Kaikki plussanneet
"Vauva vuodelle 2020-21" -ketjun innoittamana ketju kaikille raskautuneille. Ideana oli siis se, että lasketusta ajasta riippumatta voidaan kaikki jatkaa juttua täällä, ja tottakai kaikki muutkin odottajat on tervetulleita jakamaan ajatuksiaan :)
Itse olen plussannut reilu viikko sitten. Nyt menossa 6+5 vikoista menkoista laskien.
Jännittää ja pelottaa kun ei tiiä miten tässä käy, mutta positiivisella mielellä, että pieni pysyy matkassa :) Kovasti ootan, että pääsis ekaan ultraan, mutta kyllähän sitä saa vielä tovin oottaa... Ennen sitä en uskalla kenellekään kertoa (tai sille ainakin nyt tuntuu).
Kommentit (1188)
Haaveilija91, kaikki on varmasti hyvin! Alavatsakivuthan on normaaleja, jos ovat lyhytaikaisia ja ihan siedettäviä. Tämän varmasti tiesitkin 🙂Jatkuva huolehtiminen on kyllä rankkaa 😕Kerro sitten, miten ultrassa meni!
Täällä alkoi rv 10 (9+0), ja nyt ilmeisesti vauvaa kutsutaan jo sikiöksi ja alkiovaihe on ohi. Ihan hurjaa, että eka kolmannes alkaa olla jo loppusuoralla 😱Ja tuo pieni tyyppi kehittyy niin nopeesti. Toisaalta aika tuntuu matelevan, mutta toisaalta menee tosi nopeesti 😂
Mietittiin miehen kanssa, että kerrottaisiin raskaudesta mun vanhemmille ensi viikolla, ja miehen vanhemmille parin viikon päästä. Kasvokkain halutaan tästä toki kertoa. Alun perin meinattiin odottaa nt-ultraan asti, mutta nyt alkoi tuntumaan siltä, etten enää pysty salaamaan tätä asiaa, vaan haluan iloita läheisten kanssa. Myös se pointti, että jos keskenmeno tapahtuisi, haluaisin sen myös jakaa molempien perheille. Siinä tilanteessa kaipaisin tukea ja sitä, ettei tarvitsisi piilottaa sitä valtavaa surua.
Mulla on ihan typerä pelko, että jos näin aikaisin kerrotaan, niin menee kesken sen takia, että liian ajoissa iloittiin 😬Eihän tuossa mitään järkeä ole, siinä tilanteessa keskenmeno olisi joka tapauksessa tapahtunut, olisi kerrottu tai ei.
Milloin te aiotte kertoa / olette kertoneet? Mielipiteitä?
Esikoinen 1/21, toinen lapsi haaveena
Haaveilija, tsemppiä! Vaikka vuoto luultavasti on aivan vaaratonta, niin totta kai se säikäyttää. Onneksi sinulla on jo maanantaina ultra.
Pieni mutta pippurinen: me kerrottiin perheille sitten kun saatiin sikiöseulonnan tulos eli n. viikko nt-ultrasta. Mulla ei ollut mitään intoa kertoa, asia tuntui ja tuntuu, niin henkilökohtaiselta, etten vieläkään ole kertonut muille kuin yhdelle kauempana asuvalle lapsuudenystävälle ja töissä olen kertonut, koska jään äitiyslomalle kesken isojen projektien joita vedän. Jos siis jään. Eihän sitä tiedä, onko kaikki hyvin vai ei. Muille en. Toki syynä on varmaan sekin, kun ei näe ketään ystäviä. On vaan täällä kotona. Jos olisi normaalissa kanssakäymisessä, niin asiasta kertominen olisi jotenkin luontevampaa. Kaikille olemme kertoneet asiasta soittamalla tai viestillä. Esim. Omalle perheelle laitoin Whatsapp-viestin, kun meillä on sellainen ryhmäkeskustelu siellä. Tuntui reilulta että kaikki kuulee asian yhtäaikaa. Mies soitti oman perheensä jäsenille.
