Kaikki plussanneet
"Vauva vuodelle 2020-21" -ketjun innoittamana ketju kaikille raskautuneille. Ideana oli siis se, että lasketusta ajasta riippumatta voidaan kaikki jatkaa juttua täällä, ja tottakai kaikki muutkin odottajat on tervetulleita jakamaan ajatuksiaan :)
Itse olen plussannut reilu viikko sitten. Nyt menossa 6+5 vikoista menkoista laskien.
Jännittää ja pelottaa kun ei tiiä miten tässä käy, mutta positiivisella mielellä, että pieni pysyy matkassa :) Kovasti ootan, että pääsis ekaan ultraan, mutta kyllähän sitä saa vielä tovin oottaa... Ennen sitä en uskalla kenellekään kertoa (tai sille ainakin nyt tuntuu).
Kommentit (1188)
Täällä voitu niin huonosti ettei jaksa oikein palstoilla käydä.
Wannabe mami olen saanut vettä nyt muutaman päivän ajan paremmin alas kun sekoitan veteen puolet makuvichyä.
Tsemppiä kaikille ja etenkin pahoinvoinnista kärsiville 💕 Toivotaan että alkaa helpottaa! Itse menen päivä kerrallaan, kyllä tässä muuten pää hajoaa. Pahoinvoinnista ja oksentelusta huolimatta paino noussut 1kg ja rv 9+4 nyt. Onkohan tuo painon nousu tavallista ensimmäisellä kolmanneksella?
Viikonloppuja ☀️
29v/32v
Ensimmäinen toiveissa.
Endometrioosi taustalla.
Plussa 8.4.2020 (yk5)
LA 12/20
Blanche kirjoitti:
Täällä on menossa nyt rv 16+1 ja vatsa on selkeästi alkanut pullottaa jatkuvasti. Näyttää edelleen siltä, että olisin vain lihonut, joten odotan kovasti, että vatsa kasvaisi vielä vähän lisää. Tämän viikon neuvolakäynnillä mulla oli paino pudonnut edellisestä käynnistä pari kiloa; johtuu varmaan ylimääräisen turvotuksen laskusta, mitä oli kertynyt alkuraskauden väsymyksen ja epäaktiivisuuden takia.
Me ollaan melkein samassa tahdissa Blanche. Mulla tänään 16+4. Mullakin paino oli pudonnut pari kiloa ekasta neuvolasta.
Vatsamakkara on mielestäni noussut vähän ylemmäksi, mutta varsinaista raskausmahaa ei vielä ole tai huomaa. En sellaista kyllä erityisemmin toivokkaan. Kyllä sitä vatsaa ehtii tulla vielä myöhemmilläkin viikoilla varmasti ihan tarpeeksi. 😂
Kiiltotähti, tsemppiä pahoinvoinnin kanssa. Toivotaan että menisi pian jo ohitse. Hyvä että olet saanut juotua kuitenkin. Olen ymmärtänyt että osalle alussa tulee painoa. Kun hormonitoiminta muuttuu, niin keho alkaa kerätä nestettä ja turvotusta tulee. Osa kerää painoa tietysti myös syömällä. Kuten itselleni kävi, kun koko ajan oli nälkä. Onneksi sain syötyä ihan normaalia ruokaa, joten ei tullut kuitenkaan herkkuja syötyä liikaa. Olo tasaantuu sitten toisella kolmanneksella. Itsestäni ainakin tuntuu, että kroppa alkaa tottua raskaanaoloon. Monet oireet on jääneet pois ja muutenkin olo on "normaali". Noin viikolla 12 alkoi tasaantuminen.
Joku kyseli aiemmalla sivulla neuvolan lääkärikäynnistä. Itse koin sen täysin turhaksi ja jopa vähän petyin, kun ei ultrattu, vaikka ultralaite oli samassa huoneessa ja ekassakin neuvolassa terkkari ultrasi sillä. 😅 Jäi harmittamaan jopa niin paljon, että olen suunnitellut yksityiselle ultraan menoa ennen rakenneultraa. 🙈 Mulla on siis rakenneultra 15.6.
Mulla on tänään menossa 16+1 ja paino on tähän mennessä noussut 5-6 kiloa. 🙄😅 Olen kyllä ollut hoikka alun alkaenkin, tämä minun uusi paino olisi ihan ookoo ei-raskaana olevalle minun mittaiselle naiselle. 😄 Kuusi viikkoahan olin enemmän tai vähemmän syömättä ja nytkin olen mielestäni syönyt ihan maltillisesti, mutta silti paino on noussut. Rinnatkin on kyllä aika lailla kasvaneet. 😅 Raskausmasu näkyy jo aamulla herätessäkin ja päivän mittaan se turpoaa entisestään.
