu kahdesta käynnistä, terkkarin ja lääkärin. Ensin terkkari ja siitä muutaman viikon päästä lääkäri. Okei, ilmeisesti jossain kunnassa nämä voi olla yhdistetty, mutta ei ole ilmeisesti mitenkään yleistä.

Sen olen itse huomannut tähän viikkoon 28 mennessä, että vastuu noista käynneistä, ainakin meillä, on tosi paljon vanhemmilla itsellään. Jos ei ole mitään kysyttävää, niin käyntiin ei kulu kauaakaan. Mulla on ollut nyt kaksi eri terkkaria ja vielä tulee kolmas (työpaikan vaihdoksista ja lomatuurauksista johtuvia) ja ainakin kahden edellisen kanssa on kyllä juttu luistanut, mutta on pitänyt itse myös aktiivisesti ottaa asioista esiin. Olenkin miettinyt, että jos äiti ei ole yhtä kovaa höpöttämään kuin minä olen, niin saako hän noista käynneistä kaiken irti.

Mun mielestä sun kannattaa Mmeli ehdottomasti soittaa neuvolaan ja kysyä th:lta nuo jutut. Meillä sokerirasitusaika varattiin itse ja siitä keskusteltiin th:n kanssa. Olen käynyt nyt kaksi kertaa rasituksessa. Virtsanäyteestäkin kysyin silloin toisella neuvolakäynnillä itse th:lta, että mitä siinä oikeesti mitataan. Muistaakseni lääkäri ei sanonut niistä mitään enkä itsekään niistä kysynyt, kun oli normaalit ja olin jo ehtinyt th:lta selvittää, että mitä niistä katsotaan.

798/1188 |
03.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kaikki pitkästä aikaa! Kirjoitan viimein nyt kun on hetki aikaa ja jaksamusta 😁 Meidän poika syntyi tasan viikko sitten, melkein kaksi viikkoa yli lasketun, miltoiltaan 3,3kg ja 48cm. 💙 Synnytystä käynnisteltiin 3 päivää (olin osastolla koko sen ajan) kunnes viimein alkoi tapahtua enemmän. Käynnistelypäivät olivat mielestäni ”pahimmat”, koska supistuksia alkoi tulla säännöllisen epäsäännöllisesti ja kivuliaasti, eikä siinä vaiheessa vielä ollut mahdollista saada sen kummempia kivunlievityksiä.

Synnytyspäivä oli oikeastaan jo helpotus, etenkin siinä vaiheessa kun epiduraali alkoi vaikuttaa ja tilalle jäi vain ponnistamisen tarve jokaisen supistuksen aikana. Kamalinta oli kun oli pakko odottaa että olen tarpeeksi auki, ja aina teki mieli ponnistaa. 😅 Ponnistusvaihe oli kyllä hikinen ja melko pitkä, kesti reilun tunnin. Yksi pieni tikki muistona. Päällimmäisenä mielessä kuitenkin on todella positiiviset ajatukset synnytyksestä! Kätilö oli aivan ihana, häntä mielessäni salaa toivoin jo osastolla ollessa että hän sattuisi olemaan työvuorossa h-hetkellä.

Vauva-aika on ollut todella uuden asian opettelua, eikä aikaa ole juuri ollutkaan mihinkään muuhun. Vähän on yöunet vähissä, mutta päikkäreillä korjaillaan. 😊 Vauva on aivan ihana!

Mun kaikki raskauskilot hävisivät jo alle viikossa, imetys näköjään kuluttaa kaloreita tehokkaasti. 😁 Ja toki turvotuskin lähtee.

Tsemppiä kaikille raskauden eri vaiheisiin!

Esikoinen, LA 7/2020

799/1188 |
03.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mureke, Paljon onnea koko perheelle! ❤️

800/1188 |
03.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon onnea Mureke! Upeaa, että olet toipunut hyvin. Ihania elokuun päiviä vauvan kanssa.