Minusta yhtä oikeaa aikaa kertomiselle ei ole, vaan jokainen kertoo silloin kun itsestä siltä tuntuu. Eli jos sun tekee mieli jo kertoa, niin kerro ihmeessä! Jos nt-ultrasta löytyisikin jotain, niin olisiko sinun helpompi hakea tukea läheisistä, jos he jo tietäisivät raskaudesta? Enkä nyt todellakaan tarkoita, että sieltä mitään huolestuttavaa löytyisi, vaan iso paino sanalla jos. Minä itse nimenomaan olisin halunnut prosessoida asian kaksin miehen kanssa, ilman muiden neuvoja/tietoisuutta asiasta. Siksi lykkäsin kertomista. Mutta tuntuu, että sinulle perheen tuki olisi tosi iso asia. Eli kertominen jo ennen ultraa kuulostaa hyvältä idealta.
Koska molempien perheet on meille läheisiä ja ollaan heidän kanssaan paljon tekemisissä, tuntuu luontevalta jakaa heidän kanssaan sekä ilot että surut. Eli saataisiin iloita yhdessä raskaudesta, tai sitten prosessoida ja puhua asiasta yhdessä, mikäli jotain huolestuttavaa ilmenisi. Jos he eivät tietäisi, tuntuisi oudolta puhua joistain arkisista asioista ja olla kuin mitään ei olisi tapahtunut, jos vauvalla ei olisikaan kaikki kunnossa.
Ymmärrän kyllä, että moni haluaa kertoa raskaudesta vasta myöhäisemmässä vaiheessa. Ja jokainen saa kertoa silloin, kun tuntuu hyvältä 🙂
Esikoinen 1/21, toinen lapsi haaveena
Siinä vastaus tulikin jo, eli älä suotta panttaa iloisen asian kertomista 🙂 Kertominen on jännittävää, mutta samalla kyllä helpottavaakin.
Jos itse asuisin lähempänä vanhempiani, niin varmasti olisin saattanut kertoa aiemmin. Olen nähnyt heidät viimeksi helmikuun ensimmäisenä viikonloppuna. Kiitos koronan.
Me kerrottiin tästä raskaudesta miehen vanhemmille muistaakseni jo 6+jotain, kun olivat käymässä. Ei tuntunut luontevalta jättää kertomatta. Meillä oli tuolloin noin 3kk varhaisesta keskenmenosta, josta myös tiesivät, ja tiedettiin että saadaan tukea jos nytkin käy huonosti.
Mun vanhemmille tämä pieni on syntyessään ensimmäinen lapsenlapsi, joten tuo keskenmeno otti heillekin aika koville. Siksi kerrottiin heille "vasta" 8+jotain jouluna varhaisultran jälkeen, kun raskaus oli pidemmällä kun tuo keskenmennyt. Haluttiin jakaa ilouutiset heidänkin kanssaan ja toisaalta kun jouluna vietettiin heillä pidempi aika, niin en olisi onnistunut raskautta peittelemäänkään. Sen verran usein joutui pahoinvoinnin vuoksi syömään ja joulupöydässä syömisiään ja juomisiaan miettimään. Tuntuu, että tuosta on jo ikuisuus 😮
Mun mies ois halunnu kertoa heti plussan jälkeen jotakuinkin koko maailmalle 😂 Mutta mä olin se tylsä ja arempi ja toppuuttelin. Mies kertoikin yhdelle itselleen tärkeelle ihmisille ekan neuvolan jälkeen, oliks se rv8 tai jotain.
Vanhemmille ja sen jälkeen muillekin kerrottiin kun oltiin käyty ekassa ultrassa. Käytiin noin viikko ennen nt-ultraa yksityisellä kun mieshän ei saanu tulla nt-ultraan mukaan.