Kaksosraskaudet on kyllä jotenkin niin jänniä! 😍 Meillähän mies toivoi kaksosia, minä taas sanoin että mulle riittäisi kyllä yksikin. 🙈 Minun äidillä on kaksoisveli ja eihän sitä tiedä, jos sitten ensi kerralla. 🙊 Me kyllä ainakin vielä tässä vaiheessa halutaan kaksi lasta että siinä menisi sitten suunnitelmat uusiksi. 😂
Esikoinen la 10/2020. 💜
Marikka sitä turvotusta on kyllä ollut jo monta viikkoa. Herkkuja ei ole kyllä pystynyt syömää, tai tietysti olen syönyt sokerisia jugurtteja (en ole ennen syönyt juurikaan niitä) ja mehujäätelöä.. Siinäpä ne herkut.
Tänään kerran oksentanut, eli parempi päivä tänään pitkään aikaan ja otan tästä kyllä kaiken ilon irti 😁
Mites teillä työt? Oletteko saaneet käytyä töissä?
Mites neuvolassa on puhuttu tästä korona ajasta teille? Minulle sanottu, että täytyy olla erityisen varovainen, etenkin näin ensimmäisen kolmanneksen aikana.
29v/32v
Ensimmäinen toiveissa.
Endometrioosi taustalla.
Plussa 8.4.2020 (yk5)
LA 12/20
Minä olen tehnyt maaliskuusta saakka töitä kotona, mutta se ei johdu koronasta, vaan meidän työpaikan remontista. 😁 Tekisin kotona ensi kevääseen saakka, mutta nythän toki sitten jään äitiyslomalle syyskuun loppupuolella. Olen kyllä ollut kiitollinen siitä, että olen saanut kotona tehdä töitä. 🙏
Esikoinen la 10/2020. 💜
Itse olen töissä. Meillä huono pomo, työvuorot todella rankkoja kun hän ei osaa tehdä työvuorolistoja. Teen siis 3-vuorotyötä, aikausein vain 1pv vapaata työputkien välissä. Alkaa tuntua jo olossa, huimaa usein ja väsymys on aivan järkyttävää.
Meillä töissä vain muutama tietää vauvasta. Olen joutunut kertoa, koska en voi kaikkia töitä tehdä ilman tarkempaa suojavarustusta ja se herättäisi ihmetystä. Nyt pienemmällä suojauksella voi tehdä he, jotka eivät ole raskaana, ja kukaan ei ihmettele.
Koronatestejä olen joutunut ottamaan, toki siinä on suojautuneena hyvinkin tarkkojen ohjeiden mukaan. Silti altistuminen voi tapahtua. En kuitenkaan uskalla pomolleni kertoa ennen kuin rakenne uä on ohi, ja mielellään kesälomani alkamassa, koska hän on hyvin ilkeä raskaanaolevia kohtaan. Lisäksi saattaisi tahallaan katkaista sijaisuuteni, tähän toki liitto puuttuu hyvin nopeasti, mutta silti. Kesälomani alkaessa joudun jo ilmoittamaan äitiyslomalle jäänti päivän, joten pyrin odottelemaan sinne asti, jos vain vatsa ei näy ennen sitä.
Pitkän lapsettomuuden jälkeen kahden lapsen äiti.
Rv36 kuulumisia, etenkin Räpätädille terveisiä! Mulla sf-mitta kasvanut tasaisesti viikolle 34, kunnes viimeisin mitta olikin yllätyksekseni sama kuin edelliskerralla! Maha on kyllä kasvanut ja paino noussut, mutta sf-mitta pysynyt lähes 3 viikkoa samana. Lääkäri ei tästä sanonut mitään vaan huomasin vasta kotona kun neuvolakorttia katselin. Neuvolan ultrassa todettiin vauvan vastaavan täysin raskausviikkoja, ja painoarvio on normaali.
Olo on ollut jo vähän sillä kantilla että voisi jo syntyä, mutta mulla taitaa tulla vähän ikävä tätä masua. ❤️ Muistakaa ottaa paljon kuvia matkan varrelta. Sitä ehtii monen kerran unohtamaan sen pienenkin masun joka vasta alkoi näkymään.
Mannapuuro, sielläkin ollaan kohta jo täysiaikaisia! Jospa sun vauva on jo laskeutunut ja sen takia mitat pysyny samana 😊 ja onhan eroja tietysti mittaajienkin välillä.
