Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaikki plussanneet

25.02.2020 |

"Vauva vuodelle 2020-21" -ketjun innoittamana ketju kaikille raskautuneille. Ideana oli siis se, että lasketusta ajasta riippumatta voidaan kaikki jatkaa juttua täällä, ja tottakai kaikki muutkin odottajat on tervetulleita jakamaan ajatuksiaan :)

Itse olen plussannut reilu viikko sitten. Nyt menossa 6+5 vikoista menkoista laskien.
Jännittää ja pelottaa kun ei tiiä miten tässä käy, mutta positiivisella mielellä, että pieni pysyy matkassa :) Kovasti ootan, että pääsis ekaan ultraan, mutta kyllähän sitä saa vielä tovin oottaa... Ennen sitä en uskalla kenellekään kertoa (tai sille ainakin nyt tuntuu).

Kommentit (1188)

661/1188 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon onnea Räpätäti! Hienoa, että jaksoit tänne kertoa myös synnytyksestä :) Ihanaa kesää pikkuisen kanssa.

En ole kertonut, enkä ajatellutkaan kertoa, raskaudesta somessa. Tärkeimmät ihmiset ja työkaverit tietävät, lopuille sukulaisille kerron rakenneultran jälkeen. Hyvänpäivän tutut saavat tietää, jos minut jossain syksyllä näkevät maha pystyssä tai myöhemmin lapsen kanssa.  Vuosien varrella kavereita on Facebookiin kertynyt kuitekin se pari sataa (vanhoja koulukavereita eri vuosiluokilta, harrastuskavereita (entisiä ja nykyisiä), työkavereita ( entisiä ja nykyisiä) jne. joille ei kaikki mun henk.koht asiat kuulu enää millään muotoa. Jotenkin ovat jääneet roikkumaan mukana. Toki vanhojen lapsuudenystävien kuulumisia on joskus kiva lukea, vaikka tiet onkin jo erkaantuneet. Mutten silti koe raskauden olevan sellainen asia, joka kuuluu kaikille.

Minä olen tehnyt somen suhteen sen päätöksen, että yhtään kuvaa en somessa lapsesta julkaise. Olen päätöksen ykstityisyydensuojasta hänelle velkaa. Tuskin paljon muitakaan lapsijuttuja. Minulla on läheisten ystävien ja perheen kanssa wappiryhmät, joissa voin lapsen kuuluumisia jakaa. Kuvat/videot voivat toki sieltäkin lähteä kiertoon, en sitä sano. Facebook omistaa nykyään kaiken. Toki Facessa vastaanottajaryhmän saa vedettyä pieneksi, esim. vain 15 läheisintä kaveria, mutta siltikään en siellä halua näin yksityistä asiaa kuuluttaa. Mies on ict-alalla töissä eikä mukana missään sosiaalisessa mediassa whatsappia lukuunottamatta. Eikä omien sanojensa mukaan koskaan liity. Hänellä tietysti toisena vanhempana oikeus päättää myös lapsen asioista. Hänen kantansa on ehdoton ei somelle.

662/1188 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sylin täydeltä onnea Räpätäti! 💞

Sisältö jatkuu mainoksen alla
663/1188 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin juuri tulossa kirjoittamaan että la lähestyy eikä mitään merkkejä siitä että tyyppi päättäisi pian saapua. Sitten tulikin jo ihan tuntuva supistus, eli jotain sentään! Tietenkin supistuksia voi tulla milloin ja miten vain mutta aika jännää kun ei näin napakasti ole vielä tullut. Olis aika ihanaa saada vauva tällä viikolla. ❤️

664/1188 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ooh Mannapuuro, toivottavasti alkaa tapahtua! Onpa jännittävää. Alkoi ihan itseäkin jännittää, vaikka olen vasta puolessa välissä.

665/1188 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mannapuuro, toivottavasti saatte pienen nyytin syliin pian! Tule sitten tännekin kertomaan, kun hän on syntynyt 😍

Me ei miehen kanssa oikein missään somessa olla, eikä aiota tätä raskautta siellä jakaa. Kaikki läheiset saa kuitenkin tietää vauvauutisista, enkä koe tarvetta tätä tuntemattomille toitottaa.