Sen jälkeen mies kertoikin sitä monelle kaverille ja töissä yms. Itse vähän vähemmän, mutta vähemmän mulla kavereita onkin. Ei siis kuitenkaan sen jälkeen enää mikään salaisuus todellakaan 😊
Mä en ole edelleenkään kertonu töissä. Saa nähdä huomaako joku huomenna kun on mentävä käymään ja kyllähän tää jo näkyy. Oon kyllä siellä käydessä pukeutunutkin niin ettei paistais kenenkään silmään. Jos nyt edes ton rakenneultran yli pääsisi ennen kun tarvii niille kertoo. Mun työpaikka on vähän kehno eikä huvittais kertoo ollenkasn, jos ei tarvis :D
Kiitos tsempeistä 💋 Tuun huomenna ilmoittelemaan miten ultrassa meni!
Me kerrottiin samana päivänä positiivisesta testistä mun vanhemmille ja parille ystävälle. Siitä noin vkon päästä miehen vanhemmille ja parille ystävälle lisää. Nyt rv 8+3 siis tietää molempien perheet kokonaisuudessaan ja noin 6 ystävää. Ja siksi osittain myös näin kun ollaan noissa lapsettomuushoidoissa oltu niin aika moni ystävä tiesi että insseissä käydään ja aina raportoin miten menee yms 😅
Mutta nää kaikki jotka tietää on niin läheisiä että tuntui luontevalta heti kertoa ♥️
LA 12/20
Haavelija91, minähän olin tähän vuoto hommaan oikein elävä esimerkki, että sitä tuli ja silti kaikki oli hyvin! Tiedän, ettei auta, kun sanon että kaikki on hyvin. Muistan itsekin miten itkua tihrustin aina kun jotain vuotoa, ruskeeta tai kirkasta verta, tuli. Huomasin myös itse, että monesti kun näin että jotain vuotaa niin muka mahaakin sattui. Itsellä oli siis ainakin varmaan psykosomaattisia oireita ne kivut!
Meillä käynnistyi eilen 16. raskausviikko. Mä olin itse kertonut jo vanhemmilleni ja parhaalle ystävälleni raskaudesta heti ensimmäisen varhaisultran jälkeen. Miehen siskolle kerrottiin myös alussa. Miehen vanhemmat saivat tietää vasta nt-ultran jälkeen, sillä meillä on hänen äitinsä kanssa vähän "huonot välit" ja ei haluttu aiheuttaa "draamaa ja mielipahaa". Nyt olen kyllä yrittänyt vain iloita ja nauttia raskaudesta ja ollut ihan avoin asian suhteen. Välillä tulee tyhmiä pelkoja päähän, mutta totesin itselleni, että turhaan kulutan itseäni pelkäämällä.
En ole ihan varma, olenko alkanut tuntemaan pieniä hipaisuja. Olen siis ensiodottaja, mutta toissa yönä valvoessani ihan kuin olisi joku tökkinyt mahassa. Tätä jatkui koko eilinen ja myös tämä päivä, ja tuo "kuplinta" tuntuu koko ajan niin samassa kohdassa, että voisin piirtää rastin tarkkaan kohtaan. Välillä mitään ei tunnu ja sitten taas välillä kuplii ihan kunnolla.
Laauur, voi että, jos jo tunnet liikkeet. Ihanaa! Mä en ole tuntenut mitään, vaikka olenkin yrittänyt sängyssä tunnustella oloa. Nt:ssä todettiin, että mulla on istukka etuseinässä, joten se toki heikentää liikkeiden tuntumisen. Huomenna starttaa jo 19. viikko! Hullua ajatella, että kohta on jo puoliväli. Kännykkäappin mukaan takana on 125 päivää ja edessä 155. 15 päivää ja sitten päivät on tasan.