Mulle rupeis jo tää raskaana oleminen riittää ja nää vikat päivät tuntuu ikuisuudelta! Tänään 39+0 ja kaikki häätökeinot kokeiltu, ei toimi 😄 maha on ehkä vähän tipahtanut taas, viime viikolla neuvolassa ei ollut pää kiinnittynyt vielä, mutta aika alhaalla jo tää kaveri oli. Jospa huomenna heräisi siihen, että alkais tapahtua 😊
Tää pallo ei ole vielä laskeutunut. :D Meillä on sellainen pieni jännitysnäytelmä tässä meneillään, vauveli ei ole oikeassa asennossa ja katsotaan saadaanko hänet lähtöasemiin vai mennäänkö peräti leikkaussaliin.
Veikkaan, että sf-mitta heittää mittaajan mukaan ja tällä kertaa olin todella makaavassa asennossa, en puoli-istuvassa kuten viimeksi.
Anoppi sanoi että kiinnittymisen jälkeen vauva voi päättää syntyä aika äkkiä! Jännää! Ei enää kauaa. :)
Olen tehnyt etätöitä maaliskuun puolesta välistä asti. Ensi viikolla pomo toivoi porukkaa toimistolle, kun on toiminnan suunnittelupäivä. Mun ainoa naispuolinen kollega ilmoitti jo ettei aio mennä. Mä en vielä tiedä. En nyt niinkään ole huolissani toimistolla olosta, vaan julkisilla matkustamisesta täältä maalta Helsinkiin. Mun palkalla ei autoa keskustassa pidetä parkissa koko työpäivää.
Neuvolassa koronasta ei oo sanottu mitään. Kesäkuun alussa meidän neuvolassa näyttää rajoitukset helpottuvan ja mieskin pääsisi mukaan, jos haluaa tulla. Harmi että mun neuvolalääkäri on jo 27.5. Jos mies olisi päässyt jo sinne, olisin pyytänyt ultrausta miehen vuoksi. Se on toki eri asia olisi olisiko suostuttu. Sairaalan sivuilla ei mainintaa liennytyksistä, joten edelleen jännitetään pääseekö mies rakenneultraan juhannusviikolla vai ei.
Tänään olin sokerirasituksessa. Ei tullut huono olo. Onneksi oli työkone mukana, niin sain tehtyä töitä koko kaksi tuntisen. Verrattuna huhtikuun alkuun, jolloin olin sikiöseulonnan verikokeissa, muita asiakkaita oli jo tosi paljon enemmän labrassa. Sain myös labrahoitajalta suusuojan mitä piti pitää kun käveli esim. vessaan. Mitään petejä ei rasitusta varten ollut. Yksi penkki oli eristetty sermein, mutta siellä oli jo epäonnekseni toinen henkilö. Mulle oli nurkkaan laitettu oma tuoli, joka oli yhden oven takana. Ovea pidettiin jatkuvasti auki tai raollaan, joten mulla oli se ovi omana serminä. Olin siis sellaisessa metri kertaa metri raossa nurkassa ja oven takana piilossa 😂
Ai niin, Räpätätille onnea loppumetreillä. Toivotaan että pian syntyisi. Mannapuurollakin loppusuora lähenee. Jännää!
Mannapuuro, mulla on molempien lasten kohdalla vaihdellut tuo sf-mitta kovastikin riippuen mittaajasta. Joskus se jopa pieneni 😳 eli normaalia on, vaikka se ei kasvaisikaan 🙂
Kuvittelin, että saisin rauhassa tehdä alkuraskauden etätöitä kotoa, mutta sitten koulut päätettiinkin yllättäen avata vielä loppukevääksi. Toivottavasti tää pahoinvointi ei muutu tästä pahemmaksi nyt näiden parin vikan viikon aikana, niin ei tarvitse niin stressata syömisistä töissä. Taukoja kun ei juuri ehdi pitämään tässä uudessa tilanteessa.
Varhaisultrassa näkyi meidän pienen sydämensyke 🥰On niin helpottunut olo, kun kaikki oli hyvin. Kyllä pelotti ennen ultraa!