Nyt on jo rv 11+1. Kohta eka kolmannes ohi! Tuntuu, että junnasin ikuisesti viikoilla 6, 7 ja 8, mutta loppujen lopuksi aika on mennyt nopeasti 😁Ja keskenmenoriskikin pienenee kohta huomattavasti.

Neuvolassa käytiin viime viikolla, onneksi päästiin paikan päälle eikä tarvinnut tietokoneen välityksellä sitä hoitaa. Kiva oli olla siellä yhdessä miehen kanssa. Hemoglobiini oli sen verran alhainen, että syön nyt rautatabletteja.

Nt-ultra on vasta parin viikon päästä, mikä harmittaa. Niin pitkään pitää odottaa, että nähdään meidän pikkuinen. Toivon todella, että silloin mieskin pääsisi jo mukaan. Mulle olis tärkeetä saada jakaa se hetki hänen kanssaan 💕

Esikoinen 1/21, toinen lapsi haaveena

666/1188 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään päästiin laskennalliseen puoliväliin. Aluksi tuntui että tää päivä ei tuu koskaan. 21. viikko alkaa, 140 päivää raskautta takana ja saman verran edessä. Perjantaina rakenneultra. Jännittävää. Toivottavasti sukupuoli selviää. Jos ultrassa kaikki on hyvin, voi alkaa miettiä hankintoja, vakuutusta jne. Kohta saa laittaa kelaan paperit. Huh miten nopeesti aika kuitenkin menee.

667/1188 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi synnytys olemaan mielessä jo enemmän rv28 jälkeen ja jokainen lisäviikko tuntui aina voitolta. Aina parempi vauvalle mitä enemmän viikkoja. Rv37 ajattelin että nyt saa tulla, reitti selvä! 😂 Tuo väli tossa olikin sellaista ajan matelua, viikot tuntui pitkiltä ja yritin pitää itseni kiireisenä. Nyt on alkanut ne oikeat piinapäivät. Melkein yhtä piinaavaa odottelua kuin oviksesta mekkoihin. Tuun kertomaan tänne heti kun alkaa kunnolla tapahtua.

Pieni_mutta_ mulla hb nousi paremmin kun popsin rautaa joka toinen päivä. Joku 100mg on varmaan hyvä annos. Kannattaa myös huolehtia ettei ennen ja jälkeen raudan oton nauti viljoja, maitotuotteita, teetä tai kahvia ja rauta kannattaa ottaa vaikka hedelmän, mehun tai fruitien kera. :)

Th (terveydenhoitaja) kertoi yhdellä käynnillä että hb tipahtaminen (ja takaisin nousu) jossain kohti raskautta voi olla jopa merkki siitä että voi välttyä raskausmyrkytykseltä. En ole tutkinut faktoja tämän väitteen suhteen, mutta näin mulle kerrottiin. :)

668/1188 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä 10+5 ja ekaa kertaa odotusaikana ollut tänään ihan hirveä olo. Viime yönä heräsin klo 04.00 ihan järjettömään nälkään, jonka jälkeen alkoi ihan armoton päänsärky. Sitä särkyä on kestänyt nyt 18 tuntia ja loppua ei näy, muutenkin tosi etova olo ollut koko päivän. Särkylääkkeitä oon aina vihannut ottaa ja nyt raskauden aikana en oo yhtäkään joutunut syödä, kynnys siis oli iso nyt ottaa mutta ihan pakko oli. Otin aamulla Panadol 1G puolikkaan ja toisen puolikkaan iltapäivällä. Enempää en halua ottaa.

Kaikki myötikset teille jotka oikeesti kärsii kamalista oloista päivästä toiseen😭

Tää päivä on ollut yhtä suoritutumista töissä.

Vielä puoltoista viikkoa NT ultraan, IIIK - menispä aika nopeammin.