Täällä taas vuotelee verta vessareissulla pyyhkiessä. Keskiviikkona olisi nt-ultra, mutta jätin kuitenkin neuvolaan soittopyynnön. Tuskin kommentoi neuvolasta asiaa mitenkään, vaan käskee odottelemaan ultraa. Harmittaa ja ärsyttää.
27v / esikoinen 4/19 / kuopus 11/20
Ultrassa ja ekassa neuvolassa käyty!
Molemmat pirpanat siellä liikku kun viimistä päivää eli kaikki siis hyvin. ♥️
Nyt ootellaan nelisen viikkoa että pääsee seuraavaksi kurkkailemaan - eli äippäpolin ekaan ultraan 😍
LA 12/20
Haaveilija91, ihana kuulla et kaikki oli kunnossa ja kumpikin pikkuinen voi hyvin! ❤️
Täällä ollaan edelleen yhdessä osassa, tänään on 40+0 eli laskettu aika! Odottavan aika on kyllä pitkä ja nyt ne tais vasta ne piinapäivät alkaa. Vastahan sitä piinaili oviksen jälkeen ennen raskaustestin tekoa 🤭 pari päivää tossa oli ihan järkkyä alavatsakipua, luulen et liittyi pään kiinnittymiseen kun tuli aina vihlaisuja kun pää liikkui. Tänään ei oo enää juuri tuntunut, mutta kävely on entistä hankalampaa..
Hienoja uutisia Haaveilija! Tosi kiva, että kaikki on hyvin.
Räpätätille tsemppiä tukalaan oloon. Jännittääkö tai kauhistuttaako? Vai ootko ihan rennoin mielin?
Räpätäti onnea synnytykseen!
Täällä meneillään rv 11+5 ja ylihuomenna nt-ultra. Miehen vanhemmille kerrottiin rv 10 tienoilla kun nähtiin heitä kasvotusten ja parille kaverille kenen kanssa jännännyt yritystä, kerroin heti kun plussasin. Mun omat vanhemmat ja sisarukset asuu kaukana ja aion kertoa vasta rv 16 kun he ovat tulossa käymään.
Mulla on alkanut vajaa kaksi kuukautta jatkunut jatkuva voimakas pahoinvointi selkeästi helpottaa! 😊 Nyt olen jaksanut jopa siivoilla kotona ja kerran käynyt kavereitakin näkemässä. Oksennus tulee enää satunnaisesti, ei edes joka päivä! Olen NIIIIIIIIN onnellinen tästä, toivottavasti muillakin alkaa helpottaa jos on hankalia oloja.
N 39 M 39
lapset 11/2020 ja 07/2023
Kiva kuulla Helvi, että olo helpottaa,
Mulla oli tänään neuvolalääkäri. Ei tehnyt sisätutkimusta, kun ei ollut hänen mukaansa tarvetta. Mulla kun ei ole ollut mitään kipuja tmv. Sikiön syke oli 137, joidenkin mukaan matalampi syke enteilee poikaa. No se ehkä selviää 2,5 viikon päästä rakenneultrassa. Edelleen pidän toivoa yllä, että mies pääsisi rakenneultraan. Husilla voi olla aika tiukat säännöt pitkään, joten ehkä turha toive. Neuvolaan sensijaan alkaa tukihenkilö/puoliso päästä mukaan kuun vaihteessa. Joten seuraavaan neuvolaan 3 viikon päästä mies saa tulla mukaan, niin kuulee edes sydänäänet.
Tsemppiä räpätädille synnytykseen ja loppumetreille!