Viikkoja oli yllättäen 8+2, vaikka menkoista laskettuna olisi viikko vähemmän. Laskettu aikakin siirtyi näin ollen joulukuun loppuun. Oli kyllä iloinen yllätys, nt-ultraakaan ei tarvii enää kovin pitkään odottaa 😄
Esikoinen 1/21, toinen lapsi haaveena
Meillä oli erilainen kokemus ensimmäisestä neuvolalääkäristä, joten jaan senkin tänne:
Meillä lääkäri ultrasi ja teki sisätutkimuksen. Olin lukenut etukäteen että tuo sisätutkimus oikeasti kuuluu siihen käyntiin, mutta kaikki lääkärit eivät haluaisi sitä tehdä joten olin valmistautunut pyytämään sitä erikseen. Onneksi ei tarvinnut, vaan lääkäri teki sen automaattisesti. Vaikka se ei ikinä mikään mukava operaatio olekaan, niin itse olin tyytyväinen siihen että lääkäri sen suoritti, koska olin ollut kovin huolissani erilaisista kiputuntemuksista (ns. sukkapuikkokivut alapäässä ja alavatsassa). Tutkimuksen ansiosta sain varmuuden siitä että kaikki on kunnossa. Meidän lääkärikäynti osui maaliskuulle, joten lääkäri myös kyseli meidän fiiliksiä koronatilanteesta. Hän myös sanoi että raskaana olevat eivät ole riskiryhmää ja voi olla rauhallisin mielin, kunhan noudattaa yleisiä hygieniaohjeita. Tuolloin oli myös tullut ensimmäinen tutkimus siitä, kuinka korona ei tiettävästi tartu synnytyksessä vauvaan, vaikka äiti olisi sairastunut. Puolisoni koki käynnillä mukana olon hyödylliseksi, koska hänkin sai esittää kysymyksiä lääkärille. Olemme olleet kaikilla neuvolakäynneillä yhdessä, mikä on ollut mielestäni ihanaa.
Rakenneultraan sairaalaan puolisoni ei sitten enää päässyt. Minulle sattui kuitenkin ihana ultraava kätilö, joka antoi kuvata ultrausta sen jälkeen kun kaikki tärkeät mitat ja paikat on tutkittu. Hän myös kirjoitti vauvan sukupuolen yhteen ultrakuvista ja sulki sen kirjekuoreen, jonka sitten avasimme yhdessä puolison kanssa.
Pahoittelut pitkästä viestistä. Mukavaa että löytyi tämmöinen vertaistuki keskustelu. Ensimmäistä lasta odottavana kaikki on aika lailla uutta, mukavaa päästä vaihtamaan kokemuksia.
T. LA 8/20
Aamupäivää, odottajat. Meillä on nyt sellainen tilanne, että mulla on ollut tosi kovat, väliin jopa kramppaavat menkkamaiset vatsa / selkäkivut, joihin ei auta edes särkylääke. Pääsen huomenna gynen polille, missä ultraavat ja katsovat, että raskaus on oikeassa paikassa.
Vähän tässä pelottaa, että mikä nyt on tilanne.
Onko teillä muilla ollut tällaista?
Lapset -02 ja -06, km 02/20, la 1/2021
Meinasin juuri tulla sanomaan samaa että mulla on lähes kokoajan päällä "menkkakivut", vihloo ja särkee alavatsaa. Ei niin ettäkö särkylääkettäkään joutuisin ottamaan mutta tunnen kyllä että nippailee.
Tänään rv 7+5 ja koitan lohduttaa itseäni että siellä on 2 vauvaa tekemässä tilaa itselleen niin jospa nää olisi vain kohdun kasvukipuja.
Mä meen ens maanantaina yksityiselle taas ultraan ja siitä suoraan ekalle neuvola-ajalle (ekaan neuvola-aikaan ei siis ultra kuulu). Onneksi ei tarvi enää pitkää odotella. Oon kyllä taas kiusannut itseäni lukemalla keskusteluja miten monella toinen kaksosista olikin menehtynyt tyyliin rv10 ja täällä taas panikoin että onko sama kohtalo.
Toivottavasti ei ♥️♥️♥️
LA 12/20
Jatkoa vielä edelliseen, vieläkin täysin oireetonta 😀 Tissikipua ei ollenkaan ja olo muutenkin kaikinpuolin täysin normaali (paitsi toki tämä alavatsakipu).
LA 12/20
Haaveilija, apua, jos meilläkin on siellä 2 :o
Nää mun kivut on kyllä tosi kovia, panadolia joutuu ottamaan ja sunnuntaina piti lähteä kaupasta kesken kotiin makoilemaan, kun niin paljon juili.
Lapset -02 ja -06, km 02/20, la 1/2021
Täällä on menossa nyt rv 16+1 ja vatsa on selkeästi alkanut pullottaa jatkuvasti. Näyttää edelleen siltä, että olisin vain lihonut, joten odotan kovasti, että vatsa kasvaisi vielä vähän lisää. Tämän viikon neuvolakäynnillä mulla oli paino pudonnut edellisestä käynnistä pari kiloa; johtuu varmaan ylimääräisen turvotuksen laskusta, mitä oli kertynyt alkuraskauden väsymyksen ja epäaktiivisuuden takia.
Mulla loppui pahoinvoinnit muutama viikko sitten, mutta melkein joka viikko on kuitenkin joku päivä, jolloin ruoka ei pysykään illalla sisällä. Huono olo iskee usein yllättäen varoittamatta...
LA 10/20, ensimmäinen tulossa