LA 12/20

669/1188 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein paljon onnea Räpätäti❤️🌹

Minulla olikin tänään ensimmäinen käynti neuvolassa hoitajan tykönä, käynti meni hyvin ja paljon tietoa tuli mukaan esitteiden muodossa. Naureskelinkin hoitajalle että tuli otettua mukaan liian pieni laukku, kun ei kaikki meinanneet mahtua laukkuun 😅

Onneksemme saimme eilen tiedon, että meidän neuvolaan pääsevät nyt viimein isätkin matkaan, tieto tästä tuli näppärästi Ipanan kautta. Seuraava käynti onkin kuukauden päästä. Verikokeisiinkin varasin juuri ajan ensi viikolle ja piakkoin pitäisi tulla kirje äitiyspolilta jossa saamme tietoon seuraavan ultra. Meille annettiin kaksi ultausvaihtoehtoa, toinen olisi ollut suppeampi tutkimus ja toinen hieman laajempi jossa katsotaan niskaturvotusta ja ilmeisesti kromosomipoikkeamia, valitsimme mieheni kanssa yhteistuumin laajemman tutkimuksen, jotta nähdään miten siellä voidaan.

Vointi on ollut suurimmilta osin hyvä, viikkoja on nyt 10+0, ainoat pahoinvoinnit minulla oli noin viikoilla 5+0-7+0. Ne olivatkin aika kauheita, sillä pahoinvointi oli ympärivuorokautista sekä oksentelua oli päivittäin vähintään kerran päivässä. Vielä emme ole kertoneet kenellekään raskaudesta, ehkä sitten seuraavan ultra jälkeen 🙂

670/1188 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mmeli, onpa kiva että terkkarin kanssa sujui ja kemiat osui yksiin. Mulle ei tarjottu mitään vaihtoehtoista ultrauslaajuutta. Hyvää palvelua teillä :)

Mua ihmetyttää neuvoloiden eri käytännöt. Itse en ole saanut neuvolasta muuta mukaan kuin neuvolakortin ja lapun jossa kerrottiin sikiöseulonnasta ja verikokeista. Ei mitään muuta ohjeistusta/esitettä. Virtsakoetta varten sain näytteenottovälineet mukaan. Terkkarini on kyllä tosi mukava ja hänelle on helppo puhua, mutta ruokavalionkin tulostin sitten itse netistä jääkaapin oveen. Meillä siis nähtävästi luotetaan siihen, että itse etsitään netistä tietoa ja kysytään jos on kysyttävää.

671/1188 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hus lieventää maanantaista alkaen rajoituksia!

672/1188 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marsu1987 kirjoitti:

Onnittelut Räpätäti ❤

Eikö Tayssiin saakaan tulla avautumisvaiheeseen mies mukaan? Mikä siinä sairaaloiden koronapolitiikassa sitten muuttui? Mä kun ymmärsin, että nyt saa jo tulla mukaan 😮

Mun tapauksessa ei siis mies saanut tulla, koska synnytys käynnistettiin ja ennen saliin pääsyä olin raskaanaolevien osastolla. Heti sai mies tulla kun pääsin saliin asti ja oli meidän kanssa sit osastolla kotiutumiseen saakka :)

Vitsi miten jännää Mannapuuro, tulisipa teidän pienokainen pian! Tsemppiä viime metreille😍

Kiitos kaikille onnitteluista❤️ neiti täytti tänään viikon ja on kyllä aivan mahtavaa olla äiti, ei tätä meinaa vielä käsittää.. kotona on mennyt kaikki hyvin, nukkuu suurinpirtein 23-9 välin ja herää kolmen tunnin välein syömään. Ei oo tähän mennessä juuri mistään kitissyt😌

673/1188 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jes! Meidänkin sairaanhoitopiiri (ei HUS) höllentää rajoituksia ja puoliso saa tulla mukaan ultraan maanantaista lähtien! ❤️ Mulla siis rakenneultra juuri maanantaina. On tätä odotettu! Huomenna vaihtuu 20+0 ja en voi kuin ihmetellä, että näinkö pitkällä jo mennään. Uskomatonta. Nyt alkoi jännittää tuo ultra, kun aiemmin murehdin vain sitä ettei puoliso pääse mukaan... niin ihanaa kun hänkin pääsee näkemään tuon äitiyspoliklinikan ja saadaan mennä sinne yhdessä! 😍