Ihanaa että molemmilla pikkaisilla oli kaikki ok haaveilija91 :)
Täällä rakenneultra käyty. Ihanaa oli nähdä pikkuinen, niin hirmu iso jo :D ja pienen ihmisen näköinen jo! Kaikki oli hyvin ja selvisi, että poitsu sieltä tulee. Olin ihan varma jo pitkään ollutkin, että hän on poika. <3
Kävin muutama päivä sitten ultrassa yksityisellä kun en vaan Voinut odottaa enää!! 10vko ja hirviä huitominen oli siellä käynnissä! 😍😍😍
Oli niin ihana nähdä että siellä on kyytiläinen mukana, kun edellinen oli tuulimuna ja selvisi vasta viikolla 12+5 ekassa ultrassa. Ajattelin että en pysty oottamaan kolmea viikkoa epätietoisena tilanteesta, ja pakko sanoa että kyllä kannatti! 😍😍😍❤😭
Toki tuulimunaan verrattuna raskausoireerkin on ollut ihan toista luokkaa. Oksettaa taukoamatta ja oon koko ajan ihan poikki. Aamupalan jälkeen haluaisin mennä takasi nukkumaan. Pissalla saa juosta yötä päivää kahden tunnin välein.
Hauskan lisän tähän tuo se että viikon päästä pitäis muuttaa. Ja muuttomatka kestää kaks päivää. Lautalla ja autolla. 🤢😂😂😂
Muurahainen, pieni mutta tärkeä osa maailmaa. Pisaroista ne valtameretkin koostuu.
Muurahainen, ihana uutinen! Saanko kysyä, paljonko maksoi yksityisellä? Tietääkö joku, paljon maksaa yksityisellä rakenneuä? Täällä mietin yksityiselle menoa, jos puoliso ei pääse mukaan kunnalliselle.
Meilä np-uä takana. Vauva vastasi kooltaan viikkoja 12+2, mutta silti gyne ei muuttanut la siihen, mihin itse sen lasken, vaan pitää edelleen siinä 3pv pienempänä eli 11+6. Sitte kuitenkin neuvolan sovelluksessa on 12+0 merkintä 🤔
Ärsyttää myös, kun täältä ei mistään saa sitä neuvolakorttia eikä neuvolakortin tyyppisiä vihkosia ole missään myynnissäkään 😔 olen niin pettynyt! Minusta tuo sähköinen äitiyskortti on turha, koska siitä tulostamallakaan ei saa tietoja riittävästi vaan pitää tulostaa se koko homma ulos. Pahinta minusta on se, että AINA tulostat, kun lähdet johonkin ja tietoihin on tullut pienikin muutos. Turhauttaa 😔😰
Pitkän lapsettomuuden jälkeen kahden lapsen äiti.
Huhu, enpä ole aikoihin kirjoitellut tms, hirveää hullun myllyä ollut! Oksentelin ja voin todella huonosti monta viikkoa, välillä ajattelin että tähän nyt sitten kuolen. Joo olen melko dramaattinen hormonihuuruissa 😄
Eilen kävin nt-ultrassa ja en siis aikaisemmin käynyt missään varhaisultrassa. Jännitti aivan todella paljon! Mutta siellä se pieni kasvaa ja kehittyy, kaikki näytti hyvältä. Paikoillaan hän ei meinannut millään pysyä, käsiä piti jatkuvasti heilutella ja kääntyillä miten sattuu. Tänään on rv 13+0 ja olokin tuntuu normalisoituvan. Tosin eilen kun jäin kaupungille nauttii kesästä, niin lonkka oli todella kipeä loppuillan.
nano1 todella ikävä kuulla vuodota. Toivottavasti kaikki on hyvin ja kovasti Tsemppiä ❤️
30 v / ensimmäinen lapsi LA 12/20
Täällä ollut taas ärsyttävä lauantai..
8+2 ja aamulla vessassa käydessä tuli vähän rusehtavaa vuotoa paperiin. Päivän mittaan pyyhkiessä välillä tullut ja välillä ei. Ja kun tulee siis niin tosi niukasti mutta kyllä tämä taas säikyttää. Alavatsakipuja myös ollut mutta niitä nyt on ollut jo jonkin aikaa.
Maanantaina onneksi ultra niin näkee mikä meininki taas on 🙄 On tämä jatkuva huoli kyllä aika puuduttavaa😴
LA 12/20