Esikoinen la 10/2020. 💜

674/1188 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ultra huomenna ja maanantaina mies olis päässyt jo mukaan. Harmi-itku pääsi, kun tämän kuulin, kun oli niin lähellä mukaan pääsy. Ensi viikolla oli muutama aika, mutta ihan mahdoton järjestää töiden kannalta tällä aikataululla uutta aikaa. Mies nyt ei asiasta näytä olevan millänsäkään. Enemmän harmitus on mun omaa. Varmaan hormonit vaikuttaa, että asia tuntui tosi isolta. Vähän jo naurattaa, että itkin tämmöisen takia, kun kuitenkin asiat (ainakin vielä) on hyvin ja mitään hätää ei ole. Kun ihmisillä on asiat paljon huonomminkin.

675/1188 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies ei pääse mukaan ultraan ja oli ihana huomata, että miestä kyllä selkeästi harmitti. Lähinnä kun ei mies aina kovin selkeästi/näkyvästi tuo esille sitä että on innoissaan raskaudesta, niin tuntui kyllä hyvältä että nyt sitten selkeästi huomasi. Mutta toki, mielummin oisin ottanut miehen mukaan ultraan.

676/1188 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marikka, ymmärrän harmituksen! Mun mielestä ultrakäynti miehen kanssa konkretisoi raskauden hänellekin. On se hetki kuitenkin niin spesiaali kun näkee oman vauvan ruudulta. Voittehan mennä vaikka omakustanteisesti yksityiselle 4D ultraan jossa samalla paljastettaisin sukupuoli (jos sen haluatte tietää). Tsemppiä. ❤️ Toivottavasti vauvalla on kaikki kunnossa. :)

677/1188 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei vieläkään pääse tukihenkilö mukaan ultraan 😖Turhauttaa, kun ei mun mielestä sitä rajoitusta ole enää tarpeen pitää voimassa. Muuallakin päin Suomea rajoituksia höllennetään, miksei täällä 😫

No, tilanne ehtii toivottavasti parissa viikossa muuttua 🤞

Esikoinen 1/21, toinen lapsi haaveena

678/1188 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos Mannapuuro! <3 Iltapäivällä ollaan viisaampia tilanteesta :) Onneksi videopuhelun saa ottaa ja kuulemma lähempi monitori (jota kätilö normaalisti katsoo) käännetään vielä niin, että saa sitä kuvattua. Ainakaan whatsapp-puhelussa kameraa ei nimittäin saa zoomattua.

679/1188 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon onnea Räpätäti vauvasta! Myös muille loppusuoralla olijoille paljon tsemppiä viimeisiin viikkoihin😊

Itse kävin tänään toista kertaa neuvolassa. Radi- diagnoosin sain tuossa jo pari viikkoa sitten, nyt sain mittarin sun muut vermeet neuvolasta. Toivottavasti tälläkin kertaa sokerit pysyvät aisoissa pelkällä ruokavaliohoidolla. Myös pissaa ja verenpaineita seuraillaan nyt myös ihan rutiinisti, sillä viimeksi ilmeisesti juurikin oireeton vti aloitti mulla supistukset.

Onko muut joutuneet jo aikaisilla viikoilla sokerirasitukseen?

27v / esikoinen 4/19 / kuopus 11/20

680/1188 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

nano1, mä olin viikolla 17(?). Ei muita rasitteita, kuin paino. Mutta mun th sanoi, että laittaa melkein kaikki jo melko ajoissa sokereihin. Parempi todeta mahdollinen sokeri aikaisin kuin liian myöhään, näin hän perusteli asiaa. Mulla ei siis ollut radia ja arvot oli tosi hyvät. No onpa tullut sekin käytyä ja enää ei tarvitse mennä, jollei sitten virtsassa ala olla sokereita ja sikiö ala kasvaa jätiksi.